Chidaneh.com placeholder image

ساختمان مسکونی مهر، خانه ای ایرانی پر از رنگ و نور

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: چیدانه در مطالب گذشته خود بارها با شما در مورد روح زندگی که در خانه های ایران قدیم جریان داشته صحبت کرده و نمونه های بسیاری از ایده پردازی های معماران معاصر ایرانی با توجه به همین موضوع را در ساختمان های مدرن شان به شما معرفی کرده است. این بار نیز می خواهیم در خصوص یکی دیگر از نمونه های موفق الگو برداری از معماری ایرانی صحبت کنیم. ساختمان مسکونی مهر کاری از دفتر طرح و معماری پرگار و معماران توانای آن بهزاد حیدری و شیرین صمدیان است. با ما همراه باشید.

chidaneh ad banner

مشخصات پروژه: ساختمان مسکونی مهر

  • طراحان: دفتر طرح و معماری پرگار
  • معماران ارشد: بهزاد حیدری، شیرین صمدیان
  • موقعیت: تهران، ایران
  • تاریخ: 1392
  • مساحت: 2880 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده

  • کارفرما: یوسف کاظمی
  • همکار طراحی: مریم غلامی
  • سازه: جلال‌الدین سجادیان
  • تاسیسات مکانیکی: آرش مجابی
  • تاسیسات الکتریکی: مهدی قندیل‌زاده
  • اجرا: محمدرضا کاظمی
  • عکس: مهرداد عمرانی، حسین فراهانی

کمتر کسی است که هنگام ورود به خانه‌های قدیمی ایرانی، تحت تاثیر هنر معماران این بناها قرار نگیرد. امروزه، به دلیل تغییرات فراوانی که در سبک زندگی انسان‌ها به وجود آمده است، شاهد از دست‌رفتن بسیاری از کیفیت‌هایی هستیم که در زندگی دیروز جریان داشته است. احیاء این کیفیت‌ها می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها نقش مهمی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: ۱۰+۱ جذابیت منحصر به فرد معماری ایرانی!

امروزه، ما در شهرها و خانه‌های خاکستری زندگی می‌کنیم، ولی هنگامی که وارد خانه‌های قدیمی می‌شویم، تحت تاثیر بازی چشم‌نواز نور و رنگ قرار می‌گیریم که از پشت پنجره‌های ارسی، داخل فضا می‌شود. هنگامی که این پنجره‌ها باز می‌شوند و از پسِ آنها، درختان دیده می‌شوند، روح تازه‌ای در فضا ایجاد می‌شود. این روح فضا، همان چیزی است که در فضاهای آپارتمانی امروزی به ندرت یافت می‌شود.

مطلب پیشنهادی: پنجره ارسی، بازی رنگ و نور در دکوراسیون داخلی

  

در طراحی این ساختمان، به دنبال آن بوده‌ایم تا گوشه‌ای از این کیفیت‌های فراموش‌شده را به یاد آوریم. در این راستا، پلان‌های طبقات به گونه‌ای طراحی شد که فضاهای اصلی زندگی از نور و منظر مناسب برخوردار باشند و با این اصل طراحی، روابط فضایی شکل گرفت.
چیدانه در مطلب بازسازی خانه کاوه، ساختمانی ۲۰ ساله در تهران شماره با پروژه ای دیگر از همین تیم طراحی آشنا کرده است.

برای ارتقای کیفیت فضای داخلی، سه لایه اصلی در طراحی نمای ساختمان در نظر گرفته شده است: لایه اول که لایه اصلی نماست و از مصالح آجر، فلز و شیشه تشکیل می‌شود و در اصل، جداکننده فضای داخل و خارج است، لایه دوم که بر روی لایه اصلی قرار می‌گیرد، پنجره‌های ارسی هستند که رنگ را در فضای داخلی وارد می‌کنند و لایه سوم، محل قرارگیری گلدان‌هاست که سبب ارتباط با فضای سبز می‌شود.

  

پنجره‌های ارسی در گذشته، از طرح‌ها و رنگ‌های زیادی تشکیل می‌شدند و تعدد این طرح‌ها، نشانگر هنر استادکاران ایرانی است. در این ساختمان، برای انتخاب نقش ارسی، از گلیم الهام گرفته شده است. ترکیب رنگ‌ها به صورت افقی و استفاده از اشکال و موتیف‌هایی که در گلیم ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفته، سبب شده است تا لایه پنجره‌های ارسی، هنگامی که در کنار هم قرار می‌گیرند، مانند یک گلیم بزرگ بر نما آویخته شوند.

مطلب پیشنهادی: جذابیت دکوراسیون ایرانی با طرح و رنگ صنایع دستی

به دلیل قرارگرفتن این پنجره‌ها در نمای جنوبی، تاثیر آنها در فضای داخلی بسیار چشمگیر است و نوری که از این پنجره‌ها عبور می‌کند، رنگ را به داخل فضا هدایت می‌کند.
در طراحی پروژه خانه قانعی در اصفهان، بازسازی امروزی به سبک ایرانی صورت گرفته و در آنجا نیز طراحان از پنجره های ارسی در طراحی نمای ساختمان الهلم گرفته اند.

  

برای ایجاد انعطاف‌پذیری در نما، این پنجره‌های ارسی بر سیستم متحرک قرار گرفتند تا ساکنین امکان انتخاب بین منظر و نور و رنگ را در هر حالتی داشته باشند؛ هنگامی که پنجره‌ها کنار می‌روند، فضای سبز از پشت آنها نمایان می‌شود و کیفیتی تازه به فضا می‌بخشد.

  

ساختمان مسکونی مهر در یک زمین شمالی به مساحت ۵۷۰ مترمربع قرار گرفته و زیربنای آن ۲۸۸۰ مترمربع است که در ۷ طبقه، شامل یک زیرزمین، یک لابی و ۶ طبقه مسکونی، طراحی شده است.

  

در هر طبقه مسکونی، دو واحد با متراژ ۱۳۵ و ۱۸۵ مترمربع قرار دارد و در طبقه همکف، لابی و انباری‌ها، و در طبقه زیرزمین، پارکینگ و سرایداری پیش‌بینی شده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: خانه چهل گره، نمای ساختمان با فرشی از آجر

به دلیل شیب زیاد زمین، طبقه پارکینگ هم‌سطح خیابان در نظر گرفته شده است و به همین دلیل، از نورگیری مناسبی برخوردار است. نورگیری ساختمان نیز توسط جبهه جنوبی و دو پاسیوی شرقی و شمالی تامین می‌شود.

دیگر ساختمان های مسکونی معاصر با الگوبرداری از معماری ایرانی را در چیدانه ببینید:
خانه ای از رف یادآور طاقچه های ایرانی در نجف آباد اصفهان
خانه شماره هفت جایی برای زندگی ایرانی در اصفهان
طبیعت و زیبایی ایرانی در خانه حقیقی در خیابان دولت تهران

خانه فیروزمندان در لار، ساختمانی مطابق با فرهنگ ایرانی

اگر به دنبال طراحان متخصص در حوزه معماری و ساختمان می گردید. می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما را در طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 
اگر به دنبال ایده های کوچک برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود، متناسب با شرایط آن هستید می توانید سوالات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، کارشناسان و اهالی فن چیدانه در میان بگذارید.

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
طه محمودی در تاریخ 28 خرداد 1396
سلام آدرس این ساختمان مسکونی مهر را میدونید؟
م.ح در تاریخ 26 تیر 1396
لطفا ادرس دقیق این مجتمع رو بگید

ثبت دیدگاه