پارکت دیواری منزل و کاربرد خیره‌کننده آن در دکوراسیون

پارکت دیواری منزل و کاربرد خیره‌کننده آن در دکوراسیون

به قلم: آرمین سرخوش افشار

آیا تابحال به اجزا و متریال دکوراسیون داخلی خانه‌ها دقت کرده‌اید؟ آیا می‌دانید هر کدام از متریال‌هایی نظیر فلز، چوب، سنگ، پلاستیک چند درصد از دکوراسیون داخلی خانه شما را تشکیل می‌دهد؟ نکته جالبی که می‌توان در خانه بسیاری از افراد مشاهده کرد، سهم بسزایی است که صنایع چوبی در تشکیل آن برعهده دارند. میز، صندلی، ویترین، دکوری، مبلمان از مهم‌ترین مواردی هستند که در ساختشان از چوب یا فراورده‌های چوبی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که در دو دهه اخیر در بسیاری از خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پارکت‌های چوبی است. در ادامه می‌خواهیم درمورد یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های صنعت چوب و دکوراسیون داخلی به نام پارکت دیواری منزل بپردازیم.

پارکت دیواری منزل

چوب و هنر

آیا از پارکت‌ها روی دیوار هم استفاده می‌شود؟

بی‌مقدمه می‌ریم سر اصل مطلب! پارکت یکی از پوشش‌هایی است که افراد برای کف زمین خانه، محل کار یا مناطق دیگر استفاده می‌کنند. مطمعنا تابحال نسبت به تاثیر پارکت‌ها بر دکوراسیون داخلی پی‌برده‌اید. این تاثیرگذاری به اندازه‌ای بود که افراد تصمیم جدید برای استفاده از پارکت‌ها در دکوراسیون داخلی گرفتند. پارکت چوبی دیواری و پارکت لمینت دیواری تحولی جالب و عامه پسند برای دکوارسیون داخلی بود. در ابتدا افراد باتوجه به اینکه از پارکت‌ها فقط در کف زمین استفاده می‌شد، فکر می‌کردند که تاثیر جالبی بر سطح دیوار و درنتیجه دکوراسیون داخلی نمی‌گذارد. اما پس از استفاده از آن شاهد تغییرات عظیمی در محل زندگی خود شدند.

استفاده از پارکت دیواری در اتاق خواب

حس طبیعی بودنی که پارکت دیواری بر منزل ایجاد می‌کند، باعث افزایش طرفداران این نوع دیزاین شده است. پارکت‌های دیواری در دو دسته پارکت لمینت و چوبی تقسیم می‌شود. معمولا در منازل در قسمتی از اتاق که تخت خواب قرار می‌گیرد و در قسمتی از سالن پذیرایی که تلویزیون قرار می‌گیرد از پارکت دیواری استفاده می‌شود. در واقع در این حالت افراد دیواری را به عنوان شاخص انتخاب کرده و تنها آن را توسط پارکت‌های دیواری می‌پوشانند.

برندهای معتبر در این حوزه

مطلب پیشنهادی: چیدمان پارکت، دیزاین کف منزل با طرح‌های بکر!

پارکت دیواری در اتاق خواب

طبق آمارهای به دست آماده، امروزه افراد ترجیح می‌دهند که از پارکت‌ها بیشتر روی دیوار استفاده کنند تا روی زمین. شاید در ابتدا این جمله عجیب بنظر برسد اما واقعی است. درواقع به دلیل اینکه بسیاری از اجسام تیز و خراش دهنده مانند پایه‌های میز و صندلی، بر روی زمین قرار دارند می‌توانند تا حد زیادی به سطح آن آسیب زده و سطح آن را بخراشد. همین مورد باعث شده تا پارکت دیواری نسبت به کف زمین دوام و طول عمر بیشتری داشته باشد.

استفاده از پارکت دیواری در پذیرایی

انواع پارکت دیواری منزل

پارکت دیواری منزل را از چند نظر تقسیم بندی می‌کنند. اندازه، جنس و رنگ از مهم‌ترین مواردی هستند که براساس آن‌ها، پارکت دیواری را تقسیم بندی می‌کنند. ازنظر جنس، پارکت دیواری همانند پارکت کفپوش، به دو دسته چوبی و لمینت تقسیم بندی می‌شود. پارکت دیواری چوبی ساختاری طبیعی دارد که استفاده از آن باعث ایجاد حس تازگی در فضای خانه شما می‌شود. در نگاه اول کفپوش لمینت، طبیعی بنظر می‌رسد. اما با اندکی دقت متوجه به مصنوعی بودن آن‌ها می‌شود. در ساختار کفپوش لمینت از چوب متراکم HDF استفاده می شود. اما با ایجاد روکشی با نقش چوب طبیعی، سعی می‌کنند حس طبیعی بودن پارکت را حفظ کنند.

مطلب خواندنی: آشنایی با انواع پارکت برای انتخاب بهترین پوشش کف

پارکت دیواری در پذیرایی منزل

پارکت‌های دیواری منزل از نظر ابعاد با توجه به محیط مورد استفاده تقسیم می‌شوند. اگر دیوار شما بزرگ باشد و شما بخواهید از تعداد پارکت کمی استفاده کنید، باید اندازه پارکت‌ها را بزرگتر درنظر بگیرید؛ زیرا استفاده از پارکت‌های کوچک در چنین شرایطی باعث افزایش تعداد پارکت‌های موردنیاز می‌شود. پارکت دیواری لمینت نسبت به چوبی، از مقاومت بالاتری برخوردار است. پارکت لمینت توسط خود انسان ساخته می‌شود. به همین دلیل افراد می‌توانند به راحتی در ساختار آن از مواردی استفاده کنند که مقاومت آن را نسبت به جنس چوبی چندین برابر کند.

پارکت دیواری در اتاق خواب

از بین رنگ‌های پارکت دیواری، رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره و سفید از پرطرفدارترین رنگ‌ها هستند. برای طبیعی‌تر بنظر آمدن پارکت دیواری، افراد ترجیح می‌دهند از رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای بیشتر استفاده کنند. معمولا رنگ‌های تیره برای پارکت دیواری جذابیت خاص‌تری نسبت به رنگ‌های روشن دارد. اگر فضای اتاق یا خانه شما کوچک است، توصیه می‌کنیم از پارکت‌های دیواری روشن استفاده کنید. اما اگر فضای خانه شما بزرگ بوده، بخصوص زمانی که از ترکیب‌های سفید مانند سنگ سفید در کابینت استفاده کرده‌اید، بی‌شک رنگ تیره پارکت دیواری تاثیر غیرقابل انکاری بر جذابیت خانه شما می‌گذارد.

انواع پارکت دیواری

قیمت‌گذاری پارکت دیواری منزل

یکی از مهم‌ترین مواردی که شما به عنوان خریدار پارکت دیواری باید آن را بدانید، مقدار هزینه‌ای است برای خرید و نصب پارکت دیواری پرداخت می‌کنید. مهم‌ترین عوامل شامل نوع و اندازه پارکت دیواری است. معمولا قیمت پارکت چوبی نسبت به لمینت بیشتر است. اندازه پارکت نیز با توجه به میزان متراژ دیوار و برحسب متر مربع بیان می‌شود. وارداتی بودن، کشور سازنده، شرکت تولیدکننده و مواردی از این قبیل نیز می‌تواند بر قیمت پارکت دیواری تاثیرگذار باشد.

قیمت گذاری پارکت دیواری منزل

نصب پارکت دیواری منزل

اگرچه نمی‌توان فرق زیادی بین نصب پارکت بر روی دیوار با روی کف زمین قائل شد، اما به نسبت سخت‌تر است. چون نصب پارکت دیواری به صورت عمودی انجام می‌شود، معمولا نسبت به کفپوش سخت‌تر است. درواقع نیروی جاذبه ممکن است از نصب مناسب پارکت دیواری جلوگیری کند و آن را به سمت پایین حرکت دهد. پس باید دقت بیشتری در هنگام نصب این پارکت‌ها بکار گرفته شود. حتما در هنگام نصب پارکت دیواری به این نکته توجه کنید که به هیچ وجه درزی بین پارکت ها نیفتد. زیرا احتمال نشت مواد و کاهش طول عمر پارکت ها را افزایش می دهد.

بیش‌تر بخوانید: کفپوش لمینت، جایگزینی باصرفه برای پارکت‌

نصب پارکت دیواری منزل

سپس باید اندازه دیوار مورد نظر را بر اساس متر مربع درنظر بگیرید تا تعداد پارکت‌های موردنظر بدست بیاید. پارکت‌های دیواری را هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی می‌توانید نصب کنید. برای نصب منظم و راحت پارکت دیواری، بهتر است از یک سمت دیوار شروع کنید و به سمت دیگر پارکت‌ها را بچسبانید. حتما بعد از نصب هر پارکت، چفت و بست این لمینت‌ها را سفت کنید تا پارکت حرکت نکند و ثابت بماند. یکی از مواردی که از ایجاد صدای اضافی جلوگیری می‌کند و در ساختار پارکت دیواری بکار می‌رود، فوم سایلنت است. اگر چه نیازی است که حتما این فوم ها را نصب کنید، اما می‌توانید برای ثبات بیشتر از آن‌ها استفاده کنید.

نصب پارکت دیواری منزل

مزایای استفاده از پارکت دیواری

در ادامه مزایای پارکت دیواری را بررسی می‌کنیم:

1. طرح و رنگ‌های متفاوت و جذاب

نمای پارکت برگرفته از نمای چوب است. به همین دلیل بسیاری از افراد فکر می‌کنند که طرح و نقش آن‌ها محدود است. اما در صورتی که پارکت‌ها با تنوع گسترده‌ای که در طرح و نقش خود دارند، می‌توانند نمایی بسیار جذاب در فضای خانه ایجاد کنند.

طرح و رنگ های متفاوت و جذاب پارکت دیواری منزل

2. راحتی در تمیز کردن

پارکت‌ها چه روی زمین و چه روی دیوار، از مناسب‌ترین متریال‌هایی هستند که تمیز کردنشان بسیار راحت است. این مزیت بخصوص در مقایسه با کاغذهای دیواری بسیار مدنظر قرار می‌گیرد. زمانی که مایعی یا کثیفی بر کاغذ دیواری می‌ریزد، افراد به دلیل جنس کاغذ دیواری به سختی آن را پاک می‌کنند. این درصورتی است که پارکت از نظر مقاومت در برابر کثیفی کیفیت بالاتری دارد. اگر پارکت دیواری به خوبی نصب شود، بعد از ریخته شدن مایعی بر روی آن به راحتی و با کمک دستمالی مرطوب می‌توانید آن را تمیز کنید.

راحتی در تمیز کردن پارکت دیواری منزل

3. حس طبیعی

چوب متریالی است که از زمان قدیم به دلیل ایجاد حس طبیعی در افراد، در دکوارسیون داخلی خانه‌ها نقش داشته است. پارکت دیواری باعث ایجاد حس بودن در طبیعت و جنگل را به افراد می‌دهد و باعث دل‌باز شدن خانه‌ها می‌شود.

حس طبیعی بودن پارکت دیواری منزل

4. عمر و دوام زیاد

اگر بخواهیم پارکت دیواری را به عنوان پوشش با رنگ‌آمیزی دیوار مقایسه کنیم، بی‌شک عمر مفید پارکت‌ها بسیار بیشتر است. بعد از مدتی که از رنگ آمیزی دیوار می‌گذرد، معمولا رنگ دیوار کم می‌شود و یا علامت‌هایی رو دیوار می‌افتد که زیبایی ظاهری آن را خراب می‌کند. این در حالی است که پارکت چوبی و لمینت دیواری تا  مدت زمان زیادی بدون تغییر و بادوام باقی می‌مانند.

عمر و دوام زیاد پارکت دیواری منزل

معایب استفاده از پارکت دیواری منزل

فکر می کنید پارکت های دیواری چه معایبی دارند؟

طرح‌های متنوع اما تقریبا تکراری:

اگرچه رنگ‌ها و نماهای جذابی از چوب در ساخت پارکت چوبی و لمینت استفاده می‌شود. اما به هرحال تنوع گسترده‌ای نسبت به پوشش‌های دیگر مانند کاغذ دیواری و رنگ‌آمیزی ندارد. همین مورد ممکن است بسیاری از افراد در هنگام خرید پارکت دیواری، به شک بیاندازد.

طرح های متنوع پارکت دیواری منزل

نصب سخت:

برای نصب پارکت‌ها، باید به صورت دانه دانه و قطعه‌ای پارکت‌ها را بر روی دیوار بچسبانید. همین باعث می‌شود تا زمان زیادی از شما برای نصب پارکت گرفته شود. علاوه بر این باید نسبت به صاف بودن پارکت‌هایی که نصب می‌شوند نیز اطمینان لازم را کسب کنید. همین موارد باعث سختی نصب کردن این پارکت‌ها می‌شود.

پارکت دیواری منزل

از پارکت دیواری در چه فضاهایی استفاده می‌شود؟

بسیاری از افراد به خانه یا آلاچیق‌های چوبی علاقه بسیار زیادی دارند. حس طبیعت و آرامش جنگل که می‌توان از جنس چوب این فضاها بدست آورد، آرامشی وصف ناپذیر در وجود افراد ایجاد می‌کند. معمولا می‌توان در سالن‌های پذیرایی قسمتی از دیوار که تلویزیون به آن وصل می‌شود، از پارکت دیواری استفاده کرد. اگر خانه یا فضای شما کوچک است و همچنین به ایجاد فضایی مانند خانه درختی علاقه دارید، می‌توانید کل دیوارها را به کمک پارکت تزئین کنید. توصیه می‌کنیم تا از پارکت‌های رنگ تیره به میزان زیاد استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند باعث حس دلگیر در افراد شود.

پارکت دیواری منزل

فضاهای مورد استفاده پارکت دیواری منزل
استفاده از پارکت دیواری در اتاق خواب
طرح های متنوع پارکت دیواری منزل
استفاده از پارکت دیواری برای زیر پله ها
استفاده پارکت دیواری در آشپزخانه
پارکت دیواری منزل در اتاق خواب
استفاده از پارکت دیواری در حال و پذیرایی منزل
استفاده از پارکت دیواری برای پشت تلویزیون
استفاده از پارکت دیواری منزل
پارکت دیواری منزل
طرح های جذاب پارکت دیواری منزل
اتاق خوابی زیبا با استفاده از پارکت دیواری
طبیعی بودن پارکت دیواری
پارکت دیواری منزل در اتاق خواب
دکوراسیون جذاب با پارکت دیواری منزل
طرح های متنوع پارکت دیواری
پارکت دیواری منزل در اتاق خواب
استفاده از پارکت دیواری در اتاق خواب

جمع‌بندی

اگرچه نیازی به توضیح نیست، اما چوب و نقش و نگار چوبی، تاثیر بی‌اندازه‌ای در زیبایی و جذابیت محیط می‌گذارد. اگر شما از طرفداران صنایع و وسایل چوبی هستید، توصیه می‌کنیم تا پارکت‌های دیواری را برای منزل خود امتحان کنید تا به تاثیر بی‌اندازه آن در محیط پی ببرید. در این مقاله از چیدانه ما سعی کردیم به بررسی مهم‌ترین نکات و توضیحات در ارتباط با پارکت دیواری بپردازیم و شما خریداران را نسبت به مزایا و معایب این پارکت‌ها آگاه سازیم.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه