Chidaneh.com placeholder image

آشنایی با پرده برقی و انواع آن برای یک دکوراسیون امروزی

به قلم: آرمین سرخوش افشار

پیشرفت روز به روز علم و تکنولوژی باعث شده تا زندگی برای افراد راحت‌تر و سریع‌تر شود. دسترسی آسان و الکترونیکی به وسایل مختلف، زندگی روزمره افراد را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار داده‌است. اگر به وسایل اطراف خود نگاه کنید، بیش از نیمی از آن‌ها برقی است یا با کنترل کار می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با یکی از جدیدترین یافته‌های تکنولوژی، که در دهه‌ی اخیر استفاده از آن در منازل، هتل‌ها و مراکز افزایش یافته است، آشنا کنیم. در ادامه به بررسی کاربرد، انواع، مزایا و هر اطلاعات دیگری که شما برای آشنایی و خرید پرده برقی نیاز دارید، می‌پردازیم.
بارها پیش آماده که شما برای تنظیم میزان باز یا بسته شدن پرده‌های خود به مشکل بخورید. گاهی پیش می‌آید گیره‌های مختلف در مسیر ریل پرده‌ها، در هنگام تنظیم دستی گیر بکند. شرکت‌های مختلف برای حل این مشکل، پرده برقی را ابداع کرده‌اند. 

نمایی کلی از این پرده‌ها

این پرده‌ها که توسط موتور و ریل کار می‌کنند، سهولت وصل کردن و استفاده از پرده را نسبت به حالت دستی، چند برابر کرده‌اند. تنها کافی است موتور و ریل مخصوص به این پرده‌ها را فراهم کنید. سپس می‌توانید با وصل کردن پرده‌های امروزی به آن‌ها، از طریق کنترل‌هایی که تعبیه‌ شده مقدار آن‌ها را تنظیم کنید. 

سرویس خواب بالسا

پرده برقی چیست و چه فرقی با پرده هوشمند برقی دارد؟

همانطور که از اسم آن مشخص است، این پرده‌ها به کمک برق کار می‌کنند. درواقع موتور و ریل‌هایی که پرده به آن وصل می‌شود، با کنترلی از راه دور قابل تنظیم هستند. بین پرده برقی و پرده هوشمند برقی تفاوت وجود دارد که معمولا اکثر افراد به اشتباه از آن چشم پوشی می‌کنند. 

پرده‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت و سیستم‌های هوشمند صوتی مانند الکسا را دارا می‌باشند. شما به کمک صوت خود و این سیستم‌های نام برده‌شده، می‌توانند تغییراتی طولی مدنظر خود را بر پرده‌ها ایجاد کنند. این در حالی است که پرده برقی تنها توسط کنترل خود قابل تنظیم است و قابلیت تنظیم با قابلیت‌های هوشمندی نظیر صوت و اتصال به اینترنت را ندارد. با توجه به همین سیستم‌هایی که پرده برقی هوشمند دارد، قیمت آن نیز نسبت به پرده برقی بیشتر است. 

پرده برقی مانند پرده‌های دیگر در منازل، محل کار، رستوران‌ها و فروشگاه‌های عمومی بکار می‌رود. مهم‌ترین خصوصیتی که کاربرد آن را در منازل و محل‌های کاری افزایش داده است، سهولت در استفاده است. شما به راحتی و بدون مشکل می‌توانید با کنترل از راه دور، طول مورد نیاز را به پرده بدهید. یکی از مکان‌های پرکاربرد برای پرده‌های برقی، مکان‌هایی است که دارای پنجره‌های در ابعاد بزرگ هستند. برای افراد سخت است که به صورت دستی این پنجره‌های بزرگ را تنظیم کنند، به همین دلیل می‌توانند به کمک پرده‌های برقی، طول پرده‌های خود را تعیین کنند. 

 

نمایی کلی از موتور و ریل های این نوع پرده‌ها

پرده‌های برقی به چه روشی کار می‌کنند؟

سیستمی که اندازه پرده برقی را تنظیم می‌کند، دارای سه بخش است: موتور – ریل – سیستم کنترل. همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، موتور و ریل به گوشه دیوار متصل می‌شوند. این موتورها که دارای سنسور می‌باشند، برای تنظیم اندازه و طول آن به کمک کنترل باید به پریز برق متصل باشند تا سنسور فعال باشد. استفاده از موتور و قابلیت تنظیم توسط کنترل از راه دور، این پرده‌ها را برای مکان‌های آموزشی نیز بسیار مناسب کرده است. انواع موتورهایی که در این سیستم به کار می‌رود در دو دسته سیمی و گیربکسی قرار می‌گیرد. نوع ریل بکاررفته نیز در دو دسته سیمی – قرقره ای و تسمه – گیربکسی است.

مقدار بیشتر مبلغی که شما برای پرده برقی پرداخت می‌کنید، مربوط به موتور دستگاه می‌باشد. این موتور با توجه به وزن پرده‌ها متناسب است. ریل پرده‌های برقی شامل قرقره و تسمه است. برای اتصال پرده‌ها به این سیستم، گیره‌های پرده به تسمه وصل می‌شود. سپس با حرکت تسمه‌ها که توسط کنترل انجام می‌شود، باز بسته می‌شوند. درواقع این دستورات از کنترل به سنسور موتور و از موتور به ریل منتقل می‌شود. سیستم‌ هوشمند از این پرده‌های برقی دارای تایمر هم می‌باشند؛ مثلا اگر شما در ساعت خاصی از شبانه روز خواستید که پرده کنار برود، می‌توانید در پرده‌های هوشمند برقی این تایمر را فعال کنید. 

نمایی نزدیک از موتور و ریل دستگاه

توجه داشته باشید که این وسیله مکانیکی – برقی مانند مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد. البته عمر موتور و تسمه پرده برقی بالاست و جنس تسمه ها به گونه‌ای است که به راحتی و در کوتاه مدت از بین نمی‌رود.  

چند نوع پرده برقی داریم و هرکدام چه کاربردی دارند؟

پرده‌های برقی با نمونه و طرح‌های مختلفی در بازار موجود است. اما به طور کلی آن‌ها را در سه دسته تقسیم می‌کنند:

سایبانی:

پرده‌های سایبانی معمولا پرده‌هایی هستند که در آشپزخانه‌ها بکار می‌روند. این پرده‌ها را که به نام پرده شید نیز معرفی می‌کنند، از ورود نور به داخل فضای اتاق جلوگیری می‌کند. پرده شید یا سایبانی، پرده‌هایی هستند از جنس پارچه‌های ضخیم یا نازک که به دور لوله ای در قسمت بالا خود متصل می‌شوند. شما به کمک این لوله و کنترل می‌توانید مقدار اندازه و بلندی پرده را کم یا زیاد کنید. تفاوتی که این پرده‌ها با پرده‌های کرکره‌ای دارند در میزان عبوردهی نور آن‌هاست. پرده‌های سایبانی با توجه به نوع ضخامتی که که برای پارچه پرده انتخاب می‌شود، به صورت یکنواخت مقدار مشخصی از نور را منتقل می‌کنند.

از پرده‌های شید به عنوان سایبان علاوه بر دکوراسیون داخلی، برای دکوراسیون خارجی نیز استفاده می‌شود. معمولا پنجره‌های بالکن که بزرگ‌تر از پنجره‌های دیگر هستند، بخصوص در خانه‌های ویلایی، برای جلوگیری از ورود نور آفتاب از پرده‌های شید استفاده می‌کنند. در مغازه‌ها نیز برای جلوگیری از ورود نور به فضای داخلی، از این پرده‌های سایبانی استفاده می‌کنند. معمولا پرده‌های سایبانی تک رنگ هستند و طراحی خاصی بر روی آن ها ایجاد نمی‌شود.

نمایی کلی از پرده‌های شید در دکوراسیون خارجی

کرکره‌ای:

پرده‌های کرکره‌ای از نظر طراحی از بخش‌های راه‌راه تشکیل شده‌اند. به دلیل شباهتی که طراحی این پرده‌ها به بدن گورخر دارد، به آن زبرا نیز گفته می‌شود. این پرده‌ها برخلاف پرده‌های سایبانی، بیشتر در دکوراسیون داخلی خانه استفاده می‌شوند. به دلیل اینکه این پرده‌ها از طراحی راه‌راه برخوردارند، افراد می‌توانند با تنظیم آن‌ها تابش خورشید به داخل فضا را کنترل کنند. 

پرده‌های کرکره‌ای برخلاف پرده‌های سایبانی با طرح و رنگ‌های مختلفی در بازار موجود هستند. علاوه بر رنگ، شما می‌توانید پرده کرکره‌ای با طرح‌های بسیار زیبا از طبیعت و حیوانات پیدا کنید. در دکوراسیون داخلی معمولا از پرده کرکره‌ای در پنجره آشپزخانه‌ها و مکان‌هایی که پنجره‌هایی با طول بلند ولی عرض کم دارند، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام پرده کرکره ای برای فضای پذیرایی مناسب است؟

پرده برقی کرکره‌ای

کنار جمع‌شونده:

برای بیشتر پنجره‌های خانه‌ها از پرده‌های کنار جمع‌شونده استفاده شده‌است. این پرده‌های برقی برای انواع پنجره‌ها با سایزهای مختلف مناسب هستند. معمولا در خانه‌های لوکس و هتل‌های مجلل که پنجره‌ها بخصوص پنجره‌های سالن پذیرایی و اتاق خواب‌ها، از نظر طول و عرض سایز بزرگی دارند، از پرده‌های برقی کنار جمع شونده استفاده می‌شود. این پرده‌ها به دلیل سایز طولی و عرضی بلندی که دارند، در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف و زیبا موجود هستند. 

از پرده‌های کنار جمع‌شونده نیز مانند پرده‌های کرکره ای، بیشتر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. این نوع از پرده‌ها را کمتر در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها می‌بینیم. البته در فروشگاه‌های بزرگ لباس و پوشاک، ممکن است از این نوع پرده برقی استفاده شود. اگر شما اتاق خواب یا سالن پذیرایی دارید که پنجره‌های بزرگی دارند برای راحتی و سهولت کار، پیشنهاد می‌کنیم تا از پنجره برقی کنار جمع‌شونده استفاده کنید. 

یکی دیگر از موارد استفاده از این نوع پرده‌ها در پارتیشن‌بندی است. شما می‌توانید برای جداسازی دو بخش از منزل که دیواری بین آن‌ها کشیده نشده، توسط این نوع از پرده‌ها، جداسازی و به اصطلاح پارتیشن‌بندی کنید.

بیشتر بخوانید: پارتیشن های پارچه ای، کی گفته پرده فقط برای پنجره هاست؟

پرده برقی کنار جمع‌شونده

استفاده از پرده های برقی چه مزایا و معایبی دارد؟

1. دسترسی راحت:

بی‌شک مهم‌ترین دلیل استفاده از این پرده‌ها، دسترسی راحت، آسان و سریع برای کاهش یا افزایش طول پرده‌هاست. گاهی برای تغییر اندازه پرده‌های بلند به دلیل وزن زیاد آن‌ها، نیاز به انرژی زیادی دارید. این پرده‌های برقی اینکار را برای شما راحت کردند و می‌توانید به راحتی و از فاصله دور، طول پرده را کم یا زیاد کنید. 

2. امکان حرکت پرده در زمان قطعی برق:

اکثر افراد فکر می‌کنند که نمی‌توان بعد از قطع برق، پرده‌های برقی را جابجا کرد. در حالی که اگر قطع برق داشته باشید به راحتی می‌توانید با دست خود ریل پرده برقی را جابجا کنید. 

3. اندازه موتور:

در اکثر وسایل برقی، موتور دستگاه از اندازه بالایی برخوردار است. اما در این نوع پرده‌ها، موتور دستگاه از اندازه کوچکی برخوردار است که می‌توان به راحتی آن را حمل کرد. 

4. نصب راحت:

شما به راحتی می‌توانید در هر کجای دیوار یا سقف اتاق خود این پرده‌ها را به راحتی نصب و استفاده کنید.

5. تحمل وزن پرده:

ریل این دستگاه‌ها دارای قابلیت تحمل وزن بالای پرده هاست. شما به راحتی می‌توانید پرده‌هایی با وزن بالا و اندازه بزرگ را در محل مورد نظر خود بر روی ریل وصل کنید و نگران شکستن آن نباشید. البته توصیه می‌شود تا ریل موردنظر خود را با توجه به نوع پرده مطابقت دهید. 

این مواردی که بیان شد از مهم‌ترین مزایایی بود که این پرده‌های برقی دارای آن می‌باشند. اما مهم‌ترین عیبی که می‌توان در ارتباط با پرده برقی بیان کرد، قیمت بالای موتور آن است. چون این موتورها دارای سنسور می‌باشند، معمولا از قیمت بالایی برخوردار هستند. 

پرده برقی و تاثیر آن بر دکوراسیون داخلی و سبک زندگی

به طور کلی طرح و نقش پرده، تاثیرات مثبتی در زیبایی و مجلل شدن فضا می‌گذارد. از بین انواع پرده‌های برقی که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، کرکره‌ای و کنار جمع‌شونده بیشتر در دکوراسیون داخلی و داخل فضای اتاق، محل کار یا منازل به کار می‌رود. از این بین، پرده برقی کنار جمع‌شونده بیشتر برای پنجره‌های قدی و بسیار بزرگی که معمولا در خانه‌ها و هتل‌های لوکس وجود دارد، بکار می‌رود. اما پرده برقی سایبانی، بیشتر برای دکوراسیون خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و زیبایی خاصی به فضای بیرون منازل و مغازه‌ها می‌دهد.

تاثیر پرده برقی کنار جمع‌شونده بر دکوراسیون داخلی

زیبایی و راحتی که این نوع از پرده‌ها برای زندگی افراد به ارمغان آوردند باعث شده تا میزان تقاضای این پرده‌ها بیشتر شود. این سیستم برقی به حدی کار را راحت کرده است که شما می‌توانید به راحتی پرده‌های معمولی خود را به این ریل‌ها متصل کرده و از این دستگاه استفاده کنید. برای پنجره‌هایی که بسیار بزرگ هستند و طولی بیش از 12 متر دارند، دو موتور باید تهیه شود؛ زیرا یک موتور و ریل می تواند تا 12 متر پنجره و پرده را کنترل کند. علاوه براین، پرده‌های برقی می‌توانند حداکثر 60 کیلوگرم وزن پرده را تحمل کنند.

اگر پنجره کوچکی مانند آشپزخانه یا بعضی ازپنجره‌های اتاق خواب نیاز به پرده برقی دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا از نوع کرکره‌ای آن استفاده کنید. اما اگر در سالن یا اتاق خوابی خود پنجره‌ای بزرگ دارید، بی‌شک پرده برقی کنار جمع‌شونده انتخاب اول و آخر شماست. اگر شما صاحب مغازه یا خانه‌هایی هستید که فضای بزرگی را در پشت حیاط دارند، می‌توانید از نوع سایبانی این پرده‌های برقی استفاده کنید.

تاثیر مهمی که این دسترسی راحت برای زندگی افراد به ارمغان آورده، باعث شده تا افراد با صرف کمترین انرژی طول پرده‌ها را تغییر بدهند. مثلا زمانی که شما تازه از خواب بلند می‌شوید و می‌خواهید پرده بزرگ اتاق خواب خود را کنار بکشید، به راحتی می‌توانید با فشار دادن یک دکمه پرده را کنار بزنید. 

مطلب مرتبط: هوشمندسازی ساختمان؛ از 0 تا 100 امکانات خانه های هوشمند

پرده برقی

نتیجه گیری

سعی کنید در هنگام خرید پرده برقی موردنظر خود، با فروشنده و افرادی که در این زمینه تخصص دارند، مشورت کنید. علاوه براین، به افراد توضیح دهید که برای چه پنجره‌ای پرده می خواهید تا بتوانید مناسب‌ترین نوع پرده برقی را خریداری کنید. سیستم الکترونیکی پرده برقی مانند هر سیستم الکتریکی دیگری، ممکن است بعد از مدتی خراب شود. پس اصلا نیاز به نگرانی نیست و شما می‌توانید به راحتی خودتان موتور و ریل موردنظر خود را خریداری کرده و آن را جایگزین کنید. اگر شما به دنبال راحتی کار خود در خانه هستید، بی‌شک خریدن پرده برقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در این مقاله در چیدانه ما سعی کردیم تا به بررسی تمام اطلاعاتی که شما برای آشنایی و خرید پرده برقی نیاز دارید، بپردازیم.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به متخصصین و اهالی فن مرتبط با پرده و کرکره در چیدانه سر بزنید

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه