Chidaneh.com placeholder image

همه چیز درباره انواع سنگ تراورتن: از کاربردها تا مزایا

به قلم: آرمین سرخوش افشار

سنگ تراورتن نوعی سنگ آهکی است که در دسته سنگ‌های ساختمانی به شمار می آید. تراورتن که به زبان فرانسوی TRAVERTINE نام دارد، به جا مانده رسوبات است. این سنگ بسیار زیبا معمولا وزنی نزدیک به 2500 کیلوگرم بر متر معکب دارد. از این سنگ در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود، ما در ادامه این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با انواع سنگ تراورتن، مزایا، معایب و کاربردهای این سنگ در فضاهای داخلی و نمای بیرونی ساختمان ها آشنا کنیم.

سنگ تراورتن چیست

سنگ تراورتن چیست؟

تراورتن در دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی است. این سنگ بجا مانده از رسوبات رودخانه ها، چشمه های آب گرم یا آب های معدنی غارها است. حفرات موجود در این سنگ به دلیل اشغال شدن فضا توسط گازهایی است که در آب های گرم سر منشا این سنگ وجود داشته اند.

چوب و هنر

میزان گرما و ارتفاع منظقه بسیار تاثیر گذار در کیفیت این سنگ است. در ایران معادن بزرگی وجود دارند که از آنها سنگ تراورتن استخراج می شود.

برخی از بزرگترین معادن سنگ تراورتن می توان به : تراورتن حاجی آباد، تراورتن دره بخاری، تراورتن آذرشهر، تراورتن سیلور کاشان، تراورتن شکلاتی آقا محمدی و تراورتن ابیانه نام برد. از صادراتی ترین سنگ‌های تراورتن ایران، تراورتن سیلور، تراورتن قرمز آذر شهر، تراورتن لیمویی، تراورتن دره بخاری اشاره کرد.

انواع سنگ تراورتن

شکل ظاهری سنگ تراورتن TRAVERTINE:

این سنگ دارای ظاهری همراه با خلل و فرج و رنگ های متنوع و نواری شکل است. ترکیب رنگ تراورتن به دلیل اختلاف در ترکیباتی است که در زمان رسوب گذاری روی وارد عناصر سنگ شده است. این ترکیبات خود را به صورت رگه‌های مختلف نشان می‌دهند.

سنگ تراورتن از لحاظ سختی استحکام کمتری نسبت به سنگ‌های مرمر دارد و سنگ شکننده است. تراورتن در برابر تغیرات آب و هوایی، باران و برف مقاوم می باشد. تراورتن دارای رنگ بندی های متفاوتی است. این سنگ در طبیعت معمولا با رنگ های : سفید ، کرم، شکلاتی، قرمز، گردویی، زرد، لیمویی، سیلور و شکلاتی نمایان می شود. از این سنگ هم در نمای بیرون خانه و همچنین برای فضای داخل خانه استفاده می شود و محدودیت مکانی ندارد.

رگه های سنگ تروارتن به گونه ای است که آن ها را می توان به دو روش موج دار و بی موج برش داد.

سنگ تراورتن

طی سال های گذشته استفاده از سنگ‌های تراورتن در ایران رواج یافت، استفاده از سنگ تراورتن برای نمای بیرون خانه بسیار رایج است. همچنین این سنگ در آمریکا و اروپا در کف برخی از فضاها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این سنگ برای افرادی که به دنبال سنگ ساختمانی با ضخامت 1 سانتی متر یا 1.5 سانتی متر هستند مناسب می باشند چرا که ساختار بسیار نرمی دارند.

آنچه مرتبط با قیمت سنگ تراورتن در بازار سنگ ساختمانی ایران است مهمترین پارامتر، آن است که هر چه قدر رنگ سنگ به رنگ های روشن نزدیک تر باشد، قیمت آن سنگ نیز گران تر خواهد شد.

لازم به ذکر است قیمت سنگ تراورتن به ازای هر متر مربع حدودا از 160 هزار تومان آغاز می شود.

بیش تر بخوانید: سنگ های تزئینی، 7 سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی

عکسی از خلل ها و فرج های موجود در این سنگ‌ها

مزایا و معایب تروارتن:

سنگ تروارتن دارای مزایا و معایبی است که قبل از خرید حتما باید بدانید.

مزایای سنگ تراورتن TRAVERTINE:

نوبتی هم که باشد نوبت برشمردن مزایای مختلف تراورتن است. این مزیت ها هستند که سبب شده اند این سنگ به انتخاب اول بسیاری از معماران و طراحان داخلی تبدیل شود.

  1. گرما را جذب نمی کند: این مزیت تروارتن باعث می شود تا این سنگ همیشه خنک بماند و گرما را جذب نکند. این سنگ بسیار مناسب برای استفاده در نمای ساختمان هایی است که در شهر های گرمسیر هستند.
  2. مقاومت: تراورتن مقاومت فشاری و ضربه ای قابل قبولی دارد. این ویژگی ها باعث دوام بالای سنگ کف تراورتن شده است. به همین دلیل سنگ تروارتن در برابر برف و باران مقاوم است و در مواجهه با انبساط و انقباض از بین نمی رود.
  3. تخلخل: وجود تخلخل و خلل و فرج در این سنگ سبب لیز نبودن سنگ شده است و آن را به کف پوشی ایده آل تبدیل کرده است. هم چنین این خلل ها چسبندگی و ایمنی بیشتر سنگ نما را به همراه دارد.
  4. ثبات رنگ: رنگ این نوع سنگ در مقابله با عوامل خارجی و محیطی مقاوم است و تغییر نمی کند.
  5. زیبایی: تراورتن بافتی لایه لایه داشته و این موضوع باعث می شود بتوان آن را به شیوه های موج دار یا بدون موج فرآوری کرد. در چنین شرایطی وجود الگوهای طبیعی و جذاب در بافت سنگ به زیبایی آن می افزاید.
  6. برش کاری: این سنگ قابلیت برش کاری صیقلی و بسیار براق را دارد.
  7. قیمت مناسب: این سنگ‌ها نسبت به کیفیت شان دارای قیمت مناسبی هستند.
  8. عایق صوتی: این روزها در صنعت ساختمان سازی عایق بودن اهمیت زیادی دارد، خوشبختانه سنگ تراورتن عایق صوتی و حرارتی خوبی است.
تراورتن در نما

معایب سنگ تراورتن TRAVERTINE:

در بخش قبلی به صورت کامل با مزایای این سنگ آشنا شدیم. حال وقت این است که با معایب تراورتن آشنا شوید تا با دیدی باز تصمیم برای خرید این سنگ بگیرید.

  1. هزینه: یکی از معایب هزینه این است که اگر به دنبال رنگ های خاص هستید باید هزینه خیلی بیشتری بپردازید.
  2. عدم یکنواختی: عدم یکنواخت بودن طرح و رنگ در سنگ‌های تراورتن (اگر به دنبال سنگی با طرح یکنواخت هستید تراورتن را فراموش کنید.)
  3. احتمال خرد شدن: احتمال خرد شدن در دمای انجماد و در هنگام یخ زدگی.
انواع سنگ تراورتن

انواع سنگ تراورتن:

سنگ تراورتن را در دو نوع می توان دسته بندی کرد:

انواع سنگ تراورتن از لحاظ معادن:

در کشور ما معادن تراورتن کشف شده و فعال بسیاری وجود دارد. به طوری که می توان گفت عمده نیاز بازارهای داخلی از طریق این معادن تامین می شود. هر یک از این معادن ویژگی های خاص خود را داشته و آنالیز سنگ‌های استخراج شده از آن ها نیز متفاوت است. 

انواع تراورتن از نظر معادن

در ادامه برخی از مهم ترین معادن سنگ تراورتن را معرفی خواهیم کرد.

  1. تروارتن حاجی آباد: سنگ‌های تروارتن در معدن حاجی آباد با تم های کرم و شکلاتی و بژ استخراج می شود. این سنگ‌ها در مقایسه با سایر تراورتن های موجود در بازار تخلخل کم تری دارند. همچنین سنگ‌های معدن حاجی آباد در دو مدل موج دار و بی موج و با ساب پذیری و استحکام بالایی به فروش میرسند.
  2. تروارتن عباس آباد: سنگ‌های تراورتن معدن عباس آباد با زمنیه های روشن از جمله سفید و کرم و بژ تولید می شوند. تراورتن های عباس آباد معمولا به عنوان نمای خانه ها استفاده می شود.
  3. تروارتن آتش کوه: اگر قصد خرید تراورتن با رنگ روشن هستید حتما تراورتن های آتش کوه را امتحان کنید. این سنگ نیز با ساب پذیری بالای خود توانسته در بین زیباترین تراورتن ها جای بگیرد. این سنگ‌ها در دو نوع موج دار و بی موج تهیه شده اند. ناگفته نماند در ساخت سنگ‌های تراورتن در این معدن برای بالا بردن کیفیت آن از رزین اپوکسی استفاده می کنند.
  4. تروارتن آبگرم: تراورتن کرم آب گرم بافتی یکنواخت دارد. البته در برخی صورت های آن می توان لکه هایی سیاه رنگ را دید. تخلخل در این سنگ‌ها متفاوت است اما جنس خوب تراورتن های آبگرم معمولا از خلل های کم و ریزی برخورددار هستند.
  5. تروارتن تکاب: سنگ‌های تراورتن تکاب معمولا از تخلخل کمی برخورددار هستند و ساب پذیری بالایی دارند، به همین دلیل از ظاهری بسیار براق برخوردار هستند. تراورتن تکاب تمی قهوه ای داشته و در بافت آن رگه های سفید مشاهده می شوند. این سنگ با عنوان تراورتن خرمایی تکاب نیز شناخته می شود.
  6. تراورتن دره بخاری: میان تراورتن هایی با تم روشن سنگ‌های معدن دره بخاری جزء با کیفیت ترین ها هستند. این سنگ تراکم بالا و تخلخل کمی دارد. این سنگ‌ها نمایی زیبایی به ساختمان می دهند چرا که از ساب پذیری بالایی برخوردارند و صیقلی هستند. صورت های متنوع این سنگ در طرح های یکدست، موج پیچ، ابر و بادی و … فرآوری می شوند.
  7. تراورتن آذرشهر: یکی از بهترین معادنی است که در آن سنگ‌های تیره تولید می شود. تراورتن های آذرشهر دارای زمینه ای دودی است و در آن رگه های سفید و طلایی به چشم می خورد. تراورتن های آذرشهر خود انواع مختلفی داشته که از میان آن ها می توان به رهنگ های سیلور، خرمایی و مسی اشاره کرد. ناگفته نماند این سنگ با نام تراورتن سیلور آذر شهر نیز شناخته می شود.

بیش تر بخوانید: سنگ تراورتن عباس آباد، بادوام ترینه؟

 انواع سنگ تراورتن بر اساس نوع فرآوری

دسته بندی انواع سنگ تراورتن بر اساس نوع فرآوری: 

یکی از مراحل حائز اهمیت در استخراج تراورتن فرآوری است. فرآوری به صورت های مختلفی صورت می گیرد به همین دلیل باعث می شود تا سنگ‌ها با شکل های ظاهری متفاوتی تولید شوند. در ادامه با برخی از انواع تراورتن ها بر اساس نحوه فراوی آشنا خواهیم شد:

  • سنگ تروارتن چرمی: تراورتن های چرمی به دو نوع : پرشده و پرنشده تقسیم بندی می شوند. در این روش از فراوری، سنگ به صورت عادی ساب زنی نمی شود و ساب زنی این نوع سنگ‌ها ساب زنی خاصی است. این مدل ساب زنی باعث می شود تا تخلخل های تراورتن به صورت کامل گرفته نشود و سنگ حالت چرمی می گیرد.
  • سنگ تراورتن آنتیک:  برای تولید تراورتن آنتیک اصولا از دو روش استفاده می شود. روش اول که به آن روش مکانیکی نیز گفته می شود، به کمک یک محفظه و تعدادی ساچمه از جنس سنگ و یا فلز اجرا می شود. روش دوم با استفاده از اسید سولفوریک صورت می گیرد که باعث خوردگی و ایجاد حالت آنتیک در آن می شود.
نمونه ای از سنگ تراورتن آنتیک
  • سنگ تراورتن صیقلی: در این نوع فرآوری پلاک های سنگی تراورتن از کوپ ها برش داده شده و برای فرآوری منتقل می شود. ساخت سنگ تراورتن صیغلی دارای سه مرحله است:
  1. پیش ساب
  2. بتونه: برای تولید سنگ صیقلی، سنگ طی چهار مرحله بتونه می شود. این بتونه سیمانی بوده و هم رنگ زمینه اصلی سنگ است.
  3. ساب نهایی
کاربردهای سنگ تراورتن

انواع سنگ تراورتن از نظر کاربرد:

تا اینجا به صورت مفصل با تراورتن و انواع آن آشنا شدیم. اما به راستی کاربردهای سنگ تراورتن چیست؟

  • نمای ساختمان
نمونه استفاده از سنگ تراورتن در نمای بیرون ساختمان
  • دیوار های داخلی
 نمونه استفاده این سنگ در دکوراسیون منزل و دیوار های داخل خانه
  • سنگ کف (کفپوش)
  • آشپزخانه
  • شومینه
  • کف استخر
  • توالت
نمونه استفاده  سنگ تراورتن در سرویس بهداشتی
  • وروردی های اختصاصی
  • حیاط و پاسیو
  • راهرو و پله

تا اینجای کار به صورت کامل با انواع سنگ تراورتن آشنا شدید حال نیاز است قبل از خرید این سنگ نکاتی را بدانید تا با دیدی باز و با خیال راحت این سنگ را خریداری نمایید.

  1. آب و هوا: قبل از خرید تراورتن حتما آب و هوای منطقه خود را بررسی کنید و با توجه به آب و هوای اقلیم خود سنگ را خریداری نمایید تا به مشکل نخورید.
  2. خرید مطمئن: برای خرید تراورتن حتماً به سراغ فروشگاه‌های معتبر آنلاین و یا حضوری بروید. چرا که قیمت مناسب، تضمین قیمت، ضمانت اصالت کالا تنها چند مورد از مزایای خرید از چنین فروشگاهی هستند.
  3. کاربرد: با توجه به کاربردی که برای سنگ در نظر گرفته اید خرید کنید. مثلا اگر تراورتن را برای کفپوش می خواهید حتما باید به دنبال نمونه هایی باشید که به کمک مواد با کیفیت در هنگام فرآوری تخلخل آن تا حد زیادی کاسته شده است.
  4. آنالیز: در انتخاب سنگ توجه به پارامترهای آنالیز آن نیز مهم است.

بیش تر بخوانید: کاربرد سنگ در خانه، جای هر کدوم کجاست؟

انواع سنگ تراورتن

در پایان:

سنگ تراورتن یکی از مقاوم ترین و زیباترین سنگ‌ها برای نمای ساختمان، استفاده به عنوان کفپوش و… است شما با توجه به اطلاعاتی که درباره این سنگ‌ها کسب کرده‌اید هم اکنون می‌توانید با تحلیل نیازهای خود از فروشگاه‌های معتبر سنگ موردنظر خود را خریداری نمایید. همچنین می‌توانید برای انتخاب بهترین سنگ مناسب خود از متخصصان چیدانه مشاوره بگیرید. 

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه