Chidaneh.com placeholder image

آشنایی با انواع پارکت برای انتخاب بهترین پوشش کف

به قلم: پریچهر رضوی

پارکت‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام براساس جنس و ظاهرهای متفاوت به عنوان کفپوش منزل یا ادارات نصب می‌شوند. اگر قصد دارید خانه، ویلا یا دفترکار خود را پارکت کنید بهتر است قبل از هر چیز با انواع آن و مزایا و کاربردهای هریک بیشتر آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی انواع پارکت و ویژگی‌های هریک شما را در تشخیص پارکت خوب و انتخاب بهترین آن‌ها از بین نمونه‌های موجود، یاری دهیم.

پارک خوب و ویژگی‌های آن

معرفی انواع پارکت برای پوشش کف

همان‌طور که اشاره کردیم، انواع متفاوتی پارکت با جنس‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های متنوع در بازار موجود است و هریک متناسب با دکوراسیون فضای مورد نظر و طراحی داخلی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به معرفی انواع پارکت خواهیم پرداخت.

chidaneh ad banner

مطلب پیشنهادی: لاک پارکت چیست؟ دیگه خراش برنمیداره!
 

تشخیص پارکت خوب

انواع پارکت یک تکه

یکی از مرغوب‌ترین انواع پارکت، پارکت یک تکه است. این پارکت‌ها کاملا چوبی هستند و از تکه‌های چوب یک‌دستی ساخته شدند که به وسیله چسب و میخ روی کف اتاق‌ها نصب می‌شوند. این پارکت‌ها قطری برابر با 12 الی 23 میلی‌متر دارند و از چوب‌های مرغوبی چون افرا، بلوط، گردو و… ساخته می‌شوند. این نوع از پارکت‌ها نسبت به انواع دیگر گران‌تر هستند. پارکت‌های یک تکه دوام بسیار بالایی دارند، ترمیم آن‌ها آسان‌تر است و در ضخامت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. اما این پارکت‌ها درکنار تمامی مزایای فراوانشان معایبی نیز دارند. به طور مثال این نوع پارکت‌ها مناسب فضاهای مرطوب نیستند و به‌سرعت باد می‌کنند.

برندهای معتبر در این حوزه

بیشتر بخوانید: بهترین نوع پارکت در ایران، قبل از خرید بشناسید!
 

انواع پارکت

پارکت مهندسی‌شده

پارکت مهندسی‌شده یکی از انواع پارکت چوبی است که مانند پارکت‌های یک تکه یکدست نیست، بلکه برای ساخت آن سه لایه چوب روی هم پرس می‌شوند و ضخامت این پارکت‌ها معمولا بین 10 تا 15 میلی‌متر است. ظاهر این نوع پارکت فرقی با پارکت یک تکه ندارد اما از لحاظ دوام به پای پارکت‌های یک تکه نمی‌رسد. 

از جمله مزایای این نوع از پارکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به زیرسازی هنگام نصب
  • ایجاد صدای کمتر هنگام ره رفتن روی آن‌ها
  • به دلیل انعطاف بیشتر نسبت به پارکت‌های یک تکه، امکان نصب در مکان‌های مختلف را دارند
  • قیمت ارزان‌تر نسبت به پارکت‌های یک تکه

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب پارکت در دکوراسیون داخلی منزل
 

پارکت لمینت

انواع پارکت لمینت

از بین انواع پارکت منزل، پارکت‌های لمینت در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. دلیل این استقبال قابل‌توجه از این نوع پارکت‌ها این است که علاوه بر دوام و زیبایی قابل قبول، قیمت مناسب‌تری هم نسبت به پارکت‌های چوبی یک تکه و مهندسی‌شده دارند. پارکت‌های لمینت از تخته فیبر HDF چند لایه ساخته می‌شوند و ظاهرشان کاملا مانند چوب است و در طرح‌های متننوع چوب یا سنگ در بازار ارائه می‌شوند. متاسفانه پارکت‌های لمینت قابل تعمیر نیستند و در صورت ایجاد آسیب روی آن‌ها بهتر است قطعه آسیب‌ دیده تعویض شود.

از جمله مزایای پارکت لمینت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت ارزان‌ و مقرون‌به‌صرفه نسبت به پاکت‌های مهندسی‌شده و یک تکه
  • نصب آسان این پارکت‌ها و قابلیت جابه‌جایی آن‌ها
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و خط و خش

مطالب مرتبط:

پارکت وینیل

انواع پارکت وینیلی

پارکت‌های وینیلی یکی از انواع پارکت هستند که جنس و ساختاری کاملا متفاوت از پارکت‌های دیگر دارند. این پارکت‌ها کاملا پلاستیکی هستند و ظاهری شبیه به چوب دارند اما از نظر ظاهری نیز زیبایی آن‌ها به پارکت‌های چوبی و لمینت نمی‌رسد. این نوع پارکت‌ها برای فضاهای مرطوب یا قسمت‌هایی که مصرف آب در آن زیاد است مثل حمام، دستشویی و آشپزخانه، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود و از انواع دیگر بسیار ارزان‌تر است.

 

 تفاوت پارکت و لمینت

مهم‌ترین تفاوت پارکت و لمینت در چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم، لمینت یکی دیگر از انواع پارکت است که ساختاری متفاوت با پارکت‌های چوبی قدیمی دارد. مهم‌ترین تفاوت پارکت و لمینت در نحوه نصب آن‌هاست.

 پارکت و لمینت تفاوت‌های دیگری از لحاظ ویژگی و کاربرد نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • لمینت‌ها نسبت به پارکت‌ها مقاومت بیشتری در برابر آب دارند و دیرتر در معرض رطوبت باد می‌کنند
  • پارکت‌ها معمولا نسبت به اجسام نوک تیز حساس‌اند اما لمینت‌ها به دلیل روکشی که روی‌ آن‌ها است، مقاومت بیشتری در برابر خط و خش از خود نشان می‌دهند
  • پارکت‌ها نسبت به لمینت‌ها طول عمر بیشتری دارند و برخلاف لمینت‌ها در صورت آسیب قابلیت ترمیم دارند
  • لمینت‌ها از لحاظ قیمت بسیار ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از پارکت‌ها هستند. پارکت‌ها معمولا جزو مواد و مصالح لوکس در طراحی داخلی محسوب می‌شوند

بیشتر بخوانید: انواع رنگ پارکت لمینت، بهترین را برای پذیرایی و اتاق خواب بخرید

انواع پارکت

کدام یک از انواع پارکت انتخاب مناسب‌تری است؟

اگر بخواهیم دقیق به این پرسش پاسخ دهیم که کدام یک از انواع پارکت مناسب‌تر است؟ باید بگوییم که این کاملا به نیاز شما و فضایی که قرار است کف آن را پارکت کنید، بستگی دارد. 

اگر بودجه محدودی دارید و نمی‌خواهید بیش از میزان بودجه‌تان برای کفپوش‌ها هزینه کنید، بهتر است به سراغ انواع پارکت لمینت یا وینیل بروید. 

اما اگر لوکس بودن برایتان در اولویت است و نمی‌خواهید کمیت را فدای کیفیت کنید، یکی از انواع پارکت چوبی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. 

مناسب‌ترین پارکت گزینه‌ای است که بهترین پاسخ را به خواسته‌های شما می‌دهد و نیازهای شما را تا حد ممکن برآورده می‌کند.

معرفی انواع پارکت

کلام آخر

شاید انتخاب یک گزینه از بین انواع پارکت کار بسیار مشکل و چالش برانگیزی باشد. اما اگر شما تمامی موارد را بررسی کرده باشید و نیازها و خواسته‌هایتان را کاملا بشناسید، می‌توانید با شناخت آن‌ها و بررسی مزایا و معایب هریک، انتخاب سنجبده‌تری داشته باشید. 

ما در این مقاله سعی داشتیم تا با معرفی انواع پارکت و پرداختن به کاربرد و مزایای هریک شما را در روند انتخابی بهتر یاری دهیم. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه