Chidaneh.com placeholder image

سفر به دنیای معماری ایرانی به یاری شعر و ادب فارسی

به قلم: تحریریه چیدانه

معرفی کتاب و کالاهای فرهنگی: شعر لطیف ترین زبان بیان احساسات است، در شعر همه چیز نمودی رویایی تر دارد، همه چیز در بیان شعر زیبا تر جلوه می کند و معماری نیز از این قاعده مستثنی نیست، به بهانه امروز که به نام روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد شهریار نام گذاری شده است، می خواهیم به بررسی المان های منحصر به فرد معماری ایرانی از زبان شعر  بپردازیم و چرخی در دنیای سحرآمیز عشق و شعر و معماری بزنیم پس با چیدانه در این مطلب همراه باشید.

درب های چوبی قدیمی در خانه های ایرانی

قالیشویی ادیب

درب های چوبی قدیمی

لنگه های چوبی در حیاطمان
گرچه کهنه اند و جیر جیر می کنند
محکمند !
خوش به حالشان 
که لنگه ی همند.

یاد درب های چوبی قدیمی به خیر، همیشه جفت هم بودند و کنار هم هر قدر هم که قدیمی و کهنه می شدند، این درب ها در کوچه ها حکم تابلو هایی گران بها را داشتند وقتی در دل دیوار های کاه گلی می نشستند و صدای کلون هایشان گوش نواز ترین آهنگی بود که در کوچه ها طنین انداز می شد. درب چوبی قدیمی دریچه ای زیبا به خانه ایرانی بودد که جایش امروز خالی است.

هشتی در خانه های ایرانی

هشتی در خانه های قدیمی  

گذر از پنج دری دلگیر به هشتی دلباز…بدا به حال خانه ای که پنج دری اش به کوچه راه داشته باشد اما به هشتی راه نداشته باشد… 

در خانه های قدیمی ایرانی وقتی از درب چوبی رد می شدی به فضایی بسته اما دلنشین می رسیدی به نام هشتی، اولین تجربه ات از فضای داخلی خانه، و چه زیبا گفت رضا امیر خانی که بدا به حال خانه ای که پنج دری اش رو به هشتی باز نشود. هشتی ایرانی را به ورودی خانه های امروزی بیاورید تا خانه هایتان رنگ و بوی اصالت بگیرد.

حیاط های با صفای خانه های ایرانی

حیاط های با صفا 

مادرم ریحان می‌چیند.
نان و ریحان و پنیر، آسمانی بی‌ابر، اطلسی‌هایی تر.
رستگاری نزدیک: لای گل‌های حیاط.

وقتی فضای بسته هشتی را رد کردی، به فضایی باز و با صفا می رسی به نام حیاط، اصلا انگار هشتی ها را بسته ساخته اند تا جذابیت حیاط های ایرانی برایت دو چندان شود و لذت ببری از این همه تضاد دل نشین در کنار هم، حیاط ها با حوض ها و گلدان ها و دار درخت، به سان باغ هایی کوچک شده در دل خانه ها بودند که به زندگی طراوت و شادی می بخشیدند. و سهراب چه زیبا توصیف کرد حیاط خانه را، رستگاری نزدیک، لای گل های حیاط

مطلب پیشنهادی چیدانه: طراحی حیاط منزل به سبک خانه های سنتی ایرانی

حوض فیروزه در خانه های ایرانی

حوض های فیروزه فام در خانه های قدیمی 

ابری نیست.
بادی نیست.
می‌نشینم لب حوض:
گردش ماهی‌ها، روشنی، من، گل، آب.
پاکی خوشه‌ی زیست.

حالا که به حیاط خانه رسیدیم بیایید از زیبایی آن ساده رد نشویم، بیایید هر وجبش را خوب بنگریم، زیبایی هایی مثل حوض ها، بیاید با سهراب همراه شویم که و ببینیم که چه زیبا از روشنی آب و زیبایی حوض گفته است. حوض، قلب معماری سنتی ایران است. نمی شود از آن دل کند، نمی شود از زیبایی که به وجود می آورد ساده گذشت، زیبایی هایی مثل عکس رخ مهتاب که افتاده بر آب.  

ارسی های دوست داشتنی

ارسی های دوست داشتنی 

از پشت ارسی اما…خانه من یکرنگ است

ارسی های زیبا را از یاد نبریم، آن ها نیز یکی دیگر از زیبایی های پیرامونی حیاط ها و خانه هستند، و چه زیبا گفت مجید ترکابادی که از پشت این پنجره های ارسی زیبا با آن شیشه های رنگی خانه اما یکرنگ است و پر مهر و صفا. 

مطلب پیشنهادی چیدانه: پنجره ارسی، بازی رنگ و نور در دکوراسیون داخلی

آینه کاری های پنهان شده در پشت ارسی ها 

زهی فرخ بنای عالم آرای
که در عالم ندیدی کس چنان جای 
به هر یک جا نبش ایوان دیگر 
جهان آرا نگارستان دیگر 
به هرایوان که آید در مقابل 
شود آینه بخشش مقابل 

شگفتی ها و زیبایی های خانه های ایرانی فقط به محوطه بیرونی آن خلاصه نمی شود، اگر از پنجره های ارسی رد شوید و به داخل خانه بروید، آن جا است که شگفتی های اصلی ر ا خواهید دید، اتاق های آینه کاری شده،آینه کاری تلالو نور و روشنی خانه های ایرانی است. آن ها جلوه زیبایی را در خانه های ایرانی تمام می کردند و باعث انعکاس دادن و پخش نور در فضا می شدند و زیبایی و شکوه آن را دوچندان می کردند. فضاهای آینه کاری شده حس رویا گونه ای داشتند، بی اختیار از حضور در فضای آینه خانه ها لذت می بری، ظرافت چیدمان قطعه های ریز و شکسته آینه ها مجذوبت می کند، با خود فکر می کنی که چه دقت و حوصله ای پشت این کار بوده که آن را بدل به چنین اثر هنری فاخری کرده است. آن قدر فکر می کنی و نگاه می کنی که گذر ساعت فراموشت می شود. 

طاقچه به جای شلف

طاقچه ها، مملو از خاطرات دوست داشتنی  

زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود

طاقچه ها حس و حال عجیبی داشتند، هر چه را می خواستی روی طاقچه ها پیدا می کردی، کلید خانه همیشه زیر پارچه های گل دوزی شده ای که روی طاقچه ها پهن بود قرار داشت، قرآن همیشه جای شان لبه رفیع طاقچه ها بود، رادیو ها هم همین طور، قاب عکس ها هم که عضو جدا نشدنی طاقچه ها بودند. طاقچه های کاهگلی را گلدانی از گل های شعمدانی پر می کرد، عطرش چنان در همه جای خانه به مشام می رسید که گویی زندگی از سر همان طاقچه کاهگلی شروع می شد و به تک تک اجزای خانه نفوذ می کرد و روحت را تازه می کرد. آری زندگی از سر طاقچه کاهگلی آغاز شد. 

مطلب پیشنهادی چیدانه: طاقچه های ایرانی، نیاکان شلف های امروزی در دکوراسیون منزل

کاشی های فیروز ه

کاشی های فیروزه، رنگ آرامش در خانه های قدیمی ایرانی 

تا کجا می برد این نقش به دیوار مرا
تا بدانجا که فرو ماند چشم از دیدن و لب نیز ز گفتار مرا
لاجورد افق صبح نشابور و هری است
که در این کاشی کوچک متراکم شده است
می برد جانب فرغانه و فرخار مرا
نقش اسلیمی آن طاقنماهای بلند 
 
همین شعر زیبای استاد شفیعی کدکنی کافی است تا زیبایی کاشی های ایرانی را لمس کنیم، و چه زیبا معماری در قامت یک شعر لطیف بزرگ تر و زیبا تر جلوه می کند. 

 

کوچه باغ ها

و به انگشت نشان داد سپیداری و گفت: 
نرسیده به درخت، 
کوچه باغی ست که از خواب خدا سبزتر است 
و در آن عشق به اندازه‌ی پرهای صداقت آبی است 
 
این شعر سهراب گواه آن است که معماری همیشه منبع الهامی بوده است برای شاعران، توصیف فضاهایی لطیف مانند کوچه باغ ها را می توان شعر های اکثر شاعران دید. با دیدن همه این نمونه ها می توان به تاثیر عمیق معماری بر فرهنگ و هنر و ادبیات پی برد، از آن لذت برد و در زیبایی های آن غرق شد. 
 
 
به ما بگویید: آیا تا به حال چنین اشعاری را از شاعران دیگر خوانده اید؟! نظرشما در خصوص آن چیست؟ نظرات خود را دربخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، اهالی فن چیدانه، کارشناسان و دیگر مخاطبان در میان بگذارید. در این بخش ما را با دیگر اشعار، کالاهای فرهنگی، کتاب ها و نشریات مفید آشنا کنید.

 اگر از خواندن این مطلب لذت بردید پیشنهاد می کنیم تا این مطالب جذاب و خواندنی را نیز از دست ندهید: 
جذابیت دکوراسیون ایرانی با طرح و رنگ صنایع دستی
زیبایی هنر خوشنویسی در طراحی دکوراسیون ایرانی
کرسی، گرمابخش خانه ایرانی
خودنمایی گره چینی ایرانی در دکوراسیون خانه های امروزی

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
میترا آزاد در تاریخ 27 شهریور 1394
زیبا و دوست داشتنی و چشم نواز
Elham a در تاریخ 27 شهریور 1394
بسیار عالی و پر از انرژی خوب بود.ممنون
shamim در تاریخ 28 شهریور 1394
ممنون از توجه و همراهی شما دوست عزیز پاینده باشید
shamim در تاریخ 28 شهریور 1394
سپاس از همراهی همیشگی شما دوست عزیز
حسن جحفری در تاریخ 13 بهمن 1394
آقا یا خانم چیدانه درود برشما کاش زمانی که این عکسها را بر چسب چیدانه می زدید از بیچاره عکاسی اسمی کمرنگ هم که شده کنارش همنشین میکردید.ممنونم

ثبت دیدگاه