Chidaneh.com placeholder image

کفپوش لمینت چیست؟ جایگزینی باصرفه برای پارکت‌

به قلم: یاسمین ثریا

کفپوش لمینت یکی از انتخاب های جذاب به عنوان کفپوش منزل است. از چند سال پیش بازار پارکت چوبی را کساد کرده است. بچه که بودیم کف بیشتر خانه‌ها با موزاییک پوشیده می‌‌شد، سپس صاحب خانه به سلیقه خودش موکت می‌خرید و روی موزاییک‌ها می‌چسباند. آنهایی که کف خانه‌شان چوب‌های خوشگل براقی بود، یعنی دیگر خیلی باکلاس بودند؛ به عبارتی پارکت چوبی متعلق به پولدارها بود. بزرگتر که شدیم وقتی خانه تازه عروس‌ها می‌رفتیم، می‌دیدیم کف خانه‌ آنها هم پارکت شده است؛ معلوم نبود که آنها پولدار شده‌اند یا پارکت ارزان؟ از دکوراسیون که سردرآوردیم فهمیدیم انواعی کف‌پوش به بازار آمده‌اند که شبیه پارکت چوبی‌اند اما جنس‌شان فرق دارد و به آنها کف‌پوش لمینت می‌گویند؛ همیشه هم در جمع‌ها بین پیر و جوان یا کارشناس‌های مختلف اختلاف است که بالاخره کدام یک از این دو کف پوش بهتراند؟ 
چیدانه با همراهی گروه گروه دکوراسیون داخلی آژند و آمود پاسخ این پرسش را به شما می‌گوید.

دکوراسیون داخلی آژند و آمود
نماینده فروش پارکت لمینت هیلو HILO
دکوراسیون داخلی آژند و آمود

سرویس خواب بالسا
کف‌پوش لمینت عسلی

کف‌پوش لمینت چه جنسی است؟

کف‌پوش لمینت ورقه‌هایی با ظاهر شبیه پارکت چوبی هستند که با ترکیب چند ماده مختلف ساخته می‌شود. این ترکیب اولین بار در سال 1970 توسط یک شرکت سوئدی تولید شد و از دهه 1980 به دیگر کشورها هم راه یافت. معمول‌ترین جنس کف‌پوش لمینت HDF (مخفف Hard Density Fiberhood) است.

پارکت لمینت

کفپوش لمینت با پارکت لمینت فرق دارد؟

پارکت لمینت اصطلاح پرکاربرد و نادرستی‌ است که میان مردم رواج دارد؛ پارکت‌های کلاسیک کاملا از چوب ساخته شده بودند اما کفپوش لمینت در کارخانه از چند ماده مختلف به دست می‌آید و چون ظاهر کفپوش لمینت شبیه پارکت چوبی است، مردم برای این‌که به هم بفهمانند کف‌پوش مد نظرشان ظاهر پارکت را دارد اما در اصل لمینت است، در صحبت‌های‌شان از عبارت پارکت لمینت استفاده می‌کنند.

پارکت‌ چوبی

پارکت‌ چوبی چطور ساخته می‌شود؟

پارکت‌‌ چوبی ورقه‌‌ مسطح چوبی است که از چوب درختان بلوط، کاج، زبان گنجشگ، بامبو یا افرا به دست می‌آید. این کف‌پوش‌های چوبی از قرن 17 میلادی در خانه اشراف مد شدند و تا یکی دو دهه قبل در ایران خودمان هم فقط ثروتمندان کف خانه یا محل کارشان پارکت بود. کفپوش چوبی ظاهر بسیار زیبایی دارد اما نگهداری از آن با مشکلات زیادی همراه است.

پارکت‌ لمینت

دشواری‌های نگهداری از پارکت:

  • حساسیت به رطوبت: چون پارکت کاملا از چوب ساخته شده نباید آب روی آن ریخته شود یا رطوبت بگیرد. هرچه قدر مراقب باشید کف خانه یا محل کارتان آب نخورد؛ این کفپوش نمی‌تواند از رطوبت منطقه یا کولر‌های آبی در امان باشد. بنابراین همیشه خطر تورم و خرابی وجود دارد.
  • خراش پذیری: اگر اجسام نوک تیز روی پارکت کشیده شوند سطح آن را مخدوش می‌کنند. این در حالی است که راه رفتن با کفش و دمپایی هم سبب خراش‌های ریز روی سطح کفپوش می‌شود. فقط کافی است تیزی پاشنه کفش خود را تصور کنید تا میزان خط و خشی که با راه رفتن روی آن ایجاد می‌شود را به خوبی دریابید.
  • نصب دشوار: برای نصب پارکت چوبی، باید به کمک چسب مخصوص آن را بر کف ساختمان چسباند؛ این مراحل چسباندن، کثیف کاری زیادی به بار می‌آورد. از طرفی بعد ازخشک شدن چسب، باید سطح و درزهای پارکت را سایید و با لاک مخصوص صاف کرد؛ تمامی این مراحل پیچیده و پرهزینه هستنند.
  • لکه و رده: پارکت از چوب طبیعی درخت ساخته شده است؛ گاهی تنه درخت طی رشد، دچار لکه یا رده‌هایی می‌شود که بعد از برش چوب و نصب روی کف ساختمان به وضوح مشخص‌اند. البته هر کسی این ظاهر را دوست ندارد و چنین مشکلی در کفپوش های چوب بلوط بیشتر دیده می‌شود.
  • نرمی بافت: برخی پارکت‌ها بافت نرم و شکننده‌ای دارند که نصاب باید هنگام پوشاندن کف خانه این بافت سست را تقویت کند. چنین مشکلی در کفپوش های تهیه شده از چوب کاج بیشتر دیده می‌شود.
  • گرانی: برای ساخت پارکت باید درخت‌ها را قطع کرد و از چوب آنها پارکت ساخت که همین موضوع هزینه را خیلی بالا می‌برد از طرفی همان طور که اشاره شد، نصب دشوار پارکت چوبی هزینه این جزء از دکوراسیون را به طور مضاعفی بیشتر می‌سازد.

مطالب بیشتر: انواع کفپوش ساختمان، این سه تا از همه رایج ترند!

کفپوش لمینت رنگ قهوه ای
کفپوش لمینت تبره

کفپوش لمینت بهتر از پارکت است، چون:

در ادامه به بررسی مزایای کفپوش لمینت می پردازیم:

مزایای ظاهری کفپوش لمینت

  • تنوع در طیف طرح‌ و رنگ‌: در کارخانه‌ها طراحان خوش ذوقی هستند که بازار مصرف را بررسی می‌کنند و بنا به سلیقه روز مشتریان برای طرح و رنگ کفپوش لمینت ایده می‌دهند؛ این ایده‌ها بسیار گوناگون‌اند و برای هر سلیقه‌ای گزینه‌ای وجود دارد.
  • تناسب با هر مکان: عمر بالای و تناسب کاربردی لمینت باعث شده کفپوش لمینت در فضاهای مختلف کاربرد داشته باشد: از خانه و رستوران گرفته تا مطب یا باشگاه ورزشی.
  • عایق صدا: معمولا زیر سطح لمینت فوم گذاشته می‌‌شود که از انتقال صدا به طبقه زیری جلوگیری می‌کند.
  • سالم ماندن کف اصلی ساختمان: چون زیر کف‌ پوش لمینت چسب نمی‌خورد کف ساختمان سالم می‌ماند.
کفپوش لمینت طرح پارکت

مزایای نصب کفپوش لمینت

  • چسب نیاز ندارند: دورتا دور کف‌ پوش لمینت شیارهایی است که کلیک Click نام‌ دارند که به صورت نر وماده در هم قفل می‌شوند.
  • نصب ارزان: کفپوش لمینت چون نیازی به چسب و دقت ویژه برای تمیزکاری ندارد، هزینه نصب کمتری را به خریدار تحمیل می‌کند.
  • نصب سریع: چون در نصب کفپوش لمینت از چسب استفاده نمی‌شود، زمان خشک شدن چسب را پیش رو ندارید پس می‌توانید سریع روی کف‌پوش تردد کنید.
  • سهولت جمع آوری و نصب مجدد: اگر بخواهید می‌توانید کفپوش لمینت را به راحتی از سطحی جمع کنید و بعد از این‌که در مکان جدیدی ساکن شدید دوباره لمینت‌ها را نصب کنید.
کفپوش لمینت
کفپوش لمینت طوسی
کفپوش لمینت روشن

مزایای ریالی کفپوش لمینت

  • استاندارد عمر طولانی: هر شرکت تولید کننده‌ای برای کف پوش لمینت خود استاندارد AC تعریف می‌کند و طراحان داخلی بنا به شماره AC درج شده روی بسته متوجه می‌شوند که لمینت به درد کدام سطح خانه می‌خورد. بالا بودن شماره AC نشان می‌دهد که آن لمینت مناسب سطوح پرتردد است. مثلا لمینت‌های AC4 برای سطوح پرتردد مناسب هستند.
  • مقاومت بالا در برابر آب یا خراش اجسام نوک تیز:  متخصصان در کارخانه مواد ترکیب لمینت را طوری فرمول‌ نویسی می‌کنند که با کشیده شدن اجسام دیگر روی آن مخدوش نشوند یا به نسبت پارکت چوبی کمتر خط بیافتند. از طرفی این فرمول‌ها نسبت به نفوذ آب و رطوبت حساس نیستند.
  • قابلیت تعویض جزئی: اگر بخشی از کفپوش لمینت آسیب ببیند تنها کافی است قطعه معیوب را خارج کنید و قطعه‌ای سالم جای آن بگذارید؛
  • نگهداری ساده‌تر: نگهداری کفپوش لمینت بسیار ساده‌تر از پارکت چوبی است؛ زیرا برای تمیز کردن لمینت فقط یک دستمال مرطوب یا تی احتیاج دارید ولی پارکت چوبی را باید با محلول‌های مخصوص پاک کنید تا سطح آن صدمه نبیند یا ورم نکند که خودش هزینه اضافه‌ای است.
کفپوش لمینت قهوه ای
کفپوش لمینت قهوه ای روشن

کفپوش لمینت را با PVC اشتباه نگیرید

انواعی کف‌پوش در بازار شبیه لمینت وجود دارند که ماده اصلی به کار رفته در آنها پلاستیک است. کف‌پوش PVC نیز با چسب نصب می‌شود و به کف ساختمان آسیب می‌زند. به علاوه قابلیت استفاده مجدد ندارد. نکته مهم دیگر این‌که لمینت بسیار بهداشتی‌تر از PVC است زیرا کف‌پوش‌های PVC از مواد بازیافتی تهیه می‌شوند. مهم‌ترین مزییت لمینت نسبت به PVC مقاومت آن به فشار اشیا سنگین و له نشدن است.

دکوراسیون داخلی آژند و آمود
نماینده فروش پارکت لمینت هیلو HILO
دکوراسیون داخلی آژند و آمود

حالا که از عمر بادوام، قیمت ارزان و تنوع کفپوش لمینت اطلاع پیدا کردید، دوست دارید کف خانه خود را تغییر دهید؟ نظرتان درباره این کف‌پوش چیست؟ آیا در حین تغییر دکوراسیون یا تمییز کردن خانه خاطره کاربردی یا بامزه‌ای از کفپوش لمینت دارید که برای ما هم تعریف کنید؟

برای انتخاب و خرید انواع کفپوش منزل، کارشناسان و اهالی فن در گروه دکوراسیون داخلی آژند و آمود به شما کمک می کنند.

راه ارتباطی بیشتر: اینستاگرام آزند و آمود

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه