Chidaneh.com placeholder image

فرق فرش دستباف و ماشینی چیست؟

به قلم: تحریریه چیدانه

در خانه و دکوراسیون ایرانی، فرش یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین آیتم‌ها برای چیدمان به حساب می‌آید. اگر توجه کرده باشید اکثر پدرها و مادرهای ما در خانه‌هایشان فرش دستباف دارند و آن را بسیار با ارزش‌تر از فرش ماشینی قلمداد می‌کنند. شاید به این دلیل باشد که از ایام قدیم، دکوراسیون ایرانی با فرش دستباف عجین شده است و به عنوان یک المان مهم، حضوری پررنگ داشته است. گرچه هم اکنون فرش‌های ماشینی بسیار زیبایی وارد بازار شده است و به دلیل قیمت مناسب آن نسبت به فرش دستباف بسیار مورد استقبال قرار گرفته که شاید بتوان گفت این روزها جایش را در خانه‌های ایرانی باز کرده است. در این قسمت از شوروم گردی‌های چیدانه با گالری فرش قلی زاده همراه هستیم تا فرق بین فرش دستباف و ماشینی را به شما بگوییم. اگر شما قصد خرید فرش برای منزلتان را دارید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این مطلب را بخوانید تا درنهایت با وجود تنوع بسیار طراحی و نقشه فرش در بازار دچار سردرگمی نشوید… 

تابلو فرش ریحان

به پشت فرش نگاه کنید!

برای فهمیدن فرق فرش ماشینی و دستباف، فرش را برگردانید و خوب به آن دقت کنید. در قالی بافته شده با دست، گره‌ها کمی ناهموار هستند و یکنواختی کاملی ندارند؛ اما چون فرش ماشینی توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک بافته می‌شود، به طور معمول پشت این فرش‌ها هموار و یکنواخت است.

مطالب مرتبط: تفاوت فرش با گلیم، 4 مورد که هنوز نمی دانیم!

گالری فرش قلی زاده
جدیدترین مدل‌های فرش قرمز ایرانی
گالری فرش قلی زاده

نخ و ریشه های فرش دستبافت ایرانی
فرش رنگ سبز و طوسی روشن و ریشه های آن

به ریشه‌های فرش نگاه کنید!

یکی از تفاوت‌های عمده بین فرش ماشینی و دستبافت ریشه‌های آن‌هاست. ریشه‌ها در فرش دستباف در امتداد فونداسیون قالی هستند که از رشته‌های تار تشکیل می‌شود و جزیی از خود فرش به حساب می‌آیند. اما ریشه‌ها در فرش ماشینی، به آن دوخته شدند و در واقع جزئی از قالی نیستند.

گالری فرش قلی زاده
جدیدترین مدل‌های فرش قرمز ایرانی
گالری فرش قلی زاده

فرش طرح سبز و قرمز ماشینی

به اندازه و الگو یا طرح فرش دقت کنید!

در ظاهر اکثر فرش‌های دستباف، فرق زیادی با ماشینی مشاهده می‌شود. معمولا در فرش دستباف تقارن یکدست و دقیقی وجود ندارد. این موضوع به این دلیل است که ممکن است، بافنده‌ی قالی دستباف بدون استفاده از یک طرح و بر اساس حافظه‌ی خود آن فرش را بافته باشد که اصطلاحا به آن ذهنی بافی نیز می‌گویند. شکل و اندازه‌ی فرش ماشینی و الگویش به طور کلی بسیار دقیق است و طراحی آن از یک طرف به سمت دیگر بازتاب می‌شود.

مطالب مرتبط: مدل فرش دستباف نایین، کدوم‌اش با ارزش‌تره؟

گالری فرش قلی زاده
دکور مدرن با فرش
گالری فرش قلی زاده

گالری فرش قلی زاده
دکور مدرن با فرش
گالری فرش قلی زاده

مجموعه گالری فرش قلی زاده

مجموعه فرش قلی زاده از سال 1275 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و جزو با سابقه‌ترین مجموعه‌های تولید و صادرات فرش دستبافت در ایران است که نقش پررنگی در نمایان کردن جلوه طرح و نقش فرش‌های آذربایجان به جهانیان داشته است. تمامی مراحل تولید فرش، از تهیه پشم تا طراحی و بافت قالی را به همت هنرکاران بومی انجام می‌شود.

مجموعه فرش قلی‌زاده به واسطه حمایت از تولید این قالی‌ها، توانسته جایی در میان موزه‌های معتبر جهان هم به دست بیاورد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه میتونید از پروفایل گالری فرش قلی زاده در چیدانه دیدن کنید.

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه