Chidaneh.com placeholder image

طراحی خلاقانه حجم در معماری ساختمان اداری تجاری ترمه

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: معماران و طراحان برجسته با در نظر گرفتن کاربری و دیگر عوامل طراحی به حجم بنا شبیه به اثری هنری نگاه می کنند. حجمی که در عین زیبایی کاربری و استفاده از ساختمان را آسان می کند و در گذر زمان به عنوان المان معماری شهر شناخته خواهد شد. ساختمان اداری تجاری ترمه در همدان اثر معماران شناخته شده فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی، حجمی زیبا و متفاوت دارد که چیدانه قصد دارد در این مطلب شما را با آن بیشتر آشنا کند.

چوب و هنر

شخصات عمومی ساختمان اداری تجاری ترمه

  • مکان: همدان
  • معماران ارشد: فرشاد مهدی زاده، احمد بطحائی
  • تیم طراح: مرضیه رجب‌زاده، هاله نبوی، بابک غفاری
  • سازه: هومن فرخی
  • مساحت: 600 مترمربع
  • کارفـرما: حمید بطحائی
  • کاربـری: اداری، تجاری
  • سال: 1391

ساختمان اداری ترمه در همدان که یکی از شهرهای تاریخی ایران است، قرار دارد. همدان فضای شهری فعالی دارد و به خاطر میادین و یک محور شهری مهم شمالی- جنوبی که این دو را به هم وصل می کند، زبانزد است. این محور از ضلع غربی شهر وارد سایت شده و از آن عبور می کند.

مطلب پیشنهادی: نمایشگاه و ساختمان اداری نمایندگی سایپا در مشهد

این ساختمان در دو طبقه با کاربرد تجاری طراحی شد. یک فروشگاه خرده فروشی در طبقه همکف و یک دفتر خصوصی در طبقه اول قرار گرفت. طبقه دوم (بام ساختمان) نیز می بایست از لحاط خط آسمان شهر به واسطه‌ی دیواری با ارتفاع 2.5 متر با دیوار ساختمان‌های مجاور هم‌سطح باشد. این پروژه دارای سه کاربرد در سه سطح با راه ارتباطی مختلف به فضای شهری است.

مطلب پیشنهادی: بازسازی فضای داخلی شرکت رویا، مکانی برای فروش بیشتر

به دلیل اینکه هر یک از بخش‌های این پروژه، مراجعین و ارباب رجوعان متفاوتی دارد، بنابراین طرح به گونه‌ای شکل گرفت که این بخش‌ها به صورت مجزا و مستقیم به فضای (شهری) بیرون متصل باشد. علاوه بر این، این پروژه به یک راه دسترسی عمودی نیاز داشت. دیوار حائل و خط جدا کننده‌ی دو بخش اداری و تجاری از همدیگر به عنوان مهمترین و اصلی ترین بخش این پروژه به شمار می رفت که به عنوان المان معماری در این ساختمان، فرم را به وجود می آورد. دیوار حائل، تاوه یا سطح بتنی است که دو بخش زیرین و بالایی را به صورت یک طبقه اداری در بالا، و یک بخش فروشگاهی در پایین از هم جدا می کند.

نمونه پروژه پروژه اهالی فن چیدانه: طراحی خیره کننده دکوراسیون فروشگاه رویال دیش در تهران

تاوه سقفی فروشگاه تاب برداشته و به شکل راه‌پله درآمده تا بخش اداری را مستقیما به پیاده‌روی جلوی ساختمان هدایت کند. پشت بام در اختیار بخش اداری قرار گرفته تا در مراسم تجاری و مهمانی‌ها از آن به عنوان باغ سقفی استفاده شود. نما یک سیستم پوششی پیوسته است و از آجرهای بومی تشکیل شده که با شیوه‌های آجرنمای محلی و سنتی آرایش و چیده شده است تا با بافت منطقه سازگار باشد و این نوع نمای سنتی برای چنین ساختمانی با کاربرد اداری و تجاری در این روزگار مدرن خود به نوعی حس نوستالژی و چشم نوازی را برای هر بیننده ای به دنبال دارد.

چیدانه در مطالب گذشته خود شما را با دو پروژه اسنک بار دایره و آپارتمان مسکونی آبادان دیگر پروژه های فرشاد مهدی زاده آشنا کرده است.

اگر به دنبال طراحان متخصص در حوزه معماری و ساختمان می گردید. می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها باشید. اهالی فن چیدانه شما را در طراحی و اجرای این پروژه همراهی خواهند کرد. 
اگر به دنبال ایده های کوچک برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود، متناسب با شرایط آن هستید می توانید سوالات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، کارشناسان و اهالی فن چیدانه در میان بگذارید.

مطالب بیشتر: طراحی نمای متحرک در مجتمع اداری خرسند تهران
کافه قنادی رکس، یادآور خاطرات شیرین در تبریز
فروشگاه شالی شاپ، طراحی متفاوت و چشمگیر در جاده هراز
ترکیب فضای مسکونی و اداری در مجتمع چند منظوره روزنه

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه