Chidaneh.com placeholder image

نقش خارق‌العاده طبیعت در معماری ساختمان اداری

به قلم: علیرضا باقرپور

ایجاد طراوت و حفظ شادابی در محیط کار از عواملی است که امروزه در دفاتر اداری به آن توجه می‌شود. زندگی شهری و صنعتی و محیط های ماشینی این نیاز را در فضاهای داخلی و به طور کلی نیاز به دید بصری به فضاهای مرتبط با طبیعت را بیشتر کرده است. دفتر تونی فروت در منطقه 4 شهر هوشی مین قرار دارد. این مکان به نسبت ساختمان آن بالا است و اکثر ساختمان های ساخته شده به عنوان مرکز تجاری و دفتر مرکزی عمل می‌‎کنند.

سایت و موقعیت پروژه

این سایت در یک تقاطع T با دید باز به پارک و میدان عمومی قرار دارد. اما دو نمای اصلی ساختمان از غروب تا سحر نور مستقیم خورشید را دریافت می‌‌کنند و مشکل گرمای بیش از حد برای فضاهای داخلی ایجاد می‌ کنند.

chidaneh ad banner

یک ایده متفاوت

ایده استفاده از یک هندسه سوراخ شده امکان ایجاد فضای میانی برای سایه‌ اندازی را فراهم می‌ کند و در عین حال تماس بصری گسترده‌‌ای را از داخل محیط ساخته‌ شده تا منظر شهری خارج حفظ می‌‌کند. از سوی دیگر، عقب‌‌نشینی ساختار سخت، اتاق‌‌هایی را برای فضای سبز ایجاد می‌ کند که منجر به پوستی طبیعی می‌ شود که نماهای در معرض نور روز را می‌ پوشاند.

هر فضای اداری در فضای داخلی که توسط پوششی از گیاهان اطراف ساختمان محافظت می‌شود، منظره‌ای تازه از سطح سبز به دست می‌آورد.

مطلب پیشنهادی:  اصول طراحی داخلی اداری؛ راندمان کار را بالا ببرید!

سیستمی از فضاهای سبز مشابه در هر طبقه با تماس چشمی متقابل از سطوح مختلف ادامه می یابد که تجربه لذت بخش هر فضا را بیشتر بهبود می‌بخشد.

کارکرد بی‌نظیر تخته‌های چوبی

مجموعه‌ای از تخته‌‌های چوبی که مکعب‌‌هایی را تشکیل می‌‌دهند تا سایه‌ های مؤثری را در برابر نور مورب روز وارد ساختمان ایجاد کنند. در همین حال، لعاب عقب‌ نشینی به اندازه نور بازتابی دریافت می‌ کند که به نفع هزینه‌ های سرمایش و روشنایی در تعمیر و نگهداری ساختمان است.

مطلب پیشنهادی: هارمونی بی‌نظیر چوب و شیشه در طراحی نمای امروزی

بلوک با سوراخ سبز یک راه حل ممکن برای بهبود شرایط فضای کاری برای ساختمان های شهری است که در شهرهایی با محیط گرمسیری مشابه هوشی مین، ویتنام زندگی می کنند.

منبع: خط معمار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه