Chidaneh.com placeholder image

لاک پارکت چیست؟ دیگه خراش برنمیداره!

به قلم: سمانه زارعی

پارکت یکی از انواع کفپوش است که در ساختمان­ های با کاربری مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرد. نصب صحیح و نگهداری درست از پارکت از اصولی است که باعث افزایش طول عمر آن می­ شود. لاک پارکت یکی از راهکارهای حفاظت و براق شدن پارکت کف است. در این مطلب از چیدانه می­ خواهیم راجع به لاک پارکت صحبت کنیم. اگر شما هم می­ خواهید بدانید که لاک پارکت چیست؟ مزایای لاک پارکت کدامند؟ چند نوع لاک پارکت وجود دارد؟ و… پس این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

چوب و هنر

پارکت و کاغذ دیواری الی فلور
عرضه کننده انواع پارکت لمینت در ایران
پارکت و کاغذ دیواری الی فلور

لاک پارکت چیست؟

لاک پارکت نوعی پلی اورتان است که به صورت یک لایه ر روی کفپوش پارکت اعمال می ­شود. استفاده از لاک پارکت برای پارکت چوبی باعث حفاظت، مقاومت بالا و شفافیت آن می ­شود. نیاز است هر چند سال یکبار از لاک پارکت برای سطح استفاده کرد.

برندهای معتبر در این حوزه

مطلب پیشنهادی: پارکت چوبی، شیک­ ترین کفپوش در دکوراسیون داخلی

 

پارکت و کاغذ دیواری الی فلور
عرضه کننده انواع پارکت لمینت در ایران
پارکت و کاغذ دیواری الی فلور

مزایای لاک پارکت

برای نگهداری از پارکت از مواد دیگری مانند روغن و واکس هم استفاده می­ شود که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. استفاده از لاک پارکت مزایایی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

1.حفاظت در برابر آب: 

برخورد آب با پارکت چوبی و هر نوع سطح چوبی دیگر باعث خراب شدن آن می ­شود. لاک پارکت مانند یک مانع در برابر رطوبت و آب از سطح کفپوش نگهداری و حفاظت می ­کند. شاید بتوان گفت لاک پارکت نسبتا ضد آب است.

2.حفاظت از سطح پارکت:

با استفاده از لاک پارکت، سطح پارکت چوبی در برابر آسیب تا حد زیادی محافظت می­ شود. اگر از لاک برای پارکت چوبی استفاده نشود بعد از مدتی آسیب دیده و مجبور به تعویض آن خواهید شد. اعمال لاک میزان صدمات به پارکت را به حداقل می­ رساند. 

3.ظاهر زیبا و براق:

یکی دیگر از مزایای اعمال لاک پارکت، زیبایی ظاهر سطح کف است. لاک پارکت سطحی یکدست و زیبا برای کف ایجاد می­ کند. لاک پارکت در دو نوع مات و براق در بازار وجود دارد. اگر دوست ندارید کفپوش براق شود می­ توانید از انواع لاک پارکت مات استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: چیدمان پارکت، دیزاین کف منزل با طرح ­های بکر!

4.نگهداری آسان:

پارکتی که لاک بر روی آن اعمال شده است؛ نگهداری و تمیز کردن بسیار ساده ­ای دارد. با وجود لاک پارکت گردو غبار کمتری روی سطح کفپوش می­ نشیند. با این حال اگر نیاز به تمیز کردن گرد و غبار از سطح کفپوش داشته باشید با استفاده از یک دستمال نم به راحتی قابل تمیز شدن است.

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب پارکت در دکوراسیون داخلی منزل

 

دکوراسیون داخلی پرده چی
پارکت لمینت برند زنیت روس با گارانتی
دکوراسیون داخلی پرده چی

لاک پارکت چیست

لاک پارکت، معایب هم دارد؟

یکی از مسائلی که به عنوان معایب لاک پارکت بیان می ­شود؛ دیده شدن خراش و ساییدگی بر روی سطح پارکت است. با اینکه مهم ­ترین کاربرد لاک پارکت حفاظت از ایجاد خراش در کفپوش است ولی اگر وسایل سنگین بر روی پارکت کشیده شود و یا وسیله­ ای نوک­ تیز روی سطح کشیده شود پارکت خراشیده می ­شود و با وجود استفاده از لاک پارکت، خراش روی سطح دیده می ­شود. این مسئله بر روی زیبایی ظاهر پارکت تاثیر منفی دارد.

مطلب پیشنهادی: روشی ساده برای تعمیر خراشیدگی کفپوش پارکت و لمینت

 

آتیه نوین
کفپوش دریک مدل بیسیک
آتیه نوین

کاغذدیواری و لمینیت اردهالی دکو
پارکت چوبی کف باکیفیت
کاغذدیواری و لمینیت اردهالی دکو

انواع لاک پارکت

انوع مختلفی از لاک پارکت در بازار وجود دارد. لاک پارکت بر اساس ظاهر به دو نوع براق و مات هستند. نوع دیگری از دسته ­بندی پارکت ­ها بر اساس مواد تشکیل دهنده به انواع دیگری تقسیم می­ شوند. برخی از انواع لاک پارکت عبارتند از:

لاک اکریلیک: پوشش پلیمری است که به خوبی سطح پارکت چوبی را می­ پوشاند. این نوع لاک در برابر خراش و سایش مقاوم است. این نوع لاک پارکت هزینه بالاتری دارد.

لاک بر پایه آب: این نوع لاک سریع خشک می­ شود و هزینه کمتری دارد. لاک بر پایه آب نسبت به لاک­ های دیگر کمتر سمی است و بی ­بو و بادوام­تر است.

لاک نیتروسلولز: این نوع لاک در ابتدا برای اتومبیل استفاده می­ شد و به دلیل اینکه لایه حفاظتی بادوامی در سطوح ایجاد می کرد به عنوان لاک پارکت استفاده شد. این نوع لاک اشتعال آور است و باید در استفاده از آن مراقب باشید. 

مطلب پیشنهادی: تفاوت ظاهری پارکت و لمینت، چطور از هم تشخیص شان بدهیم؟

 

نحوه اجرای لاک پارکت

نحوه استفاده از لاک پارکت

نحوه اجرای لاک پارکت امل مراحل زیر است:

1.در ابتدا باید پارکت­ های چوبی به خوبی نصب شوند. مطمئن شوید که سطح پارکت­ ها از هر نوع آلودگی و گردو  غبار پاک شده باشد. 

2.اگر پارکت از قبل نصب شده است باید سطح آن را سنباده بزنید تا صاف شود و در صورت لزوم می­ توانید از برس استفاده کنید. همچنین ساب زدن پارکت با استفاده از ماشین­ مخصوص راه خوبی برای تمیز شدن سطح پارکت و آمادگی آن برای لاک زدن است.

3.سپس لاک پارکت را بر روی سطح ریخته و با استفاده از کاردک مخصوص و یا با غلتک نقاشی لاک را بر روی کف اعمال کنید. لاک باید حدود 45 دقیقه روی سطح بماند و پس از جذب لاک توسط کفپوش چوبی، مازاد آن را از سطح جمع کنید و دوباره لایه ­ی دیگری را روی سطح اعمال کنید. تا 24 ساعت نباید روس سطح تردد شود و تا یک هفته نباید کف را بشویید.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع کفپوش، از این 4تا کدوم بهتره؟

 

قیمت لاک پارکت

قیمت لاک پارکت

زمانی که تصمیم به ساب و لاک پارکت می­ گیرید؛ باید بدانید که قیمت و میزان هزینه آن بستگی به عوامل مختلفی دارد. اجرای صحیح لاک پارکت در کیفیت آن بسیار موثر است. قیمت خرید تا اجرای لاک پارکت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع و کیفیت لاک پارکت
  • مساحت فضایی لاک خورده
  • نوع ساب اجرا شده قبل از لاک پارکت
  • زمان لازم برای اعمال لاک پارکت
  • جنس چوب پارکت و میزان ظریف کاری در اجرای لاک

مطلب پیشنهادی: بهترین نوع پارکت در ایران، قبل از خرید بشناسید!

 

لاک پارکت چیست

کلام آخر:

از آنجایی که پارکت از چوب طبیعی ساخته می­ شود، برای ماندگاری و عمر بالا باید با روش­ های خاصی نگهداری و حفاظت شود. با استفاده از لاک پارکت، سطح کفپوش پارکت چوبی براق و زیبا خواهد شد. برای اجرای لاک پارکت با اهالی فن چیدانه در زمینه تزئینات و خدمات دیوار و کف همراه باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه