Chidaneh.com placeholder image

گل های رنگارنگ جلوه ای تماشایی در طراحی نمای ساختمان

به قلم: تحریریه چیدانه

نمای خارجی: گل ها تبسم ملموس زمین هستند و چه موهبتی است زیستن در خانه ای که گل ها سر تا سر آنرا احاطه کرده اند. خانه ای که هر جا را می نگری گل هایی را می بینی که خانه ات را تبدیل به بهشتی روی زمین کرده اند و آن وقت است که معنای کامل خوشبختی را می فهمی. گل ها با زندگی ما ایرانیان پیوندی بس عمیق و طولانی دارد. باغ های ایرانی نمونه هایی بی نظیر از باغ سازی هستند. حتی با تمام پیشرفت ها و تغییراتی که در معماری  صورت گرفته است، نقش گل و گیاه هان در زندگی ما کمتر نشده است، سعی می کنیم از هر فضایی برای نگه داری از گل ها و گیاهان استفاده کنیم، چرا که با این کار روحمان را شاداب نگه می داریم پس با این مطلب جذاب از چیدانه همراه باشید.

تراس های تزئین شده با گلدان

chidaneh ad banner

در میان پروژه های برجسته ایرانی، بناها و خانه هایی را می بینیم که به طرز خلاقانه و ماهرانه ای از گل ها و گیاهان در طراحی نماهایشان استفاده شده است. بیایید با هم نگاهی به این پروژه های برجسته بیاندازیم و ببینیم که معماران خوش ذوق ایرانی هر کدام چگونه طراوت و نشاط گل ها را به بناهای خود اضافه کردند.

علیرضا تغابنی
نمای بیرونی ویلای امیر
علیرضا تغابنی

علیرضا تغابنی یکی از معماران خوش ذوق ایرانی است که همیشه در پروژه ها و ساختمان هایش از فلاور باکس های زیبا و خلاقانه استفاده می کند، یکی از زیباترین نوع این فلاور باکس ها را می توانید در طراحی نمای ویلای امیر ببینید، فلاور باکسی که با وجود منحنی بودن خطوطش پیوند عجیب و ناگسستنی با نمای ساختمان دارد، انگار درست از دل نما بیرون زده، داخلش با شمعدانی های زیبا و پر طراوت پر شده است و رنگ قرمز شمعدانی ها در زمینه کاهگلی نما بسیار به چشم می آید. اگر می خواهید با معماری این بنا بیشتر آشنا شوید سری به مطلب ویلای امیر، تابستانی سرد در امیرمهد کرج بزنید.

گروه طراحی شیفت
نمای ساختمان مدرن ایلخانه
گروه طراحی شیفت

ایل خانه هم یکی از پروژه های برجسته ایرانی است که توسط گروه شیفت طراحی شده است، هم نمای چشم نوازی دارد، هم فلاور باکس های زیبا. نمای ایل خانه  به صورت مشبک طراحی شده و گل های رونده پشت نما ازمیان فضاهای خالی به بیرون خزیده اند و بر بدنه نما نشسته اند. رنگ سبزشان در تلالو نور خورشید طراوت خاصی را به نما می بخشند. مطلب ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی را بخوانید تا با ابعاد بیشتری از این پروژه آشنا شوید.

مجتمع مسکونی ناژوان

برای همه ما جذاب و لذت بخش خواهد بود که خانه مان پنجره های بزرگ نورگیری داشته باشد و آنها را به توانیم به روی منظره زیبای باغی سرسبز باز کنیم. این تجربه هر روزه ساکنان مجتمع مسکونی ناژوان است. این پروژه در منطقه ناژوان اصفهان، در سمت غربی زاینده رود و در میان باغ‌های سرسبز قرار گرفته است. در زیر هر پنجره فلاور باکس های زیبا از جنس چوب های خود نما قرار دارد که نمونه کوچک شده باغ های اطراف در بدنه ساختمان هستند. مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان است.

نمای بیرونیآپارتمان قیطریه

آپارتمان قیطریه هم به شما نشان می دهد که حتی در بافت شهری متراکم تهران هم می توان از طراوت و شادابی گل ها و گیاهان بهره برد. این ساختمان طراحی خاصی دارد، نمای آن پر است از برجستگی ها و فرورفتگی هایی که پتانسیل طراحی فضاهای ساختمان را بیشتر می کند، مخصوصا این که فضا را برای طراحی عناصر مختلف فراهم می کند و اتفاقا معمار خوش ذوق این بنا هم از این فضاها به خوبی استفاده کرده و یکی از زیباترین فلار باکس ها را درون آن طراحی کرده است.

مطلب پیشنهادی: فضایی گرم و با طراوت در خانه آپارتمانی قیطریه

سهراب رفعت
نمای بیرونی ویلای فردوس سهراب رفعت
سهراب رفعت

در سواحل زیبای دریای مازندران، ویلایی زیبا به نام فردوس خود نمایی می کند که زیبایی اش را می توان از طراحی محوطه منحصر به فرداش دریافت.  در این پروژه زیبا که توسط مهندس سهراب رفعت طراحی شده است، می توان نهایت زیبایی استفاده از گیاهان را در طراحی محوطه و نمای ساختمان را دید. در ورودی ساختمان گلدان های سفالی تعبیه شده است که منظره بدیعی را در بدو ورود برایتان رقم می زند. مطلب ویلای فردوس، طراحی مناسب برای سواحل مازندران را بخوانید تا با این ویلای زیبا بیشتر آشنا شوید. 

ساختمانی پوشیده از گیاه پیچک

از کوچه ای که آن گل بی خار بگذرد
موج لطافت از سر دیوار بگذرد

استفاده از گل ها در نمای ساختمان را هرگز فراموش نکنید، برای حیاط خانه تان گل های پیچک تهیه کنید که به مرور زمان تمام نمای خانه شما را در بر بگیرد و آن را سبز تر و بانشاط تر از همه جلوه دهد. وقتی این برگ های سبز زیبا خانه تان را احاطه کرد، عملا خانه تان تبدیل به یکی از ریه های تنفسی شهر خواهد شد.

گلدان های زیبا در ایوان خانه ای روستایی

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت
که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد

حتی خانه هایی که در طبیعت سرسبز شمال کشور هم ساخته شده اند، از این قاعده مستثنا نیستند و همواره حضور گیاهان و گلدان های زیبا در ایوان آن ها به چشم می خورد. حتی آن ها هم که در میان گل ها و گیاهان غوطه ور هستند هم قدر حضور گل ها در فضاهای داخلی و خارجی خانه می دانند. 

پله های تزئین شده با گلدان های سفالی

یادتان هست که در خانه مادربزرگ ها همیشه پله ها با گلدان های بزرگ و کوچک سفالی تزئین می شدند؟ چه قدر صحنه دیدن آن ها وقتی از در وارد می شدیم زیبا و دوست داشتنی بود، رد شدن از میان آن همه گل و رسیدن به خانه با صفای مادر بزرگ عالمی دیگر داشت، پس شما هم از این کارغفلت نکنید و اگر در خانه تان پله دارید برای آن گلدان های زیبا با گل های رنگارنگ تهیه کنید و صفای خانه های قدیمی را به خانه مدرن و امروزی خود بیاورید.

خانه ای زیبا با تراس های پر از گل

تراس های خانه تان را فراموش نکنید، آن ها می توانند به راحتی چهره خانه شما را عوض کنند به طوری که حتی خودتان هم آن را نشناسید، به عکس بالا نگاه کنید و ببینید که تراس هایی که با گل های شمعدانی زیبا تزئیین شده اند چقدر این خانه را سر زنده تر و با نشاط تر نشان می دهند، دیدن این خانه با چنین تراس های بی نظیری روح تان را تازه می کند و باعث می شود هر کسی با دیدن خانه شما پر شود از حس خوب زندگی.

کوچه ای پر از گل دان های رنگی و زیبا

در میان این شهر شلوغ که کوچه ها همه پر شده اند از دود و ماشین و نماهای یک شکل ، چه خوب است که با آویزان کردن گلدان ها از نمای ساختمان چهره زشتی را از روی آن بشویید و به آن جانی دوباره ببخشید. حتی می توانید از همسایه های خود هم کمک بخواهید تا این کاررا با هم انجام دهید و کوچه تان را تبدیل کنید به باغی زیبا از گیاهان رنگارنگ.

اگر از این مطلب خوشتان آمده، حتما مطالب زیر هم برایتان جذاب خواهد بود: 
نکاتی مهم برای نگهداری گل ها در آپارتمان
گل های بهاری در طراحی دکوراسیون داخلی منزل
شادابی دکوراسیون منزل با گل آرایی های زیبا و ساده
ویدئو: از جادوی گل و گیاه غافل نشوید!

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه