Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون دوبلکس مدرن؛ لاکچری زندگی کنید!

به قلم: مژگان احمدی

خانه‌های دوبلکس از سالیان دور تا به امروز جزو معماری‌های محبوب بوده‌اند. این سبک معماری معمولا متراژ نسبتا بالایی را می‌طلبد که برای خانه‌های کوچک یا آپارتمانی امروزی اجرای آن زیاد هم میسر و متعارف نیست، اما اگر فضای خوبی را برای نقشه‌ریزی یک خانه دوبلکس در اختیار داشتید باید روی دکوراسیون داخلی آن حساب ویژه‌ای باز کنید، زیرا یک خانه دوبلکس بدون طراحی داخلی جذاب و ایده‌آل خیلی هم چشمگیر نخواهد بود. به همین خاطر این مقاله را اختصاص داده‌ایم به دکوراسیون دوبلکس مدرن و قرار است توضیحاتی را در باب معماری داخلی آن به شما همراهان عزیز چیدانه تقدیم کنیم. در ادامه مجموعه‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از مهندسین خبره و تیمی کارآزموده شما را گام به گام به خانه موردعلاقه‌تان نزدیک خواهد کرد: شرکت معماری مینیاتور.

اگر شما هم به مبحث دکوراسیون داخلی علاقمندید یا قرار است به زودی صاحب یکی از این خانه‎‌های دوبلکس شوید و از تکنیک‌های معماری داخلی آن چیز زیادی نمی‌دانید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

قالیشویی ادیب

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

خانه دوبلکس چیست؟

شاید بعضی افراد هنوز هم تعریف دقیقی از سبک دوبلکس نداشته باشند، پس بهتر است در ابتدا توصیف مختصری از خانه دوبلکس داشته باشیم. خانه دوبلکس خانه‌ای یک طبقه است که در داخل به دو قسمت تقسیم می‌شود و این دو قسمت با استفاده از یک راه‌پله داخلی با هم مرتبط‌اند. بخش پایینی عموما برای نشیمن و سالن پذیرایی کاربرد دارد و بخش بالا مختص اتاق‌های خواب و سرویس بهداشتی است. 

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

دکوراسیون دوبلکس مدرن بهتر است یا کلاسیک؟

پس از این که تصمیم گرفتید ساختار و پیکره خانه خود را به سبک دوبلکس دربیاورید اولین سوالی که برای چینش داخلی در ذهنتان شکل خواهد گرفت این است: حالا خانه را به کدام سبک بچینیم؟ مدرن یا کلاسیک؟ این سوال یک موضوع سلیقه‌ای است و تنها خودتان می‌توانید با توجه به شرایط و ایده‌آل‌ها و معیارهای شخصی زیبایی‌شناسی خود به آن پاسخ بدهید. البته این انتخاب باید قبل از اجرای معماری ساختمان انجام بگیرد، زیرا دکوراسیون داخلی و خارجی خانه باید با یکدیگر هماهنگ باشد و متریال و سبکی که برای نمای ساختمان و محوطه بیرونی انتخاب می‌شود باید با چیدمان داخلی خانه نیز هارمونی داشته باشد.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

سبک مدرن سبکی کم‌جزئیات است و سادگی را می‌پسندد، در دکوراسیون مدرن هر المانی سعی دارد با سادگی خود جذابیت خانه را وسعت ببخشد و در این سبک از مبلمان سنگین و کارشده، پرده‌های اشرافی و فرش‌های پرزرق و برق خبری نیست. در مقابل سبک کلاسیک سبکی پرجزئیات است، یعنی زیبایی آن خلاصه شده است در سقف‌های گچ‌کاری‌شده با نقوش سنتی، مبل‌های استیل منبت‌کاری‌شده با دسته‌ها و پشتی‌های بلند، پرده‌های باشکوه با پارچه‌های سنگین مخمل و ترمه و حریر گلدار و … که بیشتر خانه را به قصر شبیه می‌کند. این طبع و سلیقه و روحیات شماست که تعیین می‌کند کدامیک از این دو را برای محل زندگی خود مناسب‌تر بدانید.

فاکتور تعیین‌کننده دیگر هزینه کار و بودجه مد نظر شماست. در این مورد باید به شما بگوییم که عموما هزینه طراحی و اجرای سبک کلاسیک بالاتر از سبک مدرن است اما گران‌تر بودن همیشه دلیل زیباتر بودن نیست! شما می‌توانید با هزینه پایین‌تر صاحب یک دکوراسیون وبلکس مدرن و شیک باشید.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

دکوراسیون دوبلکس مدرن چگونه انجام می‌شود؟

تا به اینجای کار اگر تصمیم گرفته‌اید خانه خود را به سبک مدرن بچینید ادامه مقاله را از دست ندهید، زیرا می‌خواهیم درباره دکوراسیون مدرن خانه‌های دوبلکس مطالب جالبی بخوانیم. 

اگر به دنبال این هستید که سبک‌تر خرج کنید اما در ازای آن دکوراسیون لوکس و جذابی داشته باشید سبک مدرن پیشنهادی عالی برای شماست. در این سبک همه چیز ساده و بدون اضافه‌کاری است و باید لوازم خود را به صورت مینیمالیستی انتخاب کنید. یکی از المان‌های مهم و تاثیرگذار در خانه‌های دوبلکس راه‌پله است. انتخاب فرم راه‌پله‌ای که انتخاب می‌کنید بستگی به مساحت و شکل زمین و نقشه شما دارد، اما معمولا راه‌پله‌های گرد ظاهر زیباتری در خانه ایجاد خواهند کرد. یک گزینه عالی برای مدرن‌پسندان راه‌پله‌های مارپیچ شیشه‌ای هستند که می‌توانند نمای بسیار لوکس و جالبی به خانه بدهند. معمولا در خانه‌های دوبلکس و ویلایی، برای احساس راحتی بیشتر اهالی خانه برای اتاق‌های خواب بالا تراس در نظر می‌گیرند که افراد بتوانند در آن غذا و چای سرو کرده یا با آرامش از فضای باز بیرون خانه استفاده کنند. بهتر است مساحت اتاق‌های خواب دوبلکس 18 الی 25 متر در نظر گرفته شود.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

در همین حین خوب است که از تکنیک‌های محوطه‌سازی فضای خارجی خانه هم غافل نشوید. زیباسازی حیاط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر متراژ بالایی داشته باشد می‌توانید برای آن یک قسمت نشیمن نیز طراحی کنید تا پذیرایی از مهمانان ویژه خود را در فضای باز انجام بدهید. تعبیه کردن آپشن‌های جذابی مانند آبنما و استخر و باربیکیو هم می‌تواند زیبایی این طراحی را دوچندان کند.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

دکوراسیون دوبلکس مدرن؛ چگونه بچینیم؟

حالا به مرحله انتخاب لوازم کلی منزل می‌رسیم. اگر بخواهید پیرو سبک مدرن باشید باید از تزئینات اضافی و غیرضروری بپرهیزید و سعی کنید وسایل خانه را ساده و بی‌آلایش انتخاب کنید. مبلمان مدرن و معمولا تک‌رنگ و بدون طرح اصولا به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون به شمار می‌روند. برای انتخاب فرش توجه کنید که در چیدمان مدرن فضایی را در سالن پذیرایی خالی بگذارید و تمام سالن را مفروش نکنید. فرش را طوری پهن کنید که فقط پایه‌های جلویی مبلمان روی فرش باشد و در مابقی فضا کفپوش خانه به چشم بیاید. استفاده از فرش‌های کهنه‌نما با وینتیج یا فرش‌هایی با رنگ‌های سرد و خنثی بهترین گزینه برای دکوراسیون دوبلکس مدرن هستند.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

در خانه‌های مدرن کفپوش‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. درواقع همیشه در دکوراسیون مدرن و لوکس کفپوش خانه در معرض دید است و به همین خاطر دکوراتورها برای انتخاب نوع کفپوش وسواس زیادی به خرج می‌دهند. این کفپوش باید با بودجه صاحبخانه و مدل و رنگ فضا همخوانی مناسبی داشته باشد. کفپوش‌های چوبی و بتنی، سرامیک‌ها، انواع پارکت‌ها و لمینت‌ها برای تزئین کف خانه استفاده می‌شوند تا دکوراسیون دوبلکس مدرن شما به زیبایی هرچه تمام‌تر لوکس و شکیل به نظر برسد. 

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای جلوه خانه به شمار می‌روند. در خانه دوبلکس آشپزخانه در طبقه اول قرار می‌گیرد و اغلب دارای پنجزه‌ها و بازشوهای بزرگ است. بهتر است کابینت‌های آشپزخانه مدرن خود را بلند و مرتفع انتخاب کنید تا فضای بیشتری برای جاگیری وسایل خود در اختیار داشته باشید.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

در دکوراسیون مدرن نورپردازی نقش ویژه‌ای دارد، همانطور که دنیای معاصر دنیایرنگ و نور است این ایده در چیدمان مدرن نیز راه پیدا کرده و اگر نگاهی به ژورنال‌های مختلف دکوراسیون بیندازید متوجه می‌شوید که دیزاینرها هنگام چیدمان سعی می‌کنند عناصر ساده و بدون طرح دکوراسیون مدرن را با یک نورپردازی ایده‌آل و جذاب برجسته کنند و بیشتر توی چشم بیاورند. به همین منظور استفاده از هالوژن‌ها یا چراغ‌های مخفی، روشنایی‌های ریلی یا آباژورهای بزرگ کنارسالنی بسیار توصیه می‌شود.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

دکوراسیون دوبلکس مدرن؛ نمای خارجی چگونه است؟

نمای ساختمان لباس و پوسته بیرونی آن است و اولین سرنخی است که شما به دست یک تازه‌وارد می‌دهید. طراحی خلاقانه و جسورانه نمای ساختمان باعث می‌شود مهمان شما حدس بزند که به محض ورود به خانه چه دکوراسیونی با چه سبکی از طراحی در انتظار اوست. درست است که نمای کلاسیک جزئیات و حکاکی‌های خاص خود را دارد اما در طراحی نمای مدرن همیشه می‌توانید منتظر غافلگیری‌های غیرمنتظره و جذاب باشید. درواقع طراح با توجه به اینکه باید در نهایت سادگی نما را نقشه‌ریزی کند اما دست او برای اجرای تکنیک‌های هوشمندانه معماری همواره باز است. وقتی به کلمه «مدرن» اشاره می‌کنیم یعنی قرار است با استفاده از آخرین ورژن نوآوری‌ها نمای خانه را طراحی کنیم، بنابراین امروزه انواع ابتکاری و اشکالی نامتناهی در ساخت و ساز خانه‌های مدرن وجود دارد که همه آن‌ها دارای اصول مشترکی مانند سادگی، کارایی، ظرافت و عدم تزئینات اضافی هستند.

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

در انتخاب نوع و مدل نما بهتر است شرایط اقلیمی منطقه را هم در نظر بگیریم. به طور مثال در مناطق زلزله‌خیز استفاده از نماهای سنگین که بار زیادی را به ساختمان تحمیل می‌کند توصیه نمی‌شود. میزان دسترسی به مصالح و متریال، شرایط آب و هوایی و وضعیت زمین‌شناسی و توپوگرافی نیز عوامل مهمی در انتخاب مدل نمای مدرن هستند. 

به طور کلی درمورد ویژگی‌های اصلی نمای مدرن خانه دوبلکس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تاکید بر خطوط صاف و افقی و عمودی و دوری از انحنا
  • استفاده زیاد از اشکال مستطیلی و مکعبی
  • بکارگیری پنجره‌های بزرگ و قدی
  • استفاده از متریال و سیستم‌های مدرن و خلاقانه در نما
  • عدم رعایت تقارن
  • نمای سفیدرنگ یا کرم‌رنگ
  • استفاده زیاد از شیشه و نور طبیعی در ساختمان

شرکت معماری مینیاتور
اجرای صفر تا صد پروژه ویلایی مدرن مشا
شرکت معماری مینیاتور

کلام آخر

طراحی خانه‌های دوبلکس این روزها حسابی روی بورس افتاده است و معماران در نقشه‌پردازی آن بسیار هوشمند و خلاق عمل می‌کنند. دکوراسیون داخلی و خارجی خانه‌های دوبلکسدر مبحث زیبایی‌شناسی آن بسیار موثر است و یک دکوراسیون ناقص و غیراصولی می‌تواند به ظاهر خانه آسیب زیادی وارد کند. در این مقاله درباره دکوراسیون دوبلکس مدرن به طور مفصل صحبت کردیم تا بتوانید با مطالعه آن برای دیزاین خانه خود ایده بگیرید.

البته برای طراحی حرفه‌ای‌تر خانه بهتر است از مشاوره‌های یک مجموعه حرفه‌ای و کارآزموده نیز کمک بگیرید. ما به شما شرکت معماری مینیاتور را پیشنهاد می‌کنیم و توصیه می‌کنیم از نمونه پروژه‌های این شرکت در صفحه پروفایل شرکت معماری مینیاتور دیدن بفرمایید.

 

مطالب پیشنهادی چیدانه:

نویسنده: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه