Chidaneh.com placeholder image

آلوده‌ترین قسمت‌های خانه که حتی فکرش را هم نمی‌کنید!

به قلم: تحریریه چیدانه

بعضی آلودگی‌های خانه به‌راحتی به چشم دیده می‌شوند مثل غذایی که روی کانتر آشپزخانه ریخته شده، کف صابون زیر دوش، یا انبوه لباس‌های کثیفی که روی هم تلنبار شده‌اند. اما برخی نقاط خانه هستند که به‌ظاهر آلوده و کثیف نمی‌آیند اما عملا به حدی آلوده هستند که سلامت خانواده را به خطر می‌اندازند. به‌نظرتان کثیف‌ترین جای خانه و منبع بیشترین باکتری در خانه کجاست؟ در کمال تعجب، پاسخ این پرسش نه سرویس بهداشتی است و نه آشپزخانه. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا دوری در خانه بزنیم و نگاهی به آلودگی‌ها و میکروب‌های پنهان در گوشه و کنار اتاق‌های منزل بیندازیم. راهکارهایی هم برای خلاص شدن از شر این آلودگی‌ها آورده‌ایم.

آشپزخانه

آشپزخانه یکی از شلوغ‌ترین و آلوده‌ترین اتاق‌های خانه‌ها محسوب می‌شود. هر آنچه که میکروب و باکتری برای رشد لازم دارند مثل گرما، رطوبت، و غذا در آشپزخانه مهیا است. حال به تمام این شرایط مطلوب برای رشد باکتری‌ها  گوشت خام، میوه و سبزیجات نشسته و میکروب‌های کیف دستی و کیسه‌های خرید را هم اضافه کنید. همه چیز برای مهمانی میکروب‌ها مهیا است. آشپزخانه‌ها معمولا مملو از باکتری‌های مضری مثل ایکولای هستند. قسمت‌های مهم در آشپزخانه که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید:

تابلو فرش ریحان
  • سینک ظرفشویی
  • کانتر
  • دست کابینت‌ها
  • یخچال‌ها
  • لوازم آشپزخانه

نحوه تمیز کردن

دستمال ضدعفونی کننده را همیشه دم دست بگذارید و بعد از هربار استفاده از سینک ظرفشویی حتما سینک را با آن تمیز کنید. تخته‌های برش را بعد هربار استفاده با آب داغ و مایع ظرفشویی شسته و خوب آبکشی کنید و بعد با دستمال حوله‌ای خشک کنید. ابزار و وسایل کوچک آشپزخانه مثل مخلوط‌کن یا پیمانه‌ها را بعد استفاده با آب داغ و مایع بشوریئ، با آب داغ آبکشی کنید و بعد کامل خشک کنید. 

حمام و سرویس بهداشتی

متاسفانه بعضی باکتری‌ها در حمام و دستشویی زندگی می‌کنند. 

نحوه تمیز کردن

برای اینکه حواستان به انواع مختلف باکتری‌ها باشد باید کلیدهای برق، دستگیره درب، و شیر آب‌ها را همیشه تمیز کنید. چند دستمال ضدعفونی کننده یکبار مصرف برای تمیز کردن روزانه دم دست نگه دارید. 

حوله حمام و پادری‌ها را حداقل هفته‌ای یکبار با آب داغ بشورید و اجازه بدهید که به‌صورت کامل خشک شود. حوله‌های دستی را هم چندبار در هفته عوض کنید. 

سینک روشویی را هم روزانه با دستمال ضدعفونی کننده تمیز کنید، و ظرف مسواک و خمیردندان هم باید هفتگی تمیز شود. حین تمیز کردن قسمت‌های آلوده مثل وان حمام، در حمام و توالت حتما سطوح صاف مثل دیوارهای کنار توالت را هم با جرمگیر و ضدعفونی کننده بشورید. 

مطلب مرتبط: 12 ایده‌ی ناب برای لذت‌بخش کردن زندگی روزمره

اتاق نشیمن

فرقی نمی‌کند اتاق نشیمن باشد، یا تی‌وی روم یا اتاق بازی، هربار که اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند، آلودگی و باکتری پنهانی وجود دارد. تصور کنید که چندبار یک نفر به کنترل تلویزیون، دسته بازی، کیبورد، تبلت، هندزفری و هدفون منزل‌تان دست می‌زند. آیا در هر بار استفاده از این وسایل، دست‌شان تمیز بود؟

چطور اتاق نشیمن را تمیز کنیم؟

تمام کنترل‌ها و صفحه کلیدها باید روزانه با دستمال ضدعفونی مناسب دستگاه‌های الکترونیک تمیز شوند. اگر فرد سرماخورده یا بیماری به آن‌ها دست زد، بعد هربار استفاده باید ضدعفونی شوند. کلید لامپ‌ها، پریز و دستگیر درب‌ها را هم از قلم نیندازید. 

رویه مبلمان هم یکی از مکان‌های مناسب زندگی باکتری‌ها و آلرژن‌ها است. پارچه مبل در معرض عطسه، دست نشسته، مو و خز حیوان خانگی، و گرد و خاک پا و کفش‌ها قرار دارد. برخی از باکتری‌ها تا چند روز روی این سطوح زنده می‌مانند.

حداقل هفته‌ای یکبار با جارو برقی شارژی یا جاروبرقی بزرگ روی سطح مبل‌ها را جارو بکشید. حتما زیر و بین بالشتک‌ مبل‌ها را تمیز کنید، معمولا غذا و موی حیوان خانگی در این فضاهای خالی می‌ماند. بعد از جارو هم با اسپری ضدعفونی معطر یا ساده مبلمان را تمیز کنید. 

اگر یکی از اعضای خانه مریضی ویروسی یا جوش پوستی دارد، روی سطح مبلمان را با ملحفه یا کاور قابل شستشو بپوشانید تا بتوانید هر چند روز یکبار آن را درآورده و بشویید.

اتاق خواب

همان دنج زیبا و آرامش بخش در اتاق خواب‌تان می‌تواند محل خوبی برای قارچ‌ها، باکتری و انواع کک و حشرات موذی باشد. بعضی از این موجودات خطرناک دقیقا سروکله‌شان وسط تخت‌تان پیدا می‌شود.

معمولا برای خواب، رابطه جنسی، معاشرت، غذا خوردن، کار کردن و مواردی از این دست از تخت استفاده می‌کنیم. نشستن هر چند وقت یکبار ملحفه، پتو، لحاف، و روتختی‌ها می‌تواند محل تجمع آلودگی باشد. آلودگی که نتیجه‌اش موارد زیر خواهد بود:

  • تحریک پوستی، اگزما، آکنه و بیرون ریختن پوست
  • عفونت‌های قارچی و باکتریایی
  • آلرژی و حساسیت‌های تنفسی

نحوه تمیز کردن

برای جلوگیری از تمام پیامدهای بد ناشی از آلودگی اتاق خواب باید حداقل هفته‌ای یکبار روکش تخت را عوض کرده و بشویید. مطالعات نشان می‌دهند که ملحفه تخت‌ها یک هفته بعد از شستشو بیشتر از دستگیره درب دستشویی محل تجمع باکتری می‌شود. اگر ملحفه تمیز را تازه از داخل کمد بیرون آوردید و بوی نا و کهنگی می‌دهد، به‌خاطر این است که روغن بدن و گرد و خاک هنوز در الیاف پارچه مانده است. 

برای جلوگیری از عفونت کنه که از سلول‌های پوستی ما تغذیه کرده باید بالش، تشک، و چارچوب زیر تخت داخل کاورهای ضد آلرژی، قابل شستشو و قابل تعویض باشد.

مطلب مرتبط: اگر خانه‌تان را تمیز نکنید، این اتفاقات ناگوار در انتظارتان هستند!

نقاط آلوده و کثیفی که نادیده گرفته می‌شوند

حال نوبت آن شده تا نگاهی به آلوده‌ترین وسایل خانه بیندازیم که حواستان به آن‌ها نیست و باید حتما تمیز شوند:

اسباب‌بازی و ظرف غذای حیوانات خانگی

برای جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر باید ظرف آب و غذای حیوان خانگی‌تان را هر روز با آب داغ و مایع (با دست یا ماشین) بشویید، بعد آبکشی اجازه دهید که خودبه‌خود با جریان هوا خشک شود.

کلید و کیف پول

دسته کلید و کیف پول که همیشه بیرون همراهتان هستند هرچه میکروب و باکتری که در طول روز با آن مواجه می‌شوید را به خود می گیرند. حتما هر روز کلید و کمیف پول‌تان را تمیز کنید. کیف پول‌ها معمولا کثیف‌ترین و آلوده‌ترین وسیله‌ای هستند که با آن سروکار دارید. روی زمین می‌افتند، و بعد آن‌ها را روی کانتر آشپزخانه یا روی میز در خانه می‌گذاریم. کیف‌های دستی پارچه‌ای و چرمی را روی زمین نگذارید و به‌صورت مرتب داخل و بیرون کیف را تمیز کنید. 

کوله پشتی‌ها و ساک‌های ورزشی

کوله پشتی که پیر و جوان نمی‌شناسد؛ از کودک پیش دبستانی تا افراد بزرگسال همگی از این وسیله کاربردی استفاده می‌کنند چرا برای تفریح و کمپ، باشگاه، یا گذاشتن کتاب‌ها. همین است که کوله‌ها یا ساک‌های ورزشی باید تمیز و ضدعفونی شوند.

حالا که با آلوده‌ترین نقاط خانه آشنا شدید که تا به امروز فکرش را هم نمی‌کردید، وقت آن رسیده تا دستمال ضدعفونی کننده را بردارید و به‌جان این نقاط کثیف بیفتید.  

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه