بهترین راه‌ها برای تمیز کردن کاغذدیواری منزل!

بهترین راه‌ها برای تمیز کردن کاغذدیواری منزل!

به قلم: تحریریه چیدانه

اگر در پوشش سقف و یا دیوارهای خانه‌ی خود از کاغذدیواری استفاده کردید، دیر یا زود نیازمند تمیز کردن کاغذدیواری و یا تعویض آن خواهید بود. بسته به نوع، جنس لایه‌های کاغذ و همچنین چسب مورد استفاده در آن‌ها روش‌های متفاوتی برای شست‌وشوی کاغذدیواری پیشنهاد می‌شود. توجه به این نکات عمر کاغذدیواری را افزایش می‌دهد و هزینه‌ی تعویض و نیاز به خرید مجدد آن را نیز رفع می‌کند.

پیش از این درباره‌ی نحوه صحیح انتخاب کاغذدیواری‌ها به‌طور کامل صحبت کردیم. در ادامه به بررسی روش‌های مراقبت و تمیز کردن این دیوارپوش‌ها می‌پردازیم. با چیدانه همراه باشید.

قالیشویی ادیب
  • چند نکته‌ی اساسی درباره‌ی نحوه‌ی تمیز کردن کاغذدیواری
  • تمیز کردن کاغذ دیواری غیرقابل شست‌وشو
  • طرز شستن کاغذدیواری قابل شست‌وشو

تمییز کردن کاغذدیواری منزل

چند نکته‌ی اساسی درمورد نحوه‌ی تمیز کردن کاغذدیواری

  • لکه‌ها را باید زودبه‌زود از روی کاغذدیوارى پاک کنید؛ چراکه ممکن است لکه پایدار شود. همینطور خاک روى کاغذدیوارى را حتی‌الامکان زود تمیز کنید؛ زیرا ممکن است آن را بدرنگ کند و به مرور زمان آن را از جلا بیندازد.
  • کاغذدیواری را از پایین به بالا تمیز کنید. برای کاغذهای نازک استفاده از آب گرم تمیز بدون صابون، توصیه می‌‏شود. برای کاغذهای قابل شست‌‌وشوی ضخیم‌تر، از محلول آب و صابون ملایم استفاده کنید.
  • لکه‌ها را با آب ولرم و صابون ملایم از بین ببرید و بعد با آب پاکیزه آن را بشویید و با یک حوله‌ی آبگیر آن را خشک کنید. برای لکه‌هاىی که عمیق‌تر است شما باید از پاک‌کننده‌هاى قوی‌تر استفاده کنید. حتما بعد از ماده‌ی پاک‌کننده‌ی شیمیایى از آب براى شست‌وشو استفاده کنید.

تمیز کردن کاغذدیواری

طرز شست‌وشوی کاغذدیواری

  • از سیم‌های فلزی و حتى اسکاج‌‌هاى زبر و پودر‌هاى قوى و یا حلال‌‌هاى قوى مثل استون اصلا براى تمیز کردن کاغذدیوارى استفاده نکنید؛ این‌ها به کاغذدیوارى صدمه وارد مى‌کنند.
  • پاک کردن لکه را تا جایی انجام دهید که آب به پشت کاغذ نفوذ نکرده و موجب بلند شدن کاغذ از روی دیوار نشود. مخصوصا در محل قرار گرفتن رول‌های کاغذدیواری دقت بیشتری داشته باشید؛ زیرا در نقاط محل اتصال رول‌ها، احتمال نفوذ آب بیشتر است.
  • اگر بر روی کاغذدیواری منزل شما لکه‌ی چربی ایجاد شود، فورا نسبت به تمیز کردن کاغذدیواری اقدام نمایید. برای از بین رفتن این لکه‌ها ابتدا با مایع پاک‌کننده‌ی ملایم و یکی از پودرهای جذب‌کننده‌ی رطوبت از گچ خیاطی یک خمیر بسازید و روی لکه بمالید. سپس مهلت دهید تا کاملا خشک شود و بعد آن را به کمک یک برس نرم یا مسواک پاک نمایید.

مطلب بیشتر: کاغذدیواری سه بعدی، در این مدل‌ها گم می‌شوید!

شستن کاغذ دیواری قابل شستشو

دیگر روش‌های تمیز کردن کاغذدیواری

  • در صورت چکیدن شمع بر روی کاغذدیواری، ابتدا شمع را با دقت فراوان و با نوک کارد از روی دیوار بکنید و سپس با مداد پاکن بقیه‌ی آن را خوب تمیز کنید.
  • برای پاک کردن لکه‌های مدادرنگی، از یک پارچه‌ی آغشته به مایع پاک‌کننده استفاده کنید. در صورت پررنگ بودن لکه‌های مدادرنگی می‌توانید با استفاده از یک مسواک و کمی خمیردندان آن را تمیز کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان بر روی کاغذدیواری‌های غیرقابل شست‌وشو لکه‌ای ایجاد نشود. زیرا نمی‌توانید لکه‌ی ایجاد شده را به‌طور کامل از بین ببرید و کاغذدیواری شیک و مدرن شما از نما می‌افتد! تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن تا حد امکان ذرات مواد قرار گرفته بر روی کاغذ را از روی آن برداشته و سپس توسط یک دستمال تمیز و خشک، لکه را پاک نمایید.

پاک کردن لکه کاغذ دیواری

ملاحظات شست‌وشوی کاغذدیواری

  • در صورتی که روی کاغذدیواری لکه‌ی جوهری ایجاد شود با استفاده از گچ خیاطی، لکه‌ی مورد نظر را جذب و سپس به کمک مسواک و یا برس پاک کنید. این کار باید در کمال دقت انجام شود و مراقب باشید تا لکه‌ی جوهر پخش نشود.
  • کاربرد کاغذدیواری‌های مدرن در خانه بسیار است، نوع اکریلیک یا ونیلی که غالبا خاصیت شست‌وشو دارند را با استفاده از آب گرم، صابون و اسفنج نرم بشوئید و هرگز از ابزار ساینده استفاده نکنید.
  • درصورتیکه با روش‌های ارائه شده اثر لکه به‌طور کامل پاک نشد، دست از شست‌وشوی آن بردارید چرا که سایش بیش از حد سطح کاغذدیواری می‌تواند به آن آسیب برساند و اثری بدتر از لکه بر جای بگذارد.

مطلب بیشتر: کندن کاغذدیواری از دیوار، دیگه هیچی ازش رو دیوار نمی‌مونه!

تمیز کردن کاغذ دیواری با دستمال

تمیز کردن کاغذدیواری غیرقابل شست‌وشو

معمولا لکه‌های کاغذدیواری غیرقابل شست‌وشو را نمی‌توان به‌طور کامل از بین برد. اما توصیه می‌شود با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن تاحد امکان ذرات مواد قرار گرفته روی کاغذ را از روی آن برداشته و سپس توسط یک دستمال تمیز و خشک لکه را پاک نمایید. این‌کار را تا جایی ادامه دهید که با هربار تعویض دستمال و لکه‌گیری، شاهد کاهش اثر لکه باشید.

شست‌وشوی کاغذ دیواری منزلروش شستن کاغذدیواری قابل شست‌وشو

کاغذدیواری‌های اکریلیک یا کاغذهای دارای لایه‌ی ونیل که به‌عنوان کاغذدیواری‌های قابل شست‌و‌شو به فروش می‌رسند را می‌توانید با استفاده از اسفنج آغشته به محلول آب گرم و صابون تمیز کنید. برای این منظور ابتدا توسط یک دستمال خشک گردوغبار روی کاغذ را پاک نمایید. سپس طبق روش گفته شده به کمک آب گرم لکه‌های کاغذدیواری را پاک کنید. این عمل را هر نوبت در قسمت کوچکی از رول کاغذ و تا جایی انجام دهید که آب به پشت کاغذ نفوذ نکرده و موجب بلند شدن کاغذ از روی دیوار نشود. (این موضوع در محل قرارگیری رول‌های کاغذدیواری در کنار هم اهمیت بیشتری خواهد داشت؛ چراکه در این نقاط احتمال نفوذ آب به پشت کاغذ افزایش می‌یابد). در نهایت پس از آبکشی٬ با استفاده از یک دستمال خشک کتان یا توسط حوله‌ی تمیز٬ سطح کاغذ را خشک نمایید.

شستن کاغذدیواری

در پایان

کاغذدبواری هم مثل بقیه‌ی اجزای داخلی خانه نیاز به نظافت و تمیزکاری‌های مخصوص‌به‌خود دارد. ممکن است به دلایل مختلفی کاغذدیواری نیز با لکه‌های مختلف کثیف شود و زیبایی دیوار را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بهتر است که روش‌های نگهداری از کاغذدیواری را یاد بگیرید و بدانید که چگونه درصورت نیاز  آن را به شکل اصولی تمیز کنید. امیدوارم این پیشنهادها برای تمیز و درخشان نگه داشتن دکوراسیون داخلی منزل‌ شما مؤثر باشد.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه