Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی با چوب، رازهای ناشناخته این متریال محبوب!

به قلم: تحریریه چیدانه

چوب از جمله متریال‌هایی است که از دیرباز تا به امروز در معماری کاربرد داشته و به‌خاطر ویژگی‌های منحصربفردی که دارد به متریال محبوبی در معماری داخلی و خارجی تبدیل شده است. از قرن‌ها پیش چوب از مصالح اولیه برای ساخت خانه و یا ساخت ظروف غذا بود. امروزه هم برای ساخت سقف، کف و دیوار هم از چوب استفاده می‌کنند. دکوراسیون و طراحی داخلی با چوب هم نه تنها باعث زیبایی بصری شده، باعث می‌شود که گرمای خانه بیشتر به‌نظر برسد.

طراحی داخلی با چوب

قدمت طراحی داخلی با چوب به دوران هخامنشیان باز می‌گردد، آنجا که در آپادانا از چوب برای تزئینات استفاده می‌شد، و نقوش برجسته مادها صندلی چوبی مربوط به سده پنجم پیش از میلاد را نشان می‌دهد. یا آنجا که داریوش برای بنای شهر شوش از چوب و تخته استفاده می‌کند. 

چوب و هنر

دنیای خشک و بیجان صنعتی و مدرن امروزی برای ایجاد فضاهای مطبوع و چشم نواز برای جسم و روح به‌دنبال بهره‌مندی از عناصر طبیعی و آشنا برای ذهن می‌گردد. چوب از عناصر پرکاربرد در محیط پیرامون است که امروزه کاربرد گسترده‌ای دارد. طراحی داخلی با چوب صرفا با جسم سروکار ندارد، بلکه فضای گرم، آرامش و صمیمیتی را در اتمسفر خانه ایجاد می‌کند که موجب پالایش روح می‌شود. راز طراحی داخلی با چوب در همخوانی این متریال با سایر مصالح به‌کار رفته در ساختمان و قدرتی است که حس بودن در طبیعت را با فضای خشک شهری عصر مدرن امروزی پیوند می‌دهد.

مهمترین کاربردهای چوب

بنا به تعریف واژه‌نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارتست از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه در آوردن رنگ ها ، اثاثیه و سایر اشیإ در یک اتق یا ساختمان به صورت هنرمندانه». حال در توصیف طراحی داخلی با چوب می‌توان گفت که از چوب برای ساخت مصنوعات چوبی، ساخت قالب، چوب بست و ابزار مورد نیاز در ساخت‌وساز، استفاده برای باربری، و استفاده برای تزئین و نماسازی استفاده می‌کنند. الیاف چوب، نوع چوب، مقدار رطوبت، درجه حرارت، محل رویش، دایره سالانه، شرایط نمونه‌گیری، شرایط لحظه آزمایش و تعداد گره‌های روی چوب همگی از جمله مواردی هستند که باید حین استفاده از چوب درنظر بگیرید. 

ویژگی‌های طراحی داخلی با چوب

ویژگی‌های اصلی که چوب را از سایر متریال در طراحی داخلی متمایز می‌کنند عبارتند از: 

  • ایمنی بالا
  • قابلیت انعطاف
  • ماهیت گرم
  • عایق صدا
  • قابلیت رنگ پذیری
  • قابلیت شکل پذیری
  • دوام بالا

انواع چوب در دکوراسیون داخلی

در طراحی داخلی با چوب معمولا برخی چوب‌ها متداول‌تر هستند:

چوب راش

چوب راش که به رنگ زرد خامه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد، و کرم مایل به قرمز از درختان جنگل‌های مرطوب شمال ایران به‌دست می‌آید. رنگ‌پذیری مناسب، قیمت مقرون به‌صرفه به‌نسبت چوب گردو، و مقاومت بالا در برابر آفت‌های چوبی از عوامل محبوبیت این متریال برای استفاده در طراحی داخلی با چوب هستند. 

چوب گردو

کیفیت بالای چوب گردو باعث شده که این متریال در زمره گران‌ترین چوب‌ها برای دکوراسیون داخلی قرار بگیرد. رنگ قهوه‌ای شکلاتی چوب گردو با خاصیت رنگ‌پذیری بالا گزینه خوبی برای طراحی داخلی با چوب به‌شمار می‌آید.

چوب بلوط

کیفیت بالا، انعطاف‌پذیری و مقاومت مطلوب از خصیصه‌های این چوب هستند که در رشته کوه‌های البرز، زاگرس و شمال کشور رشد می‌کند. ساخت پارکت‌های چوبی و مبلمان دو کاربرد اصلی استفاده از چوب بلوط در طراحی داخلی هستند.

کاربرد چوب در معماری داخلی

رنگ و زیبایی، ضریب سختی، قدرت شکل‌پذیری، عایق حرارتی و صوتی از عناصر اصلی چوب در دکوراسیون هستند که باید در طراحی داخلی با چوب درنظر گرفته شوند. وسایل تزئینی مثل قاب عکس، گلدان، مجسمه‌های تاریخی، وسایل دکوری یا لوستر و آباژورها از جمله کاربردهای استفاده از این متریال در طراحی داخلی با چوب هستند.

طراحی داخلی با چوب علاوه بر اینکه حس زیبایی شناسی بشر را اغنا می‌کند راهکار مناسبی برای پوشش داخلی و مبلمان هم به‌شمار می‌رود. چرا که ضریب ایمنی را برای کودکان و سالمندان افزایش می‌دهد. به‌علاوه اینکه ظرفیت حرارتی این متریال باعث پایین آمدن نوسانات دمایی می‌شود. یعنی پوشیدن جوراب و پاپوش در زمستان روی کف‌های سرامیکی سرد به لطف طراحی داخلی با چوب به فراموشی سپرده می‌شوند. آکوستیک بودن چوب و جلوگیری از پیچیدن صدا هم باعث شده که طراحان نگاه ویژه‌ای به این متریال در طراحی داخلی داشته باشند.

مطلب مرتبط: هرگز اتاق پذیرایی را اینگونه نچینید!

رنگ چوب

طیف رنگی متنوع چوب از قهوه‌ای تیره، تا رنگ‌های میانه گردویی، شکلاتی و قهوه‌ای، و چوب‌های روشن به رنگ زرد مایل به صورتی، سفید مایل به زرد، و کرم قابلیت منحصربفرد این متریال خاص است که استفاده از آن‌ها خلاقیت و جسارتی می‌طلبد تا نتیجه طراحی داخلی با چوب یک سروگردن از همه جلو باشد. آنجا که طراح چوب با رنگ میانه را با طیف رنگی سرد مثل سبز آبی یا آبی فیروزه‌ای ترکیب می‌کند که در کنارهم یادآور قایقی چوبی در کنار امواج آبی دریا هستند. این است هنر طراحی داخلی با چوب که با ترکیب رنگی، فراخوان دعوتی برای سکون بدن و آرامش ذهن انسان می‌فرستد.

طراحی داخلی با چوب پاسخی است به هر نوع سلیقه‌ای؛ آنجا که چوب قهوه‌ای تیره با رنگ گرم زرشکی در مبلمان اداری ادغام شده و در کنار تور کرم رنگ، و پرده‌هایی با زمینه زرشکی و گل‌های قهوه‌ای، هر بیننده‌ای را مبهوت ابهت و جذابیت خود می‌کند؛ یا آن زمان که چوب راش و افرا با چوب چنار تیره یا گردو گردهم آمده و ترکیب باوقار و کلاسیکی ایجاد می‌کنند.

دکوراسیون داخلی و صنایع چوب کارانا
پاراوان چوبی در منزل
دکوراسیون داخلی و صنایع چوب کارانا

طراحی داخلی با چوب و معماری پایدار

طراحی داخلی با چوب، جان تازه‌ای به مفهوم معماری پایدار می‌بخشد، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، تاثیر کمتری بر محیط زیست گذاشته و به‌خاطر قابلیت بازیافت راحت، جان طبیعت از ضایعات آن در امان خواهد بود. از ویژگی دیگر این متریال نجیب می‌توان به قابلیت بازیافت بیش از 80 درصدی قطعات ساختمان‌های چوبی اشاره کرد، به‌علاوه اینکه برای تولید کاغذ، تخته‌های نئوپان و فشرده هم از همین ضایعات ساختمانی چوبی استفاده می‌کنند. تنها ماده‌ای که نقش پررنگ و تعیین کننده‌ای در آینده معماری ایفا می‌کند چوب است چرا که برخلاف سنگ و آهن از منابع تجدیدپذیر تهیه می‌شود. شاید همین خصیصه است که هویت پررنگی به چوب در معماری خارجی و طراحی داخلی می‌دهد و باعث شده است که این متریال نه فقط در معماری سبک روستیک بلکه در طراحی صنعتی و مدرن هم به جایگاه محبوبی دست پیدا کند.

دکوراسیون داخلی و صنایع چوب کارانا
پاراوان ثابت معرق شده
دکوراسیون داخلی و صنایع چوب کارانا

شرکت کارانا دکور

شرکت کارانا دکور معتبر‌ترین شرکت تولید کننده لوازم چوبی و طراحی دکوراسیون و لوازم دکوراسیون منازل، ادارات، بیمارستان، سالن‌های همایش و … است که به دنبال به‌کارگیری عناصر طبیعی و فرم‌های آشنا و جذاب برای ذهن است تا محیط زندگی را به فضای امنی برای جسم و روح بدل سازد. 

امروزه ساختمان‌ها به‌نوعی در تاروپود طبیعت و محیط زیست تنیده شده‌اند، به‌همین دلیل باید تلاش کنیم تا ناسازگاری با محیط طبیعی را به حداقل برسانیم. این همان رسالت ما در شرکت کارانا دکور است که استفاده از چوب در طراحی داخلی به عنوان متریال پایدار را سرلوحه کار قرار داده‌ایم تا به کیفیت اقتصادی، محیطی و اجتماعی یکپارچه‌ای دست پیدا کنیم.

کارانا دکور با بهره گیری از کارکشته‌ترین مهندسان طراحی و تکنولوژی‌های به‌روز دنیا آماده است تا آنچه در رویاهای خود برای دکوراسیون محل کار یا منزل خود دارید را با بالاترین کیفیت و تضمین بهترین نرخ برای شما فراهم نماید. برای مشاهده پروژه‌های دکوراسیون داخلی و صنایع چوب کارانا سری به این لینک بزنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه