Chidaneh.com placeholder image

آکواریوم بیوتوپ چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

به قلم: فرگل سلحشور

آکواریوم بیوتوپ یک زیستگاه شبیه سازی شده است که در آن ماهی‌ها و گیاهان در کنار هم قادر به زندگی هستند. در این زیستگاه شرایطی بسیار مشابه به زیستگاه طبیعی ماهی‌ها و گیاهان طراحی شده است تا به راحتی بتوانند در آن زندگی کنند. در واقع آکواریوم بیوتوپ یک زیستگاه مصنوعی اما بسیار شبیه به زیستگاه طبیعی این موجودات است. در ادامه این مطلب از چیدانه، درباره این آکواریوم توضیح خواهیم داد.

در این مطلب می‌خوانید:

قالیشویی ادیب
  • آکواریوم بیوتوپ چگونه ساخته می‌شود؟
  • مزایای آکواریوم بیوتوپ چیست؟
  • چه ماهی‌هایی قادر به زندگی در آکواریوم بیوتوپ هستند؟
آکواریوم بیوتوپ

آکواریوم بیوتوپ چگونه ساخته می‌شود؟

مسئله‌ای که درباره آکواریوم بیوتوپ اهمیت دارد، مواردی است که داخل آکواریوم قرار می‌دهید و این موارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و برای فراهم کردن یک زیستگاه کاملا مناسب برای جانوران آبزی بسیار اهمیت دارند. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

نوع گیاهان، جانوران و ماهی‌های داخل آکواریوم بیوتوپ

فقط گیاهان، جانواران و ماهی‌های خاصی قادر به زندگی در این نوع آکواریوم هستند و به همین دلیل به هنگام تهیه این آکواریوم بسیار مهم است که نسبت به این موجودات آگاهی کامل داشته باشید تا انتخاب صحیحی داشته باشید.

ساخت آکواریوم بیوتوپ

بستر آکواریوم

آماده کردن بستر این آکواریوم بسیار اهمیت دارد. برای تهیه بستر می‌توانید از شن، ماسه، چوب، سنگ، شاخه‌های درخت و… استفاده کنید.

نور آکواریوم بیوتوپ

نور شبیه‌سازی شده به نور خورشید برای آکواریوم مهم است. برای این کار می‌توانید از سیستم‌های مختلفی نظیر سیستم‌های نوری مصنوعی استفاده کنید.

آب آکواریوم

آب مورد نیاز آکواریوم توسط مخزنی که در آکواریوم تعبیه می‌شود تامین می‌شود.
پوشش گیاهی، سنگ و اتصالات آکواریوم نیز از دیگر ملزومات ساخت و تهیه این آکواریوم هستند.

قیمت آکواریوم بیوتوپ

مزایای آکواریوم بیوتوپ چیست؟

آکواریوم بیوتوپ نسبت به آکواریوم‌های معمولی از مزایای بسیار زیادی برخوردار است.
این نوع آکواریوم زیبایی خاصی دارد و توجه هرکسی را به خود جلب خواهد کرد. در واقع به نوعی فضای داخل اقیانوس و زیبایی آرامش زیستگاه موجودات دریایی را تداعی خواهد کرد که بسیار زیبای و خیره کننده است. به همین دلیل برای افرادی که به طبیعت و زندگی زیر آب بسیار علاقه مند هست، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: فوت و فن های داشتن آکواریوم در خانه!

برخی ماهی‌ها مانند سیچلاید فایرموس در آکواریوم‌های معمولی طاقت زندگی طولانی را ندارند و عمر آن‌ها بسیار کوتاه خواهد اما در آکواریوم بیوتوپ عمر طولانی‌تری را تجربه خواهند کرد زیرا شرایط زیستی برای آن‌ها بسیار شبیه به زیستگاه واقعی آن‌ها در قعر دریا و اقیانوس خواهد بود.
برای بسیاری از ماهی‌ها امکان تکثیر در آکواریوم‌های معمولی نیست اما در آکواریوم بیوتوپ به دلیل اینکه بسیار شبیه به زیستگاه طبیعی آن‌هاست، امکان تکثیر برای آن‌ها به صورت بسیار راحت‌تر و سریع‌تر وجود دارد.

ماهی مناسب آکواریوم بیوتوپ

چه ماهی‌هایی قادر به زندگی در آکواریوم بیوتوپ هستند؟

همان‌طور که گفته شد، فقط ماهی‌های به‌ خصوصی قادر به زندگی در این نوع آکواریوم هستند. این ماهی‌های عمدتا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تترای چشم قرمز
  • مونکاسیا نوار زرد
  • اتوسینکلوس پلنگی
  • کوریدوراس پلنگی

این ماهی‌ها قادرند در یک بیوتوپ با بستری پوشیده از شن، گیاهان آبزی و چوب در کنار هم زندگی کنند.

  • سفره ماهی
  • سیکلید سوروم
  • سیلور دالر
  • لپورینوس

این ماهی‌ها قادرند در آکواریومی پوشیده از سنگ و گیاهان آبزی اکینودوروس زندگی کنند.
ماهی‌های پیرانا مانند سیکلید سوروم و سیلور دالر هم به شرطی که به خوبی تغذیه شوند تا ماهی‌های دیگر را شکار نکنند، قادر به زندگی در این آکواریوم خواهند بود.

بیشتر بخوانید:‌ عکس آکواریوم خانگی، کجای خونه برای ماهی‌ها امن‌تره؟

کلام آخر 
آکواریوم بیوتوپ یک زیستگاه شبیه سازی شده است که برای زندگی انواع بسیاری از ماهی‌ها، گیاهان و جانوران آبزی بسیار مناسب است. در واقع این نوع آکواریوم شرایط زندگی بسیار مشابه‌تری را برای این جانوران دریایی فراهم می‌کند که محل زندگی بسیار مناسب‌تری نسبت به آکواریوم‌های معمولی برای ماهی‌ها و سایر جانوران موجود در آب خواهد بود. این نوع آکواریوم نسبت به آکواریوم معمولی از مزایای بسیاری برخوردار است و انتخابی کاملا مناسب برای افرادی است که شیفته زندگی در اعماق اقیانوس و طبیعت هستند.
 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه