Chidaneh.com placeholder image

نور پردازی حیاط خلوت، ایجاد فضایی گرم و صمیمی

به قلم: مهسا پوررضا

امروزه اغلب خانه ها به صورت آپارتمانی طراحی می شوند و در خانه های آپارتمانی دیگر خبری از فضای سبز بزرگ و زیبا نیست از این رو طراحان ساختمان سعی دارند تا فضایی گرم و دلنشین را در حیاط خلوت و تراس یا بالکن ایجاد کنند. نور پردازی یکی از این روش ها است. نورپردازی حیاط خلوت به آسانی نصب یک لامپ ساده نیست. شما باید در خصوص انتخاب مدل چراغ حیاط، مکان نصب آن و نحوه استفاده از آن ها تصمیم گیری کنید. نورپردازی حیاط خلوت ها با یکدیگر تفاوت دارد در ادامه به ایده هایی برای نورپردازی باغچه حیاط پرداخته ایم.

نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت

اگر در حیاط خلوت خانه ای استخری وجود دارد نورپردازی آن نسبت به مکان باربیکیو و فضایی که از آن برای استراحت استفاده می کنید، متفاوت می باشد. یک نورپردازی ضعیف حتی زیباترین نورپردازی باغچه حیاط را نیز به مکانی غیر قابل تحمل تبدیل می نماید. روش های زیادی برای نورپردازی این قسمت از خانه وجود دارد. در انتخاب روش نورپردازی در درجه اول تمایلات شخصی فرد اولویت دارد. در این جا به بیان بعضی ایده ها در جهت نورپردازی حیاط خلوت می پردازیم.

تابلو فرش ریحان

مطالب مرتبط: نورپردازی استخر، ترکیب نور و آب!

لوستر حیاط خلوت
لوستر حیاط خلوت

لوستر های آویز خورشیدی

برای بخش هایی از نورپردازی باغچه حیاط که دسترسی به برق نبوده و روشنایی از بالا، مخصوصا جهت استفاده  بالای میز نیاز است استفاده از چراغ های آویز خورشیدی به صورت لوستر یا شاخه ای می تواند گزینه بسیار مناسبی برای نورپردازی حیاط خلوت شما محسوب شود. که می توانید آن ها از درخت یا ستون های فلزی آویزان کنید.

نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت

نورپردازی با لامپ های ریسه ای ساده 

لامپ های ریسه ای ساده یکی از پرطرفدار ترین روش های نورپردازی حیاط خلوت است که دارای لامپ های سبک ادیسون هستند و به نورپردازی حیاط پشتی شما ظاهری مدرن و جذاب می بخشد. 

نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت

به فضای حیاط بافت دهید

با استفاده از تکنیک های نورپردازی می توان به فضا بافت داد. شما می توانید منبع روشنایی را جایی قرار دهید که نور آن با تابش بر گیاهان روی زمین یا دیگر سطوح سایه های بافت دار درست کند  و جلوه ویژه ای به نورپردازی حیاط پشتی شما می بخشد.

ریسه مینیاتوری در حیاط خلوت
نورپردازی بین گیاهان
نورپردازی بین گیاهان

گیاهان خود را غرق نور کنید

ایده نورانی کردن درخت ها و گیاهان حیاط خلوت یا پاسیو با وصل کردن لامپ نیز جالب است. با استفاده از سیم کشی و نصب لامپ روی قسمت های مختلف درختان می توانید یک فضای سبز نورانی را در نورپردازی حیاط پشتی تجربه کنید. که به صورت گسترده یا متمرکز در نورپردازی حیاط خلوت مورد توجه قرار می گیرد.

چراغ پایه کوتاه
چراغ پایه کوتاه
چراغ پایه کوتاه

استفاده از روشنایی پایه کوتاه

بهتر است مسیر ورودی حیاط خلوت و کناره هایی که  تعریف شده است را در نورپردازی حیاط خلوت و پاسیو همیشه روشن نگه دارید. برای این کار می توانید از نصب چراغ  هایی با پایه  کوتاه در دو طرف مسیر استفاده کنید.

نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت

ریسه های مینیاتوری در نورپردازی حیاط خلوت

برای نورپردازی حیاط خلوت استفاده از ریسه های کوچک مینیاتوری روشی متداول و بسیار به صرفه و راحت است این ریسه ها با قیمت مناسب و نمایی بسیار گرم و صمیمی جلوه ای جذاب به حیاط شما می بخشد که به علت کوچک و انعطاف پذیر بودن قابل استفاده در حالت ها و شکل های گوناگون در نورپردازی حیاط خلوت و پاسیو است.

نور پردازی حیاط خلوت

نورپردازی با استفاده از شومینه بیرونی

استفاده از شومینه بیرونی چندان رایج نیست، اما به کارگیری آن ها برای مهمانی های آخر شب و زمان هایی که تمایل به استفاده از نور زیادی ندارید، مناسب می باشد. شومینه های بیرونی در اندازه های مختلف وجود دارند. انتخاب اندازه مناسب آن ها باید بر اساس نیاز شما در نورپردازی پاسیو صورت گیرد. استفاده از شومینه های بیرونی برای شب های سرد زمستانی و یا برای گریل کردن غذا انتخاب مناسبی می باشد.

نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت

گلدان های نورانی برای نورپردازی حیاط تهیه کنید

برای زیباتر کردن فضای سبز حیاط خلوت و پاسیو به دنبال گلدان هایی باشید که بدنه نورانی دارند این گلدان ها فضای سبز و گیاهان شما را بسیار زیباتر نشان خواهند داد. گلدان های درخشان یکی از بی نظیرترین انتخاب هایی است که برای نورپردازی حیاط خلوت خانه وجود دارد. برای جلوه ای خیره کننده آنها را با گلدان های مواد دیگر مخلوط کنید. آنها حتی در نور روز زیبا هستند ، اما شب ها نمای درام بیشتری به نورپردازی پاسیو اضافه می کنند.

روشنایی زمینی
روشنایی زمینی
روشنایی زمینی
روشنایی زمینی

استفاده از روشنایی زمینی

شما می توانید با استفاده از روشنایی مناسب، در اشکال مینیمال و سنگی شکل، فضای پاسیو یا حیاط خلوت خود را درخشان تر، گرم تر و صمیمی تر کنید. استفاده از لامپ های زمینی را در طراحی نورپردازی حیاط خلوت  بگنجانید تا مناطق خاص مانند میز یا گیاهان را با ظرافت،  در نورپردازی باغچه حیاط روشن شوند.

نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت

از چراغ آویز در نورپردازی حیاط خلوت استفاده کنید

چراغ های آویز فقط مخصوص دکوراسیون داخلی منزل نیستند. شما می توانید آن ها را بیرون از منزل هم نصب کنید. البته این کار به سیم کشی احتیاج دارد. می توانید چراغ ها را از درخت آویزان کنید. می توانید از نوع کنفی، شیشه ای و… استفاده کنید.

فانوس در روشنایی حیاط خلوت
فانوس در روشنایی حیاط خلوت
فانوس در روشنایی حیاط خلوت

نورپردازی حیاط خلوت با انواع فانوس 

می توانید از انواع فانوس به صورت دیواری و مدرن ، آویز و چیدمان روی زمین جهت نورپردازی حیاط خلوت خود استفاده کنید.اگر حیاط شما دارای پله است، می توانید سطح آن ها را با نور فانوس روشن کنید. تعدادی فانوس روی پله ها قرار دهید و مسیر را به این شکل روشن نمایید. فانوس های مراکشی زیبایی خاصی دارند و برای دکوراسیون نشیمن های کوچک حیاط و پاسیو نیز بسیار جذاب هستند. شما می توانید از این فانوس ها جهت تزیین و روشن کردن فضای مورد نظرتان بهره بگیرید.

نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت

نقطه ای نورپردازی کنید

با بهره گرفتن از لامپ های کوچک می توان به نورپردازی نقطه ای پرداخت. می توانید لامپ ها را در لبه پله ها و سکوها کار بگذارید یا در سطح زمین نصب کنید و جلوه ای ویژه به حیاط خلوت خود ببخشید.

شمع در حیاط خلوت
شمع در حیاط خلوت
شمع در حیاط خلوت
شمع در حیاط خلوت

نورپردازی حیاط خلوت با استفاده از شمع

استفاده از شمع از جمله روش های کلاسیک نورپردازی می باشد. شما می توانید از شمع ها در جاشمعی هایی به شکل فانوس در اطراف حیاط خلوت یا پاسیو خود استفاده نمایید. انواعی از شمع وجود دارند که باعث می شوند حشرات از محل مورد نظر دور شوند. استفاده از این شمع ها باعث می شود در هنگام صرف غذا یا گپ و گفت با دوستان، حشره ها باعث اذیت شما نشوند.

نور پردازی حیاط خلوت

کنده های نورافشان داشته باشید

جهت نور پردازی حیاط خلوت خود سطح داخل یک کنده درخت را خالی کنید و شکاف های کوچکی روی بدنه آن ایجاد نمایید. سپس می توانید با قرار دادن لامپ یا فانوس در زیر آن ها کنده های نورانی داشته باشید.

نور پردازی حیاط خلوت

شیشه پر شده از چراغ ریسه ای 

افزودن یک شیشه پر شده از چراغ ریسه ای راهی آسان و سریع برای روشن کردن آن گوشه تاریک حیاط خلوت شماست.می توانید از آنها برای قراردادن روی زمین ، پله و به صورت چندتایی بر روی میز استفاده کنید و از درخشندگی ملایم آن لذت ببرید.

نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت

فانوس های چینی آویزان ساده و صمیمی 

یکی از روش های نورپردازی حیاط خلوت جهت دستیابی به فضایی گرم و صمیمی استفاده از فانوس های کاغذی چینی است. که علاوه بر روشنایی و نور در اشکال گوناگون و رنگ های مختلف موجود است و می تواند جلوه خاصی به فضای شما ببخشد. همچنین می توانید آن ها را با دیگر انواع روشنایی ها برای جشن ها و مراسمات تلفیق کنید و از زیبایی و نور آن ها لذت ببرید.

نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت
نور پردازی حیاط خلوت

جمع بندی

روش های زیادی برای نورپردازی حیاط خلوت و پاسیو وجود دارد که ما در این جا به بیان برخی از آن ها پرداختیم. برای انتخاب روش نورپردازی مناسب به دنبال نیازهای اساسی خود در استفاده از حیاط خلوت بوده و سپس روش مناسب را انتخاب نمایید. نورپردازی این قسمت از خانه می تواند متحمل هزینه زیادی باشد. به همین خاطر احتمالا شما به دنبال روش های ارزان قیمت ولی کارآمد در این زمینه می باشید. در این مقاله سعی کردیم به قسمتی از این روش های به صرفه جهت نورپردازی حیاط خلوت بپردازیم .

مطالب بیشتر : 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
هادی در تاریخ 07 فروردین 1402
عالی بود

ثبت دیدگاه