Chidaneh.com placeholder image

برج ایفل، محبوب ترین سازه فولادی جهان!

به قلم: تحریریه چیدانه

سفر با معماری: در کنار بناهای باشکوه معماری ایرانی، در سراسر دنیا نیز بناهای فاخر و ارزشمندی ساخته شده اند که اگر از نزدیک ندیده باشیم، حداقل نام آنها را از گوشه و کنار شنیده ایم و تصاویر زیادی از آنها دیده ایم. بناهایی که قدرت و توانایی بی مانند بشر را به رخ می کشند و دیدگان را خیره می کنند. آدمی با دیدن آنها در حیرت و شگفتی می ماند. اما شایسته است فقط به نام و تصویر آنها بسنده نکنیم و اندکی از قصه ی خلقت آنها را نیز بدانیم. یکی از فاخر ترین و به جرأت می توانم بگویم سحرانگیزترین بناهای تاریخ، برج ایفل در کشور فرانسه است که مطمئنم با آن آشنا هستید. چیدانه امروز می خواهد با شما سری به این سازه ی افسونگر بزند و به گوشه و کنار آن سرکی بکشد. با ما همراه باشید…

سرویس خواب بالسا

برج ایفل برجی فلزی است که در یک فضای سبز عمومی در مجاورت رود سن در پاریس بنا شده است. ایفل مرتفع ترین بنای پاریس، در زمره مشهورترین نمادهای جهان است که امروزه از مهم ترین مراکز جذب توریست به شمار می رود. با توجه به اینکه از ابتدای ساخت این برج تاکنون بیش از ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر از این بنا دیدن کرده‌اند، این بنا به عنوان پربازدید کننده‌ترین بنا در جهان شناخته می‌شود.

مطلب پیشنهادی: خانه آبشار فرانک لوید رایت ، از ابتدا تا انتها

نام ایفل در حقیقت برگرفته از نام گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) طراح این برج باشکوه است. برج ایفل بین سالهای ۱۸۸۷ تا ۱۸۸۹ به عنوان ورودی یک نمایشگاه بین المللی که به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه برگزار می شد، ساخته شد. در ابتدا مخالفت های بسیاری نسبت به این برج از سوی روشنفکران فرانسه مانند نویسنده ی شهیر فرانسوی الکساندر دوما ابراز شد ولی پس از تکمیل، برج ایفل نشانه ای در شهر پاریس شد که بیانگر کامل شعار آزاد اندیشی و تجلی روح شهامت بود.

نقاشان، مجسمه سازان و نویسندگان مجذوب افسون آن شدند. نقاش معروف روبرت دلانی بالغ بر 50 پرده نقاشی با زمینه ای از برج ایفل نقاشی کرد. لوکوربوزیه ایفل را به عنوان طرحی که محاسباتش از احساسی غریزی و قابل تحسین الهام گرفته بود، ستود و از زیبایی و تناسبات برج ایفل تقدیر کرد.

مطلب پیشنهادی: ۱۱ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

برج ایفل نمونه ی برجسته ی کاربرد آهن در یک سازه ی نمادین در اواخر قرن نوزدهم است که شرایط لازم برای استفاده ی گسترده از آهن در ساختمان ها در قرن بیستم را فراهم کرد. ساختار این سازه به شکلی است که باز و بدون طبقه‌های میانی (به جز دو سطح) می‌باشد. یک سمت آن رودخانه سن و سمت دیگر البته کمی دورتر بنای گنبددار و زرینی دیده می‌شود که عمارت اینولید نام دارد و مقبره ناپلئون آنجاست.

برج ایفل با ۳۰۰ متر ارتفاع تقریبا معادل یک ساختمان ۷۰ طبقه می باشد، با انضمام یک آنتن ۲۴ متری که در بالای آن قرار گرفته، ارتفاع کلی برج به ۳۲۴ متر – یک ساختمان ۸۱ طبقه – می رسد. ایفل در سال ۱۸۸۹ به عنوان مرتفع ترین برج جهان بنا شد و این عنوان را تا سال ۱۹۳۰ که آسمانخراش کرایسلر (Chrysler) با ۳۱۹ متر ارتفاع در شهر نیویورک ساخته شد، حفظ کرد. این برج هم اکنون بلندترین سازه موجود در شهر پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه است.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ جاذبه گردشگری جهان برای سفر در سال ۲۰۱۵ (۲)

در این بنا ۷,۳۰۰ تن فلز به کار رفته و وزن کلی آن ۱۰,۱۰۰ تن می باشد. تعداد پله هایی که به نوک برج منتهی می شود تقریبا پس از هر بار بازسازی تغییر کرده، در ابتدا ۱,۷۱۰ پله وجود داشت، در اوایل دهه ۱۹۸۰ پس از اولین بازسازی، تعداد آنها به ۱,۹۲۰ رسید و امروز نیز ۱,۶۶۵ پله در ایفل به چشم می خورد.

به منظور حفاظت در مقابل زنگ زدگی هر هفت سال یک بار با استفاده از ۵۰ تن رنگ، ایفل را رنگ می کنند. رنگ هایی که به کار گرفته می شود بسته به موقعیت متغیر است، در حال حاضر رنگ ایفل تقریبا قهوه ای است.

مطلب پیشنهادی: جاذبه های گردشگری ترکیه ، اقامتگاهی در غار

از ابتدای قرن بیستم تا سال ۱۹۰۹ که در مجاورت ضلع جنوبی ایفل یک مرکز رادیویی دائمی ساخته شد، از ایفل به عنوان فرستنده رادیویی استفاده می شد. از سال ۱۹۵۷ این برج جهت ارسال رادیو و تلویزیون FM استفاده می شود.

در ایفل دو رستوران به نام های Altitude 95 در طبقه اول (۹۵ متر بالاتر از سطح دریا) و Jules Verne که یک رستوران فرانسوی بسیار گران قیمت مجهز به آسانسور خصوصی است، قرار دارد.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ رستوران برتر دنیا!

در سال ۲۰۰۰ نورافکن های پر قدرت در برج نصب شد و از آن تاریخ تا کنون هر شب نمایشی از نورهای رنگارنگ برج، برفراز آسمان شهر پاریس اجرا می گردد.

نام ۷۲ تن از دانشمندان و مهندسین فرانسوی که در راه اندازی و ساخت این پروژه همکاری داشته اند، بر روی برج حک شده است.

این المان تاریخی و ماندگار همواره منبع الهام بسیار خوبی برای هنرمندان، معماران و طراحان بوده است. چنان که شما در هر چیزی می توانید نشانه ای از آن را بیابید. از پا کلیدی های کوچک گرفته تا کاغذ دیواری ها و پوستر های بسیار بزرگ. فرم و شکل سازه ای آن نیز در طراحی مبلمان و لوازم مختلف زیاد به کار گرفته می شود.

با چیدانه به همه جای دنیا سفر کنید:
۱۰ جاذبه گردشگری جهان برای سفر در سال ۲۰۱۵ (۱)
دیدنی ترین جاذبه های گردشگری انگلستان به قدمت زندگی بشر
به کدام شهر زیبای ترکیه سفر کنیم؟(۲)
سفری به شیراز و بناهای تاریخی و دیدنی اش(۳)
سفر در تاریخ با معروف ترین قلعه اسکاتلند

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه