زیبایی هنر خوشنویسی در طراحی دکوراسیون ایرانی

زیبایی هنر خوشنویسی در طراحی دکوراسیون ایرانی

به قلم: لاله داورپناه

خوشنویسی ایرانی یکی از هنرهای شناخته شده در جهان است. ایرانیان از دیرباز توانایی خاص خود در خلق آثار هنری خوشنویسی را به خوبی به تصویر کشیده‌اند. خط فارسی به دلیل پیوستگی حروف در کلمات، کشیدگی‌های خطاطی ایرانی را به وجود آورده و همین ویژگی دلیل زیبایی آن است. کتاب های خطی فارسی به جا مانده از دوره های مختلف تاریخی به خوبی این موضوع را تایید می کنند. در ادامه نمونه‌هایی از کالیگرافی و خوشنویسی در طراحی دکوراسیون ایرانی را ببینید.

تابلو فرش ریحان

کالیگرافی چیست؟

کالیگرافی هنری است که خطاطی و نقاشی را ترکیب کرده است. هر گونه هنر نوشتن کلمات که به شکل هنرمندانه و خلاقانه انجام می‌شود، نوعی هنر کالیگرافی است. کالیگرافی در انواع هنرهای مختلف مانند جواهرسازی، طراحی لباس و معماری به کار گرفته می‌شود.  کالیگرافی منحصر به خوشنویسی ایرانی نمی‌شود و این هنر در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف وجود دارد. کالیگرافی غربی، شرقی و مدرن انواع مختلفی از آن هستند که در کشورهای مختلف، هنرمندان آنها را استفاده می‌کنند.

هنر خوشنویسی در معماری

اما در گذر زمان این هنر ایرانیان محدود به کتاب‌ها و کاغذ‌ها نماند و وسیله‌ای شد برای هر چه زیباتر شدن جداره های بناهای ایرانی! در گوشه گوشه تزئینات معماری ایرانی می توان نمونه های بسیار زیبایی از خوشنویسی و آثار اساتید بنام این هنر را دید و آنها را تحسین کرد. نمونه ای زیبا از کاربرد خوشنویسی در معماری ایرانی را می‌توانید در معماری آرامگاه خیام، اثری ماندگار از هوشنگ سیحون ببینید که چیدانه در گذشته شما را با آن آشنا کرده است.

کالیگرافی در دکوراسیون داخلی ایرانی

هنر خوشنویسی در طی سال‌های اخیر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. از نوشته‌های روی دیوارهای نشیمن و پذیرایی گرفته تا اکسسوری‌هایی که با نوشته نستعلیق تزئین و طراحی شده‌اند. اگر کمی اهل ذوق و هنر باشید، وجود هنر خوشنویسی در طراحی وسایل و فضاهای مختلف توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: خانه ای در کیش با زیبایی های معماری ایرانی

کالیگرافی در طراحی داخلی؛ از خانه ساده تا دکوراسیون سنتی

یکی از سوال‌های مهم برای کاربرد هنر خوشنویسی در طراحی داخلی این است که این هنر در کدام سبک از طراحی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ شما می‌توانید از هنر کالیگرافی در خانه کوچک و ساده خود تا خانه‌ای کلاسیک و بزرگ استفاده کنید. مطمئنا باید مقیاس و میزان استفاده از خط و نوشته در طراحی را متناسب با مساحت خانه و مدل وسایل منزل در نظر بگیرید. به طور کلی این ایده برای خانه‌های با دکوراسیون سنتی بسیار مناسب است. اگر خانه‌ای کوچک و مینیمال دارید، می‌توانید اکسسوری‌هایی با طرح خوشنویسی را در خانه به کار ببرید.

مطلب پیشنهادی: مد و طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی

 

ایده‌های کاربرد هنر کالیگرافی در طراحی داخلی

ایده‌های متنوعی برای استفاده از هنر خوشنویسی در طراحی داخلی وجود دارد. برخی از این نمونه‌ها عبارتند از:

  • دیوارپوشی با هنر خوشنویسی : شما می‌توانید دیوار اصلی پذیرایی یا نشیمن را با هنر کالیگرافی تزئین کنید.
  • ترکیب هنر و خوشنویسی در اکسسوری‌های خانه: انواع وسایل دکوری رومیزی و دیوارکوب طراحی شده با هنر خوشنویسی می‌تواند در دکوراسیون نشیمن و یا اتاق خواب به کار برود.
  • کالیگرافی در طراحی وسایل منزل: کاربرد هنرمندانه خوشنویسی در طراحی میز جلومبلی، ساعت دیواری و پایه آباژور و.. از ایده‌های دیگر برای استفاده از هنر کالیگرافی در دکوراسیون داخلی است.
  • هنر خوشنویسی روی پارچه: پرده، رومیزی، کوسن‌ها و یا پراچه‌های رومبلی را می‌شود با هنر خط نقاشی تزئین کرد.

تابلوهای خوشنویسی در دکوراسیون منزل

شاید اولین چیزی که به ذهن‌تان خواهد رسید استفاده از تابلوهای خوشنویسی بر روی دیوار فضای داخلی مورد نظرتان باشد. این ایده ساده‌ترین روشی است که می‌توانید به کار بگیرید. ما در این مطلب گزینه‌های دیگری را نیز پیش پایتان خواهیم گذاشت. اما قبل از آن پیشنهاد می‌کنم که اگر به دنبال تابلوها و آثار گرافیکی خوشنویسی هستید حتما رنگ آن را متناسب با محیط و دیگر بخش‌های دکوراسیون انتخاب کنید.

هنر خوشنویسی به عنوان دیوارپوش فضای داخلی

دیوارها عناصر عمودی فضای داخلی هستند که از لحاظ بصری بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند. شاید بهترین مکان برای به نمایش گذاشتن این هنر همین دیوارها باشند. این بار به جای تابلوهای کوچک و بزرگ، همه سطح دیوار را به خوشنویسی متن و یا شعر مورد علاقه‌تان اختصاص دهید. رستوران خاتون، طراحی داخلی زیبایی دارد که با همین ایده شکل گرفته است. دیوارهای آن زیبایی منحصر به فرد خود را به وسیله خشنویسی ایرانی به دست آورده‌اند.

انتخاب رنگ برای دیوارهای تزئین شده با خوشنویسی خط فارسی نکته‌ایست که نباید از آن غافل شد. دقت کنید که هماهنگی و یا تضاد در کدام فضا و در کدام نقطه لازم است؟ کدام گزینه به زیباتر شدن آن کمک می‌کند؟!

اگر مستاجر هستید و امکان رنگ آمیزی دیوارها برایتان وجود ندارد، دیوارپوش‌های بزرگ خطاطی شده نیز گزینه مناسبی هستند تا بتوانند به خانه شما بیایند. این دیوارپوش‌ها را اگر با مصالح مقاوم ساخته باشند به راحتی می‌توانید آنها را در اسباب کشی‌ها جابه‌جا کنید.

طراحی وسایل تزئینی و کاربردی دکوراسیون با هنر خوشنویسی

نیازی نیست که لزوما همه دکوراسیون داخلی منزل و یا محل کار شما فضایی سنتی داشته باشد تا بتوانید از خوشنویسی در طراحی داخلی آن استفاده کنید. شما به راحتی می توانید تنها با هماهنگی رنگ‌ها ترکیبی مدرن را بسازید. معماران خانه میوه های باربد با خلاصه کردن تزئینات به شکل “خط" الهام گرفته از معماری ایرانی، دعای مورد علاقه سفارش دهندگان پروژه را روی دیوار سالن به خط “شعارنویس" گرگانی نگاشته اند. در مطالب گذشته چیدانه با این خانه که دکوراسیون تلفیقی از سبک مدرن و ایرانی داردآشنا شده اید.

ساخت میز با الهام از هنر خوشنویسی

میز کنار مبلی که در تصویر بالا می بینید نمونه‌ای از طراحی مدرن با الهام از خوشنویسی ایرانی است که نمی‌توان شبیه به آن را به راحتی در فروشگاه‌های دکوراسیون پیدا کرد. اما اگر خود شما دستی در این هنر دارید می توانید با سفارش دادن طرح مورد نظرتان نمونه‌ای متفاوت را بسازید. اگر می‌خواهید یکی از این وسایل زیبا را در دکوراسیون منزل خود داشته باشد می‌توانید به صفحه اینستاگرام shyngallery مراجعه کنید تا بتوانید نمونه کارهای آنها را ببینید و در صورت تمایل خریداری کنید. 

مطلب پیشنهادی: خانه قانعی در اصفهان، بازسازی امروزی به سبک ایرانی

طراحی شلف با هنر کالیگرافی

وسایل دکوری نیز یکی از بخش‌های مهم در چیدمان فضای نشیمن و پذیرایی منزل ما هستند. نمونه هایی متفاوت از کاربرد این  هنر را در طراحی و ساخت وسایل دکوری ببینید. شلف بسیار زیبایی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قطعا نشانه‌ی خلاقیت طراح آن است. این شلف چشمگیر در گوشه ای از فضای داخلی منزل و محل کار شما می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی: دنیای سحرآمیز عشق و شعر و معماری

پرده و کوسن با طرح خوشنویسی

پارچه ها با طرح خوشنویسی هم می‌توانند روکش‌های خوبی برای لوازم خانه شما باشند. پرده‌ها، مبل، صندلی و کوسن‌ها را با این پارچه‌ها روکش کنید.اگر فکر می کنید که پیدا کردن چنین پارچه‌ای در بازار، کار دشواری است. به کسانی که کار چاپ پارچه انجام می‌دهند مراجعه کنید. با این انتخاب می‌توانید متن، شعر و رنگ پارچه مورد نظرتان را خودتان انتخاب کنید و حتی طراحی گرافیکی آن نیز به انتخاب خودتان باشد.

مطلب پیشنهادی: کوسن های کوچک، تغییرات بزرگ در دکوراسیون داخلی!

کلام آخر:

هر وسیله دکوری کوچکی دیگری نیز اگر با هنر خوشنویسی تزئین شود در منزل شما کاربرد خواهد داشت، تنها کافی است که با دقت و ظرافت آن را به کار بگیرید و بدانید کجا از آن استفاده کنید.برای تکمیل چیدمان چنین خانه ای بد نیست که سری به بخش صنایع دستی در اهالی فن چیدانه بزنید و نمونه‌های صنایع دستی ایران را در آنجا ببینید. در پروفایل هر کدام از تولیدکننده‌ها می‌توانید اطلاعات تماس و راه‌های برقراری ارتباط با آنها را مشاهده کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سید مصطفی در تاریخ 21 مرداد 1394
بسیار زیبا و جذاب.
yas در تاریخ 21 مرداد 1394
بسیار زیبا...
lalehdavarpanah در تاریخ 28 مرداد 1394
سپاس از توجه و همراهی شما!
نهال در تاریخ 03 آبان 1394
بسیار زیبا اما لطفا یه راهنمایی برای تهیه و خرید وسایل و دیوار پوشهای این سبک داشته باشید من خیلی با بازار آشنا نیستم و نتونستم پیدا کنم
elahe.tasavori_33347 در تاریخ 17 شهریور 1395
سلام.ممنون از مطالب زیباتون. ببخشید فونت این مطالب رو برای رو دیوار میخواستم،چه فونتی هست؟

ثبت دیدگاه