Chidaneh.com placeholder image

پروژه نورپردازی ساختمان به سبک طراحان حرفه ای

به قلم: مژگان احمدی

بسیاری از ساختمان ها هستند که در شب تبدیل به موجوداتی مهجور و کم نقش می شوند؛ ساختمان هایی که در شب حرفی برای گفتن ندارند، درصورتی که شب ها نیز جزیی از ساعات شبانه روز هستند و ساختمان ها همان اندازه که در روز جلوه گر و زیبا هستند، باید در شب هم همین طور باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که یکی از مطالب امروزمان را اختصاص دهیم به پروژه نورپردازی نمای ساختمان ها و تعدادی از پروژه های برجسته ایرانی را از لحاظ نورپردازی نمای خارجی آن ها بررسی کنیم. پس تا انتهای این مطلب جذاب و کاربردی با چیدانه همراه باشید. 

پروژه نورپردازی نما

قبل از آن که به سراغ بررسی پروژه های برجسته ایرانی که توسط معماران برجسته انجام شده است برویم، بهتر است کمی راجع به اصول نورپردازی ساختمان ها بدانیم. نکته مهم در نورپردازی ساختمان ها این است که این مورد نباید ساختمان را تبدیل به منبعی برای تولید آلودگی نوری کند، شدت نورها و زیاد و کم بودن منبع های نوری باید با توجه به مساحت ساختمان صورت بگیرد. لزومی ندارد که حتما تمام عناصر ساختمان را نورپردازی کنید، نورپردازی ها باید به صورت هوشمندانه ای اجرا شوند، چرا که شهر های بزرگ به اندازه کافی با مساله آلودگی نوری مواجه هستند.

چوب و هنر

گروه معماری ساتر سازه
طراحی و اجرای پروژه مسکونی شهرک غرب
گروه معماری ساتر سازه

1. نورپردازی ورودی ساختمان

بی شک ورودی ساختمان مهم ترین قسمت در طراحی نمای خارجی آن است و همه ما هم به خوبی از اهمیت دعوت کنندگی و خوانایی این قسمت آگاه هستیم. در طی روز به واسطه نور طبیعی این قسمت خود به خود به چشم می آید اما در شب اگر این فضا فاقد نورپردازی باشد، می تواند منجر به سردرگمی افراد برای ورود به ساختمان شود. نورپردازی ورودی باید به صورتی باشد که همان زیبایی روز ورودی را به نمایش بگذارد. همان قدر که نورپردازی ها به زیبایی ساختمان کمک می کنند، به همان اندازه هم می توانند تاثیر کاملا معکوسی داشته باشند اگر در مورد اجرای آن ها فکر نشود. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: نورپردازی نمای ساختمان و تاثیر آن بر زیبایی معماری بنا

نورپردازی نمای خارجی ساختمان

گروه معماران مدام
پروژه عباس آباد (ناهید)
گروه معماران مدام

2. نورپردازی المان شاخص نما 

در طراحی نمای خارجی برخی از ساختمان ها یک المان شاخص وجود دارد، که تنها نورپردازی همان المان می تواند کارساز باشد. این اتفاق دقیقا در پروژه ی عباس آباد که توسط گروه معماری مدام طراحی و اجرا شده است به چشم می خورد. این ساختمان دارای یک المان عمودی شیشه ای است که اگر دقت کنید در کل نما فقط این المان دارای نور پردازی است که باعث شاخص شدن نمای این ساختمان شده است. البته باید این نکته را هم یادآور شوم که بام و حیاط این مجموعه هم دارای نورپردازی هستند اما به هیچ عنوان این فضاها جزو نمای ساختمان محسوب نمی شوند. 

پروژه نورپردازی ساختمان

دفتر معماری حبیبه مجدآبادی
خانه چهل گره
دفتر معماری حبیبه مجدآبادی

3. چیدمان مواد و مصالح و ترکیب آن با نورپردازی 

نوع چیدمان مواد و مصالح نما نیز می تواند در تاثیر گذاری و گیرایی نورپردازی آن تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال در پروژه خانه چهل گره که توسط دفتر معماری حبیبه مجدآبادی، معمار برجسته ایرانی طراحی و اجرا شده است، می توانید این موضوع را به خوبی ببینید. نحوه چیدمان آجرها و فضاهای پر و خالی ای که به وجود آورده اند، در نحوه انتشار نورهای موثر بوده و باعث ایجاد جذابیت شده اند. البته هماهنگی رنگ نورها و رنگ آجرها نیز در زیبایی نورپردازی این ساختمان نیز بی تاثیر نبوده است. 

پروژه نورپردازی

گروه طراحی شیفت
نمای بیرونی ساختمان ایلخانه
گروه طراحی شیفت

4. طراحی بازشو ها در نمای ساختمان و ارتباط آن با نورپردازی 

بازشو ها بعد از ورودی ها در مقام دوم اهمیت هستند، البته در طراحی نمای خارجی ساختمان. بازشوهایی که دارای چیدمان های مختلف و خلاقانه ای باشند، در انتشار نورها نیز می توانند متفاوت تر از بقیه ساختمان ها عمل کنند. نمونه ی بارز این مساله را در بازشوهای ساختمان ایلخانه و پروژه نورپردازی آن می توانید ببینید. این ساختمان توسط گروه شیفت طراحی و اجرا شده است. پنجره های این ساختمان دارای چیدمانی دارند که فضاهای خالی را ایجاد کرده است که تبدیل به روزنه هایی برای فرار نورها تبدیل شده اند. 

پروژه نورپردازی نمای خارجی

علیرضا تغابنی
امیر ویلا کاری از علیرضا تغابنی
علیرضا تغابنی

5. منابع نوری مختلف در پروژه نورپردازی ساختمان ها 

اگر به پروژه نورپردازی نمای خارجی ساختمان امیر ویلا، اثر علیرضا تغابنی نگاهی بیاندازید، می بینید در یک نما از دو نوع منبع نوری استفاده شده است. منبع های نوری خطی برای گوشه سقف ها و منبع های نوری نقطه ای برای پایین دیوارها. این یکی از نکات مثبتی است که می تواند در نمای خارجی ساختمان شما تفاوت ایجاد کند، اگر برای پای دیوار ها نیز از همان منبع های نوری خطی استفاده می شد، شاید تا این اندازه جذاب و گیرا نمی شد. البته ترکیب نورهای سفید و زرد نیز در پروژه نورپردازی این ساختمان تاثیر گذار بوده است. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: ویلای امیر، تابستانی سرد در امیرمهد کرج

پروژه نورپردازی نمای بیرونی

استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی
نمای بیرونی پروژه آماج
استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی

6. استفاده از نورپردازی فضای داخلی برای نمای بیرونی 

بعضی از طراحان و معماران برجسته ایرانی ترجیح می دهند تا از خود نورپردازی فضاهای داخلی ساختمان برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان خودشان استفاده کنند. البته این کار نیاز به تجربه بالا در طراحی و هوشمندی زیادی دارد، همچنین در این مورد کاربری ساختمان و شرایط و موقعیت پروژه باید در نظر گرفته شود. پروژه آماج یکی از این پروژه هایی است که در نورپردازی نمای خارجی آن از این تکنیک استفاده شده است. مطلب معماری ساختمان آماج درمان در پارک فناوری پردیس را بخوانید تا بیشتر با تفکرات کوروش رفیعی معمار این پروژه آشنا شوید. 

گروه معماری ساتر سازه
نماسازی ساختمان مسکونی
گروه معماری ساتر سازه

7. تاکید بیشتر با استفاده از نورپردازی 

اگر برای شما به عنوان یک معمار و یا طراح مهم است که بر شاخصه ای در نمای ساختمان تان تاکید کنید، می توانید از نورپردازی ها استفاده کنید. به طور مثال اگر قصد دارید تا بر المان های عمودی یا افقی ساختمان تن تاکید کنید، جهت نور پردازی ها می توانند به راحتی این کار را برای تان انجام دهند. در نمای ساختمان های بلند مرتبه معمولا از نورپردازی های افقی استفاده می کنند تا درک آن برای مخاطب بهتر شود و یا در نماهایی که حالت کشیده افقی دارند از نورپردازی های عمودی برای ایجاد حس کشیدگی استفاده می کنند. 

در پایان:

در این مطلب از چیدانه 5 پروژه نورپردازی برجسته را به شما نشان دادیم و درباره اصول اولیه نورپردازی نمای خارجی ساختمان حرف زدیم. امیدواریم که مطالب مطرح شده برایتان مفید باشد.

برای انجام پروژه های نورپردازی داخلی و خارجی ساختمان می توانید از متخصصین هوشمندسازی و نورپردازی در چیدانه کمک بگیرید.

مطالب بیشتر: 

نویسنده: شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه