Chidaneh.com placeholder image

پنجگانه مهم انواع کانسپت در معماری

به قلم: مهسا پوررضا

کانسپت به فرانسوی Parti pris در معماری به معنای ایده بزرگ پشت یک طرح می باشد. به عبارت دیگر کانسپت یک تفکر سازمان‌بخش بوده که معمولاً به صورت یک دیاگرام یا یک جمله ارائه می‌گردد. گسترش کانسپت در اکثر اوقات پیش از مراحل دیگر طراحی مانند توسعه نقشه، مقطع و نما انجام می گیرد.از اواسط دهه 60 میلادی تا به امروز ارزیابی کانسپت در معماری مسئله ای مهم و تعیین کننده در ارزش گذاری کارهای معماری به حساب می آید. در ادامه به پنجگانه انواع کانسپت در معماری می پردازیم.

کانسپت در معماری
نمونه کانسپت
کانسپ و ایده در معماری

جایگاه کانسپت در معماری

  1. توانایی معمار در چگونگی پردازش کانسپت
  2. دانش معمار از رشته معماری و تسلط وی بر معماری
  3. کانسپت معماری از کلیدی ترین بخش های کار معماری محسوب می شود و ملاک اصلی ارزیابی قدرت و ضعف معماری به حساب می آید. انواع کانسپت در معماری مسیری است که در طول آن نیازهای فیزیکی، شرایط محیطی و باورها به هم می رسند و بخش مهمی از روند طراحی شکل میگیرد.
معماری و کانسپت
کانسپت در معماری
ایده و کانسپت و انواع آن
نمونه کانسپت معماری
کانسپت و ایده

به منظور درک کانسپت نیاز به آگاهی از 2 موضوع است:

  1. کانسپت ضرورتا موضوعی عجیب و یک شعر الهام شده نیست و همواره ما کلیسای نور تادائو آندو یا کلیسای رونشان لوکوربوزیه را طراحی نخواهیم کرد. کانسپت می تواند یک ترکیب خوب حجمی به همراه فضاهای تامل برانگیز معمارانه باشد مانند کارهای ریچارد مایر.
  2.  همیشه ضرورتی ندارد طرح ما دارای کانسپتی خاص باشد. رسیدن به عملکردی بهینه نخستین انتظاری است ست که از یک مهندس معمار می رود.

ملاک های ارزش گذاری در ذهن انسان معیارهای معناگر و مفهوم سازی هستند همانطور که موسیقی با نت ها ساخته می شود، شعر با کلماتش سروده می شود، معماری هم برای پدید آمدن نیاز به ایده و انواع کانسپت  در معماری دارد تا به فضا فرم دهد و احساسات انسان را بیدار نماید.

چوب و هنر
استادیوم المپیک چین
کانسپت استادیوم المپیک چین
موزه جنگ
کانسپت موزه جنگ
مرکز گتی
کانسپت مرکز گتی
پاوین بارسلونا
پایانه یوکوهاما
پایانه یوکوهاما کانسپت

کانسپت قیاسی از انواع کانسپت معماری

فلسفه ‌ی قیاس عبارت است از استدلال آوردن، فکر کردن و به آگاهی رسیدن درباره ‌ی وجود دو چیز تا حدی که دانش به دست‌ آمده به سطحی رسد که به عنوان مرجع معرفی شود. یافتن مطابقات و مشابهات تمامی مدل ‌های نظری، بر اساس قیاس ‌های تمثیلی بین دو چیز است، سرچشمه ‌ی ایده و نیاز به تفکیک ‌پذیری و تجزیه ‌و تحلیل است. نظریه ‌ها هستند که به کاسته ‌شدن عدم قطعیت درباره ‌ی جوانب مختلف کمک کرده و به معمار کمک کرده که به روشی بهینه ‌ترعمل نماید. به طور مثال، قیاس با پدیده عینی، قیاس با پدیده ها در طبیعت، هنر و علوم مختلف، قیاس با پدیده های ذهنی و تجربیات گذشته.مدل ‌های معماری قیاسی در طراحی معمارانه همچنین چیزهای ناشناخته در زمینه ساختمان‌ هستند که بایستی طراحی شوند و به معنای سامانه ‌ای از روابط میان عوامل مختلفند که معمار در خلق ساختمان بایستی در نظر داشته باشد که از انواع کانسپت معماری است.

  • استادیوم المپیک چین : قیاس با پدیده عینی
  • موزه جنگ: قیاس های مختلف
  • مرکز گتی: قیاس تدریجی ترکیب نهایی با مولفه های تحلیل پروژه
  • پاویون بارسلون: قیاس با آثار معمار میس ون در روهه و تجربیات قبلی
  • پایانه یوکوهاما: قیاس با پدیده های طبیعت و هنر
موزه یهود
کانسپت موزه یهود
ساختمان اداری اس سی جانسون
کانسپت ساختمان اداری اس سی جانسون
مرکز پمپیدو در پاریس
کانسپت مرکز پمپیدو در پاریس

کانسپت استعاری از انواع کانسپت معماری

استعارات مانند مقایسه ها از انواع کانسپت معماری ، به آشکار کردن روابط بین اشیاء می پردازند. با این تفاوت که این رابطه بیشتر انتزاعی هستند تا عینی. در واقع تشبیهات، استعاراتی هستند که از واژه هایی چون، مانند و همانند برای بیان این رابطه استفاده می کند. تشبیهات و استعارات، تشخیص امکان ارتباط میان الگوهاست، مقایسه ها رابطه عینی را مد نظر قرار دارند.

  • موزه یهود 
  • ساختمان اداری اس سی جانسون
  • مرکز پمپیدو در پاریس
ساختمان مجلس ملی بنگلادش
موزه هنر کیمبل
گالری هنری دانشگاه ییل نیو هون
آزمایشگاه تحقیقات پزشکی ریچاردز
انستیتو سالک لا هویا

کانسپت جوهری از انواع کانسپت در معماری 

طراحان برای جستجوی جوهره پروژه و بیان آن در قالب کانسپت روشهای بسیاری دارند. این جستجو در واقع تلاشی برای رسیدن به ایده هایی است که قسمتهای مختلف یک کانسپت پروژه را به هم می پیوندد و به عقیده کان ایده هایی که طراح را قادر می سازد بر شرایط موجود مسلط شود و آنچه را که باید به سرانجام برساند. یک راه عملکردی (پراگماتیک) عبارت است از بررسی برنامه و مشخص کردن سلسله مراتب موجود با این فرض که اصلی ترین مسئله (جوهره) آن است که در این سلسله مراتب، در جای نخست باشد. در نهایت نتیجه چنین بررسی ای می تواند در قالب تحلیلی از برنامه و یا یک دیاگرام گرافیکی ارائه شود.

  • ساختمان مجلس ملی بنگلادش
  • موزه هنر کیمبل
  • گالری هنری دانشگاه ییل نیو هون | کنتیکت
  • آزمایشگاه تحقیقات پزشکی ریچاردز | فیلادلفیا
  • انستیتو سالک لا هویا | کالیفرنیا
کانسپت موزه ملی هوافضای اسمیتسونین
موزه ملی هوافضای اسمیتسونین

کانسپت برنامه ای از انواع نمونه کانسپت در معماری 

همه کانسپت های تصویرگر در جوهره، نماد فعالیت درون ساختمان نیستند. کانسپت ها می توانند حول مسائل عملکردی تری شکل بگیرند در حالی که توانایی حل صورت مسئله های کارفرما مایه مباهات بسیاری از معماران است اما در حقیقت عده کمی هستند که می توانند نگرشی عملکردی همراه با خلاقیت به حل این صورت مسئله داشته باشند و اکثراً هنگام ارائه راه حل های خلاقانه به مسائل ابتدایی کارکرد و توجهی می کنند.

  • موزه ملی هوافضای اسمیتسونین
ساختمان کراون مؤسسه فناوری ایلینوی
Neue Nationalgalerie
کتابخانه یادبود مارتین لوتر کینگ جونیور
برج بانکی حکومتی تورنتو

کانسپت ایده آل گرا  در انواع کانسپت در معماری 

برخلاف انواع قبلی کانسپت ها که در آنها معمار می بایست به درون پروژه و پروژه های مشابه بنگرد تا کانسپت مناسب را پیدا کند، در این نوع از انواع کانسپت در معماری خود معمار مفهومی جدید را به درون پروژه می برد. اگر این کانسپت او انتخاب صحیحی باشد به خاطر  تنوعش مورد تعیین قرار می گیرد و اگر این چنین  نباشد به خاطر این پیش فرض غلط صلاحیت و شایستگی او زیر سوال خواهد رفت. ایده آلها در واقع نماینده  نهایت اهداف و رویاهای یک معمار هستند.

برای مثال کانسپت ایده آل یک معمار می تواند در رابطه با مصرف بهینه انرژی در ساختمان باشد که در این صورت موارد زیر را باید در ساختمان اجرا کرد:

  1. دسته بندی فضاها با توجه به نیاز فضاها به گرما
  2. عدم طراحی پنجره در قسمت پشتی ساختمان
  3. زاویه دار کردن سطوح نصب به منظور نصب کلکتور ها و طراحی برای خودکفایی کل سیستم.

 ایده آل ها می توانند تأثیر مثبت زیادی داشته باشند و اگر معماران در پروژه ها به آنها رجوع نکنند و از آنها در شکل  دادن کانسپت ها بهره  نگیرند در واقع کار را سخت تر  کرده اند. تجارب قبل آنها و مهارت های ذهنیشان به پروژه جدید کمکی نخواهد کرد و همکاری را می باید از مرحله طراحی های بسیار ابتدایی آغاز و این نه به نفع کارفرما و نه به نفع معمار خواهد بود.

  • ساختمان کراون مؤسسه فناوری ایلینوی
  • موزه Neue Nationalgalerie در برلین-آلمان
  • کتابخانه یادبود مارتین لوتر کینگ جونیور – واشنگتن
  • برج بانکی حکومتی تورنتو
انواع کانسپت در معماری
کانسپت در معماری
کانسپت اولیه
کانسپت و ایده در معماری

نتیجه گیری

تصورات، ایده ها، کانسپت ها، و سناریوهای  کانسپچوال  در مجموع  زنجیره ای را می سازند که می تواند یکی از مبانی مهم در طراحی  معماری باشد. کانسپت ها عناصر مختلف طراحی را در یک کل منسجم گردهم می آورند و معماران را قادر می سازند که با هدایت  منابع و توانایی های خود آنها را در طراحی جنبه های مهم یک پروژه به کار گیرد. شایستگی  و مناسب بودن  یک کانسپت  در عوامل  اساسی  به شمار می آید. بدون وجود پروسه در طراحی  نقد آن ممکن است  به طور کلی پنجگانه مهم انواع کانسپت در معماری عبارت اند از: مقایسه ( یا روابط عینی) – استعاره ( یا روابط انتزاعی) – جوهره ( یا جنبه های ذاتی) – برنامه ای ( یا  پاسخ عملکردی) – ایده آل (یا ارزش های خارجی).مهم ترین نکته ای که باید بدانیم این است که جستجو برای کانسپت های مناسب و به کارگیری آنها در طراحی معماری  همواره به خلق معماری ای خوبی کمک خواهد کرد.

مطالب بیشتر:

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه