Chidaneh.com placeholder image

طراحی اپل استور آی تک، اثری از احسان فیروزمندان

به قلم: تحریریه چیدانه

این پروژه که شامل طراحی داخلی اپل استور آی تک است، در یک ساختمان سه طبقه قرار دارد که در نبش یکی از محورهای اصلی شهر جدید لار قرار گرفته است و همانطور که طراح آن اشاره می‌کند، این تنها بنای تجاری سه طبقه‌ در این محور است. کارفرمای پروژه، بعد از 8 سال فعالیت در این زمینه، تصمیم گرفته تا فعالیت خود را گسترش دهد و با توجه به نیازهای مورد نظر خود، این ساختمان را برای احداث فروشگاه جدید اپل استور انتخاب کرده است. در این بخش از پروژه برجسته‌های چیدانه به بررسی این پروژه در ایران پرداخته‌ایم که توسط احسان فیروزمندان طراحی شده است.

بیش‌تر بخوانید: نگاهی به طراحی داخلی اپل استورها

چوب و هنر
اپل استور آی تک

مشخصات عمومی پروژه اپل استور آی تک

  • نام پروژه: طراحی داخلی اپل استور آی تک
  • عملکرد: تجاری
  • موقعیت: فارس، لار، شهرجدید، بلوار جوان
  • دفتر معماری آتلیه معماری فیروزمندان
  • معمار: احسان فیروزمندان
  • گرافیک: عبدالحمید عالی حسینی
  • مدیر پروژه: احسان فیروزمندان
  • نوع تأسیسات ـ نوع سازه: اسپیلت، فلزی
  • زیربنا: 160متر مربع
  • کارفرما: علی گذشتگان
  • تاریخ شروع و پایان ساخت: آذر 1398- شهریور 1399
  • عکاسی پروژه: احسان فیروزمندان

بیش‌تر بخوانید: نگاهی به طراحی داخلی یکی از زیباترین فروشگاه های اپل در چین

طراحی اپل استور با دکوراسیون چوبی و نورپردازی در سقف
دکور خاص اپل استور آی تک
طراحی دکور و میز در اپل استور آی تک
طراحی دکور و گیاهان اپل استور
قاب‌های رنگی آیفون در اپل استور آی تک
دکوراسیون داخلی اپل استور آی تک
دکور و کمد دیواری چوبی
طراحی خاص دیوار برای گوشی فروشی اپل
قاب‌های رنگی آیفون، آویزان روی دیوار اپل استور
ورودی فروشگاه اپل استور آی تک
اپل استور آی تک و دکوراسیون چوبی آن
ورودی اپل استور آی تک

چالش‌های طراحی اپل استوری آی تک

جانمایی ساختمان و ویترین آن به گونه‌­ایست که ­عمق کم فروشگاه و عریض بودن ویترین باعث شده است، عابران سواره و پیاده به‌آسانی قادر به مشاهده‌ی کامل فروشگاه در طبقه‌ی همکف باشند. این مسئله به این میزان شایان توجه می‌­باشد که حل آن در دید و منظر شهری و همچنین یافتن الگویی استاندارد و همگام با تکنولوژی مورد نظر در فضای داخلی به نحوی که کارفرما قادر باشد در آینده، در دیگر شعب خود نیز آن را تکرار نماید، از چالش­‌های پیش روی ما در طراحی داخلی به­ شمار می­‌رفت.

بیش‌تر بخوانید: ساختمان اپل پارک، اینجا شگفت انگیزتر از آیفون هایش است!

مدارک فنی اپل استور آی تک
روند طراحی و مدارک فنی اپل استور آی تک
روند طراحی و مدارک فنی اپل استور آی تک
روند طراحی و مدارک فنی اپل استور آی تک
روند طراحی و نقشه فنی اپل استور آی تک
روند طراحی و مدارک فنی اپل استور آی تک
روند طراحی و مدارک فنی اپل استور آی تک

روند طراحی اپل استور آی تک

در راستای رسیدن به الگوی مورد نظر و ایجاد تعاملات اجتماعی بیشتر مابین خریدار و کارکنان؛ طبقه‌ی همکف، شوروم اصلی، طبقه‌ی اول شامل بخش لوازم جانبی و تعمیرات تخصصی و طبقه‌ی دوم به بخش اداری و تولید محتوا اختصاص داده شد و همچنین ضمن ایجاد خوانایی هرچه بیشتر و پرهیز از شلوغی، ترکیب رنگ خاکستری (ام دی اف طرح استیل) به­ عنوان رنگ­ اصلی زمینه‌ی فروشگاه، میزها با ام ­دی ­اف طرح چوب (ام­ دی‌ ­اف روکش طبیعی چوب) در تمامی طبقات و سرامیک‌­های خاکستری رنگ در کف و بدنه، جهت حفظ هماهنگی کل مجموعه مورد استفاده قرار گرفت.

بیش‌تر بخوانید: طراحی داخلی فروشگاه،4 ویترین جذاب ایرانی!

فروشگاه چوبی آی تک

چیدمان و تقسیم‌بندی فضاها در آی تک

به جهت سهولت در سازماندهی محصولات و خرید مشتریان، تقسیم‌بندی مجزا مطابق با هر کالا، در دکور صورت گرفت و به مرکز فروشگاه نیز، میز لایو، جهت تست و نمایش محصولات جدید و مشاوره‌ی خرید اختصاص یافت که صندلی­‌های آن به شکلی ایده‌­آل، در تطابق بیشتر با فضا­­، طراحی و ساخته شده است و در پاسخ به روشنایی مجموعه، نورهای متمرکز به منظور نورپردازی شاخص محصولات و نور گسترده جهت کنترل سایه­‌ها و تامین نور کلی محیط در مرکز و قرینه میز لایو، تامین گردید.

بیش‌تر بخوانید: طراحی داخلی پیشرفته‌ترین فروشگاه سامسونگ در ایران

راه‌پله چوبی اپل استور آی تک

با هدف دستیابی به فضایی با حس طراوت و نشاط و همچنین جلب توجه بیشتر عابران؛ در راستای دید ورودی به فروشگاه، در قسمت پشت میز فروش، با استفاده از دیوار سبز و فضای بیرون از فروشگاه (پیاده‌رو) کاشت دو نخل زینتی در نظر گرفته ­شد. راه‌پله‌ی مجموعه، به ­عنوان تنها دسترسی عمودی در پشت دیوار سبز، قسمتی از ویترین را در بر گرفته که از خیابان نیز قابل رویت می‌باشد؛ به­ همین سبب، جهت حفظ هارمونی رنگ در فضا، از ام­‌دی‌ا­ف طرح چوب در کفپوش پله، رنگ خاکستری در جداره‌­های آن و نورپردازی خطی در زیر دستگیره‌ی مسیر، جهت برانگیختن حس کنجکاوی کاربران استفاده گردید.

طبقه‌ی اول، چیدمان محصولات در تطابق با الگوی طراحی طبقه‌ی همکف (شوروم) تکرار شده است و همچنین جهت حفظ آرامش، اتاق تعمیرات به شکلی مخفی، در قسمت انتهای فروشگاه و پشت یکی از طبقات محصولات با تعبیه‌ی درب ورودی هم­خوان با جداره‌ها، در نظر گرفته شده است. طبقه‌ی دوم که به بخش اداری و تولید محتوا اختصاص خواهد یافت، در فاز بعدی طراحی مجموعه قرار دارد که در طراحی و اجرای آن، فضایی پویا و همگام با الگوی اصلی فروشگاه، مدنظر می‌باشد.

بیش‌تر بخوانید: طراحی لوکس فروشگاه ظروف رویال دیش در بازار بزرگ تهران!

قبل از بازسازی اپل استور آی تک
قبل از بازسازی اپل استور آی تک
قبل از بازسازی اپل استور آی تک

برای دیدن نمونه پروژه‌های بیش‌تر، از بلاگ چیدانه در قسمت پروژه‌های برجسته‌ دیدن کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع: arcdaily/ خط معمار/ دانش‌نامه هنر معماری

مطالب پیشنهادی: 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه