14 خوشبو کننده طبیعی دستشویی که بسیار کاربردی هستند

14 خوشبو کننده طبیعی دستشویی که بسیار کاربردی هستند

به قلم: آرمین سرخوش افشار

از آنجایی که خوشبو کننده‌های شیمیایی دستشویی علاوه بر گران قیمت بودن حاوی برخی مواد شیمیایی سمّی و مضر از جمله فرمالئید هستند، استفاده از خوشبو کننده طبیعی دستشویی امری حیاتی و ضروری است. بنا به گزارش موسسه ملی ایمنی و بهداشت حدود 884 ماده سمی در بررسی از 3000 ماده شیمیایی موجود در عطرهای مصنوعی کشف شد که با بیماری‌هایی همچون سرطان، نقص مادرزادی، اختلالات عصبی و تولید مثلی در ارتباط بودند. علاوه بر این برخی از عطرها و خوشبو کننده‎‌ها باعث آسم و آلرژی در برخی افراد می‌شوند که خوشبو کننده‌های طبیعی این مشکل را ندارند.

در ادامه این مطلب از چیدانه با ما همراه باشید تا با انواع خوشبو کننده‌ طبیعی دستشویی آشنا شویم.

قالیشویی ادیب

اگر می خواهید روش از بین بردن بوی بد رختخواب با خوشبو کننده های خانگی را بدانید حتما این مقاله را بخوانید.

معرفی چند خشبو کننده طبیعی دستشویی

در ادامه به معرفی 14 خوشبوکننده طبیعی دستشویی می پردازیم. اگر می خواهید برای معطر کردن فضای سرویس بهداشتی از خوشبوکننده های طبیعی استفاده کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

1. پوست پرتقال به عنوان خوشبو کننده طبیعی دستشویی

قبل از آمدن مهمانان، یک عدد پوست پرتقال را در دستشویی و یا حمام رنده کنید. بوی تند و دلپذیر پرتقال بر بوی بد دستشویی غلبه خواهد کرد.

2. جوش شیرین

از قدرت جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین اکثر بوها را جذب می‌کند. یک کاسه کوچک را با جوش شیرین و آب پر کنید و در دستشویی قرار دهید. حتی می‌توانید روی کاسه را با تعدادی تیله‌، گلبرگ‌های گل یا مواد دیگر بپوشانید تا ظاهری زیبا داشته باشد.

همچنین می‌توانید از ترکیب پودر دارچین یا اسطوخودوس با جوش شیرین یک خوشبو کننده طبیعی دستشویی ساده  و راحت درست کنید و آن را در فضای دستشویی اسپری کنید تا یک بوی مطبوع در آن فضا پخش شود.

3. سرکه سفید

سرکه را فراموش نکنید. سرکه علاوه بر داشتن خاصیت ضد عفونی‌کنندگی بوها را نیز جذب می‌‌کند. برای خوشبو کردن سریع دستشویی و حمام، دیوارها و سایر سطوح آنها را با سرکه سفید پاک کنید. روی ناحیه اطراف کاسه توالت، دیوارها و مکان‌هایی که ممکن است بوها و مواد دیگر را جذب کرده باشند، تمرکز کنید چرا که بخار آب آلوده می تواند چندین فوت پاشیده شود و روی سطوح بماند.

راه حل دیگر که خیلی هم ساده است، این است که سرکه را داخل توالت بریزید و پس از یک ساعت آن را با آب بشویید. برای تاثیر بیشتر، از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید.

4. نمک

نمک یک ماده ضد عفونی کننده قوی بوده و برای از بین بردن بوی نامطلوب بد سرویس‌های بهداشتی و فاضلاب بسیار موثر می‌باشد. کافی است یک لیوان از محلول نمک و یک لیوان جوش شیرین را به یک کتری آب جوش اضافه کنید و داخل سنگ توالت بریزید.

حتی می‌توانید نصف لیوان نمک را داخل دستگاه خردکن بریزید و به آرامی آب سرد را به آن اضافه کنید. سپس آن را در فضای دستشویی قرار دهید. ظرف مدت 5 دقیقه بوی نامطبوع و زننده دستشویی خنثی شده و از بین می‌رود.

5. شمع های معطر در دستشویی

شمع‌های معطر یا بدون عطر را در دستشویی و حمام روشن کنید. با روشن شدن شمع‌های معطر رایحه‌ای فوق العاده در فضای دستشویی پراکنده می‌شود. این شمع‌ها که عموما فانتزی بوده و بیشتر برای زیبایی و دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای مطبوع کردن فضای سرویس بهداشتی مناسب می‌باشند. شمع‌های خوشبو کننده در رایحه‌های مختلف ساخته می‌شوند و ضمن معطر کردن هوا باعث ایجاد آرامش در فرد می‌شوند.

رایحه چوب ساج، لیمو، وانیل، گل شب بو، گل رز و گل یاس از جمله رایحه‌هایی هستند که باب میل و سلیقه اکثر افراد بوده و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای ایمنی بیشتر شمع‌ها را روی یک سطح مطمئن قرار دهید.

6. صابون‌های دست ساز فضای دستشویی را معطر می کنند

از صابون‌های دست ساز کمک بگیرید. کمی رنده شده صابون دست ساز مانند صابون رختشویی و یا صابون گلیسیرین داخل کاسه توالت بریزید و با برس توالت بشویید، بوی توالت را از بین می برد و فضای دستشویی را پاک می‌کند و بوی خوشایندی را در فضا منتشر می‌کند.

7. گل‌ها و گیاهان خوشبو در دستشویی

از گل‌ها و گیاهان معطر و خوشبو استفاده کنید. برگ‌های تازه اکالیپتوس خوشبو کننده طبیعی دستشویی و حمام هستند که می‌توانید آنها را از گل فروشی‌ها خریداری کنید و در یک گلدان داخل توالت نگهداری کنید. حتی می‌توانید از مواد غذایی مانند میخک، چوب دارچین، پوست پرتقال و عصاره وانیل در داخل گلدان استفاده کنید.

از گل‌های دیگر که در جذب بوی بد و خوشبو کردن محیط دستشویی موثر هستند می‌توان به گل شمعدانی، میخک، ارکیده، بگونیا، اسپاتی فیلوم، رزماری، اکالیپتوس، اسطوخودوس و نعناع بیابانی اشاره کرد. این گیاهان دارای عطر و بوی خاصی هستند که به راحتی در فضا پخش می‌شوند و به معطر شدن فضا کمک می‌کنند.

از آنجایی که عطر میوه‌ها، گیاهان و ادویه جات در هنگام پختن مسافت زیادی را طی می‌کند، می‌توانید آنها را بجوشانید. پس از جوشیدن کامل آب و بلند شدن بوی مواد داخل آن شعله را خاموش کنید و پس از سرد شدن، مواد را از صافی رد کنید و داخل یک بطری مناسب بریزید و از آن برای خوشبو کردن فضای منزل و دستشویی خود استفاده کنید.

بهترین ترکیب در این حالت برای درست کردن خوشبو کننده طبیعی دستشویی اضافه کردن لیمو، رزماری و وانیل به مقداری آب جوشان است که بوی تازگی و طراوت را به دستشویی می‌دهد.

در این مقاله گل های آپارتمانی خوشبو را به صورت کامل خواهیم شناخت.

8. خشک شده مواد طبیعی

برای ساخت خوشبو کننده طبیعی دستشویی از مواد طبیعی خشک شده مانند پوست مرکبات، اسطوخودوس کوهی، پوست سیب و بابونه استفاده کنید. کافی است این مواد را در یک ظرف غیر فلزی ریخته و چند قطره اسانس روغنی معطر به آن اضافه کنید. تا چند روز بوی تازه و بسیار مطبوعی در هوای دستشویی پخش می‌شود.

در این مقاله ساخت ظرف معطر برای خوشبو کردن خانه باگل های خشک را یاد خواهیم گرفت.

9. تکه‌های لیمو بهترین خوشبوکننده هوای دستشویی

از تکه‌های لیمو استفاده کنید. گذاشتن چند تکه لیمو در دستشویی و تعویض آن پس از چند روز باعث معطر شدن هوای دستشویی می‌شود. اسپری محلول آب، سرکه و آبلیمو باعث از بین رفتن بوی بد دستشویی می‌شود.

همچنین می‌توانید جوش شیرین را  با آبلیمو ترکیب کرده و خمیر حاصل را در جاهای مختلف دستشویی قرار دهید و پس از مدتی روی خمیر، سرکه اسپری کنید و سپس با آب و مواد شوینده دستشویی را بشویید.

ساده‌ترین روش برای درست کردن خوشبو کننده طبیعی دستشویی با لیمو این است که آب لیموی تازه را درون یک لیوان آب حل کنید و پس از ریختن این محلول در افشانه آن را در فضای دستشویی اسپری کنید.

10. وانیل

اگر طرفدار رایحه شیرین، میوه‌ای و آرام بخش هستید، وانیل بهترین انتخاب است. با قرار دادن یک پنبه آغشته به عصاره وانیل در فضای دستشویی و حمام، فضای این مکان‌ها را معطر می‌کنید و از یک خوشبو کننده طبیعی دستشویی استفاده کرده‌اید.

ریختن چند قطره از این ماده خوشبو روی لامپ نیز باعث می‌شود هنگام روشن کردن چراغ، بوی وانیل بر اثر گرما در فضا پخش شود.

11. قهوه

از دیگر خوشبو کننده طبیعی دستشویی و توالت می‌توان به قهوه اشاره کرد. مولکول‌های قهوه به خوبی می‌توانند جایگزین مولکول‌های بد بو شوند. کافی است پودر قهوه تازه را درون یک ظرف ریخته و درب آن را باز بگذارید و در دستشویی قرار دهید. به این ترتیب بوی قهوه فضای داخلی دستشویی را پر خواهد کرد و جایگزین بوی نامطبوع خواهد شد. البته این روش برای کسانی موثر است که از بوی قهوه خوششان بیاید.

12. ساخت خوشبو کننده طبیعی دستشویی با چای کیسه‌ای

با استفاده از چند عدد چای کیسه‌ای می‌توانید یک خوشبو کننده طبیعی دستشویی ارزان تهیه کنید. برای انجام این کار چند قطره اسانس یا عطر مورد دلخواهتان را به چای کیسه‌ای اضافه کنید و آن را از پشت در دستشویی آویزان کنید.

فراموش نکنید با کاهش بوی چای کیسه‌ای دوباره اسانس معطر به آن بیفزایید.

13. میوه کاج

برای خوشبو کردن دستشویی می‌توانید از میوه کاج هم کمک بگیرید. کافی است مقداری از اسانس یا روغن خوشبو را به میوه‌های کاج آغشته کنید و آنها را در دستشویی قرار دهید. این کار علاوه بر اینکه باعث تزیین و زیباتر شدن این مکان می‌شود، بوی خوشایندی را نیز در فضا پخش می‌کند. حتی با قرار دادن کاج‌ها در درون مایکروفر نیز می‌توانید به پخش شدن بوی آنها در فضا کمک کنید و یک خوشبو کننده طبیعی دستشویی بسازید.

14. اسانس‌های روغنی

با استفاده از دستمال توالت، خوشبو کننده طبیعی دستشویی بسازید. برای این کار به اسانس‌های روغنی و دستمال رولی توالت نیاز دارید. به دلیل کوچک بودن محیط دستشویی بهتر است از اسانسی استفاده کنید که آرام بخش باشد. اسانس‌های قوی علیرغم پوشش دادن بوی بد دستشویی، ممکن است فضای دستشویی را ناخوشایند و آزاردهنده کنند. پس اسانسی را انتخاب کنید که بوی ملایم داشته و تیز و قوی نباشد. فراموش نکنید هر چند یکبار اسانس را عوض کنید. با ترکیبی از اسانس لیمو، پرتقال و گریپ فروت لذت‌بخش‌ترین عطر و رایحه را در محیط خود خواهید داشت. اسانس میخک نیز رایحه‌ای جالب‌تر و منحصر به فرد‌تر ایجاد خواهد کرد.

با چکاندن چند قطره اسانس روغنی در داخل مقوای دستمال توالت و غلت خوردن آن بر اثر جدا کردن دستمال، بوی اسانس در فضای توالت پخش می‌شود. توجه داشته باشید هنگام اضافه کردن اسانس، دستمال‌ها اسانسی نشوند چرا که دستمال عطری باعث نامتعادل شدن ph واژن می‌شود و برای بانوان مناسب نیست.

خلاصه:

یکی از دغدغه های آزار دهنده در هر خانه و اداره‌ای رفع بوی بد دستشویی است. گرچه انواع خوشبو کننده‌های شیمیایی در بازار یافت می‌شود، اما استفاده زیاد از این خوشبو کننده‌ها برای سلامتی مناسب نبوده و همچنین در برخی افراد منجر به ایجاد آلرژی و حساسیت می‌شوند.

از آنجایی که هر مکانی به خصوص دستشویی نیازمند بوی خوشایند و خاصی است، پس بهتر است کمی وقت بگذارید و خوشبو کننده‌های طبیعی مختلفی که در این مطلب از چیدانه به آنها اشاره کردیم را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما بهترین حس و کاربرد را دارد.

راستی روش مورد علاقه شما برای استفاده از خوشبو کننده‌ طبیعی دستشویی کدام است؟ آیا تا به حال خوشبو کننده طبیعی دستشویی خود را درست کرده‌اید؟

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
ناشناس در تاریخ 11 تیر 1402
سلام و احترام .ممنون از ایده های خوبتون. بله من هم از اسانس های معطر شیمیایی که داشتم و نمیخواستم در شیرینی استفاده کنم ، مقداری از اون اسانس های معطر رو با آب مخلوط و در اسپری پاش پلاستیکی میریختم و بصورت افشانه در دستشویی استفاده میکردم.

ثبت دیدگاه