طریقه نصب لوستر، چند نکته کاربردی و مهم

طریقه نصب لوستر، چند نکته کاربردی و مهم

به قلم: فرگل سلحشور

نصب لوستر برای افرادی که لوستری را تهیه می‌کنند، ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد و همیشه در وهله اول ترجیح بدهند که نصب لوستر را یک شخص متخصص به عهده بگیرد. اما واقعیت این است که اگر تا حدی با برقکاری آشنایی دارید، با انجام دادن مراحل مشخصی می‌توانید آن را نصب کنید. البته قطعا در ابتدا کمی زمان‌بر خواهد بود اما با تکرار، قادر به یادگیری و انجام سریع‌تر آن خواهید بود. در ادامه همراه چیدانه باشید تا به شما طریقه نصب لوستر را بگوییم.

طریقه نصب لوستر: اول ایمنی، بعد کار!

سرویس خواب بالسا

طریقه نصب لوستر: اول ایمنی، بعد کار!

جمله معروف «اول ایمنی، بعد کار» درباره نصب لوستر هم صدق می‌کند. پیش از آن‌که اقدام به نصب لوستر کنید، جریان برق را در فضایی که در حال نصب لوستر در آن هستید، قطع کنید. پس ابتدا به سراغ جعبه فیوز منزلتان بروید و برق مربوط به فضای مورد نظر را قطع کنید تا هیچ گونه جریان الکتریکی در آن وجود نداشته باشد.

این مطلب را بخوانید: 7 نکته کلیدی در خرید لوستر!

روش نصب لوستر
نحوه نصب لوستر
نکات نصب لوستر

مراحل نصب لوستر به صورت گام به گام

در این قسمت برای آن‌که به شما طریقه نصب لوستر را بگوییم، نیاز است تا مراحل انجام این کار گفته شود و بر طبق آن‌ها عمل شود.

مرحله اول: لوستر قبلی را جدا کنید

اگر از قبل لوستر دیگری متصل بود، ابتدا باید آن را از سقف جدا کنید. برای انجام این کار نیاز به یک چهارپایه یا صندلی محکم دارید تا ارتفاع لازم جهت جدا کردن لوستر را در اختیار شما قرار داد. سپس به کمک یک فازمتر جریان برق را در سیم‌های لوستر قبلی بررسی کنید تا مطمئن شوید برق در آن‌ها جریان ندارد. سپس سیم‌ها را از لوستر جدا کنید.

در این مرحله باید تمامی قطعات متصل به لوستر نظیر حباب‌ها و آویزها را به آرامی از لوستر جدا کنید تا لوستر کمی سبک‌تر شود و سپس بدنه لوستر را به طور کامل جدا کنید. در هر صورت وزن لوستر را در نظر بگیرید و همچنین از یک شخص یا یک میز به هنگام جدا کردن لوازم لوستر کمک بگیرید.

مرحله دوم: در نظر گرفتن ارتفاع لوستر

برای آن‌که ارتفاع لوستر را به درستی اندازه‌گیری کنید، در ابتدا نیاز است تا روی صندلی یا چهارپایه بروید. بهتر است از چهارپایه‌ای استفاده کنید که ارتفاع کافی جهت اندازه‌گیری ارتفاع لوستر و سپس نصب آن را در اختیارتان قرار دهد.
البته کاملا به ارتفاع سقف فضای شما هم وابسته است. اگر در سقف شما از سقف کاذب استفاده شده است، بهتر است از قلاب‌های مخصوص آن استفاده کنید. در این مرحله نیاز است تا ارتفاع زنجیر لوستر را اندازه بگیرید. اگر حس کردید زنجیرهای لوستر خیلی بلند هستند، می‌توانید تعدادی از زنجیرهای آن را کم کنید اما توجه داشته باشید که به هنگام قطع کردن زنجیرها، سیم اتصال لوستررا قطع نکنید.

نصب لوستر
طریقه نصب لوستر

مرحله سوم: نصب لوستر به سقف

در این مرحله قصد داریم به شما طریقه نصب لوستر به سقف را بگوییم. برای انجام این کار ابتدا باید لوستر را به قلاب آویزان کرده و سپس قلاب را به سقف متصل کنید. البته اگر از قبل لوستری دیگری قرار داده شده بود، به هنگام جدا کردن قلاب آن را نگه دارید تا برای لوستر جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی: مدل لوستر، 25 نمونه زیبا و خاص برای فضاهای مختلف!

طریقه نصب لوستر دو پل

نحوه نصب لوستر در کلیدهای دو پل و تک پل کمی متفاوت است.
کلید دو پل برای لوسترهایی مناسب است که بسیار پرکار هستند و چراغ‌ها و شاخه‌های زیادی دارند و به این صورت عمل می‌کند که با روشن کردن یکی از پل‌های کلید، نصف چراغ‌ها روشن شده و با روشن کردن کلید دومی، باقی چراغ‌ها روشن خواهند شد.
دو سیم فاز موجود در سیم برق باید به دو سیم فاز برق متصل شوند و سیم نول لوستر هم به سیم نول برق متصل شود.

طریقه نصب لوستر تک پل

کلید تک پل همه چراغ‌ها را روشن می‌کند و برای لوسترهای سبک‌تر و ساده‌تر قابل استفاده است. برای نصب این لوستر نیاز است تا تک سیم فاز لوستر به سیم فاز برق در سقف و تک سیم نول در لوستر به تک سیم نول در برق سقف متصل شود.

مطلب مرتبط با لوستر: لوستر شیک و ساده، اوج نورپردازی را درخانه داشته باشید!

طریقه نصب لوستر

مرحله چهارم: پنهان‌سازی سیم‌های برق

برای آن‌که سیم‌های برق نمایان نباشند و جلوه نازیبایی نداشته باشند، بهتر است قطعه انتهایی زنجیر لوستر را تا سقف بالا بکشید و به کمک آن سیم‌های برق را پنهان کنید.
در مرحله بعد لوستر شما آماده است تا حباب‌ها و سایر اتصالات و آویزها را به آن متصل کنید.

طریقه نصب لوستر، مرحله پایانی

هنگامی که لوستر شما به طور کامل نصب شد، برق فضا را متصل کنید. اگر همه مراحل نصب لوستر را به درستی انجام داده باشید، با روشن کردن کلیدها باید لوستر شما روشن شود. اگر چراغ‌ها به طور کامل یا تعدادی از آن‌ها روشن نشدند، بهتر است مراحل نصب لوستر را از ابتدا بررسی کنید تا اشکال کار را پیدا کنید.

مراحل نصب لوستر

طریقه نصب لوستر

حرف آخر

اگر با برقکاری آشنایی ندارید، هر یک از مراحل نصب لوستر می‌تواند برای شما بسیار دشوار و زمان‌بر باشد. بنابراین اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید، بهتر است از یک متخصص برای نصب لوستر کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی: لوستر کلاسیک، حتی با دکوراسیون مدرن هم ست می شوند!

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه