Chidaneh.com placeholder image

ساختمان اپل پارک، اینجا شگفت انگیزتر از آیفون هایش است!

به قلم: گلنار

اپل همیشه برای ایده ها، خلاقیت ها و تکنولوژی های پیشتازش بر سر زبان ها بوده و البته که هنوز هم هست. اما این بار خبرهای داغ و پر سرو صدا مربوط به محصولات این غول تکنولوژی نیست، بلکه مربوط به ساختمان و محیط کار آن است. اپل پارک که به درخواست استیو جابز به یکی از مشهور ترین معماران دنیا، یعنی نورمن فاستر، ساخته شده جدیدترین و پیشرفته ترین ایده های معماری را در خود جای داده است. اپل پارک که با نام “سفینه فضایی" نیز مشهور است موضوع این مطلب من برای شما خواهد بود. در ادامه اطلاعات کلی و جالبی را به همراه عکس های این پروژه خواهید دید. 

ساختمان اپل پارک

تابلو فرش ریحان

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

ویژگی های کلی

اپل پارک در یکی از مناطق نیویورک و روی تپه ای با مساحت 175 هکتار قرار گرفته است. ساختمان های مختلفی در این فضا قرار گرفته اند که اصلی ترین آن ها، بنای چهارطبقه دایره شکلی است که دارای قطر 1512 فوت و ابعاد حدود یک مایل است. زمانی که افراد بسیار زیادی برای رونمایی جدیدترین و مهم‌ترین آیفون بروزرسانی شده به این مکان آمدند، اولین باری بود که می‌توانستند مقر جدید ۵ میلیارد دلاری اپل را از نزدیک مشاهده کنند. ساختمانی به شکل فضاپیما که ساختاری حلقه‌ ای متشکل از شیشه، آلومینیوم، سنگ آهک و بتن داشته و برای 12000 کارمند طراحی شده بود. در واقع شما یک ساختمان افقی چهار طبقه را می دیدید که کم تر از ۷۰ متر عمق دارد و حرکت درون ساختمان در امتداد یک راهرو با وسعت سه‌ چهارم مایل (۱.۲ کیلومتر) امکان پذیر است. البته ناگفته نماند که کارمندان این شرکت می توانند برای رفت‌ و آمد در محوطه از ۲۰۰۰ دوچرخه مخصوص با رنگ خاص نقره‌ای اپل  استفاده نمایند.

مطلب پیشنهادی : طراحی دفتر کار گوگل در زوریخ، محل کار یا دنیای سرگرمی؟

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

امکانات اپل پارک 

یکی از ساختمان های دایره ای شکل این مجموعه که حکم گوهر آن را نیز دارد سالن تئاتر استیو جابز است. این بخش شامل لابی دایره ای با قطر حدود 50 متر است که تئاتر در زیر آن قرار دارد. این سالن گنجایش 1000 صندلی را داشته و سقفی از جنس فیبر کربن دارد. این سقف که در شهر دبی مورد آزمایش قرار گرفته به همان شیوه‌ ای که بدنه‌ های قایق‌ های بادبانی مسابقه‌ ای ساخته می‌ شوند، طراحی و ساخته شده و بزرگ‌ ترین سقف ساخته‌ شده از فیبر کربن در جهان است. همچنین برای اعضای عمومی که مایل به بازدید از محوطه هستند، مرکز بازدید کننده، یک ساختار شیشه ای داشته و فروشگاه اپل را شامل می شود، دارای محصولات منحصر به فرد اپل و همچنین مناطق آموزشی است که از تکنولوژی هایی مانند نمایش واقعیت برای آموزش بازدیدکنندگان در مورد محوطه اپل پارک استفاده می کند. 

مطلب پیشنهادی : طراحی پارک پرنده سفید در تهران، تجربه یک استراحت معمارانه!

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

ویژگی های خاص اپل پارک

۸۰۰ پنل شیشه‌ ای منحنی با ارتفاع ۱۳.۷ متر در نمای جلوی ساختمان توسط شرکت آلمانی Seele ساخته شده است که چشم‌ اندازی از کوه‌ های سانتا‌کروز و محوطه‌ ۳۰ هکتاری با باغ‌ ها، درختان بلوط، حوضی بزرگ و آلاچیق‌ هایی که برای غذاخوردن در محوطه‌ بیرون ساخته شده‌ اند، در دید شما قرار می‌ دهند. شیشه های شیب دار در هر طبقه در هر طبقه برای سایه اندازی و هدایت آب باران به کار رفته اند.اپل در بیانیه خود می گوید: “بازدیدکنندگان می توانند در مورد بزرگ ترین ساختمان با تهویه طبیعی و یکی از بزرگ ترین تاسیسات خورشیدی در جهان را ببینند.  

مطلب پیشنهادی : ۱۰ ویلا مدرن جهان با پلان های خیره کننده!

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

ساختمان اپل پارک

بیش از 9000 درخت در 175 هکتار کاشته شده که همه گونه ها قادر به زنده ماندن در شرایط خشکسالی هستند. در سال های اخیر، اپل گام هایی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر در سراسر شرکت برداشته که به طور مثال سقف ساختمان اصلی دایره ای از پانل های خورشیدی پوشیده شده است که 17 مگاوات برق تولید می کنند و چهار مگاوات دیگر توسط سوخت های زیستی و سلول های سوختی تامین خواهند شد. تیم‌ های مختلف اپل می‌ توانند از یک منو، تنظیمات فضای کاری خود را انتخاب کنند. تمام میزها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و سیستم‌ های کابل‌کشی‌ در یک محفظه که مانند مک‌ بوک‌های اپل از آلومینیوم ساخته شده پنهان شده‌اند. همچنین راهروهای ساختمان با صندلی‌های برند Eero Saarinen Womb برای تشویق کارمندان به مکالمه خودمانی دکور شده است.

 

مطالب پیشنهادی : 

منبع : digitaltrends | مترجم : گلنار صفدریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
آرین در تاریخ 18 مهر 1397
سلام. مطلب خوبی بود. فقط اپل پارک تو شهر کوپرتینیو در ایالت کالیفرنا ساخته شده نه در نیویورک. ممنون

ثبت دیدگاه