Chidaneh.com placeholder image

شیک‌ترین ایستگاه‌های متروی جهان از پاریس تا شیراز!

به قلم: علیرضا باقرپور

مترو یک وسیله حمل و نقل عمومی است که همه ما از آن استفاده می‌کنیم. شبکه‌های متروی جهان علاوه بر ارائه راهی سریع و کارآمد برای رفت‌وآمد در شهر، دارای ساختمان‌هایی با طراحی زیبا هستند که در آن هنر، طراحی و معماری باورنکردنی همه به یک مسیر ختم می‌شوند. در این مطلب با چند ایستگاه مترو با معماری متفاوت و زیبا آشنا می‌شویم.

مسکو، روسیه 

 

چوب و هنر

ایستگاه Komsomolskaya که در سال 1952 افتتاح شد و بیشتر شبیه یک سالن سلطنتی است و بزرگترین ایستگاه متروی پایتخت روسیه به حساب می‌آید.

پنجره های شیشه‌ای رنگارنگ نفیس محوریت اصلی معماری ایستگاه Novoslobodskaya را تشکیل می‌دهد که در سال 1952 افتتاح شد.

ایستگاه مایاکوفسکایا، یک نمونه عالی از معماری استالینیستی قبل از جنگ جهانی دوم که در سال 1938 افتتاح شد.

استکهلم، سوئد 

ایستگاه مترو Stadion در محل سابق استادیوم المپیک این شهر قرار دارد که برای بازی‌های 1912 ساخته شده است. 

ایستگاه شلوغ T-Centralen به‌ خاطر الگوی خیره‌کننده آبی کبالتی معروف است.

نمای قرمز و سبز جنگلی ایستگاه Solna Centrum همیشه توجه‌ها را به خود جلب کرده. این طراحی به سال 1975 برمی‌گردد.

شانگهای، چین 

تونل زیر رودخانه هوانگپو، مناطق بوند و لوجیازوی را در منطقه پودونگ شهر به هم متصل می کند.

این تونل با طول 646 متری (2119 فوت) عملاً یک شگفتی مجازی است که به مسافران قطار فرصتی برای دیدن رقص نور شگفت‌انگیز را می‌دهد.

محفظه‌های قطار کاملاً شفاف هستند

ناپل، ایتالیا 

یکی از چشمگیرترین ایستگاه‌های متروی اروپا، تولدو با موزاییک نور LED خود که در سایه‌های مختلف آبی طراحی شده است، تخیل را به خود جلب می‌کند.

ایستگاه متروی دانشگاه ناپل دارای مجسمه‌های معاصر و آثار هنری گرافیکی خیره‌کننده است. تصویر بالا «سیناپسی» است که نشان دهنده هوش انسان است.

ایستگاه گاریبالدی این شهر به خاطر آثار هنری تعاملی عجیب مانند «آینه مسافران» مشهور است.

سن پترزبورگ، روسیه 

Avtovo که مرتباً به‌ عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های مترو در جهان شناخته می‌شود، در سال 1955 افتتاح شد. تزئینات پرآذین، لوسترهای کریستالی و استفاده مجلل از سنگ مرمر، آن را در میان زیباترین طراحی‌ قطب‌های حمل‌ونقل عمومی روسیه قرار می‌دهد.

سطح بالایی ایستگاه متروی مدرن اسپورتیونایا دارای نوعی از معماری است که نقاشی‌های تاریخی، مجسمه‌سازی و موضوعات المپیک را از دوران باستان نشان می‌دهد.

یکی از جدیدترین ایستگاه های شهر، Volkovskaya در سال 2008 افتتاح شد و به خاطر رودخانه Volkovka نامگذاری شده است.

شیراز، ایران

ایستگاه مترو وکیل الرعایا (بیستمین ایستگاه متروی شهر شیراز) که در جوار بازار تاریخی وکیل شیراز است. بازار وکیل در زمان کریم خان زند ساخته شد.

در کنار این بازار ابنیه‌های دیگری همچون حمام و مسجد وکیل نیز قرار گرفته است. با گذشت زمان و توسعه شهر، اکنون موقعیت مکانی آن در مرکز شهر و در نزدیکی ضلع شرقی ساختمان شهرداری شیراز قرار گرفته است. 

منطقه‌ای با بافت سنتی و پرازدحام که قطعا ایستگاه متروی وکیل الرعایا را به یکی از پرازدحامترین ایستگاههای شهر شیراز بدل می‌کند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه