تصاویر خانه حسرت‌برانگیز استاد شجریان!

تصاویر خانه حسرت‌برانگیز استاد شجریان!

کسی نیست که خسرو آواز ایران را نشناسد. این هنرمند بزرگ در دهه 50 در رادکان خراسان رضوی تدریس می‌کردند که امروزه محل اقامت جذاب ایشان در منطقه گلمکان تبدیل به موزه مردم شناسی شده است. در این مطلب تصاویری از این خانه جالب را ببینید.

فرش ذوالانواری

درباره استاد محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان متولد 1 مهر 1319 – 17 مهر 1399 موسیقی‌دان و خوانندهٔ موسیقی سنتی ایرانی بود. محمدرضا شجریان در میان دوستداران خود با عنوان «استاد آواز ایران» و «خسروِ آواز ایران» شناخته می‌شود. بسیاری از مردم ایران محمدرضا شجریان را مهم‌ترین چهرهٔ موسیقی ایرانی و یکی از نمادهای مهم فرهنگ و موسیقی ایران‌زمین می‌دانند.

در سال 1331 برای نخستین بار صدای محمدرضا شجریان از رادیو خراسان پخش شد و در سال 1332 عنوان شاگرد ممتاز را در بین دانش آموزان مشهدی از آن خود می‌کند و سپس در دبیرستان شاهرضا تحصیلات خود را پی می‌گیرد. همزمان در مسابقات فوتبال دبیرستان‌های مشهد هم حضور می‌یابد و در سال 1334 موفق می‌شود به تیم دانش آموزی استان راه یابد.

محمدرضا شجریان در سال 1336 به دانشسرای مقدماتی در مشهد می‌رود و از همین سال است که برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام جوان ‌آشنا می‌شود. پی گیری جدی کار آواز سبب می‌شود تا در سال 1338 محمدرضا شجریان به اجرای آوازهایی بدون ساز و نیز قرائت قرآن برای رادیو خراسان بپردازد. یک سال بعد شجریان دیپلم دانشسرای عالی را می‌گیرد و به استخدام آموزش و پرورش در می‌آید و همزمان به تدریس در دبستان خواجه نظام‌الملک بخش رادکان می پردازد و نیز با سنتور آشنا می‌شود.در آن سالها منزل استاد شجریان در این بخش از خراسان شهرستان گلمکان قرار داشت.

خانه استاد شجریان در گلمکان خراسان

از این خانه چندین تصویر در فضاهای مجازی محتلف منتشر شده است که نمایی رنگی و جالب این بنا را نشان میدهند. این ساختمان به سبک معماری قاجاری ساخته شده است و نمای آن با استفاده از کاشی‌های رنگی تزئین شده است. شیشه‌های رنگی پنجره‌ها و ستون‌های باریک چوبی آن، نمای رنگی و پرنقش آن را کامل کرده است.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه