Chidaneh.com placeholder image

این پنج برنامه‌، معماران را غافلگیر می‌کند!

به قلم: نادیا مهردادیان

این روزها گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها آنقدر قدرتمند شده‌اند که یک گردش کار مولدتر و کارآمدتری را در صنعت معماری ایجاد کرده‌اند. به‌این‌ترتیب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های متنوعی که جنبه‌های مختلف را پوشش می‌دهند، با کاربری ساده و قابلیت دسترسی آسان، موردتوجه افراد متخصص، حرفه‌ای‌ها و علاقه‌مندان به معماری قرار گرفته‌اند. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا بهترین برنامه‌های معماری در سال 2022 که قابل نصب بروی سیستم عامل‌های IOS و Android هستند را به شما معرفی کنیم. 

برنامه‌های برتر برای معماران

در نظر داشته باشید که این برنامه‌ها به 5 گروه شامل برنامه‌های نقشه‌کشی و مدل‌سازی فنی، برنامه‌های ضروری طراحی، برنامه‌های ساخت‌و‌ساز و مدیریت، برنامه‌های ابزاری و برنامه‌هایی برای الهام گرفتن از آنها دسته‌بندی شده‌اند.

چوب و هنر

1) برنامه‌های نقشه‌کشی و مدل‌سازی فنی

Autodesk FormIt 360 (سیستم عامل iOS/Android)

AutoCAD 360 and Autodesk FormIt 360

کاربران به‌وسیله برنامه‌های AutoCAD 360 و Autodesk FormIt 360 می‌توانند فایل‌های AutoCAD یا Revit  و کلیه نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی را بدون توجه به اینکه از چه نرم‌افزاری برای ایجاد آنها استفاده شده، مشاهده و آپلود کنند. همچنین می‌توانند مدل‌های بزرگ مقیاس را پیمایش کرده، طرح‌ها را بررسی و نشانه‌گذاری کنند و با اندازه‌گیری ابعاد و نواحی، پیگیر وضعیت پروژه در هر زمان و هر مکانی باشند. فراموش نکنید عملکرد اصلی FormIt 360 برای استفاده تجاری رایگان است.

BIMx (سیستم عامل iOS/Android)

BIMx

این برنامه یکی از بهترین نرم‌افزارها برای پروسه‌های ساختمانی و با دارا بودن فناوری منحصربه‌فرد، پروژه‌های ساختمانی دو بعدی و سه بعدی را ادغام کرده و انتقال اطلاعات و طرح‌ها را بین پیمانکار و ارباب رجوع میسر می‌کند. همچنین به معماران اجازه می‌دهد تنظیمات اندازه‌گیری را در محل انجام دهند و درک بهتری از اجزا و بخش‌های مختلف کار داشته باشند.

RoomScan (سیستم عامل iOS)

RoomScan

این برنامه می‌تواند با استفاده از یک موبایل، کل پلان طبقه را ایجاد کند و این فرآیند آسان فقط به یک کاربر نیاز دارد که هنگام حرکت در اتاق، روی صفحه نمایش خود ضربه بزند و دیوارها را برجسته کند. به این صورت این برنامه به‌طور یکپارچه پلان کف را ایجاد کرده و همجنین می‌تواند پله‌ها، نماها و حتی فضاهای سبز را اندازه‌گیری و ترسیم کند. دقت کنید در حالی که نسخه رایگان این برنامه به خوبی اصول اولیه را انجام می‌دهد اما ممکن است شما را با محدودیت‌هایی مواجه کند و در این صورت استفاده از RoomScan Pro بهترین راه‌حل می‌باشد.

Shapr3D (سیستم عامل iOS)

Shapr3D

Shapr3D یک برنامه طراحی و مدل‌سازی سه بعدی است که در مراحل اولیه به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی بین طراحی دو بعدی و سه بعدی جابجا شوند. در این برنامه همه کاربران به هر ابزار مدل‌سازی و ویژگی‌های ضروری، انجمن‌های Shapr3D و مواد کمکی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دسترسی خواهند داشت.

2) برنامه‌های طراحی

Sketchbook by Autodesk (سیستم عامل iOS/Android)

Sketchbook by Autodesk

این برنامه به‌عنوان یک کاغذ طراحی دیجیتال رایگان، از طرح‌های سریع گرفته تا آثار هنری کاملا تمام‌شده، در دسترس تمام افراد است که بر روی دسکتاپ و تلفن‌‌های همراه قابل اجرا می‌باشد و دسترسی آسان کاربر به تمام ابزارهای ترسیم، از جمله استروک ثابت، ابزارهای تقارن و راهنماهای پرسپکتیو را امکان پذیر می‌کند.

 

Morpholio Trace (سیستم عامل iOS)

Morpholio Trace

این برنامه برای مراحل اولیه طراحی بسیار مفید است چراکه به کاربران این امکان را می‌دهد تا خط خطی کنند، نقاشی کنند و افکار هنری خود را بیان کنند. به‌صورتی‌که گزینه‌ای را برای اضافه کردن نظرات روی تصاویر در اختیار قرار می‌دهد و در به اشتراک گذاری مفاهیم اولیه کمک می‌کند.

Concepts (سیستم عامل iOS/Android)

Concepts

این برنامه با ارائه یک تجربه طراحی دیجیتال، فوق‌العاده پاسخ‌گو و انعطاف‌پذیر بوده و به تصویرگران، معماران و طراحان امکان طراحی سریع‌تر را می‌دهد. Concepts به‌عنوان یک برنامه رایگان ارائه می‌شود و قیمت نسخه Pro آن ممکن است بر اساس موقعیت مکانی کاربر متفاوت باشد.

3) برنامه‌های ساخت‌و‌ساز و مدیریت

ArchiSnapper (سیستم عامل iOS/Android)

ArchiSnapper

ArchiSnapper یک برنامه گزارش‌دهی میدانی است که با ارائه گزینه‌های بسیاری، به کاربران این امکان را می‌دهد که عکس بگیرند، پیش‌نویس و نظر بدهند و داده‌های موجود را سازماندهی ‌کنند. به این ترتیب کاربران می‌توانند گزارشی را در طول و بعد از بازدید از سایت به‌طور موثر پیش‌نویس کرده و گزارشی یکپارچه تولید ‌کنند.

Construction Master Pro (سیستم عامل iOS/Android)

Construction Master Pro

Construction Master Pro برنامه‌ای است که به جای یک ماشین حساب معمولی، به معماران در انجام محاسبات کمک می‌کند. علاوه‌بر این در تخمین مناطق، حجم‌ها، صرفه‌جویی در زمان و هزینه نیز کمک کننده است و می‌تواند در هر مکانی استفاده شود.

MagicPlan (سیستم عامل iOS/Android)

MagicPlan

این برنامه از دوربین موبایل شما برای اندازه‌گیری فضاها و ایجاد طرح‌های تقریبا دقیقی استفاده می‌کند که خروجی‌های آن می‌تواند به‌صورت PDF، DXF یا JPG صادر شوند. MagicPlan  یک برنامه در دسترس‌ است و فقط نیاز است که ثابت بایستید (ترجیحا در مرکز) و اجازه دهید دستگاه‌تان اتاق را اسکن کند.

4) برنامه‌های ابزاری

Adobe Creative Cloud (سیستم عامل iOS/Android)

Adobe Creative Cloud

عضویت رایگان و اولیه Creative Cloud شامل 2 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان برای همگام‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل است. این برنامه خلاقانه دسترسی آسان به فایل‌های Adobe و تیم‌های دور از رایانه را فراهم می‌کند و با کار به‌عنوان یک هاب، کاربران می‌توانند سرویس‌های مختلف Adobe از جمله Spark، Photoshop Camera، Fresco و Capture را دانلود کنند. 

ARki| AR (سیستم عامل iOS)

ARki | AR

ARki برنامه‌ای برای تجربه‌های واقعی بوده که دارای ویژگی‌های مختلفی مانند حاشیه‌نویسی، ایجاد انیمیشن‌ و پخش انیمیشن‌ها است  که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، طراحی‌ها را به راحتی مشاهده و به اشتراک بگذارند. نکته جالب توجه این است که به‌عنوان برنامه‌ای رایگان، از فایل‌های FBX خروجی از اکثر نرم‌افزارهای سه بعدی، از جمله 3dsmax، Maya، Blender، Microstation، Sketchup، Archicad، Rhino، Cinema4D و Revit پشتیبانی می‌کند.

Matterport| 3d scan (سیستم عامل iOS/Android)

Matterport |3d scan

Matterport برنامه‌ای برای ایجاد و به اشتراک گذاری تجربیات سه بعدی با تمام افراد در سراسر جهان می‌باشد که نسخه رایگان آن امکان ثبت فضاهای نامحدود با دستگاه‌های iOS، Android و دوربین‌های 360 را فراهم کرده و ویژگی‌های ویرایش و نشانه‌گذاری کامل را برای یک فضای فعال در هر زمان ارائه می‌دهد.

Sunseeker (سیستم عامل iOS/Android)

Sunseeker

این قطب نمای خورشیدی مجازی با کمک به تجزیه و تحلیل محل، موقعیت و مسیر خورشید را شناسایی کرده و به‌صورت بصری میزان نور خورشید دریافتی توسط ساختمان را از طریق یک نمای سه بعدی تعاملی نشان می‌دهد. Sunseeker علاوه بر معماران برای استفاده طیف گسترده‌ای از کاربران در نظر گرفته شده است.

5) برنامه‌های الهام‌بخش

ArchiMaps (سیستم عامل iOS)

ArchiMaps

ArchiMaps یک برنامه رایگان بدون تبلیغات است که فهرستی از ساختمان‌ها را با محوریت یک جنبش معماری، یک نویسنده برجسته، یا یک منطقه جذاب برای بازدید ارائه می‌دهد و به نقاط داغ معماری اشاره می‌کند. به عبارتی این راهنمای معماری که بر اساس مجاورت، تاریخ یا بر اساس حروف الفبا مرتب شده، به شما این امکان را می‌دهد که آثار معماری را بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها جستجو کنید و موقعیت آنها را با خود بسنجید.

Behance| Creative Portfolios (سیستم عامل iOS/Android)

Behance| Creative Portfolios

Behance یک پلت‌فرم رسانه اجتماعی متعلق به Adobe است که تمرکز اصلی آن نمایش و کشف کارهای خلاقانه است. این برنامه رایگان هیچ محدودیتی در تعداد پروژه‌هایی که یک عضو می‌تواند ایجاد کند نداشته و همچنین محدودیتی در تعداد تصاویر و رسانه‌های آپلود شده توسط کاربران ندارد.

Player FM (سیستم عامل iOS/Android)

Player FM

Player FM این امکان را فراهم می‌کند که پادکست‌های معماری و طراحی را بشناسید و با دسته‌بندی قابل پیوند و امکان اشتراک‌گذاری به آنها گوش دهید. 

برنامه های کاربردی برای معماری

کلام آخر

در این مطلب از چیدانه سعی شد بیشتر برنامه‌های کاربردی و قابل استفاده برای معماران که قابلیت نصب بر روی گوشی و تبلت‌های مختلف را دارند، معرفی شوند. اما مطمئنا برنامه‌های دیگری نیز وجود دارد که جای آنها در این مطلب خالی است. پس اگر شما هم برنامه‌ای را می‌شناسید که می‌تواند برای معماران و طراحان جالب توجه باشد، در بخش نظرات آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه