Chidaneh.com placeholder image

مبلمان روستیک خاص؛ وسیله‌ای برگرفته از قلب طبیعت!

به قلم: مژگان احمدی

شاید هنگام جستجو در میان سبک‌های دکوراسیون بارها و بارها کلمه «روستیک» به چشمتان خورده باشد، سبکی که متریال آن از قلب طبیعت به دکوراسیون منزل شما آمده است تا حسی گرم و صمیمی در فضا به جریان بیندازد. در میان لوازم خانگی به سبک ساده و روستایی، مبلمان روستیک خاص جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا مبلمان نقطه کانونی دکوراسیون است و نمای آن حال و هوای کل خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله و با همراهی کارشناسان مجموعه وودکده به بررسی مبلمان و وسایل چوبی روستیک خاص می‌پردازیم. مطمئنا این مطلب برای شما و همه افرادی که به حوزه دکوراسیون داخلی علاقمندند جذاب خواهد بود، پس تا انتها با چیدانه همراه باشید.

وودکده
میز جلومبلی
وودکده

قالیشویی ادیب

وودکده
میز جلومبلی
وودکده

مبلمان روستیک خاص چیست؟ ظاهر آن چگونه است؟

هرچند ما در مقاله‌های پیشین چیدانه شما را با سبک روستیک آشنا کرده بودیم و می‌توانید قبل از خواندن این مطلب به مطالعه مقاله مدل مبل روستیک بپردازید و طرح‌های متنوع را آنجا ببینید، اما برای کسانی که سبک روستیک را می‌شناسند شاید این سوال کمی عجیب به نظر بیاید. بسیاری از افراد این سبک را نمی‌شناسند و حق هم دارند، زیرا سبک روستیک به تازگی در حیطه دکوراسیون داخلی پا گرفته و رایج شده است. برای داشتن منزلی به سبک روستیک نیازی به یک کلبه چوبی در قلب طبیعت بکر ندارید، کافی است المان‌هایی که در خانه به کار می‌برید از عناصر ارگانیک تشکیل شده باشند و فقط کمی دستخوش تغییر و احیا شده باشند، به طوری که ظاهر طبیعی خود را از دست نداده و زمانی که بیننده آن را نگاه می‌کند شاید حس کند که این وسیله مستقیما از دل جنگل به خانه آمده است! 

مبلمان روستیک خاص

وودکده
میز جلومبلی
وودکده

سبک روستیک آمده است تا انسان را به طبیعت گره بزند، درست زمانی که از شلوغی و زرق و برق و تجملات به تنگ آمده و به دنبال پناهگاهی برای رفع تنش‌ها و فشار روزمره خود می‌گردد. بد نیست بدانید که خاستگاه اصلی سبک روستیک کشورهای غربی هستند که در حدود سه سده قبل آن را ابداع کردند.

مبلمان روستیک خاص و به طور کل وسایل چوبی روستیک خاص بر المان‌های چوبی طبیعی و دقیقا به همان شکلی که در طبیعت وجود دارد تاکید دارند، یعنی سطوحی ناهموار با درخششی طبیعی و جذاب. در سبک‌های دیگر دکوراسیون، سعی بر ایجاد تعادل و تقارن و نظم است اما در ظاهر طبیعت نظم مکرر وجود ندارد، حرف و شعار سبک روستیک هم دقیقا همین است: شخصیت‌بخشی به هر جزء از دکوراسیون و ایجاد حس خونگرمی و آرامش.

چیزی که مبلمان روستیک را خاص کرده است این است که با وسایل دیگر منزل از هر نوع و مدلی که باشند به راحتی ست می‌شود و به عنوان طرحی قدیمی مورد توجه سنتی‌پسندها نیز هست. بنابراین اگر یک دست مبلمان روستیک خاص را به منزل بردید دیگر نیازی ندارید به فکر تعویض و تغییر آن بیفتید، این مدل مبلمان سال‌های سال برای شما کار می‌کند و با هر نوع دکوری که برای خانه انتخاب کنید هماهنگ است و همخوانی دارد.

وودکده
میز جلومبلی
وودکده

وودکده
میز جلو مبلی چوبی طرح روستیک
وودکده

وودکده
میز جلو مبلی چوبی طرح روستیک
وودکده

ویژگی‌های مبلمان روستیک خاص

حتما در جاهای مختلف مدل‌های دکوراسیون روستیک را دیده‌اید و ناخودآگاه ویژگی‌های آن را می‌دانید، مثلا در مقاله‌ای از چیدانه به دکوراسیون روستایی در فیلم‌های ایرانی مفصلا پرداخته بودیم، اما به طور کلی مبلمان روستیک خاص را می‌توانیم با این خصوصیات معرفی کنیم:

سادگی و بی‌آلایش بودن

مبلمان روستیک خاص پرداخت پیچیده و سنگینی ندارد و مانند دیگر مبلمان‌ها تراش نمی‌خورد و حکاکی نمی‌شود، به تغییر و دگرگونی احتیاجی ندارد و به خودی خود زیبا و منحصر بفرد است. سازندگان وسایل چوبی روستیک خاص به جای این که به کنده‌کاری‌ها و ابزار زدن چوب تاکید داشته باشند تمرکزشان را بر روی متریال اولیه می‌گذارند. طبیعتا زمانی که مبلمان طرح و الگوی خاصی نداشته باشد توجه بیننده به مواد به کار رفته جلب خواهد شد.

سنگین بودن

اگر در بازار مبلمان چرخی بزنید و به مدل‌های مختلف مبلمان روستیک نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که تقریبا سبک روستیک سبک و ظریف در بازار وجود ندارد و مبلمان روستیک به سنگین بودن معروفند.

وودکده
میز ناهارخوری چوبی طرح روستیک
وودکده

بافت طبیعی

اگر قصد دارید یک دست مبلمان روستیک خاص خریداری کنید و به دکوراسیون خود اضافه کنید بهتر است مابقی وسایل خانه را متناسب با مبلمان بچینید و سعی نکنید تا با قرار دادن لوازمی با درخشش و براقیت بیش از حد دکوراسیون را به سمت مصنوعی بودن سوق بدهید. چوب‌های نسبتا خشن با رگه‌ها و دانه‌های آشکار متریال اولیه سبک روستیک هستند و ذاتا بسیار هم خاص و جذابند.

اجزای مبلمان روستیک خاص

شاید تعریف بسیاری از ما در مورد مبلمان صرفا به کاناپه و تعدادی صندلی محدود شود اما واقعیت این است که میز عسلی، میز جلومبلی، صندلی‌های تک، میز ناهارخوری و … همگی جزئی از مبلمان هستند. همه این وسایل چوبی روستیک خاص دارای طراحی بدون قاعده و به دور از هرگونه نظم و قانونی است. بسیاری اوقات هنگام طراحی مبلمان روستیک به جای پایه‌های چوبی از پایه‌های فلزی قطور استفاده می‌شود تا سردی فلز گرمای چوب را تا حدی خنثی کند و فضایی متعادل به وجود بیاید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای کاناپه‌های سنگین چوبی از صندلی‌های تک‌نفره یا دونفره استفاده کنند.

پارچه مناسب برای مبلمان روستیک خاص

در سبک روستیک ممکن است مبلمانی ببینید که هیچ پارچه‌ای در آن به کار نرفته و به طور خالص از چوب طبیعی تشکیل شده باشد اما در صورت استفاده از پارچه، بیشتر جنس‌های چرم یا جیر در مبلمان به کار می‌رود. هرچند ممکن است در مناطقی که آب و هوای سرد و زمستانی داشته باشد پارچه پشمی نیز استفاده شود. خوبی یک دست مبلمان چوبی روستیک خاص این است که محدودیتی در استفاده از رنگ ندارد و با هر نوع رنگ و هر مدل طرحی همخوانی دارد. تصور کنید در میان طرح‌های بکر و طبیعی چوب چرم طبیعی و دست‌نخورده نیز کار شده باشد. حقیقتا منظره زیبایی ایجاد خواهد شد! 

در کنار مبلمان روستیک خاص از چه اکسسوری‌هایی استفاده کنیم؟

این سوال بسیار مهم است. مبلمان روستیک در دل یک دکوراسیون روستیک است که می‌تواند توانمندی خود را در جلوه‌گری به نمایش بگذارد. اگر دکوراسیون روستیک را انتخاب کرده‌اید بهتر است از وسایل تجملاتی و پرزرق و برق استفاده نکنید و به شعار سبک روستیک که سادگی و جزئیات کم است احترام بگذارید. وسایلی را در چیدمان به کار بگیرید که مواد اولیه آن طبیعی و بدون دستکاری باشند. مثلا از وسایل عتیقه و قدیمی خود استفاده کنید، یک کنسول چوبی پتینه‌کاری شده با دیوارهای پتینه یا تیرهای سقفی ساده و چوبی می‌توانند پیشنهاد خوبی برای تکمیل کردن زیبایی دکوراسیون شما باشند.

یکی از وسایل جالب روستیک که معمولا از دیدها پنهان می‌ماند لوازم هنری روستیک هستند. وسایلی که به طور کامل بخش‌های خاص طبیعت را به چشم بیننده می‌آورند و تداعی‌کننده تصویری هستند که شما پیش از این در دل طبیعت دیده‌اید و بار دیگر در قلب دکوراسیون خود آن را مشاهده می‌کنید. به طور کلی دکوراسیون روستیک یعنی شما در منزل خود استایل خانه‌های روستایی را پیاده کنید، این به این معنی نیست که کف خانه را از گلیم و جاجیم عشایری پر کنید و دیوارها را کاهگلی و آجری بسازید، حتی استفاده از یک وسیله ساده مانند کنده درخت که به شکل میز ناهارخوری استفاده می‌شود کافی است تا حس گرمای روستایی بودن را به شما تزریق کند.

حرف پایانی

ما سبک روستیک را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که فضای فکری آن‌ها با زندگی لوکس و لاکچری و تشریفاتی همخوانی ندارد و بیشتر سنتی‌پسندند تا مدرن‌پسند. ایجاد آرامشی کوچک در دنیایی بزرگ و پرهیاهو کار سختی است، این کاری است که سبک روستیک برای ما انجام می‌دهد، به طور مثال استفاده از یک دست مبلمان روستیک خاص با رگه‌های برجسته چوب‌های جنگلی و سطوح ناصاف و نامنظم می‌تواند رنگ و لعاب پذیرایی شما را از این رو به آن رو کند. بنابراین اگر نوستالژی و روستایی بودن به شما حس آرامش می‌دهد مطمئنا سبک روستیک مخصوص خود شماست. مجموعه تولیدی وودکده با بکارگیری متریال درجه یک و طرح‌های شکیل و جذاب روز دنیا توانسته است نماینده خوبی برای رواج سبک روستیک در کشور ما باشد. اگر شما هم به این سبک هنرمندانه علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌کارهای وسایل چوبی روستیک خاص را در صفحه وودکده تماشا کنید و لذت ببرید.

مطالب پیشنهادی چیدانه به شما:

نویسنده: مهشید بختیاری| عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه