Chidaneh.com placeholder image

نقاشی دیواری و نماد صلح بر چهره شهر

به قلم: تحریریه چیدانه

نمای خارجی: هنرهای خیابان همیشه راهی بوده است برای نمایش آثار هنری در مقیاسی بزرگ تر از یک گالری یا موزه، هنر خیابانی معمولا در تضاد با ارزش های به اجرا در آمدن هنر به روش های سنتی است، چرا که تعداد بیشتری از مردم آن را می بینند و معمولا هم  پیام های که توسط هنرهای خیابانی به اطلاع می رسد راحت تر درک می شود و انتقال پیدا می کند، هنر خیابانی بسیار گسترده است و معمولا بیشتر مردم آن را با گرافیتی اشتباه می گیرند در صورتی که گرافیتی یکی از زیر مجموعه های هنر خیابانی است. یکی از معروف ترین هنرمندان خیابانی بنکسی است که شاید همه او را با نقاشی دیواری که روی یکی از دیوار های غزه به نمایش در آمده است و پسری که در حال افتادن است را نشان می دهد بشناسید که کنار آن جمله معروف اگر در کشمکش میان ظالم و مظلوم ساکت بنشینید در واقع طرف ظالم را گرفته اید نوشته شده است.

نقاشی دیواری در غزه

تابلو فرش ریحان

این بار هم چیدانه به مناسبت روز جهانی صلح (21 سپتامبر)، به سراغ هنرهای خیابانی رفته است که در آن ها به موضوع متوقف کردن جنگ پرداخته شده است. با چیدانه در این مطلب جذاب همراه باشید.

نقاشی دیواری با موضوع جنگ و صلح

نقاشی دیواری کودک و سرباز 

در این نقاشی دیواری از المان های ساده و قابل فهمی مانند یک کودک، یک سرباز و تابلویی که نشان از مهر و دوستی دارد استفاده شده است. در این نقاشی همنشینی تنالیته های مختلف رنگ سبز برای بیشتر عناصر موجود و رنگ قرمز برای مهم ترین و رنگ سفید برای کودک که با پاکی معصومانه خود سعی می کند به سربازی که لباس نظامی بر تن دارد درس دوستی به جای جنگ دهد، انتخابی هوشمندانه بوده است چرا که دقیقا همین رنگ ها باعث می شوند تا پیغام این تابلو که همان دوری از جنگ است، ساده تر درک شود.

مطلب پیشنهادی چیدانه : گل های رنگارنگ جلوه ای تماشایی در طراحی نمای ساختمان

نقاشی دیواری با موضوع صلح

گل به جای گلوله 

وقتی صحبت از جنگ می شود، بی اختیار اولین چیزهایی که به یاد انسان می افتد، تفنگ و گلوله است، به همین دلیل این المان ها بسیار برای نقاشی های دیواری مناسب هستند، فقط بید آن ها را یک عنصر لطیف که نشان دوستی و مهر باشد ترکیب شوند، در این نقاشی دیواری که در عکس بالا مشاهده می کنید، گلهایی را می بینید که به جای گلوله ازتفنگ ها خارج شده اند، رنگ قرمز زمینه هم باعث شده است تا این نقاشی دیواری جذاب تر و خیره کننده تر باشد.

مطلب پیشنهادی چیدانه: طراحی نمای ساختمان مسکونی چهار باغ انعکاسی از فضای داخلی

هنر خیابانی برای جلوگیری از جنگ

استفاده از المان های شهری 

گاهی هنرمندان خیابانی برای رساندن پیغام های خود از المان های شهری مانند تابلوها استفاده می کنند، دقیقا مانند عکس بالا. در این عکس هنرمند به وسیله یک تابلو ایست و سایه آن روی زمین، خواستار متوقف شدن جنگ شده است. 

اگر در رابطه با طراحی دکوراسیون داخلی منزل تان سوالی دارید می توانید آن را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه مطرح کنید تا کارشناسان چیدانه به شما کمک کنند.  

نقاشی دیواری از ماهاتما گاندی درباره صلح

ماهاتما گاندی، رهبر صلح طلب 

ماهاتما گاندی رهبر سیاسی و معنوی هند بوده است که همیشه برای رسیدن به مقاصدش از روش های بدون خشونت بهره گرفته است، و همه او را به عنوان رهبری صلح طلب می شناسند و اصلا بعید نیست که در نقاشی های دیواری راجع به صلح، تصویر ماهتما گاندی که نماد صلح را بر دست دارد دیده شود. 

مطلب پیشنهادی چیدانه: طراحی نمای متحرک در مجتمع اداری خرسند تهران

نقاشی دیواری مفهومی برای جلوگیری از جنگ

هلی کوپترهای صلح 

در نقاشی دیواری بالا تصویری از هلی کوپترهای نظامی دیده می شود که به جای بمب از آن ها نماد مهر و دوستی خارج می شود این نقاشی دیواری به ساده ترین شکل ممکن صلح و دوستی را به تصویر کشیده است. همچنین استفاده از رنگ های براق سبز و صورتی روی زمینه مشکی هم باعث شده است تا این نقاشی جلوه زیبا تری را به خود بگیرد.

مطلب پیشنهادی چیدانه: ۴ مصالح کاربردی در طراحی نمای ساختمان

اینستالیشن های خیابانی برای جلوگیری از جنگ

مجسمه هایی برای پایان جنگ 

استفاده از مجسمه ها هم میان هنرمندان خیابانی مرسوم است، گاهی پیامی که مجسمه ها ارسال می کنند شفاف تر است و سریع تر هم درک می شود، درست مثل مجسمه ای که در عکس بالا آن را مشاهده می کنید. این مجسمه تفنگی که سره آن گره خورده و گلوله نمی تواند از آن خارج شود را به تصویر کشیده است.

مطلب پیشنهادی چیدانه: مجسمه های شهری، زینت بخش خیابان ها و بزرگراه های تهران

کبوتر سفید صلح بر روی دیوار

کبوتر صلح 

کبوتر صلح هم یکی دیگر ازموضوعاتی است که برای نقاشی های دیواری ای که با مضمون جنگ و صلح هستند مورد استفاده قرار می گیرد، وجود این کبوتر سفید در هر جایی نشان از صلح و خواستار توقف جنگ است، نقاشی های دیواری که در آن ها از کبوتر صلح استفاده شده اند بیشتر د دیوارهای شهر های جنگ زده دیده می شود.

مطالب پیشنهادی: فروشگاه شالی شاپ، طراحی متفاوت و چشمگیر در جاده هراز
خانه شماره ۱۲، طراحی آپارتمانی مقرون به صرفه در تهران
فضایی گرم و با طراوت در خانه آپارتمانی قیطریه
مجتمع مسکونی آوا آهنگ در باغ های نیاوران

چیدانه امیدوار است تا جنگ ها هر چه زود تر به پایان برسند و آوای صلح دوباره در گوش جهان طنین انداز شود. شما هم اگر نمونه های خلاقانه ای از این نقاشی های دیواری را دیده اید از آن ها عکس تهیه کرده و در قسمت مشاوره دکوراسیون با چیدانه به اشتراک بگذارید.

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
میترا آزاد در تاریخ 29 شهریور 1394
کاش همه جا رو صلح فرا می گرفت.

ثبت دیدگاه