Chidaneh.com placeholder image

پلان معماری چیست و چرا ترسیم آن اهمیت دارد؟

به قلم: فرگل سلحشور

پلان معماری در واقع نقشه‌ای از یک ساختمان است که توسط مهندس ساختمان ترسیم می‌شود و تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره جزئیات ساختمان در آن درج می‌شود. اگر واژه پلان معماری تا به حال چندین بار به گوشتان خورده اما دقیقا نمی‌دانید که یک پلان معماری شامل چه مواردی می‌شود و چه کاربردی دارد، با ما در این مطلب از چیدانه همراه باشید، به شما خواهیم گفت.

چرا ترسیم پلان معماری مهم است؟

هنگامی که یک پلان معماری ترسیم می‌شود، اطلاعات کاملی از داده‌های فنی، جزئیات ساختمان، موقعیت مکانی و تمام اطلاعاتی که از یک ساختمان نیاز است، ترسیم می‌شود. بنابراین یک دید کامل و جزئی از آن در اختیار افراد قرار داده می‌شود تا به راحتی به کمک آن بتوانند اطلاعات فنی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
پلان‌ها عمدتا با نرم‌افزارهای طراحی نظیر اتوکد ترسیم می‌شوند و با ترسیم سه بعدی و دو بعدی امکان انتقال اطلاعات جزئی‌تر و دقیق‌تر هم وجود دارد. جهت ترسیم پلان‌ معماری، برشی فرضی به صورت افقی و از 3/2 ارتفاع هر طبقه زده می‌شود.

چوب و هنر
پلان معماری

 

چند نوع پلان معماری وجود دارد؟

پلان معماری:
• پلان طبقات
• پلان مبلمان
• پلان بام یا شیب‌بندی 
• پلان موقعیت یا سایت‌پلان
پلان طبقات: این نوع پلان جزئیات کامل هر طبقه را به همراه فضاها که شامل اتاق‌ها، سرویس‌های بهداشتی، حمام، آشپزخانه و… می‌شود، نمایش می‌دهد.

پلان مبلمان

 

پلان مبلمان: در این پلان به صورت جزئی‌تر محل قرارگیری مبلمان و لوازم در هر فضا مشخص می‌شود.
پلان بام یا شیب‌بندی:‌ در این پلان از زاویه بالاتری به ساختمان نگاه شده و جزئیات بام که شامل خرپشته، آبروها، شیب‌بندی بام، دیوارهای خارجی، نورگیر و هر مورد دیگری که در بام مشاهده می‌شود، ترسیم می‌شود.
پلان موقعیت یا سایت‌پلان: در این پلان ابعاد و خطوط تراز زمینی که ساختمان در آن قرار دارد و محل قرارگیری ساختمان به همراه جزئیات فضای اطراف ترسیم می‌شود.

پلان آکس‌بندی

 

پلان سازه:
• پلان فوندانسیون
• پلان تیرریزی
• پلان آکس‌بندی و ستون‌گذاری
پلان فوندانسیون: این پلان مربوط به پی‌ها بوده و در آن محل قرارگیری پی‌ها، نوع، تعداد و اندازه‌های آن‌ها مشخص می‌شود.
پلان تیرریزی: این پلان مربوط به تیرها بوده و در آن برای هر طبقه، ابعاد، محل قرارگیری و نحوه اجرای تیرها در سقف مشخص می‌شود.
پلان آکس‌بندی و ستون‌گذاری: این پلان مربوط به ستون‌ها و آکس‌ها بوده و در آن محل قرارگیری، ابعاد و نوع ستون‌ها در ساختمان مشخص می‌شود.
به هنگام ترسیم پلان معماری چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟
ترسیم پلان معماری باید به صورت مرحله به مرحله انجام شده و در تمامی مراحل جزئیات با دقت بسیار بالا ترسیم شوند تا هیچ اشتباهی در مراحل رسم رخ ندهد. در عین حال تمامی استاندارهای لازم ترسیم پلان معماری هم باید رعایت شوند.

ترسیم پلان معماری

 

مهم‌ترین نکات ترسیم پلان معماری 

1. مقیاسی را که پلان بر طبق آن ترسیم شده است حتما باید در نقشه ذکر شود.
2. جهت جغرافیایی که معمولا در بالای پلان درج می‌شود، باید تعیین شود.
3. بخش‌های مختلف فضاهای پلان حتما باید نام‌گذاری شوند.
4. در پلان حتما باید اندازه پنجره‌ها و موقعیت قرارگیری آن‌ها مشخص شوند.
5. پاگرد پله‌ها و محل قرارگیری آن‌ها در پلان باید مشخص شود.
6. ضخامت و نوع دیوارها باید مدنظر قرار داده شوند.
7. پلان‌ها به همراه مقاطع و نماها باید همگی به صورت کامل آماده شوند.

پلان معماری

 

مراحل طراحی پلان معماری

تفکیک و تقسیم‌بندی فضاها
اولین مرحله پیش از طراحی جزئی‌تر فضاها، لکه‌گذاری و تفکیک فضاها به سه بخش عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی است. در این مرحله ابتدا باید محل قرارگیری آسانسور و پله‌ها تعیین شود و سپس فضاهای دیگه لکه‌گذاری شده و تقسیم‌بندی ‌شوند.
جانمایی فضاها
پس از لکه‌گذاری و تعیین کلی فضاها، زمان جانمایی فضاها به صورت جزئی‌تر و دقیق‌تر می‌رسد. در این قسمت ورودی، آشپزخانه، تراس‌ها، اتاق‌ها، سرویس‌های بهداشتی و حمام همگی متناسب با ضوابط و استانداردهای طراحی معماری باید جای‌گذاری شوند.
ترسیم پلان ستون‌گذاری
در این مرحله در پلان پارکینگ ابتدا باید ستون‌ها گذاشته شوند و سپس در طبقات تکرار شوند. 
ترسیم پلان مبلمان
مبلمان در هر فضا و با در نظر گرفتن محل قرارگیری ستون‌ها جای‌گذاری می‌شوند. تا حد ممکن باید سعی شود که ستون‌ها به کمک مبلمان پنهان شوند تا جلوه زیباتری در فضا داشته باشند. چیدمان مبلمان هم مطابق اصول و استانداردهای معماری باید انجام شود.

این مطلب را بخوانید: رسم پلان، نقشه منزل تان را به زبان ساده بکشید! 

کلام آخر:
ترسیم پلان از مهم‌ترین کارهایی است که پیش از طراحی معماری ساختمان باید انجام بپذیرد و بسیار مهم است که با دقت بالا و کاملا مطابق با استاندارها و ضوابط معماری انجام شود زیرا به نوعی نقشه راه طراحی ساختمان به شمار رفته و اجرای طراحی مطابق با آن انجام می‌پذیرد.

مطالب مرتبط:

چگونه پلان داخلی خانه خودمان را تغییر دهیم!

انواع پلان آشپزخانه در آپارتمان های مدرن!

15 چیدمان مبلمان در 15 پلان آپارتمان دوخوابه!
 

 

 

 

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه