Chidaneh.com placeholder image

اجرای سالن اپرا هال سپنتا کیش | تصاویر شاهکار معماری جزیره کیش را ببینید

به قلم: مهشید بختیاری

طراحی سالن‌های اپرا را می‌توان یکی از کمیاب‌ترین و ارزشمندترین پروژه‌های معماری مربوط به اماکن فرهنگی-هنری دانست. به دلیل این که طراحی اینگونه سالن‌ها به تلفیقی از هنر و دانش به‌روز و حرفه‌ای نیازمند است اینگونه پروژه‌ها به دست مهندسین قهار و طراحان زبده و کارکشته انجام می‌شوند. در این مقاله قصد داریم درمورد یکی از بناهای جالب و باشکوه جزیره کیش صحبت کنیم، سازه‌ای که با نمای مدرن و خیره‌کننده خود کاملا گویای تبحر و مهارت مهندسان دست‌اندرکار این پروژه است. سالن اپرا هال سپنتا کیش با عملکردی چندمنظوره به دست مهندس امین نعیمی طراحی شده و برنده جایزه A design ایتالیا در سال 2021 شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا درمورد این سازه جذاب اطلاعات جالبی را در اختیار شما مخاطبان عزیز چیدانه قرار بدهیم.

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
سالن اپرا هال سپنتا کیش برنده جایزه A Design award 2021 ایتالیا
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

چوب و هنر

سالن اپرا هال سپنتا کیش؛ تاریخچه تالارهای اپرا

اپرا هنری نمایشی است که بازیگران آن همراه با آواز و موسیقی به اجرا می‌پردازند. ساز و کار اپرا تا حدی به تعزیه‌خوانی شبیه است که در فرهنگ و اصالت ما ایرانی‌ها ریشه دارد، با این تفاوت که تعزیه را می‌توان در هر مکانی که عده‌ای می‌توانند گرد هم جمع بشوند و بدون امکانات خاصی اجرا کرد، اما اپرا نیاز به صحنه و سن نمایش و تجهیزات خاص و ویژه دارد. شاید برایتان جالب باشد که اولین سالن اپرای عمومی حدود 400 سال پیش در شهر ونیز ایتالیا بنا شد، در کشوری که اپرا جزو هنرهای محبوب مردمان آن بود و بین اقشار غنی تا فقیر طرفداران بی‌شماری داشت. سپس در شهرهایی مانند هامبورگ آلمان و لندن انگلستان این تالارها ساخته شده و به تدریج در سراسر جهان عمومیت پیدا کرد. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که اصولا عملکرد سالن‌های اپرا چیست و چه تجهیزاتی را داراست؟ در چه زمینه‌هایی قابل استفاده است و برای چه فعالیت‌های فرهنگی زمینه‌سازی خواهد کرد؟

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
سالن اپرا هال سپنتا کیش برنده جایزه A Design award 2021 ایتالیا
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

تالار اپرا یک سالن تئاتر است برای استفاده در جهت اجرای اپرا. این سالن بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود اعم از: یک سکو برای اجرا، یک فرورفتگی در جهت اسکان گروه ارکستر، ردیف‌های صندلی برای نشستن بینندگان و امکانات پشت صحنه برای آمادگی تیم اجرا. سالن‌های اپرا با امکانات خود کمک زیادی به گسترش فرهنگ و هنر یک جامعه خواهند کرد و اگر به درستی از آن‌ها استفاده شود و معماری جذاب و گیرایی داشته باشند به جرات می‌توان گفت یکی از تاثیرگذارترین بناهای یک منطقه خواهند بود و می‌تواند توریست‌های زیادی را به سمت خود بکشاند.

معماری داخلی سالن‌های اپرا بسیار مهم است و طراحی صحیح و اصولی آن کار هر مهندسی نیست! به طور مثال تالارهای اپرا بزرگ و وسیع هستند و صدای خواننده و بازیگری که روی سن مشغول اجراست باید به راحتی به گوش تمامی افراد حاضر در سالن برسد، ویژگی آکوستیک این تالار باید به گونه‌ای باشد که بتواند نهایت صدای اصیل یک خواننده اپرا را به طور واضح و دقیق به مخاطب منتقل کند. درواقع طراح آکوستیک تلاش می‌کند با در نظر گرفتن المان‌های بازتاب‌کننده و هندسه‌های مختلف و پخشاگر صوت، در ذهن تمام مخاطبان حاضر در سالن حس یکسانی نسبت به اجرا ایجاد کند و صدای بازیگر و موسیقی حدالامکان به طور برابر به حضار القا شود.

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
سالن اپرا هال سپنتا کیش برنده جایزه A Design award 2021 ایتالیا
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

درمورد سالن اپرا هال سپنتا کیش …

اگر می‌خواهید با زیباترین معماری منطقه کیش آشنا بشوید سری به سالن اپرا هال سپنتا کیش بزنید، این سالن با ظاهر خاص و خیره‌کننده خود توانسته است نظر بسیاری از گردشگران جزیره را به خود جلب کند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این سالن بر اساس کانسپت لاک‌پشت که یکی از مهم‌ترین گونه‌های اصلی جزیره کیش به شمار می‌رود طراحی و اجرا شده است. سقف منحنی و معلق لاک‌پشت‌مانند سالن اپرا بر روی دیوارهای شیشه‌ای بنا شده و این طراحی لوکس به افراد حاضر در سالن این امکان را داده است تا به مناظر خارجی تسلط و اشراف کامل داشته باشند. اما تنها امتیاز سالن اپرا هال سپنتا کیش معماری جذاب و چشمگیر آن نیست، بلکه این سالن عملکردی چند منظوره دارد که از میان آن‌ها می‌توان به اجرای کنسرت، تئاتر و اپرا اشاره کرد. مشخصات سالن اپرا هال سپنتا کیش که به دست مهندس امین نعیمی طراحی شده است به شرح زیر می‌باشد:

  • برنده جایزه طراحی award design A ایتالیا در سال 2021
  • گنجایش 17000 نفر به همراه دیزاین داخلی حرفه‌ای و مدرن
  • 8000 متر مربع زیربنا در زمینی به مساحت 42000 متر مربع
  • اجرای نورپردازی خاص و دیدنی در نمای خارجی سالن
  • تعبیه امکانات رفاهی مانند چندین مجموعه رستوران و کافی‌شاپ در طبقه همکف سالن
  • روش ساخت نوآورانه و منحصربفرد و پیشتاز در حوزه معماری

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
سالن اپرا هال سپنتا کیش برنده جایزه A Design award 2021 ایتالیا
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

جالب است بدانید که قرارگیری این مجموعه در جزیره کیش و دسترسی راحت و آسان به آن به همراه امکانات بی‌نظیر و معماری شگفت‌انگیز، علاوه بر کاربری خود به یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه تبدیل خواهد شد و بسیاری از گردشگران برای سپری کردن لحظاتی به یاد ماندنی این سالن را انتخاب می‌کنند. به طور قطع وقتی که این سازه را از دور تماشا می‌کنید غرق در حیرت خواهید شد زیرا ساختمان این سالن شبیه به یک لاک‌پشت طراحی شده و این امر به افتخار فرهنگ و محیط زیست جزیره کیش انتخاب شده است و جایی که بتوان هنر را به آداب و فرهنگ و رسوم و حیات و محیط زیست گره زد می‌توان به گستردگی دانش معماری و ذوق و خلاقیت مهندسین آن پی برد. ناگفته نماند که کارفرمای این پروژه شرکت سپنتا گشت کیش است که با مبلغ سرمایه‌گذاری 430 میلیارد تومان توانست در تاریخ 25/2/1400 و با حضور وزیر محترم گردشگری و میراث فرهنگی –جناب آقای دکتر مونسان- و رئیس منطقه آزاد کیش –جناب آقای دکتر آهنگران- و با همراهی مدیر عامل شرکت سپنتا گشت کیش و توضیحات مفصل مهندس امین نعیمی برای حضار، کلنگ احداث این مجموعه بر زمین بزند. 

مدت زمان ساخت این پروژه 16 ماه پیشبینی شده است و پس از آن به مدت 6 ماه، نصب تجهیزات و بهره‌برداری از آن مدنظر است و به طور قطع می‌تواند صدها گردشگر را به جزیره زیبای کیش جذب کرده و به گردشگری و هنر و فرهنگ منطقه رونق دوباره‌ای ببخشد.

استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی
سالن اپرا هال سپنتا کیش برنده جایزه A Design award 2021 ایتالیا
استودیو معماری و طراحی داخلی امین نعیمی

سخن پایانی

تالارهای اپرا همواره یکی از اماکن محبوب در بین علاقمندان اپرا و تئاتر و نمایش بوده‌اند و در حقیقت می‌توان گفت قطب فرهنگی هر منطقه‌ای سالن‌ها و تالارها و مجموعه‌های فرهنگی-هنری است که در آن محدوده پیاده‌سازی خواهد شد. طراحی و اجرای سالن‌های اپرا مهندسین و کارشناسانی زبده را می‌طلبد که بتوانند با طراحی حرفه‌ای و هنرمندانه خود افراد زیادی را به سمت فعالیت‌های فرهنگی جذب کنند. سالن اپرا هال سپنتا کیش پروژه‌ای در حال ساخت به همراه معماری بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای است که بدون شک پس از اتمام کار، این مجموعه به یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره تبدیل خواهد شد.

برای مشاهده سایر پروژه های معماری برجسته مطالب چدانه را در این بخش دنبال کنید. 

نویسنده: مهشید بختیاری|عضو تحریریه چیدانه

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه