Chidaneh.com placeholder image

مجتمع مسکونی سحر در کیش، معماری هماهنگ با ساحل

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: جزیره کیش یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که سالانه مقصد عده ای از گردشگران و پذیرای تعداد بسیار زیادی از آنهاست. عده ای از مردم در فصل هایی که با توجه به آب و هوای آن منطقه امکان سکونت در کیش وجود دارد، مدت زمانی را در آنجا خواهند گذراند. مجتمع مسکونی سحر توسط گروه معماری پادیاو پارت و بهرام شکوهیان طراحی و اجرا شد تا بتواند فضایی مناسب برای این گونه اقامت ها را فراهم کند. همراه با چیدانه با معماری این مجتمع مسکونی آشنا شوید.

چوب و هنر

مشخصات عمومی مجتمع مسکونی سحر

  • مکان: استان هرمزگان، جزیره کیش
  • تیم معمار: گروه معماری پادیاو پارت
  • معمار ارشد: بهرام شکوهیان
  • سال: 1386
  • کاربری: مسکونی

جزیره کیش یکی از اماکن توریستی مهم کشور است و این پروژه توسط گروهی از مهندسین و معماران ساخته شد که واحدهای کوچکی عمدتا برای استفاده فصلی در آن طراحی کردند.
می توانید سری بزنید به بخش اهالی فن چیدانه بزنید و در لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال اطلاعات تماس آنها و نمونه پروژه هایشان باشید. 

هدف از این طراحی، ایجاد هارمونی و هماهنگی با فضای ساحل بود. راهروی بین واحدها نه تنها ویو و منظره زیبایی از بیرون به روی ساکنین می گشاید، بلکه نسیم خنک دریا در فضای راهروی کل ساختمان پیچیده و بر همین اساس سازه این پروژه بر روی ستون‌هایی پیلوت (Piloti) احداث شده است.

مطلب پیشنهادی:خانه برادران، ویلای پیلوت در زمین شیب دار

فضاهای گردشی افقی در قسمت غربی قرار گرفته، جایی که راهروهای نیمه باز در آن مضاعف شده تا به مانند سایبان، از میزان تابش مستقیم و شدید آفتاب بکاهد.

  

به خاطر نبود نیروی کار متخصص و حرفه‌ای در این جزیره، امر ساخت و ساز و ریزه‌کاری‌ها به صورت ساده انجام گرفت.

مطلب پیشنهادی: آپارتمان شماره یک شیراز با تراس های بزرگ و دلباز

  

رنگ غالب ساختمان سفید است و با طیف روشنی از رنگ آبی و طوسی ترکیب شده است. ترکیب وید ها و بالکن ها و بازشوهای متعدد در فضاهای عمومی ساختمان توانسته تنوع فضایی زیبایی را به وجود بیاورد. 

  

تنوع فضایی ایجاد شده به وسیله فضاهای باز و نیمه باز مجموعه توانسته کمک کند تا همه فضاهای ساختمان از نورگیری کافی برخوردار باشند.

آوردن ایده ها و روش های طراحی فضای بیرونی به درون ساختمان کمک کرده تا وحدت و هماهنگی را بتوان در مجموعه بخش های ساختمان احساس کرد.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه: ۵ ویلای رویایی در دهکده خانوادگی خلیلی در مازندران

توجه به پوشش گیاهی و ارتباط با طبیعت را نیز می توان در طراحی محوطه مجتمع مسکونی سحر دید. مکان یابی باغچه ها و تعیین مسیر رفت و آمد فضاهای کمک کرده تا سکونت در این ساختمان مسکونی برای ساکنانش دلپذیرتر باشد.

ارتباط و دسترسی به بخش های مختلف ساختمان به کمک طراحی و اجرای راه پله ها در نقاط مختلف مجتمع صورت می گیرد. 

مطلب پیشنهادی: ساختمان مسکونی نیاوران، الماسی در شمیران

سایه اندازی های حاصل از وجود سایه بان ها و تنوع فضایی موجود به زیباتر شدن آن در طول روز کمک کرده است.

دیگر مجتمع های مسکونی در ایران را در بخش مطالب چیدانه ببینید:
مجتمع باغ ونک در خانه کدخدای ده ونک
مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان
مجتمع مسکونی آوا آهنگ در باغ های نیاوران
مجتمع مسکونی مهر در خیابان فرشته تهران

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه