Chidaneh.com placeholder image

راه حل های ساده برای تمیز کردن کفپوش چوبی

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه داری: یکی از کارهای سخت و طاقت فرسا در خانه داری، تمیز نگه داشتن کف منزل است. فرقی نمی کند کف خانه تان را با فرش پوشانده باشید یا موکت یا سرامیک و چیزهای دیگر. یکی از پرطرفدارترین کفپوش ها، چوب و فرآورده های آن است. امروزه کفپوش های چوبی جای فرش را در دکوراسیون داخلی منازل گرفته اند. اگر کف خانه ی شما چوبی است، مطمئنم تمیز نگه داشتن آن چالشی بزرگ برای شماست. همه ی ما دوست داریم ظاهر هر چیزی را مثل روز اول حفظ کنیم. اگر شما هم دلتان می خواهد زیبایی طبیعی و درخشش کفپوش چوبی منزل تان تداوم داشته باشد، پیشنهاد می کنم حتما این مطلب چیدانه را بخوانید…

علیرضا تغابنی
نشیمن خانه چرخان شریفی ها
علیرضا تغابنی

سرویس خواب بالسا

برای تمیز کردن کفپوش چوبی تان جنس آن مهم نیست که از چه چوبی ساخته شده است، بلکه پرداخت روی آن در اینجا اهمیت دارد.

گروه معماری کارند
دکوراسیون داخلی ویلای شمس
گروه معماری کارند

پرداخت های سطح از جمله اورتان ها یا پلی اورتان ها امروزه از معروف ترین شیوه هایی هستند که بعد از نصب کفپوش های چوبی برای حفاظت از آنها و مقاوم کردن شان در برابر آب و چیزهای دیگر اعمال می شوند. این پرداخت ها یک لایه ی محافظ ایجاد می کنند. 4 نوع پرداخت برای سطوح وجود دارد: پرداخت با پایه ی آبی، پرداخت با پایه ی روغنی، پرداخت سالم سازی شده با اسید، پرداخت سالم سازی شده با رطوبت.

مطلب پیشنهادی: پارکت، کفپوش هایی با حس آشنا

رضا نجفیان / رنا دیزاین
طراحی نشیمن خانه افشاریان
رضا نجفیان / رنا دیزاین

چگونه پرداخت کفپوش چوبی را تشخیص دهیم؟

برای اینکه بفهمید پرداخت کفپوش چوبی منزل شما، پلی اورتان، لاک مخصوص، موم یا لاک الکل است یا پرداخت آن از بین رفته است و بدون پوشش است، به نکات زیر توجه کنید:

  • دست تان را بر روی چوب بکشید. اگر خرده چوب را حس کردید، کفپوش شما دارای پرداخت نفوذکننده است (ترکیبی از روغن طبیعی و افزودنی های خشک کننده) که موم بر آن کشیده شده است.
  • در نقطه ای خارج از مسیر، پارچه ای را با اندکی زداینده ی رنگ نم کنید و به سطح بزنید. اگر پرداخت حباب برآورد، می توانید نتیجه بگیرید که سطح دارای پرداختی مانند پلی اورتان است که کف را با یک لایه ی محافظ می پوشاند.
  • در ناحیه ای خارج از مسیر، چند قطره آب بریزید. اگر آب دانه دانه شد و به چوب رسوخ نکرد، پرداخت روی آن سالم است. اما اگر آب جذب کفپوش شد یا یک لکه ی تیره به جا گذاشت، چوب دارای پرداخت نیست یا لایه ی محافظ آن از بین رفته است.
  • اگر چند قطره آب بر روی کف بپاشید و بعد از 10 الی 15 دقیقه زیر قطره ها لکه های سفید ظاهر شود، کفپوش شما با موم پرداخت شده است. برای زدودن لکه های سفید، از قطعه ای براده ی فولاد استفاده کنید که با اندکی موم مرطوب شده است و به آرامی بر سطح بمالید.
  • اگر می خواهید مطمئن شوید که پرداخت کف چوبی منزل تان لاک است، با یک سکه گوشه ای نامعلوم را خراش دهید. اگر لاک باشد، پوسته پوسته می شود.

کامران افشار نادری
نشیمن مدرن سفارت هلند
کامران افشار نادری

از کثیف کردن کفپوش چوبی جلوگیری کنید!

نپوشیدن کفش در خانه، یکی از بهترین راه های جلوگیری از آلودگی است که خوشبختانه در فرهنگ ایرانی تقریبا در هر خانه ای این موضوع رعایت می شود. با این وجود باز هم تأکید می کنیم از پوشیدن کفش های ورزشی با کف ناصاف و کفش های پاشنه دار بر این سطوح خودداری کنید.

کامران افشار نادری
نمای داخلی نشیمن خانه عظیمی
کامران افشار نادری

کارهایی که در تمیزکاری کفپوش چوبی نباید انجام دهید!

فرقی نمی کند کفپوش چوبی شما از چه جنسی است، هرگز از پاک کننده های مخصوص کف های وینیلی یا کاشی و سرامیک استفاده نکنید. محتویات آنها (موم های آکریلیک خود جلا دهنده) سبب می شود چوب لغزنده و به سرعت کدر شود.

کار دیگری که هرگز نباید انجام دهید، شستن کف چوبی است، زیرا ماندن آب بر روی آن پرداخت را کدر می کند، به چوب آسیب می زند و لکه به جا می گذارد. از زدن موم زیاد بر سطح برای بازگرداندن درخشش آن نیز خودداری کنید. در عوض در صورت کدر شدن سطح چوبی با چرم آن را جلا دهید.

مطلب پیشنهادی: ۷ متریال زیبا و بادوام برای کفپوش آشپزخانه

سهراب رفعت
نشیمن مدرن دهکده خانوادگی خلیلی
سهراب رفعت

کفپوش چوبی را به طور مرتب تمیز کنید!

تمیز کردن کف چوبی منزل تان را با جارو برقی، جاروب یا غبار روبی سطح شروع کنید.

جارو برقی: کفپوش های چوبی را روزانه یا حداقل هفته ای یک بار با سر های مخصوص کف های چوبی، جارو برقی بکشید. کشیدن منظم جاروبرقی گرد و غبار، آلودگی و دانه های ریزی را که بر روی سطح خط و لکه می اندازند، می زداید.

طراحی پاسار
دکوراسیون داخلی دفتر کار سنگ پارسیان
طراحی پاسار

جاروب: برای جارو کردن کف چوبی جاروب با سری از جنس الیاف مصنوعی انتخاب کنید.

شستشو با چوب گردگیری: شستشو باید با یک صابون محلول ساده با pH خنثی و آب صورت گیرد؛ یا مقداری شوینده ی ملایم در یک سطل آب؛ یا یک محلول محتوی محصولات مخصوص کف های چوبی.

برای شروع، چوب گردگیری را در محلولی که آماده کرده اید مرطوب کنید، آن را کاملا بچلانید و در جهت رگه های چوب بر سطح بکشید. زمانی که آب سطل کثیف شد، آن را عوض کنید. البته حرفه ای ها معتقدند بهترین روش تمیز کردن، مالیدن پارچه ی مرطوب با دست بر کف های چوبی است. اما حتما از پارچه ها و چوب های گردگیری که آب از آنها می چکد، اجتناب کنید و اگر کف چوبی شما خیس شد، فورا آن را خشک کنید.

مطلب پیشنهادی: ۷ روش آسان و ارزان برای تمیز کردن هر چیزی در خانه

استودیو معماری بوژگان
طراحی داخلی نشیمن معاصر ساختمان عارف
استودیو معماری بوژگان

روشی دیگر: بعد از زدن جارو برقی یا جاروب، محلول پاک کننده ی خود را در یک بطری اسپری بریزید و روی کف اسپری کنید، سپس از یک چوب گردگیری یا پارچه ی میکروفایبر برای خشک کردن استفاده کنید و در جهت رگه های چوب بکشید.

به این نکته توجه کنید که تمیز بودن کفپوش شما الزاما به معنی درخشان بودن آن نیست. اگر کف چوبی منزل شما درخشش خود را از دست داده است، بهتر است به کمک فردی حرفه ای دوباره آن را جلا دهید. فقط از موم زدن بر روی پرداخت پلی اورتان خودداری کنید.

کفپوش چوبی بدون پرداخت یا کف چوبی مومی

کف های بدون پرداخت یا مومی در خانه های قدیمی و کف هایی که پرداخت آنها از بین رفته است هرگز نباید در معرض آب یا شوینده های مایع قرار گیرند که ممکن است به کف نفوذ کنند، لک ایجاد کنند یا چوب را تاب دار کنند. در عوض طبق گفته ی حرفه ای ها، روفتن با جاروب هایی که مویه ی نرم دارند و جاروبرقی، اولین قدم برای تمیز کردن این کف ها است. آنها می گویند هرگز از چوب گردگیری خیس و مرطوب برای کف های مومی استفاده نکنید. بعد از این مراقبت های اولیه، جلا دادن با چرم و زدن موم بر این کف ها سالی یک یا دو بار درخشش آن ها را حفظ می کند.

کف های چوبی لاک خورده ی قدیمی به ندرت دیده می شوند. با این وجود اگر به آنها برخوردید همان روند جاروب و جارو برقی را به کار ببرید و از شوینده های مایع و آب اجتناب کنید. چیدانه پیش از این شما را با کفپوش‌های لمینیتی ؛ چوب با قیمتی ارزان‌تر آشنا کرده است.

کفپوش چوبی کامپوزیت

کف های چوبی کامپوزیت با لایه ای از چوب سخت که بر روی هسته ی تخته چندلا قرار گرفته است ایجاد می شود. این مصالح از چوب های سخت معمولی مقاوم تر و ماندگارتر است و به همین دلیل بسیار پر طرفدار است. فرآیند تمیز کردن این نوع چوب مانند کف های چوبی سخت با پرداخت پلی اورتان است. روزانه با جاروب و جاروبرقی آلودگی ها را رفع کنید و در صورت لزوم از از چوب گردگیری مرطوب استفاده کنید.

کف چوبی رنگ شده

کف های چوبی رنگ شده دارای این خاصیت هستند که در عین حفظ فرم و شکل چوب، با رنگ تغییر لباس داده اند. برای تمیز کردن آنها به طور مرتب جاروب، جارو برقی و غبار روبی کنید. برای جلوگیری از خط افتادن و آسیب دیدن این کف پوش ها، از شوینده ها و ابزار ساینده استفاده نکنید و در عوض از محلول صابون ساده و آب با جاروی گردگیری استفاده کنید. ضمنا پیشنهاد می کنم بعد از تمیزکاری بلافاصله سطح را خشک کنید تا از ایجاد لکه و باقی ماندن رطوبت جلوگیری شود.

امیدوارم این پیشنهاد ها برای تمیز و درخشان نگه داشتن دکوراسیون داخلی منزل تان مؤثر بوده باشد. شما می توانید سؤالات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون با دوستان چیدانه ای تان و اهالی فن چیدانه که در زمینه های دکوراسیون متخصص هستند مطرح کنید. ضمنا اگر به دنبال کفپوش های شیک برای منزل خود هستید، صفحه ی اهالی فن کفپوش و دیوارپوش را نگاهی بیندازید.

مطالب بیشتر:
چگونه سرامیک و انواع سنگ را برق بیندازیم؟
راهنمای خرید کفپوش مناسب برای آشپزخانه در بازار ایران
با این سه راه حل از شر بوی بد فاضلاب آشپزخانه خلاص شوید!

۶ راه ساده برای تمیز نگهداشتن وسایل و تجهیزات استیل آشپزخانه!

منبع: Houzz | مترجم: فاطمه افشاریان | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
info_37917 در تاریخ 26 بهمن 1395
سفارش کفپوش با تخفیف ویژه نوروزی. اگر قصد انجام دارید حتما یه نگاهی به سایت ما بندازینو قیمت بگیرید ادرس سایت بخش کفپوش https://goo.gl/Ibxr13

ثبت دیدگاه