Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی نمای ساختمان، نکته های مهم برای پر نورکردن نما!

به قلم: سمانه زارعی

وقتی می­ خواهیم آدرس یک ساختمان در محله را به کسی بدهیم، به ویژگی­ های خاص آن اشاره می ­کنیم تا راحت­تر پیدا کنند، حالا اگر شب باشد؛ نورپردازی ساختمان از ویژگی­ هایی است که می ­توانید به آن اشاره کنید. وجود نور در نمای ساختمان به پویایی و زنده بودن ساختمان در شب کمک می­ کند و می ­تواند یک ساختمان یا برج را مثل یک نماد، شاخص کند. در این مطلب راجع به نورپردازی نمای ساختمان صحبت خواهیم کرد.

 

قالیشویی ادیب

سهراب رفعت
طراحی نمای آجری ویلا با نور
سهراب رفعت

شرکت طراحی معماری و بازسازی تازنگ
طراحی و اجرای ویلا با طراحی کلاسیک
شرکت طراحی معماری و بازسازی تازنگ

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

در برخی از ساختمان­ ها به خصوص ساختمان­ های شمالی که محوطه ­ی آن جلوی در ورودی قرار دارد، نورپردازی فضای بیرونی شامل طراحی نور نمای ساختمان و طراحی نورپردازی محوطه ساختمان می ­شود. زیرا نورپردازی در محوطه هم در دیده شدن فضای ساختمان و نمای آن موثر است. طراحان نورپردازی ساختمان باید به تناسب نورپردازی نما و محوطه توجه کنند تا فضایی یکپارچه ایجاد شود.

مطلب پیشنهادی: نمای ساختمان در شب، معجزه نورپردازی!

 

گروه معماری کارند
ویلای شمس
گروه معماری کارند

انواع روش ­های نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان را می ­توان به روش ­های مختلفی اجرا کرد. با توجه به سبک طراحی نمای ساختمان، ارتفاع ساختمان و سلیقه کارفرما می­توان به یکی از روش ­های زیر نورپردازی کرد.

نورپردازی یکنواخت: همانطور که از نام این روش مشخص است؛ با استفاده از چراغ­ های مخصوص می­ توانید نور یکنواختی را در سطح کل نمای ساختمان منتشر کنید. در این حالت یک منبع نور در گوشه ­ای از ساختمان نصب می­ شود و تقریبا کل نمای ساختمان را روشن می­ کند.

روشنایی موضعی یا تاکیدی: در این نوع نورپردازی بر روی ویژگی­ های خاصی از نما تاکید می­ شود. به طور مثال در نمای رومی ساختمان،  برخی از قسمت­ها مانند، ستون­ ها اهمیت بیشتری در نما دارند و روشن شدن آنها در شب، باعث برجسته شدن­شان می­ شود. مشابه این نوع نورپردازی در محوطه برای روشن کردن برخی از گیاهان باغچه استفاده می­ شود.

نورپردازی پنهان: نوعی نورپردازی نمای ساختمان است که در آن نور در بخش­ های مختلف نمای ساختمان به صورت خطی طراحی می­شود بدون اینکه منبع نور مشخص باشد. در این نوع نورپردازی نوی ملایم و زیبا در همه مای ساختمان وجود دارد که چشم را خیره نمی­کند و در عین حال زیبایی مینیمالی را به ساختمان اضافه می­ کند.

مطلب پیشنهادی: لوازم نورپردازی نمای ساختمان؛ زیبایی بخش فضای شهری!

 

گروه معماران مدام
پروژه عباس آباد (ناهید)
گروه معماران مدام

سهراب رفعت
نورپردازی محوطه و نمای خارجی ویلا
سهراب رفعت

اصول نورپردازی در نمای ساختمان

برای اینکه ساختمانی داشته باشید که در شب زیبایی خود را حفظ کند، لازم است نورپردازی اصولی و صحیح انجام شود. برخی از اصول نورپردازی در نمای ساختمان که باید به آنها توجه شود عبارتند از: 

1.شدت نور:

میزان شدت نور در نورپردازی نمای ساختمان و زیبایی آن تاثیر زیادی دارد. شدت نور باید به حدی باشد که نور کفی برای دیده شدن بخش­های مد نظر ساختمان را ایجاد کند و از طرفی نباید آنقدر زیاد باشد که چشم را اذیت کند و یا نقص ­های نما را به چشم بیننده نمایش دهد.

2. رنگ نور:

در طراحی نورپردازی ساختمان از نورهای مختلف سفید، آبی و گاهی رنگ­ های گرم مانند قرمز و زرد استفاده می شود. به تناسب بین رنگ متریال نما و رنگ نور توجه کنید. رنگ­ های آبی و سفید بیشتر در ساختمان­ ها استفاده می­ شود و برای نورپردازی نمای ساختمان مدرن و شیک مناسب است.

3.زاویه تابش نور:

جهت نور برای نورپردازی نما؛ باید طوری انتخاب شود که نور وارد ساختمان نشده و مزاحمت ایجاد نکند. همچنین در نورپردازی تاکیدی؛ نور باید روی بخش مورد نظر تابیده شود. همچنین تنظیم زاویه تابش نور نباید باعث ایجاد سایه در بخش ­های دیگر نما شود.

4.مصرف انرژی:

برای اینکه نورپردازی نمای ساختمان انرژی کمتری مصرف کند از چراغ­ هایی که انرژی کمتری مصرف می­ کنند استفاده کنید. همچنین با طراحی صحیح نورپردازی و تعبیه تعداد لامپ کافی مصرف انرژی حاصل از نمای ساختمان کنترل خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی هوشمند نمای ساختمان؛ مزایای آن چیست؟

 

استودیو معماری بوژگان
نمای بیرونی پروژه حیات الهیه
استودیو معماری بوژگان

انواع چراغ در نورپردازی نمای ساختمان

برای نورپردازی نمای ساختمان از انواع چراغ­های روشنایی استفاده می­ شود. با توجه به فرم و شکل نما و همچنین میزان نور مورد نیاز بهترین نوع لامپ انتخاب می­ شود. به طور کلی برای نورپردازی نما از لامپ ­های ال ای دی استفاده می ­شود که به شکل ساختارهای مختلفی در بازار وجود دارند. برخی از انواع چراغ­ های پر کاربرد در نورپردازی نما عبارتند از:

  1. پروژکتور: پروژکتورها انواعی از چراغ ­های نورپردازی نمای ساختمان هستند که داخل آنها تعدادی لامپ ال ای دی وجود دارد و قدرت پرتاب نور بالایی دارند. پروژکتورها می ­توانند زمینی و یا دفنی باشند و بر روی زمین نزدیک دیوار ساختمان نصب می ­شوند و با تنظیم زاویه تابش نما را روشن می­ کنند. برای نورپردازی نمای ساختمان سنگی می ­توانید از پروژکتور استفاده کنید.
  2. ریسه­ و نئون­فلکسی­: ریسه نمای ساختمان یکی دیگر از انواع روشنایی نما است که از آنها برای نورپردازی خطی نما استفاده می­ شود. ریسه­ های نورپردازی در انواع؛ ریسه نواری، ریسه شلنگی و ریسه نئون فلکسی تولید می­ شوند. در ساختار آنها لامپ­ های ال ای دی و یا SMD به کار رفته است و پوشش شفاف و یا غیرشفاف دارند.
  3. جت­ لایت­ ها: انواعی از چراغ ­های نما که قدرت پرتاب نور بالایی دارند، جت لایت­ ها هستند. این نوع چراغ به نورپردازی خطی نمای ساختمان کمک می­ کند. در واقع نور هنگام خارج شدن از منبع به شکل خطی منتشر می­ شود. لامپ داخل این نوع چراغ ­ها ال ای دی است. ساختار جت لایت­ ها طوری طراحی شده است که در برابر شراط محیطی مقاومت بالایی داشته باشد.
  4. وال واشر ال ­ای­ دی: وال واشرها از تعدادی لامپ ال ای دی در کنار هم تشکیل شده ­اند که مانند یک پروژکتور عمل می­ کنند و  در نورپردازی نمای ساختمان کاربرد دارند. جهت نور، زاویه تابش و شدن نور در این نوع چراغ­ ها قابل تنظیم است. میزان پرتاب نور در انواع وال واشرها متنوع است.

 

معماری ایوان
نمای خارجی ویلا
معماری ایوان

استودیو دید
نورپردازی نمای بازار چارسو
استودیو دید

نکته­ های مهم در اجرای نورپردازی نمای ساختمان

در انتخاب نوع چراغ و همچنین طراحی نورپردازی نمای ساختمان رعایت برخی از نکته ­ها ضروری است. این موارد عبارتند از:

  • سرویس پذیری تجهیزات: این موضوع برای طول عمر بالای تجهیزات نورپردازی و نگهداری پس از نصب اهمیت دارد. نوع نصب چراغ­ ها باید به صورتی باشد که در صورت آسیب دیدن امکان تعمیر و رسیدگی وجود داشته باشد.
  • ایمنی: چراغ ­های روشنایی که برای نورپردازی نما استفاده می­ شوند باید از نظر ایمنی و ایجاد خطر در ساختمان بررسی شوند. 
  • حفاظت در برابر عوامل محیطی: چراغ­ های نما در معرض شرایط آب و هوایی مختلفی هستند؛ در نتیجه باید در انتخاب نوع چراغ­ها و نصب آنها به این مسئله دقت شود. چراغ­ های استاندارد مخصوص نمای ساختمان طوری طراحی می­ شوند که مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی داشته باشند.
  • مقاومت در برابر شستشوی نما: متخصصان شستشوی نما نکته ­های مورد نظر برای عدم آسیب رسانی به چراغ­ های نما را می­دانند. ولی بهتر است روشنایی ­های مقاوم در برابر شستشو و رطوبت انتخاب شوند.
  • قابلیت تنظیم و تغییر: چراغ­ های نورپردازی بهتر است قابلیت تنظیم و تغییر در جهت تابش و شدن نور را داشته باشند.
  • نقطه ­های عطف نما: به فضاهایی مانند ورودی ساختمان، دور پنجره ­ها و ستون­ ها در نمای ساختمان دقت کنید؛ این بخش ­های می­ توانند یک نقطه عطف برای نورپردازی باشند.
  • نوع مصالح نما: در تنظیم شدت نو و زاویه تابش به میزان بازتاب نور از سطح مصالح توجه کنید. شدت نور بالا برای نمایی با مصالحی که بازتاب نور بالایی دارند، باعث ایجاد خیرگی و آزار بصری می­ شود.

مطلب پیشنهادی: پروژه نورپردازی ساختمان به سبک طراحان حرفه ای

 

صنایع روشنایی و نورپردازی نانو
نورپردازی نمای خارجی ساختمان
صنایع روشنایی و نورپردازی نانو

عکس نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

ایده­ های زیادی برای نورپردازی انواع ساختمان ­ها وجود دارد. دیدن نمونه تصاویر انواع نورپردازی نمای ساختمان به اجرای آن کمک می­ کند. 

 

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

نورپردازی نمای ساختمان ساده

نورپردازی نمای ساختمان ساده

نورپردازی نمای ساختمان یک طبقه

نورپردازی نمای ساختمان یک طبقه

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه

نورپردازی نمای ساختمان مدرن

نورپردازی نمای ساختمان مدرن

ایده نورپردازی نمای ساختمان

ایده نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای رومی ساختمان

نورپردازی نمای رومی ساختمان

نورپردازی نمای آجری

نورپردازی نمای آجری

طرح نورپردازی نمای ساختمان

طرح نورپردازی نمای ساختمان

قیمت نورپردازی نمای ساختمان

قیمت نورپردازی برای ساختمان­ هایی در شرایط مختلف، متفاوت است. مهم ­ترین عامل در تعیین قیمت؛ مساحت قسمت نورپردازی شده در نمای ساختمان است. موارد مختلفی که بر روی قیمت نورپردازی نمای ساختمان موثرند عبارتند از:

  • متراژ نورپردازی
  • ارتفاع ساختمان
  • نوع نورپردازی
  • سبک نورپردازی
  • دستمزد کارگران
  • موقعیت پروژه

مطلب پیشنهادی: اجرای نمای ساختمان، کلاسیک یا مدرن؟

 

استودیو معماری بوژگان
طراحی نمای خارجی ویلا با نورپردازی
استودیو معماری بوژگان

گروه معماری دکوشیان
طراحی و معماری نمای مدرن ساختمان
گروه معماری دکوشیان

کلام آخر:

قبل از اینکه نورپردازی نما اجرا شود طراح باید راجع به هدف نورپردازی هر بخش از نما آگاه باشد. نورپردازی می­ تواند برای زیبایی، روشنایی و یا شاخص شدن ساختمان صورت بگیرد. همچنین نورپردازی در انواع ساختمان بر اساس ارتفاع ساختمان و یا کاربری آن مختلف است.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه