Chidaneh.com placeholder image

راهنمای جامع خرید لوستر حلقه‌ای مدرن

به قلم: مهشید بختیاری

لوسترها دیگر فقط وسیله‎‌ای برای روشن کردن فضا نیستند، بهتر است کاربرد سنتی و روتین لوستر را فراموش کنیم و به چشم یک عضو تزئینی و دکوراتیو در منزل به آن نگاه کنیم. استفاده از لوسترها از قدیم تا به امروز در خانه ما ایرانی‌ها مرسوم بوده است، با این تفاوت که در گذشته ظاهر و نمای لوسترها ساده‌تر و ابتدایی‌تر بود و لوسترهای اشرافی و تجملاتی را فقط در مکان‌های خاصی میشد پیدا کرد. اما امروزه تنوع طرح‌ها و مدل‌های مختلف لوازم روشنایی آنقدر زیاد است که احتمالا هنگام خرید و انتخاب گیج و سردرگم خواهید شد.

امروز و در این مقاله می‌خواهیم درمورد نوع خاص و متفاوتی از لوستر صحبت کنیم: لوستر حلقه‌ای مدرن. طرحی لوکس و شکیل که این روزها در بین مشتریان کالاهای روشنایی منزل هواداران زیادی دارد. ممکن است نیت داشته باشید تا برای خانه خود لوستری خاص و جذاب تهیه کنید و یا به طور کل درمورد نکات مهم در باب خرید لوستر کنجکاو باشید. در این مطلب با همراهی کارشناسان خبره مجموعه نئولوکس به همه سوالات شما پاسخ خواهیم داد، پس تا انتها مطلب را بخوانید.

چوب و هنر

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوکس‌ترین لوسترهای منزل
لوستر و مبلمان نئولوکس

لوستر حلقه‌ای مدرن چیست؟

قبل از خرید هر کالایی باید اطلاعات و دانش کافی درمورد همه جوانب آن محصول به دست بیاوریم تا بتوانیم با دید بازتر و به شکل آگاهانه‌تری خرید خود را انجام بدهیم. پس بهتر است ابتدا لوستر حلقه‌ای مدرن را به شما معرفی کنیم:

این لوستر المانی لاکچری و منحصربفرد در دکوراسیون شما خواهد بود، محصولی که به نمای کلی دکوراسیون خانه رنگ و روح دیگری می‌بخشد و با روشنایی فوق‌العاده خود باعث می‌شود هر عضوی از دکوراسیون جذابتر از حالت نرمال و عادی به نظر بیاید. لوستر حلقه‌ای مدرن از یک یا چند رینگ به موازات زمین ساخته شده که درون آن از لامپ‌های کوچک ال‌ای‌دی استفاده می‌شود. این حلقه‌ها می‌توانند از جنس فلز یا شیشه و کریستال باشند. این لوسترها آویزان طراحی می‌شوند و بخش آویز آن از جنس سیم‌های محکم فلزی، طناب‌های با استقامت و یا زنجیرهای بادوام ساخته شده تا به شکل پایداری به سقف محکم شوند و خطر سقوط آن‌ها تقریبا به صفر برسد. با توجه به این که در ساخت لوستر حلقه‌ای مدرن معمولا از ترکیب فلز و کریستال استفاده می‌شود وزن آن تا حدودی سنگین است، البته این لوسترها در ابعاد کوچکتر نیز تولید می‌شوند که وزن آن‌ها در این صورت کمتر و سبک‌تر است.

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوکس‌ترین لوسترهای منزل
لوستر و مبلمان نئولوکس

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوکس‌ترین لوسترهای منزل
لوستر و مبلمان نئولوکس

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوکس‌ترین لوسترهای منزل
لوستر و مبلمان نئولوکس

ویژگی‌های لوستر حلقه‌ای مدرن

همان طور که از نام آن پیداست لوستر حلقه‌ای مدرن به عصر جدید تعلق دارد و بهتر است در دکوراسیون لوکس و مدرن استفاده شود. البته ظاهر حلقه‌ای و مدور آن با چیدمان سنتی و کلاسیک هم تا حدودی جور درمی‌آید. هنگام خرید و نصب لوستر به چهار مورد اساسی باید دقت کنید:

نیازسنجی اولیه

در ابتدا باید ببینید که لوستر را در چه مکانی و به چه دلیل می‌خواهید استفاده کنید. درست است که همه لوسترها برای نوردهی نصب می‌شوند اما این نوردهی به چه علت است؟ آیا فقط می‌خواهید به عنوان یک نور اضافی و تزئینی از آن استفاده کنید؟ یا اینکه در اتاق خواب، لوستر شما نقش چراغ مطالعه را هم برایتان ایفا می‌کند؟ و یا نصب آن در بالای میز ناهارخوری باعث می‌شود محتوای میز لذیذتر و دلچسب‌تر به چشم بیاید؟ شاید هم در اتاق پذیرایی یا نشیمن نور یک لوستر حلقه‌ای مدرن به عنوان تاکیدی بر وضوح و زیبا دیده شدن هرچه بیشتر لوازم دکوراتیو شما به کار خواهد رفت؟ پس باید بدانید که لوستر حلقه‌ای مدرن در خانه شما چه جایگاهی دارد و در کدام فضا قرار است استفاده شود. در این صورت لوستر به شکل بهینه‌تری برای شما کاربرد خواهد داشت.

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوستر پذیرایی مدرن و جدید
لوستر و مبلمان نئولوکس

موقعیت لوستر

بهتر این است که لوستر را در مرکز سقف نصب کنید، این کار چند دلیل دارد، اول این که زیبایی و نمای لوستر باید از همه جای خانه به چشم بیاید و از تمام زوایا در معرض دید باشد. اگر یک لوستر حلقه‌ای مدرن در وسط سقف شما نصب شود و از همه جهت نوردهی کند جلوه آن بیشتر است تا این که آن را در حاشیه نصب کنید. ضمن این که معمولا دکوراسیون به صورت متقارن و منظم چیده می‌شود و یک لوستر مرکزی می‌تواند این تقارن را تایید کند. 

ارتفاع نصب لوستر

ارتفاعی که در آن لوستر را نصب می‌کنید دارای استانداردهای مخصوص به خود است، اما به طور کلی باید حواستان باشد که ارتفاع روشنایی نه به حدی کم باشد که هنگام تردد در خانه با سر شما برخورد داشته باشد و نور زیاد آن باعث خیرگی چشم شود و نه آنقدر در ارتفاع بالا نصب شود که نوردهی آن دچار اختلال شده و جلوه ظاهری و زیبایی بصری خود را هم از دست بدهد. به طور معمول لوستر در ارتفاع 230 سانتی‌متری از سطح زمین نصب می‌شود، اما با توجه به قد اهالی خانه، میزان نوری که قصد دارید از آن بگیرید و اندازه خود لوستر، این ارتفاع باید متناسب با فضای شخصی شما تنظیم شود.

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوستر پذیرایی مدرن و جدید
لوستر و مبلمان نئولوکس

میزان روشنایی لوستر

تعداد لامپ‌هایی که در لوستر تعبیه می‌کنید باید با توجه به مساحت فضا در نظر گرفته شود. اگر متراژ محیط شما زیاد است طبیعتا باید لامپ‌های بیشتر با میزان نوردهی بالاتر در اختیار داشته باشید. اگرچه لوستر تنها منبع روشنایی محیط نیست اما اگر در یک فضا نصب شود بدون شک جزو مقدمات موردنیاز برای نورپردازی به شمار می‌رود.

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوستر پذیرایی مدرن و جدید
لوستر و مبلمان نئولوکس

کاربردهای مختلف لوستر حلقه‌ای مدرن

شاید این طور جا افتاده باشد که لوستر فقط برای منازل و اماکن تشریفاتی به کار خواهد رفت، اما بهتر است بدانید که طبق علم روانشناسی هر مدلی از اشکال هندسی فلسفه بخصوصی در بطن خود دارند و سمبل احساسات مختلفی هستند. شکل‌های هندسی حلقه‌ای و مدور نشانه‌ای از اعتماد، صمیمیت، اتحاد و تکامل است، بنابراین این نوع لوسترها را می‌توان در محیط‌های مختلفی مانند موارد زیر استفاده کرد:

هتل‌ها و رستوران‌ها

تصور کنید در لابی هتل‌ها لوسترهای حلقه‌ای مدرن و لوکس نصب شود، در این صورت مهمانان در بدو ورود به شکیل بودن و لاکچری بودن هتل پی می‌برند و با احساس آرامش و امنیت بیشتری به آن وارد خواهند شد. همچنین در رستوران‌ها این مدل لوسترها می‌توانند میزهای غذا را جذابتر از آنچه که در حقیقت هست به مشتریان نشان بدهند.

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوستر پذیرایی مدرن و جدید
لوستر و مبلمان نئولوکس

آتلیه‌های عکسبرداری

عکاسان و فیلمبرداران با استفاده از نور لوستر حلقه‌ای مدرن و کنتراست جالبی که در سایه روشن ایجاد می‌کند می‌توانند به هنر خود درخشش ویژه‌ای ببخشند و جدا از نوردهی جذاب آن، از ظاهر و نمای لوستر هم می‌توانند در عکس‌ها و فیلم‌های خود بهره بگیرند. درواقع این که لوستر را چطور در عکس‌ها جانمایی کنیم به گونه‌ای که بهترین و کنترل‌شده‌ترین نور را از آن بگیریم تلفیقی از دانش و هنر است و می‌تواند به عنوان المانی کاربردی بسیار کمک‌کننده باشد.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

هندسه دایره‌ای به محیط حس پویایی و جنبش می‌دهد و آرامش و امید را به همراه دارد. بهتر است از این خصلت استفاده کنید و در محیط‌های درمانی برای آرامش‌دهی به بیماران مضطرب از این نوع نورافشان‌ها استفاده کنید. باعث تعجب است اما شاید یک لوستر ساده بتواند تنش را در این مدل محیط‌ها به حداقل برساند.

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوستر پذیرایی مدرن و جدید
لوستر و مبلمان نئولوکس

نکات مهم در انتخاب لوستر حلقه‌ای مدرن

هنگام انتخاب این موارد را به خاطر بسپارید:

  • اگر لوستر حلقه‌ای مدرن از کریستال ساخته شده باشد نور آن از حالت نرمال و عادی بیشتر خواهد بود.
  • سعی کنید در فضایی که لوستر حلقه‌ای مدرن نصب شده است از اکسسوری‌ها و وسایل دکوراتیو و تزئینی مانند تابلوهای هنری و مدرن بیشتر استفاده کنید.
  • اگر متراژ فضای شما بزرگ است برای تامین روشنایی آن چند راه دارید: یا از چند لوستر در فواصل مناسب استفاده کنید، یا لوستر حلقه‌ای مدرن خود را بزرگ انتخاب کنید و یا لوستر چندحلقه‌ای به کار ببرید. پیشنهاد ما به شما استفاده از لوستر چندحلقه‌ای است، زیرا ظاهر شیک‌تر و شکیل‌تری ایجاد خواهد کرد.
  • لوستر قرار است به سقف آویزان شود، پس قبل از نصب لوستر حلقه‌ای مدرن باید از استحکام سقف مطمئن شوید. اگر سقف شما کاذب است و جای قلاب هم ندارد ابتدا از تیرچه داخل سقف یک قلاب به سقف خود جوش بدهید و هنگام نصب از پیچ‌های پروانه‌ای استفاده کنید.
  • اگر لوستر حلقه‌ای مدرنی که انتخاب کرده‌اید سنگین و بزرگ است ریسک نکنید و برای نصب آن کار را به کاردان بسپارید. زیرا ممکن است مراحل نصب آن پیچیده باشد و شما را به دردسر بیندازد.

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوستر پذیرایی مدرن و جدید
لوستر و مبلمان نئولوکس

  • یک لوستر حلقه‌ای مدرن برای آن که جذابیت اولیه خود را حفظ کند باید به طور مرتب و متناوب تمیزکاری شود. هرگز از نظافت لوستر غافل نشوید زیرا میزان نوردهی و زیبایی ظاهری آن دچار اختلال می‌شود. برای تمیز کردن لوستر حلقه‌ای مدرن از یک دستمال که به میزان خیلی کمی مرطوب و نمدار است استفاده کنید و ابتدا لوستر را خاموش کنید، سپس صبر کنید تا لوستر به طور کامل خنک شود زیرا هم فلز و هم کریستال و شیشه گرما را خیلی سریع منتقل می‌کنند و ممکن است دست شما را بسوزانند.
  • متریال چوب و شیشه در کنار لوستر حلقه‌ای مدرن پیشنهاد جالبی است و ترکیب منحصربفردی ایجاد می‌کند.
  • لوستر حلقه‌ای مدرن قاعدتا برای فضاهای لوکس و مدرن طراحی شده است، پس مابقی لوازم خانه را طوری انتخاب کنید که با نمای لوستر همخوانی داشته باشد.
  • در این دوران که کمپین‌ها و سازمان‌های حفاظت محیط زیست سعی دارند تا با آگاهی‌بخشی مصرف انرژی را در سطح جهانی کاهش بدهند انتخاب لوستری پرمصرف چندان هم درست و اخلاقی به نظر نمی‌رسد. همین موضوع باعث شده است تا لوسترهای ال‌ای‌دی و ال‌سی‌دی پرطرفدار و محبوب باشند، زیرا مصرف انرژی آن‌ها بسیار کمتر از حد نرمال است.

لوستر و مبلمان نئولوکس
لوکس‌ترین لوسترهای منزل
لوستر و مبلمان نئولوکس

حرف پایانی

همانطور که می‌دانید دنیای کالای روشنایی و لوستر بسیار گسترده و متنوع است. برای این که بتوانید منزل خود را شکیل‌تر و جذاب‌تر بچینید بهتر است از همه المان‌های موجود حداکثر استفاده را بکنید. در دنیای امروز لوسترها دیگر فقط وسیله‌ای برای نوردهی و تامین روشنایی نیستند، بلکه آنقدر تنوع طرح و مدل در آن‌ها زیاد است که جنبه تزئینی و دکوراتیو آن‌ها پررنگ‌تر از پیش شده است. لوستر حلقه‌ای مدرن نوعی از لوسترهای لوکس است که با نوع ساخت خاص و متفاوت خود توانسته است به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های لوستر تبدیل شود، البته به شرطی که بدانید از آن به چه صورت بهره بگیرید، در چه جایگاهی نصب کنید و چگونه لوستر را با مابقی عناصر دکوراسیون خود ست کنید. در این صورت احتمالا هنگام خرید لوستر به مشاوره نیاز خواهید داشت.

گالری نئولوکس مجموعه‌ای باشکوه از لوستر و مبلمان روز دنیا با بیش از 30 سال فعالیت از مطرح‌ترین‌های کسب و کار در این زمینه است. نمونه‌کارهای این مجموعه را می‌توانید در صفحه لوستر و مبلمان نئولوکس مشاهده کنید و لذت ببرید.

 

 

مطالب پیشنهادی چیدانه به شما:

 

نویسنده: مهشید بختیاری

عضو تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه