Chidaneh.com placeholder image

7 راه پله منحصر به فرد در برترین ساختمان های ایران

به قلم: تحریریه چیدانه

راه پله: راه پله ها را می توان جزو مهم ترین عناصر دسترسی در ایجاد ارتباط بین دو طبقه یا حتی دو فضا دانست، راه پله های قدرت آن را دارند که در طراحی دکوراسیون داخلی تبدیل به فضاهایی منحصر به فرد و زیبا شوند، ولی معمولا این فضای جذاب به انزوا کشیده می شود و شبیه مکانی می شود که شما می خواهید هر چه زودتر آن را تمام کنید و از آن خارج شوید، اما در این بین هستند معماران برجسته ایرانی که با ذهن خلاق خود از این عنصر زیبا و شگفت انگیز استفاده کرده اند و به وسیله ان دکوراسیون داخلی فضاهای خود را تبدیل به فضایی خاص و با شکوه کرده اند، پس با این مطلب جذاب از چیدانه همراه باشید تا با هم نمونه هایی از طراحی راه پله ها را در پروژه های برجسته معماری را بررسی کنیم. 

ساختمان اداری تجاری آریو چوب

چوب و هنر

مشخصات پروژه نمایشگاه صنعتی- اداری آریو چوب

  • معمار: علیرضا تغابنی
  • محل پروژه: تهران
  • جوایز و افتخارات: رتبه اول گروه بازسازی در پانزدهمین دوره جایزه معمار

نمایشگاه صنتعی- اداری آریو چوب که امسال در پانزدهمین دوره جایزه معمار در گروه بازسازی مقام اول را کسب کرده است، دارای راه پله های زیبایی است که با ظرافت و دقت خاصی طراحی و اجرا شده اند. راه پله های این پروژه ضمن ایجاد یک ارتباط عمودی میان طبقات، ارتباط افقی و خطی میان فضاها را نیز ایجاد کرده است و علاوه بر تاکید بر صنعتی بودن فضای داخلی ساختمان، بر بعد نمایشگاهی و زیبایی هنری آن نیز تاکید دارد و فضایی باز و روشن را در میانه ساختمان به وجود آورده است. استفاده از تضاد رنگ های سفید و سیاه نیز یکی دیگر از نکاتی است که بر زیبایی راه پله این فضا افزوده است. سری به پروفایل علیرضا تغابنی در اهالی فن چیدانه بزنید و با دیگر پروژه های این معمار برجسته ایرانی بیشتر اشنا شوید. 

مطلب پیشنهادی چیدانه: پروژه های علیرضا تغابنی، معمار برجسته ایرانی

راه پله ویلای سرخ رود

مشخصات پروژه ویلای ساحلی دوقلوی سرخ‌رود

  • مکان: مازندران، سرخ‌رود
  • تیم معمار:‌ مهندسین مشاور معمار شهرساز، آریان شهابیان
  • اعضای تیم: سهند احمدیان تهرانی، سپیده عبایی، مهدی شفیعا، رضا راغبیان، سانیا جوادی، حمید نبئی

گاهی هم برای خاص تر شدن فضای راه پله ها کافی است از مواد و مصالح متفاوتی به نسبت کف و دیوار های استفاده کنیم، دقیقا مثل کاری که معمار پروژه ویلای دوقلو سرخ رود انجام داده است. البته راه پله این ویلا جذابیت دیگری هم دارد و آن این است که  حس تحرک و پویایی را به داخل ساختمان آورده است. محصور نبودن فضای راه پله و استفاده از دیواره های شیشه ای برای شفافیت بیشتر راه پله حرکت هوشمندانه ای بوده است که معمار این پروژه انجام داده است. 

مطلب پیشنهادی چیدانه برای اشنایی بیشتر با این پروژه : ویلای ساحلی دوقلوی سرخ رود در مازندران

گروه طراحی شیفت
راه پله مدرن ایلخانه
گروه طراحی شیفت

مشخصات پروژه ایل خانه

  • معمار : گروه طراحی شیفت (تغییر روند طرح ) (رامبد ایلخانی، نشید نبیان، درنا مصرزاده )
  • کارفرما : احمد نبیان، ابوالقاسم نبیان
  • موقعیت :  تهران، ایران ، زعفرانیه ، خیابان ماکویی پور ، خیابان اردیبهشت غربی

پروژه ایل خانه نیز یکی دیگر از راه پله های زیبا را در دل خود جای داده است. راه پله ای که دقیقا به جداره نمای خارجی ساختمان چسبیده است و فلاور باکس هایی که در طراحی نمای خارجی ساختمان استفاده شده اند بر زیبایی این راه پله نیز تاثیر گذار هستند. راه پله ی این خانه سفید رنگ است و بنا به نظر طراحان این ساختمان قسمت ارتفاع پله آن حذف شده تا از صلب بودن آن کاسته شود و فضایی به مراتب لطیف تر و دوست داشتنی تر پدید بیاید، نکته قابل توجه دیگر در راه پله این خانه این است که وقتی قدم آن می گذاری ضمن طی مسیر و رسیدن به فضای مورد نظر می توانی از بازشو های نما منظره بیرون را تماشا کنی، دقیقا انگار که تابلوهایی زنده بر پیکره راه پله آویزان شده اند. 

مطلب پیشنهادی چیدانه برای اشنایی بیشتر با این پروژه : ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی

راه پله آپارتمان 144 شیراز

مشخصات پروژه آپارتمان 144 شیراز 

  • مکان: شیراز، بلوار بعثت، کوچه ۳۷، پلاک ۱۴۴
  • معماران: علی سوداگران، نازنین کازرونیان
  • همکاران طراحی: محمد امین زنده شاهوار، رویا صیرفی

در پروژه برجسته خانه 144 شیراز که در پانزدهمین دوره جایزه معمار جزو اثار تقدیر شده بود، با توجهی خاص به طراحی راه پله و عدم استفاده از جزئیات اجرایی مرسوم (اجرا با مصالح بنایی) پله­ ها به صورت صفحات نازک فلزی با فاصله­ای ۱۰ سانتی متری از بدنه ­ها پیش بینی گردید تا در هر پاگرد به جای محدود شدن دید به صفحات مورب زیرپله وسعت دید بیشتری فراهم شود و نور و هوا در درون جعبه پله به حرکت درآیند. قسمتی از سقف راه پله و کف پاگردها شیشه ه­ای در نظر گرفته شد تا نور به پایین­ ترین طبقه هدایت گردد و در ساعات مختلف روز حرکت پرتوهای خورشید بر روی دیواره راه پله، فضای مرده آن را به فضایی پویا تبدیل کند. عمده سطح دیواره راه پله سرامیک ۶۰×۱۲۰ سفید انتخاب گردید تا نور را به طبقات زیرین منعکس نماید.

مطلب پیشنهادی چیدانه برای اشنایی بیشتر با این پروژه : خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت

ساختمان اداری تجاری ترمه

مشخصات  ساختمان اداری تجاری ترمه

  • مکان: همدان
  • معماران ارشد: فرشاد مهدی زاده، احمد بطحائی
  • تیم طراح: مرضیه رجب‌زاده، هاله نبوی، بابک غفاری

ساختمان اداری تجاری ترمه را شاید بتوان جزو خلاقانه ترین آثار برجسته معماری قرار داد، طراحان این ساختمان با هوشمندی زیادی مسیر دسترسی بی ن طبقات این ساختمان را در دل نمای خارججی ان جای دادند و به وسیله ان ساختمان خود را به نسبت سایر ساختمان ها تمایز بخشیدند، نحوه طراحی این راه پله منحصر به فرد را از زبان خود طراح می خوانیم: تاوه سقفی فروشگاه تاب برداشته و به شکل راه‌پله درآمده تا بخش اداری را مستقیما به پیاده‌روی جلوی ساختمان هدایت کند. پشت بام در اختیار بخش اداری قرار گرفته تا در مراسم تجاری و مهمانی‌ها از آن به عنوان باغ سقفی استفاده شود. نما یک سیستم پوششی پیوسته است و از آجرهای بومی تشکیل شده که با شیوه‌های آجرنمای محلی و سنتی آرایش و چیده شده است تا با بافت منطقه سازگار باشد و این نوع نمای سنتی برای چنین ساختمانی با کاربرد اداری و تجاری در این روزگار مدرن خود به نوعی حس نوستالژی و چشم نوازی را برای هر بیننده ای به دنبال دارد.

مطلب پیشنهادی چیدانه برای اشنایی بیشتر با این پروژه : طراحی خلاقانه حجم در معماری ساختمان اداری تجاری ترمه

سهراب رفعت
نمای بیرونی دهکده خانوادگی خلیلی
سهراب رفعت

مشخصات پروژه دهکده خانوادگی خلیلی

  • کارفرما: علی اصغر احمدی خلیلی
  • طراح: سهراب رفعت، نسرین فقیه
  • همکاران طراحی و جزئیات داخلی: محمد رضا موحدی، سالومه گلبابایی

در پروژه دهکده خانوادگی خلیلی می توانید شاهد راه پله های متفاوتی باشید،در بعضی از قسمت ها راه پله ها سرپوشیده هستند و به کمک مواد و مصالح متفاوت از بقیه قسمت های نمای ساختمان جدا شده اند و در بعضی قسمت های دیگر مسیر های دسترسی یا همان راه پله ها با تراس ها و دیگر فضاهای نیمه باز ترکیب شده اند و جلوه ای زیبا و منحصر به فرد پیدا کرده اند مطلب ۵ ویلای رویایی در دهکده خانوادگی خلیلی در مازندران را بخوانید تا بیشتر با روند طراحی آن اشنا شوید. 

پروژه های مهندس سهراب رفعت را در چیدانه ببینید: ویلای فردوس، طراحی مناسب برای سواحل مازندران
طراحی ویلای فردوس، بهشت جنگل های مازندران

نمای خارجی ساختمان دو پوسته لواسان

مشخصات پروژه خانه دو پوسته لواسان: 

  • مکان: لواسان – تهران 
  • گروه طراحی : مهندسان مشاور حرکت سیال
  • معمار: رضا دانشمیر

استراتژی و ایده اصلی طراحی در این پروژه، برقراری دیالوگی میان بنا و محیط اطراف و ایجاد پیوستگی بنا با فضای پیرامونش بوده است. براساس ضوابط شهرداری لواسان، می بایست بنا در یک سمت سایت قرار می گرفت و باقیمانده زمین به فضای سبز اختصاص داده می شد. به همین معمار خوش ذوق این بنا تصمیم گرفت تا از راه پله ای جذاب همانند آن چه در تصویر میبینید استفاده کند تا ارباط میان طبیعت و ساختمانش را حفظ کند و اول به کمک راه پله فضای سبز اطراف را به کاربران نشان دهد سپس آن ها را به فضای داخلی خانه هدایت کند. 

مطلب پیشنهادی چیدانه برای آشنایی بیشتر با این پروژه : خانه دو پوسته ی لواسان ، طراحی ویلا برای ارتباط با طبیعت

شما می توانید سوالات خود درباره معماری و طراحی دکوراسیون داخلی را در قسمت مشاوره دکوراسیون چیدانه با اهالی فن و کارشناسان و کاربران علاقمند چیدانه در میان بگذارید. 

مطالب پیشنهادی چیدانه در رابطه با طراحی راه پله ها: 
انواع نورپردازی راه پله برای درخشش دکوراسیون منزل
۱۶ ایده منحصر به فرد نرده راه پله در دکوراسیون منزل
۱۰ ایده برای لذت بردن از فضای راه پله ها
۸ ایده خلاقانه برای نرده راه پله در دکوراسیون منزل

نویسنده : شمیم آقازاده | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Mitra Azad در تاریخ 22 مهر 1394
چه جالب . ممنون از موضوعات خوبی که انتخاب میکنین.
ایما در تاریخ 30 دی 1394
سلام. به نظرم، شماره 1: اینکه از فضای میانی استفاده شده بسیار خوب است و در ایران به نسبت کمتر این کار انجام میشود. اما به نظرم بیش از حد سفید است. البته در ساعتهای پر استفاده کمتر به چشم می آید. همیشه نکته ای هست مربوط به مصالح که انگار محصول نهایی را کمتر از انتظار میکند و البته توضیح فنی اش را نمیدانم. 2: این پیچ و مهره های درشت همیشه توی چشم میزنند. روی کمد، میز، قفسه، ویترین...دو نوع قهوه ای کنار هم بدون حد فاصل... (پله ها به دیوار روبرو نزدیک نیستند؟) 3: سایه روشن حاصل از کاربرد رنگ ملایم در زمینه، تنوع ایجاد کرده. اندازه پله ها هم مناسب است. در مورد نرده ها، شاید انتخاب های بهتری هم باشد که کار را حرفه ای تر کند. 4: این طرح، خطوط و سایه روشنهای جالبی ایجاد میکند. خطوط روی دیوار کناری، یکنواختی را از بین برده و دیواره طرح چوب هم به سفید و سیاه تنوع بخشیده. این نرده های بسیار باریک، هیچ وقت خسته کننده نیستند. کاربرد گیاه هم، همیشه به فضاها جان میدهد، اما خوب است جای تعریف شده ای داشته باشند (به نظرم گلدانی وسط پله هاست؟!). پله هایی با فضای باز-گرچه زیبا هستند- شاید گاهی نگران کننده باشد؛ به خصوص برای عبور کودکان. 5: کاری که طراحی فوق العاده و اجرای بسیار موفقی دارد، جای حرف چندانی باقی نمیگذارد. فقط شاید فضا برای اجرایش تنگ بوده و البته کیفیت مصالح... ناساز بودن خیابان کاملا مشخص است و ساختمان را باید کاملا جدا از فضای عقب مانده خارجی در نظر گرفت؛ انگار تصویر پله ها را کنار عکس خیابان مونتاژ کرده اند. 6: همین که این دگرگونی در طراحی، پذیرفته و اجرا میشود، خیلی جالب است. ساختمان زیبایی است و در استفاده از پنجره، ورود نور کنترل شده. رنگ پله ها راه شنی را تا روی ساختمان کشیده که حالت خوبی دارد، اما جنس پله ها و سرپوش پله های جلویی، شاید برای جلوه کردن، کیفیت و کار بیشتری میطلبیده.. سقف هم که احتمالا شیروانی است، از پایین دید خیلی خوبی ندارد. شاید اگر دیوارها رنگ دیگری داشت، نمای سنگی بیشتر جلوه میکرد. 7: طراحی ساختمانهای مکعبی فلز و شیشه سبک مدرنی است که ظاهرا هواداران بسیاری دارد. به نظر من این خانه ها بیروح و مصنوعی اند و زندگی دایمی در چنین جایی برایم عجیب است. البته در مورد مکانهایی برای سکونت موقت، تنوع است و گذاشتن اثات در قسمتها بیرونی، خشکی ظاهر را کمتر میکتد. شاید در این فضای زمینه، رنگ ساختمان بیش از حد تیره است. راه پله طولانی، انگار متعلق به ساختمان دیگری بوده.

ثبت دیدگاه