Chidaneh.com placeholder image

گزارشی از طراحی داخلی دفتر مرکزی آپارات در تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

تقریبا همه ما با وب سایت آپارات آشنایی داریم و از آن استفاده می‎‌کنیم. در این قسمت از پروژه برجسته‌های چیدانه به سراغ دفتر مرکزی آپارات که یوتیوب ایران شناخته می‌شود رفته‌ایم، تا با روند طراحی منحصربه فرد آن آشنا شویم.

دفتر مرکزی آپارات
دفتر آجری وب سایت آپارات

مشخصات عمومی پروژه آپارات

  • نام پروژه: طراحی دفتر مرکزی آپارات
  • دفتر معماری: گروه معماری Qastic
  • موقعیت: ایران، تهران
  • سال: 1395
  • متراژ: 600 مترمربع
  • تیم طراحی: مهدی علی بخشیان، رضا ضیاء، علیرضا شکوری، مریم لاله، امیرعلی علی بخشیان، Connor Van Cleave، علی ساسانیان، سروش ساسانیان
  • مشاور طراحی: Nathaniel Hadley، محمدرضا مجتهدی
  • کارفرما: وب سایت ویدیویی آپارات، صبا ایده
تماشای ویدیو در دفتر مرکزی آپارات
طراحی دفتر کار آپارات
راه پله مرکزی آپارات

ایده اصلی طراحی دفتر آپارات

کانسپت اولیه طراحی دفتر مرکزی وب سایت آپارات که به عنوان یوتیوب ایرانی شناخته می‌شود، بر اساس دو پرسش پایه‌ای بنا شد. اول اینکه چطور می‌توان یک دفتر کار با یک پلان باز (Open Space) طراحی نمود که سبب یک تعامل هدایت شده میان کارمندان شود. به عبارت دیگر و به زبان ساده‌تر، چطور می‌توان در یک پلان باز، تعامل و همکاری میان کارمندان را تعریف و هدایت نمود.

قالیشویی ادیب
طراحی دفتر یوتیوب ایرانی

دومین پرسش آن بود که چطور بتوانیم فضاهای کاری خصوصی و مستقلی را تعریف کنیم که ارتباط و تعامل مناسبی با سایر بخش های دفتر کار آپارات، داشته باشند.

تماشای فیلم در راه پله آپارات

ایجاد فضایی برای سرگرمی در دفتر آپارات

یکی از بخش‌های اصلی طراحی این دفتر کار و نقاط قوت آن، طراحی سازه‌ای در میان ساختمان بود. فضای گپ موجود میان راهروها و فضاهای کاری کارکنان، فضایی بود که می‌توانست بسیار مفید مورد بهره برداری قرار گیرد. این فضا تبدیل به بخشی شد که کارکنان در آن می‌توانند به تعامل و تماشای ویدیو بپردازند.

فضای کار در دفتر آپارات
راه پله آپارات
برش ساختمانی آپارات
کانسپت طراحی آپارات

طراحی راه پله مرکزی 

 کانسپت پله‌های مرکزی آپارات، از طریق تعریف متفاوتی از پله در فضاهای اداری شکل گرفته است. به طوری که پله‌ها نه تنها به عنوان یک عنصر عمودی بین طبقات، بلکه نقش یک آمفی تئاتر کوچک را دارند و فرصتی برای گردهمایی، سخنرانی و یا صرفا محل استراحت در ساعات کار یا ناهارخوری را فراهم می‌کند. 

روند طراحی دفتر مرکزی آپارات
پلان مجموعه آپارات

ساختار پله به دو تیر اصلی و قطعات فولادی تقسیم شده که سطوح آن‌ها با آجرهای 30*5 سانتی متری مزین شده و علاوه بر پاسخ به نیاز کاربران، تجربه‌های مختلفی را در اختیارشان قرار می‌دهد. برای ساخت و ساز و برش قطعات فولاد از “واتر جت" استفاده شده؛ سپس قطعات در کنارهم جوش داده و در نهایت با 4 ستون در محل نگه داشته شده اند. 

برای دیدن پروژه‌های بیشتر از بخش، پروژه برجسته‌های چیدانه دیدن کنید.
 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه