Chidaneh.com placeholder image

ساخت برکه خانگی، حیاط‌تان را دلپذیر کنید!

به قلم: حدیث حقیقت

اصولا فضای سبز داخل حیاط و باغ از جذاب‌ترین بخش‌ها در خانه است. یکی از کارهایی که می‌توان برای محوطه‌سازی و زیباترشدن این فضا انجام داد، استفاده از آب‌نما، ساخت استخر و یا برکه است. بنابراین از آنجایی‌که آب سرچشمه‌ی حیات است و انرژی زیادی دارد؛ استفاده از آن در این فضا انرژی بسیار زیاد و فضای بسیار دلنشینی ایجاد می‌کند. در این مطلب از چیدانه هشت مرحله‌ی ساخت برکه خانگی را آموزش می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ساخت برکه خانگی

برای ساختن یک برکه‌ی زیبا و دلنشین، مراحلی را باید طیی کنید:

سرویس خواب بالسا

مرحله‌ی اول ساخت برکه خانگی

ابتدا فرم دلخواه‌تان را روی کاغذ بکشید. برای این‌کار نیازی نیست طراح خوبی باشید، تنها کافیست شکل مورد نظرتان را روی کاغذ پیاده کنید.

مرحله‌ی دوم

در مرحله‌ی بعد در فضای انتخابی طرح کشیده‌شده را با طناب و یا گچ روی زمین مشخص کنید و بعد زمین را با بیل حفر کنید. عمق برکه به اندازه‌ی آن بستگی دارد. بنابراین برکه‌های کوچک‌تر عمق کمتری نیز دارند. حفر برکه را می‌توانید به صورت پله‌پله انجام دهید و سپس بوسیله‌ی تراز دستی از هم‌تراز بودن هر پله مطمئن شوید.

مرحله‌ی سوم

سنگ‌های اضافی و بزرگ را از انتهای برکه بردارید. سپس کف آن را به ضخامت 5 سانتی‌متر با لایه‌ی ماسه پر کنید. ماسه را کاملا در کف برکه پخش کنید تا فضاهای خالی را پر کند. یک لایه 5 سانتی‌متری دیگر ماسه به عنوان فیلتر بریزید. روی ماسه راه بروید تا فشرده و محکم شوند. می‌توانید به جای ماسه از سیمان و موزاییک هم استفاده کنید.

مرحله‌ی چهارم

در این مرحله می‌توانید با استفاده از آستر استخر برکه را آسترکشی کنید. آن را کاملا در سطح داخل برکه پخش کنید و با قرار دادن سنگ‌های بزرگ در لبه، آن را در جای خود محکم کنید. سپس مقدار اضافی را با قیچی ببرید و جدا کنید.

مطلب خواندنی: 26 استخر خانگی مدرن در حیاط ویلا های امروزی!

مرحله‌ی پنجم

ماسه‌ی باقی‌مانده را ته برکه بریزید تا آستر در جای خود محکم شود.

مرحله‌ی ششم

حالا نوبت پر کردن برکه است. شلنگ آب را روی آستر قرار دهید تا برکه به آرامی پر شود و ماسه‌ها پخش نشوند. اگر برکه را با شیر آب پر می‌کنید، به مدت چند روز آب باید راکد بماند. ازآن‌جایی که با پرشدن برکه آستر کشیده می‌شود، می‌توانید پشت سنگ‌های لبه برکه را با خاک پر کنید. آستر در معرض آفتاب آسیب می‌بیند، پس هر قسمت آن را با خاک و یا چمن پر کنید و بپوشانید.

مرحله‌ی هفتم

بعد از پرشدن برکه، نوبت به انتخاب گیاهان مناسب آن است. گیاهان بومی مناسب برکه، بهترین انتخاب‌ها هستند. دقت کنید گیاهان را 1 تا 2 هفته بعد از پرشدن برکه داخل آن قرار دهید.

مرحله‌ی هشتم ساخت برکه خانگی

اگر می‌خواهید موجودات زنده به برکه بیایند، اطراف آن را گیاهان و سنگ‌های مختلفی قرار دهید. اگر گیاهان به درستی انتخاب شوند و وضعیت‌شان از نظر اکولوژیکی متعادل باشد، دیگر نیازی به نگهداری مداوم آن‌ها ندارید.

پر کردن برکه‌ی خانگی

برای آنکه بتوانید دوباره برکه‌ای که آبش تبخیر شده را پر کنید، به‌صورت دوره‌ای این‌کار را انجام دهید و مانند قبل، از شلنگ آب کمک بگیرید. استفاده از دستگاه کلرکننده و قراردادن آن در برکه از ماهی‌های شما محافظت می‌کند.

مشکلات ساخت برکه خانگی و راه‌حل آن‌ها

طبیعتا مثل هر سازه‌ای، ساخت برکه‌ی خانگی هم چالش‌های متعددی در پی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها می‌پردازیم:

1. لجن

برای حل این مشکل، مواد شیمیایی و اشعه‌ی ماورای بنفش به شما کمک می‌کنند. برای آنکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید و امکان بازگشت دوباره‌ی لجن‌ها کمتر شود، افزودن فیلترهای بیومات و گیاهان انتخاب‌های مناسبی هستند و عدم تغذیه‌ی ماهی‌ها نیز به رفع این مشکل کمک می‌کند.

2. پشه

قراردادن ماهی‌های لارو یا پشه‌خوار، پشه‌ها را از برکه دور می‌کند.

3. برگ‌ها

برگ‌های ریخته‌شده روی آب را می‌توان به‌راحتی با تور جمع‌آوری کرد.

مطلب پیشنهادی: طراحی حیاط خانه ایرانی، سرسبزی این حیاط اتفاقی نیست!

4. یخ‌زدگی

قراردادن حباب‌ساز در گوشه‌ی برکه، به حفظ تعادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن و یخ‌زدگی کمک می‌کند.

ساخت برکه خانگی زیبا

ساخت برکه خانگی

سخن پایانی

با ساخت برکه خانگی فضایی دلنشین، جذاب و زیبا و زیست‌گاهی برای موجودات زنده دیگر ایجاد کنید و از آن لذت ببرید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه