Chidaneh.com placeholder image

با فرش اصفهان، تجربه چندین نسل زیر پای شماست!

به قلم: گلنار

هر فرش را می‌توانیم قصه‌ای زیبا از ظرافت و خلاقیت بافندگان آن تعریف کنیم. فرش اصفهان یادگار باشکوه به‌جامانده از دوران صفوی است. امروز، آوازه فرش ایرانی به گوش هر هنردوستی آشنا می‌آید. در این بین، انواع فرش اصفهان با نقش‌های خیره‌کننده خود با بهترین برندهای ایران و جهان در رقابت‌اند. اگر شما هم یکی از طرفداران هنر هستید، با ما همراه باشید تا شما را به دنیای خیال‌انگیز فرش تارنگ ببریم.

فرش تارنگ
طرح‌های فرش دستباف اصفهان
فرش تارنگ

سرویس خواب بالسا

فرش اصفهان؛ کیفیتی که هرگز از مد نمی‌افتد!

انواع فرش اصفهان در بین فرش‌های شهرهای دیگر ایران صاحب جایگاه برجسته‌ای است. امروز و در این مقاله قصد داریم درمورد طرح و نقش این شاهکار، اطلاعاتی را به شما مخاطبان عزیز چیدانه تقدیم کنیم. کارشناسان فرش تارنگ پاسخ می‌دهند:

انواع فرش اصفهان با طرح‌های ختایی، اسلیمی و گل‌های شاه‌عباسی هنر اصیل و سنتی خود را به رخ می‌کشند. اگر به تار و پود این فرش دقیق نگاه کنید، انعکاسی از اماکن تاریخی اصفهان را می‌بینید، به طوری که گنبد مسجد امام و مسجد شیخ لطف‌الله با رنگ‌های نخودی و لاجوردی در حال خودنمایی‌اند، عالی‌قاپو، چهل ستون و هشت بهشت در میان نقش‌ها می‌رقصند و گل‌های شاه‌عباسی با هندسه‌های درهم‌تنیده، شما را حیرت‌زده می‌کنند. طرح‌های لچک و ترنج امروزه بیشترین استفاده را در انواع فرش اصفهان دارند. در فرش اصفهان می‌توانید نقش‌های محرابی، درختی، سجاده‌ای و شکارگاهی را تماشا کنید.

فرش تارنگ
طرح‌های فرش دستباف اصفهان
فرش تارنگ

متخصصان اهل فن در فرش تارنگ معتقدند که کیفیت انواع فرش اصفهان در نوع خود مثال‌زدنی ست. چندمورد از ویژگی‌های این فرش را با هم بخوانیم:

  • در تولید فرش اصفهان از رنگ‌های طبیعی سنتی و مرغوب استفاده می‌شود.
  • فرش‌های اصفهان ریزبافت و ظریف هستند.
  • استفاده از نقش‌های آثار باستانی و گل و برگ‌های متناسب ختایی در گونه‌های فرش اصفهان بالاست.
  • پرزهای این نوع از فرش کوتاه گرفته می‌شوند.
  • در حین بافت فرش اصفهان عملیات پرداخت نیز انجام می‌شود.

فرش تارنگ
طرح‌های فرش دستباف اصفهان
فرش تارنگ

اصفهان از فرش به عرش رسید!

همه ما بخوبی می‌دانیم که شهر اصفهان زادگاه هنر و صنایع دستی است. حتما دوست دارید بدانید که این هنر چه تاریخی را از سر گذرانده؟ اصلا فرشبافی در اصفهان از کجا شروع شد؟

در قرن شانزدهم میلادی و به دوره پادشاهان صفویه، اشرافی‌های دربار، صنعتگران و فرشبافان را از جای‌جای شمال غرب ایران در اصفهان جمع کردند و در محله جلفا جای دادند. درباریان کارگاه‌های فرشبافی متعددی را بنا کردند و برای کاخ‌های پادشاه نفیس‌ترین قالی‌های ابریشمی و زربفت با طرح‌های مسحورکننده و زیبا بافته شد. هنرمندان اصفهانی کم کم سفارشات شخصی را پذیرفتند و صنعت فرشبافی به یکباره رشد کرد. فرش‌ها و تابلوفرش‌ها و قالی‌های باشکوه به سرعت سرتاسر ایران را درنوردید و شهرت و آوازه آن از مرزها گذشت. این دوره از تاریخ را عصر شکوه قالی ایران نامیده‌اند.

فرش تارنگ
طرح‌های فرش دستباف اصفهان
فرش تارنگ

با یک نظر زادگاه انواع فرش‌های اصفهان را تشخیص بدهید!

آیا به فرشی که روی آن پا می‌گذارید با دقت نگاه کرده اید؟ به جز نقشه و طرح فرش، چه چیزی آن را رویایی و تاثیرگذار می‌کند؟

درست فهمیدید! می‌خواهیم از دنیایی پرشور و بانشاط صحبت کنیم: دنیای رنگ‌ها !

در انواع فرش‌های اصفهان معمولا از 12 نوع رنگ و تابع رنگ استفاده می‌شود. در این فرش‌ها رنگ‌های سرد کاربردی‌تر از رنگ‌های گرم هستند. رنگ‌های سرمه‌ای، آبی، انواع رنگ‌های بژ و نخودی و خاکی و کرم‌رنگ، انواع رنگ سبز و لاکی، از رنگ‌های محبوب انواع فرش اصفهان است. در این فرش رنگ حاشیه و ترنج را هم‌خانواده می‌بافند و رنگ لچک را متفاوت در نظر می‌گیرند. هماهنگی و نقش و رنگ قرینه، از ویژگی‌های بارز فرش اصفهان است.

فرش تارنگ
طرح‌های فرش دستباف اصفهان
فرش تارنگ

فرش اصفهان یک سرمایه است، آن را بیشتر بشناسید!

حالا با چند تا از ویژگی‌های ابزاری فرش اصفهان آشنا می‌شویم:

  • نخ مصرفی

در گونه‌های فرش‌ اصفهان معمولا از چله ابریشمی استفاده می‌شود که استحکام فوق‌العاده بالایی دارد. نخ پود از جنس پنبه است و با دست رد می‌شود.

  • نوع و جنس دار

دار در همه انواع فرش اصفهان عمودی است. جنس دار چوبی بوده اما به تدریج در حال تبدیل شدن به جنس فلزی است.

  • گره بافت

گره در فرش‌های درجه 1 اصفهان فارسی‌باف است. گاهی در فرش‌های درجه 2 و درجه 3 اصفهان گره جفت‌باف هم دیده می‌شود.

  • رنگرزی الیاف

برای رنگ انواع فرش‌های اصفهان کارگاه‌های رنگرزی طبیعی و شیمیایی وجود دارد. در این فرش بیشتر از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود که از پوست انار، اسپرک، روناس، پوست گردو، برگ مو و … به دست می‌آید. دوام و پایداری رنگ طبیعی خیلی زیاد است و فرشی که رنگ آن طبیعی باشد، با گذر زمان ظاهر پخته‌تر و زیباتری به خود می‌گیرد.

  • ابزارهای بافت

فرش اصفهان اصولا با دست بافته  و با تیغ و قیچی بریده می‌شود. هرچه تیغه قیچی پهن‌تر و عریض‌تر باشد الیاف کوتاه‌تر و ظریف‌تر چیده خواهند شد.

فرش تارنگ
طرح‌های فرش دستباف اصفهان
فرش تارنگ

حرف آخر

در این مقاله از چیدانه ویژگی‌های انواع فرش اصفهان را به شما معرفی کردیم. گشتی در نقش‌های جذاب و رنگ‌های چشم‌نواز آن زدیم و شما با ویژگی‌های فرش اصفهان آشنا شدید.
حالا بگذارید به سوال پایانی شما پاسخ بدهیم: انواع فرش اصفهان را از کجا بخریم؟

ما تیم حرفه‌ای فرش تارنگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مجموعه ای که کیفیت محصول و رضایت خاطر شما، دستور کار آن‌هاست.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، سری به مطالب زیر بزنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه