Chidaneh.com placeholder image

پارکت چوبی، شیک ترین کفپوش در دکوراسیون داخلی!

به قلم: مژگان احمدی

پارکت چوبی چیست؟ در این مقاله از چیدانه می‌خواهیم پارکت‌های چوبی را به شما معرفی کنیم و کمی بیشتر درباره این متریال دوست‌داشتنی در دکوراسیون حرف بزنیم. در ادامه خواهیم گفت که:

  • چند نوع پارکت چوبی وجود دارد؟
  • پارکت چوبی چه نقشی در دکوراسیون دارد؟
  • آیا پارکت چوبی دست دوم هم قابل استفاده ا‌ست؟
  • شستشوی پارکت چوبی به چه صورت می‌باشد؟
  • 3 نکته مهم درباره نصب پارکت چوبی که باید بدانید!

فروشگاه دکوراسیون داخلی دکولند
نصب پارکت چوبی در تهران
فروشگاه دکوراسیون داخلی دکولند

چوب و هنر

فروشگاه دکوراسیون داخلی دکورچی
پارکت در دکوراسیون داخلی
فروشگاه دکوراسیون داخلی دکورچی

چند نوع پارکت چوبی وجود دارد؟

پارکت‌های چوبی را می‌توان به صورت‌های مختلفی دسته‌بندی کرد که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم.

انواع پارکت چوبی از نظر جنس چوب پارکت:

جنس چوب پارکت از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه چوب فشردگی و استحکام بالاتری داشته باشد دوام پارکت بالاتر است.

  • پارکت چوبی بلوط
  • پارکت چوبی بامبو
  • پارکت چوبی راش
  • پارکت چوب گردو
  • پارکت چوب گیلاس

از جمله انواع مختلف پارکت‌های چوبی هستند که با چوب‌های مختلف ساخته می‌شوند.

یک نکته مهم: پارکت های چوبی به طور کلی دو دسته هستند. پارکت چوبی چند لایه و پارکت تمام چوب. پارکت های چند لایه به این صورت هستند که لایه های زیرین آن‌ها از چوب‌های ارزان‌قیمت‌تر و لایه رویی از چوب های ترمووود می‌باشند. به این مدل پارکت های چوبی پارکت چوبی مهندسی هم گفته می‌شود. اما پارکت تمام چوب به صورت یکپارچه از چوب های ترمو شده ساخته می‌شود. پارکت چوبی ترموود ضد آب است و مقاومت بالایی دارد.

پارکت و کاغذ دیواری سارای
جدیدترین انواع پارکت,لمینیت و کاغذ دیواری
پارکت و کاغذ دیواری سارای

دکوراسیون داخلی sgsr
پارکت
دکوراسیون داخلی sgsr

انواع پارکت چوبی از نظر رنگ و بافت:

چوب‌های مختلف دارای رنگ، بافت و گره‌های مختلفی هستند و هر یک زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. در واقع انواع پارکت براساس نوع چوب و نوع برشی که برای بریدن چوب به‌کار می‌رود دارای رنگ‌بندی و بافت‌های مختلفی هستند.

انواع پارکت چوبی از نظر ابعاد پارکت:

پارکت‌ها به 2 شکل مستطیل و مربع در بازار عرضه می‌شوند؛ البته نوع مستطیل آن مخاطبان بیشتری دارد. پارکت‌های مستطیل، طولی بین 60 تا 180 سانتی‌متر و عرضی بین 5 تا 40 سانتی‌متر دارند. همچنین پارکت‌های مربع معمولا در ابعاد 40 در 40، 60 در 60، 80 در 80 و100 در 100 تولید می‌شوند.

انواع پارکت چوبی از نظر برند:

دسته‌بندی دیگری که می‌توان برای انواع پارکت‌های چوبی در نظر گرفت، برند و شرکت تولید کننده‌ی آن‌هاست. انواع پارکت‌های چوبی ایرانی و خارجی (پارکت آلمانی، پارکت ترک و…) در بازار موجود هستند که از نظر درجه‌بندی و قیمت با هم تفاوت و رقابت دارند.

در این زمینه بیشتر بخوانید: بهترین نوع پارکت در ایران، قبل از خرید بشناسید!

کابینت و طراحی داخلی متین کیا
پارکت (چوب طبیعی)
کابینت و طراحی داخلی متین کیا

پارکت چوبی چه نقشی در دکوراسیون دارد؟

پارکت چوبی یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌هایی است که در فضاهای داخلی استفاده می‌شود. به کار بردن پارکت فضای زندگی شما را لوکس و زیبا می‌کند. این عنصر زیبا، از قیمت بالایی برخوردار است اما نسبت به گرمی و حس طبیعی که به محیط می‌بخشد، ارزش هزینه کردن را دارد.

امروزه از پارکت‌های چوبی استفاده‌های متعددی می‌شود. مثلا:

  • پارکت چوبی برای دیوار
  • پارکت چوبی پله
  • پارکت چوبی سقف

از جمله کاربردهای دیگر پارکت علاوه بر کفپوش هستند که می‌توانید اجرا کنید.

پارکت و کاغذ دیواری سارای
جدیدترین انواع پارکت,لمینیت و کاغذ دیواری
پارکت و کاغذ دیواری سارای

دکوراسیون داخلی زنگنه
پارکت چوبی
دکوراسیون داخلی زنگنه

البرز بلوط
اجرای پارکت چوبی،پروژه شهرک غرب برج سوسن
البرز بلوط

توجه داشته باشید که رنگ و بافت رویه پارکت‌ها را باید با توجه به طراحی منزل‌تان انتخاب کنید. در صورتی که فضای زندگی‌تان کوچک است، حتما از پارکت چوبی رنگ روشن به عنوان پارکت چوبی دیواری یا کفپوش و… استفاده کنید و اگر محدودیت فضایی ندارید می‌توانید انواع پارکت چوبی طرح دار با رنگ مورد علاقه‌تان را با توجه به دکوراسیون داخلی خانه، برگزینید.

یک پیشنهاد: اگر محدودیت فضایی ندارید می‌توانید به پارکت چوبی جناقی هم فکر کنید. در این روش پارکت‌های چوبی به صورت ۷ و ۸ چیده می‌شوند که در فضاهای بزرگ چشمگیر و زیباست.

گروه بازرگانی و معماری آرشه
پارکت لمینت
گروه بازرگانی و معماری آرشه

فروشگاه دکوراسیون داخلی دکولند
نصب پارکت چوبی در تهران
فروشگاه دکوراسیون داخلی دکولند

آیا پارکت چوبی دست دوم هم قابل استفاده ا‌ست؟

یک نکته قابل تامل در انتخاب پارکت تعداد لایه‌های به کار رفته در آن است. در صورتی که پارکت انتخابی شما از یک لایه تشکیل شده باشد، توسط چسب مخصوص به کف اتاق نصب و چسبانده می‌شود. اما اگر پارکت‌های ضخیم و چند لایه را انتخاب کرده‌اید، با یک نگاه متوجه می‌شوید که آنها توسط کلیک‌هایی مانند پازل در یکدیگر چفت و بست می‌شوند. از ویژگی خوب این پارکت‌ها این است که در صورت نقل مکان به منزل جدید می‌توانید آنها را به‌راحتی جدا کرده و دوباره در محل مورد نظر نصب کنید.

شرکت طرح ایده
پارکت های چوبی طرح ایده نو
شرکت طرح ایده

شستشوی پارکت چوبی به چه صورت می‌باشد؟

پارکت چوبی را چگونه تمیز کنیم؟ این سوالی‌ست که خیلی‌ها می‌پرسند. زیرا چوب ها مانند بیشتر متریال‌های طبیعی دارای مشکلاتی از جمله مقاوم نبودن در برابر رطوبت و حشرات هستند. اما قبلا هم اشاره کردیم که امروزه انواع پارکت‌ها با چوب‌های فناوری شده و ترمو شده ساخته می‌شوند که این مشکلات را برطرف کرده است.

البته نباید فراموش کنید که به هیچ عنوان نباید پارکت ها را غرق‌آب کنید. زیرا خیس شدن پارکت و نفوذ آب به درون آن از طریق درزها در بلند مدت باعث پوسیدگی و باد کردن پارکت می‌شود. بهترین روش برای تمیز کردن پارکت های چوبی این است که ابتدا سطح پارکت را جاروبرقی بکشید تا گرد و خاک، آشغال و موها از روی آن جمع شوند. سپس به کمک یک تی مرطوب سطوح پارکت را تمیز کنید تا چسبندگی‌های احتمالی از بین برود و سطح پارکت برق بیفتد.

باز هم تاکید می‌کنیم تی مرطوب، نه خیس!

در نهایت هم می‌توانید با یک پارچه یا تی خشک رطوبت‌های باقیمانده در کف پارکت را کاملا خشک کنید.

توجه داشته باشید که برای نظافت پارکت چوبی از شوینده‌های معمولی استفاده نکنید. اصلا نیازی به استفاده از شوینده نیست. اما اگر هر چند وقت یک بار خواستید از شوینده برای تمیز کردن پارکت چوبی استفاده کنید، باید شوینده‌های مخصوص پارکت را بخرید. رعایت این نکته اهمیت زیادی در نگهداری پارکت چوبی دارد.

دکوراسیون داخلی زنگنه
پارکت و لمینیت
دکوراسیون داخلی زنگنه

کاغذدیواری و دکوراسیون آرایه
پارکت لمینت
کاغذدیواری و دکوراسیون آرایه

3 نکته مهم درباره نصب پارکت چوبی که باید بدانید!

دقت کنید که انتخاب نصاب پارکت چوبی به اندازه انتخاب پارکت اهمیت دارد. زیرا اگر نصب پارکت به درستی و اصولی انجام نشود، خیلی زود دچار شکستگی، جیر جیر و آسیب می‌شود. به طور کلی 3 نکته بسیار مهم وجود دارد که یک نصاب خوب باید آن‌ها را رعایت کن:

  • 1- در زمان نصب پارکت نباید هیچ‌گونه درزی بین آنها به‌وجود بیاید. وجود کوچک‌ترین درز در پارکت، به‌راحتی سبب وارد شدن رطوبت و حشرات موذی در آنها می‌شود.
  • 2- دقت داشته باشید وجود درز انبساط در محل دیوار و پارکت رعایت شود. معمولا فاصله‌ای حدود 3 تا 4 میلی‌متر برای این منظور کافی است. نگران این فاصله نباشید، بعد از اتمام کار این محل توسط قرنیزهای چوبی پوشانده می‌شود.
  • 3- نکته خیلی مهم قبل از نصب پارکت، تراز کردن کف اتاق و زیرسازی پارکت چوبی است. راهکاری که نصاب‌های پارکت پیشنهاد می‌دهند، استفاده از فوم مخصوص در زیر پارکت است.

البرز بلوط
اجرای پارکت چوبی،پروژه شهرک غرب برج سوسن
البرز بلوط

کلام آخر:

کفپوش های چوبی امروزه مورد توجه بسیاری از مردم و طراحان دکوراسیون داخلی قرار گرفته‌اند. زیرا هم جدید هستند، هم گرما بخشند و هم حسی و حالی نوستالژیک دارند. اگر شما هم به دنبال خرید پارکت چوبی هستید می‌توانید با مراجعه به بخش کفپوش و دیوارپوش در اهالی فن چیدانه با شرکت های تولید و عرضه کننده جدیدترین پارکت چوبی و سایر کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها ارتباط برقرار کنید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه