Chidaneh.com placeholder image

کمد کپسولی چیست و چگونه یک کمد کپسولی داشته باشیم؟

به قلم: مهسا پوررضا

ایده کمدهای کپسولی چند سالی است که در میان مفاهیم مد مطرح شده است و هدف آن صرفه جویی در وقت و هزینه و بهینه سازی در استفاده از منابع است. این نوع از کمد لباس به شما کمک می کند که عادت‌های بد خرید کردن را کنار گذاشته و در عین حال همیشه خوش تیپ و مرتب به نظر برسید. اگر می‌خواهید ساختن یه کمد کپسولی عالی را استارت بزنید با خواندن این مطلب شروع کنید: چطور یک کمد کپسولی عالی بسازید.

کمد کپسولی
کمد کپسولی سفید
لباس و کفش درون کمد

ظریف پدیدار چوب
تولید و اجرای کمد دیواری ریلی سفید و شیک
ظریف پدیدار چوب

سرویس خواب بالسا

شرکت معماری و طراحی داخلی ترنج
اجرای کمد دیواری مدرن اتاق
شرکت معماری و طراحی داخلی ترنج

کمد کپسولی چیست و به چه استفاده ای دارد؟

کمد کپسولی درمان کامل سردرگمی در انتخاب لباس را به عهده دارد و جوابی است برای سوال همیشگیِ حالا چی بپوشم؟عبارت «کمد کپسولی» را اولین بار حدود نیم قرن پیش سوزی فاکس Susie Faux صاحب بوتیکی به نام کمد یا Wardrobe در لندن به کار برد تا ثابت کند آن زمان هم خانم‌های زیادی دلشان می‌خواسته با داشتن آیتم‌های کم، تنوع‌های بزرگی ایجاد کنند. بنابر تعریف فاکس که هنوز هم پذیرفته شده است؛ کمد کپسولی مجموعه‌ای است از تعداد کمی آیتم‌های ضروری که هیچ وقت از مد نمی‌افتند و این قابلیت را دارند که با لباس‌های مختلف هر فصل ست شوند. به طور خلاصه این کمد شامل تاپ، رویه لباس، شلوار و دامن، کفش و بعضی از اکسسوری‌ها می‌شود که هیچ وقت از مد نمی‌افتند.

کمد کپسولی و چیدمان
کمد کپسولی و استفاده ان
چیدمان مرتب درون کمد

شرکت معماری و طراحی داخلی ترنج
اجرای کمد دیواری توکار مدرن
شرکت معماری و طراحی داخلی ترنج

مبلمان کارن هوم
استند و کتابخانه چوبی شیک
مبلمان کارن هوم

ساخت کمد کپسولی یک چلنج خودشناسی است 

معمولا کمد کپسولی شامل گزینه از لباس، کفش، کیف و زیورآلات است. هدف از ساختن این مجموعه پوشیدن لباس‌های مورد علاقه‌تان هر روز است. این مجموعه لزوما مد فصل، جدید، نو و فوق‌العاده نیست صرفا لباس‌هاییست که شما دوستشان دارید .بهتر است برای هر فصل آب و هوایی یک کمد کپسولی داشته باشید .کمد کپسولی تابستانی و کمد کپسولی زمستانی. در ایران با وجود چهار فصل تعداد کمد های کپسولی در یکسال به چهار عدد می‌رسد.کمدتان را باز کنید و لباس‌های مورد نظرتان را جمع کنید و یک لیست از آنها بنویسید.با این کار متوجه می‌شوید، نصف لباس‌ها در چند فصل قابل پوشیدن هستند.

جهت آشنایی با انواع کمد می توانید به بخش متخصصین کابینت و کمد و پارتیشن سایت چیدانه مراجعه فرمایید.

چیدمان لباس مرتب درون کمد
چیدمان کمد کپسولی
چیدمان لباس مرتب درون کمد

مبلمان کارن هوم
استند و کتابخانه چوبی شیک
مبلمان کارن هوم

رگال خاص
کمد لباس اتاق خواب ساخته شده از چوب و فلز
رگال خاص

1-هوای محل زندگی شما چگونه است؟

ممکن است در محل زندگی شما، اکثر اوقات هوا بارانی ،گرم یا سرد باشد.تعداد نوع آب و هوای محل زندگیتان را بنویسید و برای هر نوع هوا یک ست میانگین 30 آیتمی فرض کنید.

2-سبک زندگی شما به چه صورت است؟

سبک زندگی شما بر نوع لباس پوشیدنتان تاثیر زیادی می گذارد. آیا بیشتر در محل کار هستید و باید لباس رسمی بپوشید؟ آیا دانشجو هستید؟ و یا حتی استایل روزمره شما با استایل شما در محل کار یا دانشگاه متفاوت است می توانید برای هر یک از این شرایط کپسول جداگانه داشته باشید، یا تعداد آیتم ها را بیشتر کنید و استایل ها را با هم تلفیق کنید.

انواع لباس و ست
انواع لباس و ست
چیدمان لباس در کمد

رگال خاص
رگال لباس خانگی خاص و شیک
رگال خاص

3-استایل و علاقه شخصی شما در لباس پوشیدن چیست؟

تست استایل شناسی بر اساس شخصیت را انجام دهید و اگر بین دو استایل شک دارید، مشکلی نیست، آن ها را می توانید با یکدیگر تلفیق کنید! مهم ترین هدف این روش این است که لباسی را که واقعا دوست دارید بپوشید.

4-رنگ های مورد علاقه شما چه رنگ هایی است؟

داشتن پالت رنگی مشخص که از رنگ های مورد علاقه شما تشکیل شده و با حال و هوای فصل نیز تناسب دارد، میتواند به انتخاب لباس کمک زیادی بکند. سعی کنید چند آیتم مختلف از یک رنگ داشته باشید و بقیه رنگ ها را خنثی نگه دارید. (مشکی، سفید،انواع خاکستری، انواع کرم) به این صورت لباس های مختلف راحت تر با یک دیگر ست می شوند.

چیدمان درون کمد
ست لباس برای کمد کپسولی
چیدمان درون کمد

5-آیتم ثابت خود را مشخص کنید

ترجیح می دهید کدام آیتم در استایل شما خاص باشد و توجه بیشتری جلب کند؟ کت؟ شال؟ کفش؟ هر آیتمی را که به عنوان آیتم ثابت انتخاب می کنید، دقت کنید که یک مدل ساده و به رنگ خنثی آن را نیز داشته باشید.

6-از آیتم هایی که می خواهید، کدام آیتم ها را در حال حاضر دارید؟

آیتم هایی که می خواهید در کمد کپسولیتان باشد را مشخص کنید و ببینید کدام آیتم ها را در حال حاضر دارید .برای آیتم هایی که ندارید لیست تهیه کنید.

ست لباس برای کمد کپسولی
چیدمان درون کمد
چیدمان درون کمد

7-بودجه تعیین کنید و به خرید بروید

خب این بار شما خریدی کاملا متفاوت تجربه می کنید. چون دقیقا می دانید که چه می خواهید و برای ست کردن با چه آیتم های دیگری می خواهید.

8-کمد کپسولی خود را تشکیل دهید

با این روش شما آیتم هایی که دوست دارید و به آن ها نیاز دارید را در اختیار دارید و وقت درست کردن استایل های مختلف با آیتم های کمد کپسولیتان است.

چیدمان کمد
ست لباس ها
چیدمان کمد

9-به سبک زندگی جدیدتان وقت بدهی

اول هر فصل، این روش را با آیتم های کمتر شروع کنید، (کفش،شلوار،بلوز و کت- به طور مثال جمعا 10 عدد) و به خود 10 روز زمان دهید. در این مدت توجه کنید که به کدام آیتم نیاز ندارید و به چه آیتمی نیاز دارید. بعد ده روز تغییرات را اجرا کنید.سعی کنید بعد یک ماه کمد خود را تکمیل کنید.

آیتم های اصلی کمد کپسولی:

  • شلوار
  • دامن
  • انواع بالاپوش(بلوز،تیشرت،شومیز)،
  • کفش
  • کت یا مانتو

آیتم هایی که در این کمد محسوب نمی شوند:

  • شال
  • کیف
  • انواع اکسسوری
ست لباس زمستانی
ست لباس زمستانی
کمد کپسولی زمستانی

رنگ‌های مناسب کمد کپسولی زمستانی 

اینکه برای کپسولیتان چه رنگ‌هایی در نظر بگیرید یک انتخاب شخصی است. معمولا برای درست کردن یک کمد کپسولی به سه دسته رنگ نیاز دارید: رنگ‌های پایه، رنگ‌های خنثی و رنگ‌های ویژه که می‌توانید آن‌ها را از بین ترند رنگ ها  انتخاب کنید.

رنگ‌های پایه

رنگ پایه کمد کپسولی ، رنگی است که بر اساس آن به تهیه بقیه لباس‌هایتان می‌پردازید. در کمد کپسولی نمونه ما، مشکی رنگ پایه یا Base Color است. شما می‌توانید سرمه‌ای یا هر رنگی که با ان احساس راحتی بیشتری را دارید، انتخاب کنید.

رنگ‌های خنثی

رنگ‌هایی هستند که به اکثر رنگ‌های دیگر می‌آیند و به خوبی با آن‌ها ست می‌شوند. در این کمد پاییزه سه رنگ سفید، طوسی و بژ، رنگ‌های خنثی یا Neutral Colors هستند. جالب است بدانید این رنگ‌ها با بقیه کمدها هم قابلیت ست شدن زیادی دارند.

رنگ‌های تاکیدی

رنگ‌های تاکیدی یا تشدید کننده برای ایجاد تفاوت و جذابیت بیشتر در استایل پاییزه به کار می‌روند. این رنگ‌ها به استایل شما روح می‌بخشند و آن را متنوع می‌کنند. در این کپسول دو رنگ سبز زیتونی و آجری رنگ‌های ویژه یا Accent Colors هستند. شما می‌توانید از رنگ‌هایی مثل قرمز تیره یا روشن، صورتی چرک، گلبهی، نارنجی یا زرد کمک بگیرید.

کمد کپسولی تابستانی
چیدمان کمد کپسولی تابستانی

 

کمد تابستانی

رنگ های مناسب کمد کپسولی تابستانی 

  • شما برای کمد کپسولی مخصوص فصل بهار و تابستان به رنگ های اصلی، شاد، خالص و سفید و خاکستری نیاز دارید.
  • توجه داشته باشید که رنگ های سفید و خاکستری برای ایجاد ست اداری و رسمی لازم هستند. از طرفی برای ست کردن آسان بقیه استایل ها هم به کمک ما می آیند.
  • البته ما به رنگ های مشکی، سرمه ای و تیره نیز برای اینکه بیس کمد کپسولی را براساس آن بچینیم نیاز داریم. ابتدا از میان رنگ مشکی و سرمه ای یک کدام را به عنوان رنگ پایه کمد خود انتخاب کنید.
  • حالا از بین سه رنگ بژ، خاکستری و سفید یک رنگ را به عنوان رنگ خنثی در کمد کپسولی تان انتخاب کنید. سعی کنید لباس هایی مانند تی شرت و پیراهن را سفید انتخاب کنید چون برای ست کردن با همه چیز راحت تر استفاده می شوند.
  • حالا رنگ مورد علاقه خود را تعیین کنید. باید سعی کنید رنگ مورد علاقه تان بین دو تا سه رنگ باشد. تا راحت تر بتوانید آنها را با یکدیگر ست کنید.
چیدمان لباس درون کمد
چیدمان لباس درون کمد
چیدمان لباس درون کمد

لمکده
کمد درب ریلی مدل پروانه 125
لمکده

لمکده
جدیدترین مدل‌های کمد ریلی
لمکده

نتیجه گیری

داشتن یک کمد کپسولی مناسب سلیقه شما می تواند کمک بسیار در انتخاب لباس و جمع آوری آن ها داشته باشد همچنین: 

  • کمدتان به راحتی از آشفتگی در می‌آید و به یک کمد شسته رفته کاربردی تبدیل می‌شود
  • می‌توانید خیلی سریع لباس بپوشید و وقت زیادی را بابت گشتن به دنبال لباس مناسب و ست کردن از دست ندهید
  • به جای اینکه لباس‌های زیادی داشته باشید که به هم نمی‌آیند، هزینه کمتری برای تعداد لباس‌های کمتر خواهید کرد که به هم می‌آیند هم  ست های متفاوتی با آن ها می توانید داشته باشید.

مطالب پیشنهادی:

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه