رونمایی از بزرگ‌ترین سازه شهری جهان بیخ گوش ایران!

رونمایی از بزرگ‌ترین سازه شهری جهان بیخ گوش ایران!

به قلم: ساناز بهبودی*

ریاض، پایتخت عربستان سعودی در آینده میزبان ساختمانی مکعبی به طول، عرض و ارتفاع 400 متر خواهد بود که به همین علت، نام “مکعب" برای آن انتخاب شده است.

چوب و هنر

ساختمان مکعب پس از احداث، یک منطقه مرکزی به مساحت 19 کیلومتر مربع را به وجود خواهد آورد که در آن 104 هزار واحد مسکونی سکونت خواهند گزید، ضمن این‌که منطقه میزبان 9 هزار اتاق در هتل‌های جدید، 980 هزار متر مربع فضای تجاری، یک میلیون و 400 هزار متر مربع فضای اداری، 80 مرکز فرهنگی-تفریحی بزرگ و ساختمانی به مساحت یک میلیون و 800 هزار متر مربع به عنوان دانشگاه فناوری را در بر خواهد گرفت. این ساختمان مکعبی حجمی 20 برابر ساختمان امپایر استیت نیویورک آمریکا، که به عنوان یکی از بلندترین آسمان‌خراش‌های دنیا شناخته شده است، خواهد بود و در واقع، می‌تواند 20 ساختمان با این مساحت را در خود جا دهد.

مطلب پیشنهادی: 10 تا از بلندترین برج های جهان که آسمان را خراشیده اند!

 

معماری ساختمان مکعب

معماری برج جدید ریاض با الهام از سبک معماری محلی نجدی، به شکل مکعب طراحی شده است تا با سازه‌های اطراف بیشترین هماهنگی را داشته باشد. در فضای داخلی ساختمان مکعب، سازه‌ای مارپیچی با مساحت کلی دو میلیون متر مربع قرار خواهد گرفت که از کاربری چندمنظوره‌ای برخوردار خواهد بود، ضمن این‌که شبکه حمل‌ونقل مخصوص خود را خواهد داشت.

فضاهای سبز سراسر محیط داخلی، اطراف و بام مکعب را فرا خواهد گرفت و در نتیجه این سازه از نظر پایداری جایگاه یکی از بهترین ساختمان‌های عربستان سعودی را از آن خود خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: اتمام ساخت باریک ترین آسمانخراش جهان در نیویورک

ساختمان مکعب؛ چهره جدید ریاض

ساختمان مکعب که پس از ساخت به عنوان یک مرکز گردشگری محبوب نیز عمل خواهد کرد، در 20 دقیقه‌ای فرودگاه ریاض قرار خواهد گرفت و در نتیجه، تردد مسافران از سایر شهرهای عربستان و جهان را به سمت خود تسهیل خواهد کرد.این بنا که به عنوان “چهره جدید ریاض" توصیف می‌شود، در اطراف سازه یک مکعب ساخته خواهد شد که “یکی از بزرگترین سازه‌های ساخته شده در جهان" خواهد بود.این سازه 400 متر ارتفاع خواهد داشت که رسماً آن را به یک آسمان خراش فوق العاده و 400 متر طول در هر طرف تبدیل می‌کند. این ساختمان به بلندترین ساختمان شهر تبدیل خواهد شد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه