Chidaneh.com placeholder image

در 3 گام ساده، کاغذ دیواری اتاقتان را تمیز کنید!

به قلم: ساناز بهبودی*

کاغذ دیواری نیاز به نگهداری دارد. گرد و غبار و رطوبت می تواند باعث تغییر رنگ کاغذ دیواری شود، به غیر از حباب و پوسته شدن کاغذ دیواری. اگر کاغذ دیواری در آشپزخانه قرار داشته باشد، تمیز کردن روتین آن بسیار ضروری است، جایی که در معرض روغن، دود و انواع مواد چسبنده است. یا حمام، جایی که رطوبت در آن بیداد می کند و کپک رشد می‌کند.

کاناپه آبی کنار دیوار پوشیده شده با کاغذ دیواری

مطلبی که در ادامه می‌خوانید، نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری از انواع مختلف گرد و غبار و لکه گرفته تا چربی و شوره را توضیح می‌دهد.

تابلو فرش ریحان

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری در 3 مرحله آسان

اول از همه، چه نوع کاغذ دیواری‌ای دارید؟ اگر نمی‌دانید، احتمالاً وینیل است که محبوب‌ترین نوع کاغذ دیواری است. اما ممکن است یکی از موارد زیر باشد، بنابراین قبل از اینکه به شستشو بپردازید، نوع آن را پیدا کنید.

وینیل

وینیل هم کاملا مقرون به صرفه و هم بسیار انعطاف‌پذیر است. گاهی اوقات اجناس ارزان‌تر نوعی درخشش پلاستیکی به خود می‌گیرند، اما بازنمایی‌های مدرن‌تر ممکن است شبیه سنگ، چوب یا سایر سطوح طبیعی به نظر برسد. وینیل برای مقاومت در برابر محیط‌های آشپزخانه و حمام ساخته شده است.

فایبرگلاس

فایبرگلاس بسیار دلچسب و حتی در برابر شعله نیز مقاوم است! مطمئناً گران‌تر است. اغلب کاغذ دیواری فایبرگلاس می‌تواند تا 30 سال دوام بیاورد.

سلولز 

سلولز از الیاف گیاهی تشکیل شده است که از خمیر چوب به دست می آید. اکثر کاغذ دیواری‌های قدیمی واقعی از سلولز ساخته شده‌اند که در طول زمان به راحتی محو می‌شوند (مخصوصاً در معرض نور خورشید) و به سرعت در اثر آسیب آب پژمرده می‌شوند. نسخه‌های جدید کاغذ دیواری سلولزی الیاف پنبه‌ای را به ترکیب اضافه می‌کنند و نوعی کاغذ دیواری مایع را ایجاد می‌کنند که روی آن نقاشی شده است که تنفس‌پذیرتر و همچنین سازگار با محیط‌زیست است. با این مواد می توانید بافت های خنکی به دست آورید، اما از استفاده از پاک کننده‌های خشن روی آن خودداری کنید.

بامبو 

بامبو نیز مبتنی بر گیاه است و بنابراین سازگار با محیط زیست و پایدار است. در محیط‌های مرطوب بد است و به راحتی توسط آب آسیب می‌بیند.

ترکیبی

این نوع کاغذ دیواری عموماً ترکیبی از الیاف مصنوعی و طبیعی است که به دیوارهای شما اجازه می‌دهد کمی نفس بکشند. کاغذ دیواری هیبریدی هزینه بیشتری دارد و شستن آن سخت است، به این معنی که برای حفظ ظاهر جدید خود باید به طور مرتب آن را گردگیری کنید.

فابریک

این نوع کاغذ دیواری بسیار محبوب است. ارزان نیست و اغلب از عناصر ابریشم، مخملی یا کتان در تولید آن‌ها استفاده می شود. بهتر است به جای استفاده از مواد پاک کننده مایع روی کاغذ دیواری، گرد و غبار را خشک کنید و در واقع جاروبرقی بکشید.

قابل جابجایی

این مدل از وینیل یا پلی استر بافته شده، ساخته شده است. شما اساسا لایه پشتی را جدا می کنید و مانند یک برچسب غول پیکر روی دیوار خود می‌گذارید. به انواع دیوارها و پوشش های رنگی، از مات تا براق می چسبد. هر چقدر هم که این کاغذ دیواری موقتی به نظر برسدولی تا چندین سال دوام می‌آورد.

وسایل تمیز کاری در خانه

برای کاغذ دیواری سلولز، پارچه، بامبو، هیبرید یا قابل جابجایی:

این مدل‌ها به آب بسیار حساس هستند. شاید شما بخواهید به جای استفاده از هر نوع محصول یا محلول تمیزکننده مرطوب، با یک گردگیری ساده و شاید یک جاروبرقی سبک کار را جمع کنید.

با استفاده از برس دیواری، دیوارهای خود را جاروبرقی بکشید. شما فقط می خواهید گرد و غبار را بمکید، نه اینکه بشویید.

هنگام گردگیری یا جاروبرقی کاغذ دیواری خود، همیشه از بالا شروع کنید و به سمت پایین بروید.

برای کاغذ دیواری‌های وینیل و فایبرگلاس:

این نوع کاغذ دیواری‌ها بسیار بادوام‌تر هستند و می‌توان تمیز کردن عمیق‌تری را روی آن‌ها انجام داد. با این حال، بهتر است کاغذ دیواری خود را با مواد شیمیایی غیر ساینده تمیز کنید و از پارچه‌های نرم (به طور ایده آل میکروفیبر) یا اسفنج استفاده کنید.

1. گرد و خاک

همیشه قبل از شستن کاغذ دیواری خود را گردگیری کنید تا هرگونه کثیفی یا تار عنکبوت از بین برود.

همچنین می توانید با استفاده از برس دیواری دیوارهای خود را جاروبرقی بکشید. توجه کنید که شما فقط می خواهید گرد و غبار را بمکید، نه اینکه بشویید.

هنگام گردگیری یا جاروبرقی کاغذ دیواری خود، همیشه از بالا شروع کنید و به سمت پایین بروید.

2. صابون + آب

حالا زمانی برای تمیز کردن عمقی است. چند قطره صابون ظرفشویی را در یک سطل آب گرم مخلوط کنید.

پارچه میکروفایبر یا اسفنج نرم خود را در سطل فرو کنید و آن را به خوبی فشار دهید.

کاغذ دیواری را از بالا به پایین پاک کنید، پارچه خود را اغلب بشویید و فشار دهید.

حتی اگر لکه‌هایی وجود دارد، آنها را خیلی محکم مالش ندهید. فقط به آرامی با حرکت از بالا به پایین پاک کنید.

اجازه دهید دیوارها در هوا خشک شوند یا آنها را با یک حوله تمیز خشک کنید.

پاک کردن کاغذ دیواری

3. تمیز کردن لکه‌های نقطه‌ای

برای لکه‌ها و نقطه‌ها، بهتر است قبل از مقابله با آن مشخص کنید که چیست.

برای تغییر رنگ ناشی از اثر دست، سعی کنید به آرامی لکه را با یک پاک کن لاستیکی یا یک تکه نان سفید ساده بمالید. می دانیم، این کاملاً عجیب است، اما به ما اعتماد کنید.

برای لکه‌های آب یا لکه‌های چربی، می‌توانید آن را با یک پنبه آغشته به محلول سفیدکننده رقیق شده یا پراکسید هیدروژن بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. سپس محل را با یک اسفنج مرطوب پاک کنید.

هشدار: بسته به جنس و رنگ کاغذ دیواری شما، ممکن است باعث تغییر رنگ بیشتر شود. بهتر است این تکنیک را قبل از استفاده از کاغذ دیواری روی یک تکه کوچک و نامحسوس کاغذدیواری آزمایش کنید.

برای کپک ناشی از آسیب آب روی کاغذ دیواری وینیل، محلولی از مقادیر مساوی آب گرم و سرکه سفید را مخلوط کنید. روی لکه آزاردهنده بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس آن را با یک اسفنج مرطوب پاک کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری

شما همچنین در خطر تغییر رنگ کاغذ دیواری خود با سرکه اسیدی هستید، بنابراین ابتدا یک آزمایش را در یک نقطه کوچک انجام دهید.

برای لکه های کثیفی روی کاغذ دیواری فایبرگلاس، محلولی از مقدار مساوی آب گرم و سرکه سفید را مخلوط کنید. روی لکه بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس آن را با یک اسفنج مرطوب پاک کنید.

یک بار دیگر، می توانید کاغذ دیواری خود را با سرکه اسیدی تغییر رنگ دهید، بنابراین بهتر است ابتدا یک آزمایش را در یک نقطه کوچک انجام دهید.

اگر لکه‌های عجیب دیگری روی کاغذ دیواری خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد بهترین روش تمیز کردن آن با سازنده کاغذ دیواری تماس بگیرید.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه