Chidaneh.com placeholder image

کدام دستگاه تصفیه آب خانگی مناسب تر است؟

به قلم: تحریریه چیدانه

تاسیسات: نوشیدن یک لیوان آب گوارا هم می تواند خستگی را از تن شما به در کند و هم باعث نشاط و شادابی هر چه بیشتر شما شود، اما نوشیدن آبی که درست تصفیه نشده باشد و پر از آلاینده ها و مواد های شیمیایی باشد هم می تواند آسیب های جدی به بدن وارد کند. این روز ها که مدام خبر های مختلفی در رابطه با ناسالم بودن آب های آشامیدنی می شنویم شاید حس کنیم که جای یک دستگاه تصفیه آب خانگی در خانه مان کم است، اگر شما هم قصد دارد یکی از این دستگاه ها را تهیه کنید این مطلب از چیدانه را از دست ندهید. 

سیستم تصفیه آب خانگی

قالیشویی ادیب

دستگلاه تصفیه آب خانگی چیست؟

دستگاه تصفیه آب خانگی معمولا در محل مصرف آب شرب مانند آشپزخانه، آبدارخانه، آبخوری و ورودی انواع آبسردکن ها و یخچال ها نصب شده و توسط شیری مجزا مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام به روش های متفاوتی آب را تصفیه می کنند.

در یک ساختمان مسکونی آب برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که غالبا تصفیه آب به چهار بخش زیر تقسیم می شوند:

  •  شرب: وجود ناخالصی هایی همچون املاح سنگین ، نیترات ، ویروس ها و میکروبها ، کلر ، مواد شوینده و سموم کشاورزی ، زنگ لوله ، شن و ماسه ، گل و لای و … در آب شرب زیان آور و بیماری زا هستند.
  •  استحمامآب حاوی کلر مضرات فراوانی برای پوست و مو خواهد داشت.
  •  شستشوهر چه میزان ناخالصی های آب که بعنوان مایع پاک کننده استفاده می شود افزایش یابد، کارایی آن برای پاک کنندگی و شستشو کاهش خواهد یافت.
  •  سرمایش و گرمایش عمده دلیل تصفیه آب در این بخش جلوگیری از ایجاد رسوبات است. که باعث اتلاف انرژی و کاهش عمر سیستم های سرمایش و گرمایش ، شیرآلات و لوله ها می شود. تاثیرات مضر رسوبات را در پکیج ، آبگرمکن ، لوله ها و شیر آلات ، لباسشویی و ظرفشویی ، شوفاژ و … می توان مشاهده نمود. 

مطلب پیشنهادی ما: رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان 

اجزای دستگاه تصفیه آب خانگی

روش های استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی در ساختمان

در ساختمان هایی چند طبقه برای استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی سه روش وجود دارد که می توان بر حسب نیاز یکی از آن ها را استفاده کرد:

1. تصفیه کل آب ورودی به ساختمان، که در این روش اگر بخواهیم از دقیق ترین دستگاه تصفیه آب شرب برای تمام مصارف استفاده کنیم اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود.
2. تصفیه هر بخش از آب مصرفی بصورت جداگانه توسط دستگاه  تصفیه آب خانگی مخصوص به خود.
3. استفاده هم زمان از پیش تصفیه ساده برای ورودی ساختمان و دستگاه های تخصصی برای تصفیه دقیق هر بخش.

عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی

به دلیل اهمیت بیشتر سلامت آب آشامیدنی، اغلب افراد تصفیه آب شرب خود را نسب به مصارف دیگر در اولویت قرار می دهند و مایلند آن بخش کوچکتری از آب مصرفیشان که در واقع برای شرب و پخت و پز استفاده می شود بصورت دقیقتر تصفیه شود. 
این دستگاه های تصفیه آب معمولا در آشپزخانه نصب می شوند که بعد از آنها هیچ عامل آلوده کننده ای وجود ندارد. 
انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی برای تصفیه آب شرب کهشما می توانید با در نظر گرفتن شرایط تان از برندهای معتبر و دارای گارانتی ها طولانی تهیه کنید بر حسب ویژگی های زیر قابل متفاوت هستند. شرکت های تصفیه آب خانگی را می توانید در قسمت تجهیزات آشپزخانه اهالی فن چیدانه پیدا کنید.

  •  نوع روش های تصفیه: اسمز معکوس یا فیلتراسیون
  •  تعداد مراحل تصفیه: سه مرحله ای یا شش مرحله ای
  • میزان حجم آب قابل تصفیه
  • تعداد فیلترها : اضافه کردن فیلتر هایی برای ضدعفونی کردن(UV)، قلیایی کردن(Alkaline) و یا افزایش مواد معدنی (Mineral)
  •  مکان نصب: زیر سینکی و رو سینکی

کیفیت دستگاه تصفیه آب خانگی 

دستگاه های تصفیه آب خانگی باید دارای ویژگی های مختلفی باشند که این ویژگی ها هر چه بیشتر باشند کیفیت دستگاه تصفیه آب شما نیز بهتر است. کیفیت دستگاه های تصفیه آب بسیار مهم است، چون شما نمی خواهید هر ماه دستگاه تصفیه خود را عوض کنید. بهترین دستگاه های تصفیه آب گارانتی یک ساله یا بیشتر دارند. برخی از سیستم ها هم گواهی تضمین رضایت ضمانت ارائه می کنند. اگر شما از عملکرد دستگاه خود پس از 30 تا 90 روز پس از خرید راضی نبودید، می توانید آن را پس دهید.

مطلب پیشنهادی ما: معرفی انواع سیستم های گرمایشی برای فصل سرما

نمونه ای از یک دستگاه خانگی تصفیه آب

ویژگی های دستگاه های تصفیه آب خانگی 

  • بهترین سیستم های تصفیه آب، انواع آلاینده ها از جمله کلر، سرب، آزبست، جیوه، باکتری ها و انواع دیگری از مواد شیمیایی را از بین می برند.
  • همچنین دنبال سیستمی بگردید که بتواند بوی آب را از بین برده و باعث بهبود طعم آب شود.
  • دمای آب عامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. دنبال دستگاهی بگردید که بتواند هر دو نوع آب ها سرد و گرم را تصفیه نماید.
  • همچنین فشار عملیاتی دستگاه تصفیه را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که فشار آب شیر شما خیلی زیاد یا کم نباشد.
  • بسیاری از دستگاه های تصفیه آب، شاخص هایی برای تعویض فیلتر دستگاه دارند که هنگامی که باید آن را تعویض نمایید، شما را مطلع می کنند.

به ما بگویید آیا این مطلب برای تان کاربردی بود؟ نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای مطلب و در قسمت نظرات با چیدانه در میان بگذارید.

اهالی فن چیدانه منتظر هستند تا به سوالات شما در مورد تاسیسات خانگی و دستگاه های تصفیه اب خانگی جواب دهند. 

مطالب مرتبط با تاسیسات خانه: کدام فلاش تانک مناسب سرویس بهداشتی شماست؟
شیرآلات حمام را هوشمندانه و مقرون به صرفه انتخاب کنید!
۱۱ راه حل برای رهایی از آلودگی صوتی در منزل
۸ نکته ایمنی ساختمان برای پیش گیری از حوادث در منزل

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه