Chidaneh.com placeholder image

پشت پرده تخریب بافت تاریخی شیراز

به قلم: علیرضا باقرپور

محمدمهدی کلانتری، دبیر کمیته میراث فرهنگی اتحادیه انجمن های علمی معماری، مرمت و شهرسازی ایران همسر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری را یکی از چهره های اثرگذار پشت پرده در ماجرای توسعه حرم شاهچراغ و تخریب بافت تاریخی شیراز عنوان می کند.

کلانتری این اظهارات را در نشستی در فارس به تاریخ 7 دی 1401 به زبان آورده است اما به دلیل اهمیت موضوع و همزمان با شروع به کار لودرهای تخریب در شیراز این متن منتشر می شود.

سرویس خواب بالسا

محورهای اظهارات وی در زیر می آید:

* همزمان با سفر استانی هیئت دولت در مهر 1400 به فارس مجددا طرح 57 هکتاری شیراز تحت عنوان «طرح های بر زمین مانده یا طرح های نا تمام» مطرح شد.

*بعد از این سفر حجم عظیمی از مخالفت ها شکل گرفت.

*تخریب بافت تاریخی شیراز از سال 74 شروع شده تا سال 76، 8 هکتار بهصورت ضرب الاجل و بدون طرحی انجام شد.

*این تخریب ها به اسم بین الحرمین و اتصال دو حرم شاهچراغ و سید علاالدین حسین انجام شده اما هیچ بخشی به حرم اضافه نشده.

*پس از یازده سال در مسیر تخریب ها مجتمع تجاری، پارکینگ طبقاتی، سالن اجلاس شورای شهر، هتل و دفتر نمایندگان مجلس ساخته می شود.

*در دولت احمدی نژاد در سال 89 طرح 57 هکتاری در شوای عالی تصویب می شود. در این طرح حجم تخریب ها به شدت بالاست.

*در سال 94 دکتر حناچی به عنوان معاون وزیر راه در دولت روحانی به عنوان اولین اقدام این طرح را لغو میکند.

*شورای عالی در طرح جایگزین توسعه حرم را در شمال شاهچراغی که تخریب شده محدود می کند.

*یکی از افرادی که نقش اساسی در تخریب ها دارد رضازاده (همسر انسیه خزعلی) است که استاندار فارس بودند و معاون عمرانی شاهچراغ نیز هستند. در زمانهایی که خود تولیت به دنبال توسعه نبود رضازاده به دنبال آن بود و تخریب ها در زمان استاندار بودن وی انجام شد. الان هم به شدت به دنبال این طرح هستند.

* وزیر کشور هم جزو هیئت امنای شاهچراغ هستند و 100 میلیارد تومان تقبل کردند که وزارت کشور برای موضوع پرداخت کند/ در مصوبه دوم حرم شاهچراغ تهیه و تصویب طرح را از شورای عالی به استان تفویض کرده اند.

*یکی از کسانی که به دنبال توسعه است گفت ما الان نیازی به این حجم از ساخت و ساز نداریم اما زمینه سازی ظهور میکنیم، امام زمان طهور کند حرم ها باید گنجایش زیادی داشته باشد.

*سخنگوی شورای شهر شیراز گفته نه تنها بین دو حرم را قرار است گسترش دهیم بلکه حد فاصل شاهچراغ سه طرح دیگری نیز داریم که در حال تملک هستند.

منبع: انتخاب

لینک‌های مرتبط:

آرامگاه سعدی ترکیبی از معماری ایرانی و مدرن

معماری تاریخی کاشان، جاذبه های گردشگری کویر

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه