Chidaneh.com placeholder image

ورزشگاهی که شاید برای ایران‍ی‌ها خاطره‌انگیز شود

به قلم: ساناز بهبودی*

ورزشگاه احمد بن علی الریان قطر، میزبان دیدار دو تیم ایران و ولز است. سوت این دیدار امروز از ساعت 13:30 به وقت ایران در این ورزشگاه به صدا درمی‌آید.

ورزشگاه احمد بن علی الریان

  • نام عربی: ملعب أحمد بن علی
  • نام انگلیسی: Al-Rayyan Stadium
  • ظرفیت: 40 هزار نفر
  • فاصله از مرکز شهر دوحه: 22 کیلومتر
  • آدرس: شهر الریان، قطر
  • تعداد بازی: هفت مسابقه تا مرحله یک‌هشتم نهایی

ورزشگاه «احمدبن‌علی» در محل یک ورزشگاه قدیمی به همین نام در شهر الریان ساخته شده و 80 درصد مصالح آن از بازیافت ورزشگاه قبلی تأمین شده است. شهر الریان، یکی از سنتی‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای قطر محسوب می‌شود و در نزدیکی صحرا قرار دارد. این استادیوم که با نام «الریان» نیز شناخته می‌شود 40 هزار تماشاگر را در خود جای می‌دهد، با 20 هزار صندلی پس از جام جهانی میزبان مسابقات باشگاه الریان خواهد بود. تماشاگران می‌توانند با استفاده از یک خط مترو مستقیم به این ورزشگاه برسند.

اسکای اسکرپر

استادیوم الریان پنج بازی از بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر را میزبانی می‌کند. علاوه بر این پنج بازی، این ورزشگاه میزبان یکی از بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم خواهد بود.

بازی‌هایی که در استادیوم احمد بن علی برگزار می‌شوند

ایالات متحده – ولز گروه B
بلژیک – کانادا گروه F
ولز – ایران گروه B
کاستاریکا یا نیوزیلند گروه E
انگلیس – ولز گروه B
کرواسی – بلژیک گروه F
تیم اول گروه C– تیم دوم گروه D

طرح ورزشگاه احمد بن علی الریان

طراحی ورزشگاه احمد بن علی در الریان داستان قطر است. بارزترین ویژگی آن یک نمای درخشان است که از الگوهایی تشکیل شده است که جنبه‌های مختلف کشور را مشخص می‌کند: اهمیت خانواده، زیبایی کویر، گیاهان و جانوران بومی و همچنین تجارت محلی و بین‌المللی. شکل پنجم، یک سپر، همه چیزهای دیگر را گرد هم می‌آورد و نشان دهنده قدرت و وحدتی است که به ویژه مربوط به شهر الریان است. طرفداران می‌توانند با استفاده از متروی دوحه به محل برگزاری مسابقه برسند. ایستگاه الریفا، در خط سبز، در چند قدمی استادیوم قرار دارد. این نمای منحصربه‌فرد در اطراف یک ساختار نشستن فشرده قرار گرفته است که فضای الکتریکی را تضمین می‌کند و به همه 40000 طرفدار اجازه می‌دهد بیش از هر زمان دیگری به فعالیت در زمین نزدیک‌تر شوند. این فن‌ها توسط یک سایبان سبک وزن و سیستم‌های خنک کننده پیشرفته در برابر عناصر محافظت می‌شوند و به آنها اجازه می‌دهد از هر مسابقه در راحتی کامل لذت ببرند.

امکانات و تجهیزات استادیوم الریان قطر

ورزشگاه احمدبن علی یا استادیوم الریان برای جام جهانی 2022 قطر به علم روز مجهز شده است و سیستم‌های خنک‎‌کننده آن به قدری قوی است که باعث می‌شود تا گرمای محیط را فراموش کنید. همچنین صفحات نمایشگر به کار رفته در اطراف زمین فوتبال به افراد این اجازه را می‌دهد تا تمام فعالیت‌های بازیکنان را به وضوح دیده و از هیجان بازی لذت ببرند. سایبان سبک وزن استادیوم نیز باعث می‌شود تا نور مستقیم خورشید وارد فضا نشود و چشم تماشاگران را اذیت نکند. صندلی‌های استاندارد و سرویس بهداشتی مجهز از دیگر قسمت‌های ورزشگاه احمدبن علی یا استادیوم الریان است که در اختیار افراد قرار می‌گیرد. همچنین فرشگاه‌هایی برای عرضه خوراکی در نظر گرفته شده است که می‌توانید میان وعده لذیذ خود را از آنجا تهیه کنید.

دسترسی به استادیوم الریان

استادیوم احمد بن علی در بخش شرقی شهر الریان ساخته شده. این مکان با شهر دوحه حدود 20 کیلومتر فاصله دارد. بهترین روش برای رسیدن به این استادیوم استفاده از مترو است. می‌توانید در شهر دوحه سوار مترو شده و در ایستگاه الریفا پیاده شوید. این ایستگاه کمترین فاصله را با استادیوم الریان دارد. این مسیر حدود 25 دقیقه پیاده طول خواهد کشید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف استادیوم

از آن‌جایی که اعراب علاقه زیادی به غذا و خوراکی دارند، اطراف همه استادیوم‌های کشور قطر چندین رستوران، بار، کافی‌شاپ و… وجود دارد تا گردشگران بتوانند به‌راحتی شکم‌گردی لذت‌بخش را تجربه کنند. همچنین یکی از مجهزترین و بزرگترین مراکز خرید کشور قطر هم اطراف این استادیوم ساخته شده و می‌توانید با رفتن به آن اجناس مختلف بخرید. البته این مرکز خرید یک هتل هم دارد که هتلی بسیار مجلل محسوب می‌شود و گردشگران می‌توانند آن را برای اقامت انتخاب کنند.

معماری سازه ورزشگاه

در ساخت ورزشگاه الریان از مصالح سازگار با طبیعت استفاده شده تا هیچ آسیبی به طبیعت وارد نشود. این استادیوم بیان‌گر اصالت و فرهنگ مردم الریان است و در ساخت آن هم از این قابلیت استفاده شده. همان‌طور که گفته شد، این مکان در حومه شهر و اطراف بیابان ساخته شده و برای طراحی آن از تپه‌های شنی اطراف الگو گرفته‌اند که طرحی زیبا و منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. برای طراحی و ساخت استادیوم الریان از تپه‌های شنی اطراف این مکان الهام گرفته شده و معماری منحصربه‌فردی دارد.

سرنوشت ورزشگاه الریان قطر بعد از جام‌جهانی

همان‌طور که حتماً می‌دانید، تعدادی از ورزشگاه‌های قطر، بعد از پایان یافتن جام‌جهانی به مکان‌هایی مانند بیمارستان، مدرسه و… تبدیل می‌شوند، اما استادیوم الریان باقی خواهد ماند. 20 هزار صندلی این ورزشگاه به کشورهای دیگر صادر خواهند شد. همچنین لایه‌های مدولار سقف به کشورهایی که در حال توسعه هستند، صادر می‌شوند تا بتوانند در صنایع از آن‌ها استفاده کنند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه