Chidaneh.com placeholder image

بازسازی مدرن دفتر یک بازرگان در بازار بزرگ تهران

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: طراحی دفتر کاری برای یک تاجر در بازار قدیمی تهران! تاجری که دوست دارد همگام با بازار روز دنیا قدم بردارد و با ارتباط با مشتریان داخلی و خارجی کسب و کاری موفق داشته باشد. مسئولیت طراحی داخلی چنین دفتر کاری به سپهر سید کلال و نیما میرزا محمدی و همکارانشان سپرده شد تا فضایی مناسب را برای کار یک تاجر فراهم کنند. دفتر یک بازرگان نمونه ای متفاوت از آن چه است که تا به حال در بازار قدیم تهران دیده اید. همراه با چیدانه با ایده های طراحی و بازسازی این فضا آشنا شوید.

تابلو فرش ریحان

مشخصات عمومی پروژه دفتر یک بازرگان

  • مکان: تهران
  • معماران ارشد: سپهر سید کلال، نیما میرزامحمدی
  • تیم طراح: پژمان طیبی، وحید مقیمی
  • سال: 1393
  • مساحت: 30 مترمربع
  • مدیریت ساخت و ساز: سپهر سید کلال، نیما میرزامحمدی

 

  • دستیار ساخت و ساز: امین امیدبخش
  • ترسیم نقشه و جزئیات: پژمان طیبی
  • کاربرد قبلی: محل رفوگری و تعمیر فرش
  • کاربرد کنونی: دفتر برگ سبز در ایران
  • کاربری: تجاری، طراحی داخلی
  • کارفرما: اشکان قاسمی
  • افتخارات: کسب رتبه دوم در هفتمین مسابقه طراحی داخلی در گروه ساختمان اداری، برگزار شده توسط مجله معماری و ساختمان 1393

کارفرمای جوان تصمیم داشت یک کارگاه رفوگری قدیمی را به یک دفتر مرکزی برند برگ سبز تبدیل کند که فعالیت آن در زمینه‌ی تجارت پارچه‌ شروع شده است. این دفتر در بازار اصلی تهران واقع شده که جزو محله‌های قدیمی شهر بوده و به عنوان بازار مرکزی تهران و ایران به حساب می آید.

مطلب پیشنهادی: گشتی در بازار بزرگ تهران در روزهای پیش از نوروز

ما تصمیم گرفتیم بنایی طراحی کنیم که با ساختمان‌های اطراف آن کاملا متفاوت باشد؛ رویکرد ما به این صورت بود که طرح دفتر مورد نظر با بستر آن در تضاد باشد.

مطلب پیشنهادی: بازسازی فضای داخلی شرکت رویا، مکانی برای فروش بیشتر

عاملی که باعث شد ما چنین رویکردی در پیش بگیریم درخواست کارفرما بود که می خواست فضایی نمایشگاهی داشته باشد تا در آنجا بتواند مشتریان داخلی و خارجی را میزبانی کند؛ به گونه‌ای که به هنگام ورود این میهمانان و مشتریان به بازار قدیمی تهران و پس از آن با ورود به این دفتر و دیدن چنین بنای مجللی در میان این بازار سنتی شگفت زده شوند.

در طرح نوسازی این بنا و منشا الهامات ما در طراحی این پروژه دو نکته حائز اهمیت وجود داشت که ما را در این مسیر سوق داد.

مطلب پیشنهادی: معماری بازار همجوار با کلیسای مریم مقدس در اصفهان

 

نکته اول وجود یک سوراخ در نقطه‌ی مرکزی سقف بود. نکته دوم تقاضای کارفرما در راستای ایجاد چهار بخش مجزا بود که می بایست در کنار هم قرار می گرفتند: ورودی، بخش نمایشگاهی که محلی برای نشان دادن نمونه‌ی محصولات باشد، بخش مدیریت و بخش حسابداری.

 

ما این سوراخ را به عنوان المان مرکزی این دفتر در نظر گرفتیم و سپس به واسطه المان‌های نورپردازی آن را بر روی سقف جدید امتداد دادیم. با استفاده از دیوار شیشه‌ای فضای عمومی و خصوصی را از هم جدا کرده و با این کار حریم خصوصی کافی برای بخش حسابداری فراهم کردیم.

در بخش اهالی فن چیدانه با دیدن لیست شرکت های معماری داخلی و دکوراسیون به دنبال نمونه پروژه ها و اطلاعات تماس آنها باشید. این شرکت ها می توانند شمار ا در طراحی فروشگاه و ساختمان های مسکونی تان همراهی کنند.

 

در طراحی داخلی، از رنگ‌های سیاه و سفید به عنوان رنگ‌های اصلی بهره گرفتیم تا نمونه پارچه‌ها به درستی خود را نشان دهند. این ترکیب رنگ موجب می شود که رنگ فضای دفتر در ساعات مختلف روز هیچ گونه تداخلی با پارچه‌های رنگارنگ نداشته باشد.

 

 به دلیل اینکه بخش حسابداری به فضای بیشتری نیاز دارد، ما نیز پیشخوان و کابینت‌های زیادی در کنار این بخش قرار دادیم و رنگ آن را سفید انتخاب کردیم تا فضای حسابداری آشفته و نامرتب جلوه نکند. برای بخش مدیریت از رنگ سیاه استفاده کردیم و رنگ آن را در تضاد با بخش حسابداری قرار دادیم تا فضای فیزیکی بین این دو بخش به راحتی از هم قابل تشخیص باشد.

مطلب پیشنهادی: نمایشگاه و ساختمان اداری نمایندگی سایپا در مشهد

  

پروژه دفتر یک بازرگان موفق به کسب رتبه دوم در هفتمین مسابقه طراحی داخلی در گروه ساختمان اداری شده است. دیگر مراکز خرید برنده جوایز معماری را در مطالب چیدانه ببینید: 
طراحی خیره کننده دکوراسیون فروشگاه رویال دیش در تهران
بازسازی گالری نقره فکوریان، نقره فروشی متفاوت در مشهد
فروشگاه شالی شاپ، طراحی متفاوت و چشمگیر در جاده هراز

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه