Chidaneh.com placeholder image

بوتیک هتل چیست و چه ویژگی های منحصر به فردی دارد؟

به قلم: مهسا پوررضا

ظهور بوتیک هتل‌ها (Boutique Hotel) مبتنی بر سبک زندگی خاص و شخصی‌سازی‌های ویژه، یکی از داغ‌ترین موضوعات در صنعت مهمان‌پذیری و هتل‌داری است. شاید بتوان گفت اکثر هتل‌ها سال‌ها است که می‌توانستند به عنوان بوتیک هتل در نظر گرفته شوند. اصلی‌ترین چیزی که هتل را از بوتیک‌هتل جدا می‌کند شاخصه‌ی فرهنگی و تاریخی آن است که این موضوع را در بناهای تاریخی در ایران می‌توانیم ببنیم. برای آشنایی بیش‌تر با بوتیک‌هتل باچیدانه همراه باشید.

بوتیک هتل چیست؟

بوتیک هتل چیست؟

در پاسخ به این سؤال که بوتیک هتل چیست؟ باید گفت که بوتیک هتل‌ها مکان‌هایی برای استقرار افراد هستند که دارای معماری خاص و شیک بوده و هم‌زمان امکانات یک هتل پنج ستاره را دارا می‌باشند. اصلی‌ترین تفاوت بوتیک هتل با هتل در تعداد اتاق‌ها، اندازه هتل و سبک معماری داخلی آن‌هاست. این نوع هتل‌ها در دو حالت مستقل یا زیرمجموعه، فعالیت می‌کنند.

سرویس خواب بالسا

به‌این‌ترتیب که یا به‌تنهایی یک برند جداگانه برای خود هستند یا اینکه زیرمجموعه یک هتل بزرگ‌تر بوده و یا از یک برند بزرگ زنجیره‌ای مشتق شده‌اند. در هر سه حالت تمام فعالیت‌های هتلینگ و اداری آن‌ها به‌صورت مستقل انجام می‌شود. برای مثال حتی اگر بوتیک هتلی دریکی از بخش‌های ساختمان یک هتل راه‌اندازی شده باشد تمامی فعالیت‌های آن مجزا بوده و حتی طبخ غذا و سرآشپزهای مخصوص به خود و جدا از هتل مادر دارد.

تمایز میان هتل و بوتیک هتل

تمایز میان هتل و بوتیک هتل

به رغم شباهت‌ها میان بوتیک‌هتل‌ها و هتل‌ها، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای نیز بین آن‌ها وجود دارد. در بوتیک‌هتل معماری غیرمعمول و خلاقانه‌ای که در هتل معمولی یافت نمی‌شود، وجود دارد. این نوع هتل‌ها مبتنی بر سبک زندگی خاص هستند و خدمات فرعی بیش‌تری نسبت به هتل‌های معمولی در آن‌ها داده می‌شوند. بوتیک‌هتل‌ها تمایل به کوچک‌تر بودن دارند و نسبت به هتل‌ها هر چه کوچک‌تر باشند، مرغوب‌تر هستند و گران‌تر و خدمات آن‌ها بهتر!

تمایز میان هتل و بوتیک هتل

 عمده‌ترین تمایز میان هتل‌های معمولی و بوتیک‌هتل‌ها در اندازه نیست. بلکه تفاوت در تجربه‌ و حس‌وحال فضا است! بوتیک‌هتل‌ها معمولا کوچک هستند، که سطوح بالایی از خدمات را ارائه می‌دهند. بوتیک‌هتل‌ها اغلب تجارب تاریخی یا فرهنگی اصیل و خدمات جذابی را برای مهمانانشان فراهم می‌کنند. بوتیک‌هتل‌ها منحصربه‌فرد هستند. بوتیک‌هتل‌ها ویژگی‌ها و خدمات نوآورانه‌ای دارند و تمایل به داشتن ویژگی‌های متناسب با مد روز در طراحی خود دارند. آن‌ها خدمات بسیار شخصی سازی شده ای را ارائه میدهند که آنها را از هتلهای معممولی متمایز می‌سازد. بوتیک‌هتل‌ها قبلا هتل نبودند و بناهایی ارزشمند بودن که امروز و با تغییر کاربری به هتل‌هایی منحصربه‌فرد مبدل شده‌اند!

ویژگی های بوتیک هتل

ویژگی های بوتیک هتل

محیط بوتیک هتل‌ها شباهت زیادی با خانه‌ها دارد بنابراین برای بسیاری از افراد جذاب است. ایجاد محیطی خودمانی، اختصاصی، شهری و مدرن یکی از اهداف ایجاد بوتیک هتل‌ها است. هدف بعدی جذب بازدیدکننده و مهمان به‌صورت هم‌زمان است. جالب است بدانید هتلداران و مسئولان این نوع از اقامتگاه ها به‌هیچ‌عنوان به دنبال ایجاد مکانی لوکس با خدمات لاکچری برای مسافران نیستند؛ بنابراین خاص بودن محیط یکی از مزیت‌های رقابتی در این عرصه است.محیطی که با معماری منحصربه‌فرد تزئین شده باشد بدون شک مشتریان بیشتری را به خود جلب می‌کند.

بوتیک هتل حیوانات خانگی را به گرمی می‌پذیرد

اگر حیوانی خانگی دارید و به این حیوان بسیار وابسته هستید و تحت هیچ شرایطی دوست ندارید از آن جدا شوید، توصیه می‌کنیم بوتیک هتل را برای اقامت چند روزۀ خودتان در سفر انتخاب کنید. چون بر خلاف بسیاری از انواع هتل‌ها و مهمان‌پذیرها که برای پذیرش حیوانات خانگی مقررات ویژه‌ای دارند و محدودیت‌های سرسختانه‌ای را اعمال می‌کنند، این هتل‌ها آزادانه‌تر عمل خواهند کرد. در این نوع از هتل‌ها شما می‌توانید حیوان خانگی خودتان را به هتل ببرید و مطمئن باشید که مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

با انواع و اقسام غذا‌های محلی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند
با انواع و اقسام غذا‌های محلی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند

با انواع و اقسام غذا‌های محلی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند

یکی دیگر از ویژگی‌های ناب بوتیک هتل‌ها این است که آن‌ها با تمام وجود سعی می‌کنند با خدماتی که ارائه می‌دهند، معرف مکانی که در آن واقع شده‌اند باشند. به این ترتیب شک نداشته باشید که اگر مهمان یک بوتیک هتل باشید، با غذاهایی از شما پذیرایی خواهند کرد که متعلق به همان شهر و همان منطقه باشند. با وجود این ویژگی به نظر می‌رسد یکی از کارآمدترین راه‌ها برای شناخت یک محل و منطقۀ خاص حضور در بوتیک هتل همان منطقه خواهد بود. البته علاوه بر غذاهای محلی لازم است به سایر علائم و نشانه‌ها که ممکن است روی در و دیوار هتل باشد نیز توجه کنید. چون معرفی منطقه به شیوه‌های مختلف و خلاقانه‌ای می‌تواند صورت بگیرد.

بوتیک هتل لاله کندوان
بوتیک هتل لاله کندوان
بوتیک هتل لاله کندوان

معروف ترین بوتیک هتل های ایران 

در میان بوتیک هتل‌های ایران تنوع و گوناگونی طراحی داخلی بسیار بالاست، چراکه اقلیم، تاریخ، فرهنگ و سبک زندگی مردم در جای‌جای ایران مختلف و متنوع است. بوتیک هتل‌ها معمولاً با الهام از این موارد سعی در نمایش فرهنگ و آداب و سنن منطقه‌ای دارند که در آن بناشده‌اند. از طرفی نوع بافت محیط ازنظر جغرافیایی نیز در شکل کلی آن‌ها مؤثر است. برای مثال بوتیک هتل لاله کندوان با بهره‌گیری از بافت طبیعی خاک و صخره در آن منطقه طراحی‌شده و به‌جرئت می‌توان ادعا کرد در هیچ نقطه دیگری نمی‌توان بنایی مشابه سازه مذکور یافت که با کاربری اقامتی در دسترس عموم باشد.

سرای عامری‌ها
سرای عامری‌ها

سرای عامری‌ها یک بوتیک هتل با سبک سنتی کاشان

سرای عامری‌ها یکی از جذاب‌ترین بوتیک هتل‌های ایران است که در یک خانه تاریخی راه‌اندازی شده است. معماری سنتی هتل با بخش‌های مختلفی چون حوض‌خانه، شاه‌نشین، بادگیرها و سرداب که با گچ‌کاری‌های ظریف و آینه‌کاری‌های زیبا و دیدنی، تزئین شده‌اند، از جمله ویژگی‌های خاص و منحصر بفرد این بوتیک هتل محسوب می‌شوند. این خانه‌ی قدیمی در واقع یک خانه باشکوه و مجلل مربوط به دوران زندیه است که به دستور فرماندار وقت در کاشان ساخته شده است.

بوتیک هتل داد یزد

بوتیک هتل داد یزد 

هتل داد یزد، یک هتل در سبک بوتیک با فضایی فوق‌العاده است که قطعا شما را مجذوب خود می‌سازد. این هتل در 4 طبقه ساخته شده و در مجموع 88 اتاق و سوئیت دارد. نزدیکی هتل داد یزد به آتشکده زرتشتیان و دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز از جمله امتیازات خاص آن به حساب می‌آید. در این هتل امکانات رفاهی درجه یک و در سطح عالی وجود داشته و می‌توانید اطمینان داشته باشید که دوران اقامت خود در آن را با سطح رفاهی بالا طی خواهید کرد.

بوتیک هتل سنگ سیاه شیراز

بوتیک هتل سنگ سیاه شیراز

 بوتیک هتل سنگِ سیاه شیراز شامل ایجاد یک اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی محله ی سنگِ سیاه در استان شیراز، در همسایگی پنج بنای ثبت شده از دوره های تاریخی ایلخانی، زندیه، قاجاریه و پهلوی طبق مجوزها و ضوابط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعریف شد. در سال های اخیر، پروژه های بازسازی بر اساس استراژی تخریب و و تجمیع توسعه یافته اند، که با حذف سازه ها و معابر دانه ریز و تعریف پروژه های بزرگ و ساخت خیابان ها، به تدریج نسبت وُید و حجم، سیستم هندسی و ارتباطی معابر و ساختار بخش قابل توجهی از بافت تاریخی را از بین می برند.

بوتیک هتل شمشک

زیباترین بوتیک هتل های تهران و اطراف تهران کدامند؟

بوتیک هتل شمشک به عنوان اثر شاخص معمارى و به دلیل شان ملى و تاریخى با عنوان اولین بوتیک هتل کشور در سال 1398 در فهرست آثار ملى ایران به ثبت رسیده است.این بوتیک هتل در سال 1397 در منطقه خوش آب و هوای شمشک فعالیت خود را آغاز نمود. ساختمان هتل با معماری خاص و زیبای خود در 2 طبقه بنا شده که دارای 16 باب اتاق لوکس است.موقعیت مکانی این مجموعه موجب دسترسی مناسب به پیست اسکی شمشک و دربندسر شده که این از مهمترین مزیت های این هتل بوتیک است.

مطالب بیشتر : 10 هتل مطرح تهران برای اقامت و برگزاری جشن ها

هتل بوتیک طوبی تهران

بوتیک هتل طوبی تهران

بوتیک هتل سه ستاره لوکس طوبی، یکی از اولین بوتیک هتل های ایران است که در یکی از بهترین و خوش آب و هوا ترین مناطق تهران یعنی جردن قرار دارد. این هتل شامل 28 آپارتمان متنوع است و به دلیل موقعیت و دسترسی آسانی که به اکثر نقاط اداری، تفریحی و تجاری پایتخت دارد، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

بوتیک هتل طوبی تهران
بوتیک هتل طوبی تهران

بوتیک هتل نظامیه تهران

اقامتگاه سنتی نظامیه در سال 1398 در شهر تهران افتتاح شده است. این عمارت در قلب تاریخی تهران و در نزدیکی میدان بهارستان واقع شده که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌شود.این عمارت متعلق به صدر اعظم ناصر الدین شاه قاجار، میرزا آقا خان نوری بوده، که او این باغ را شامل ساختمان‌ها، محوطه مشجر و قناتی با آبی خنک برای پسر ارشدش میرزا کاظم خان نظام الملک ساخته بوده است.

بوتیک هتل حنا تهران، تجربه‌ای از لایه‌های متفاوت زندگی در تهران

هتل بوتیک حنا که یکی از بوتیک هتل های معروف ایران است، از بازسازی یک خانه 90 ساله در کوچه لولاگر، یکی از شناخته شده‌ترین کوچه‌های مرکز تهران به وجود آمد. این بوتیک هتل نمایی از تهران معاصر است؛ با لایه‌های متعددی که از 90 سال پیش تا امروز به آن افزوده شده است.این مجموعه تجربه‌ای از لایه‌های متفاوت زندگی در تهران را به شما ارائه می‌کند. تجربه‌ای منحصر به فرد از حضور در قلب یک شهر شلوغ و پرآشوب که بی‌شک شما را به وجد خواهد آورد.

کلام آخر

با توجه به آن‌چه که گفته شد، بوتیک‌هتل‌ها عموما هتل‌هایی کوچک هستند، که از لحاظ کیفی خدمات خوبی ارائه می‌دهند. این دسته از هتل‌ها معمولا از لحاظ فرهنگی و یا تاریخی، خدمات ویژه‌ای به مهمانان خود ارایه می‌دهند. هتل‌های مبتنی بر سبک زندگی معمولا از نظر وسعت، کوچک و متوسط هستند و خصوصیات و ویژگی‌های جدیدی در نحوه‌ی ارائه‌ی خدماتشان دیده می‌شود. از نظر سبک طراحی با سلیقه‌ی روز پیش می‌روند. خدماتی که ارایه می‌دهند، با توجه به درخواست مشتری قابل تغییر است و این باعث می‌شود، که از سایر برندها مجزا شوند.

مطالب پیشنهادی :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه